نحوه مطالعه مکانیک جامدات برای کنکور ارشد عمران
نحوه مطالعه مکانیک جامدات برای کنکور ارشد عمران

 

نحوه مطالعه مکانیک جامدات برای کنکور ارشد عمران 

مکانیک جامدات متشکل از دروس استاتیک، مقاومت مصالح و تحلیل سازه است. مکانیک جامدات در دفترچه سوالات کنکور ارشد عمران از سوال شماره 46 شروع می شود و در سوال 65 به پایان می رسد که شامل 20 سوال می شود که از مجموع بیست سوال،  10 سوال از مقاومت مصالح و 10 سوال نیز از تحلیل سازه طرح می شود.

می توان به جرات گفت که مکانیک جامدات یکی از دروس چالش برانگیز برای داوطلبین کنکور می باشد اما باید گفت که اگر این درس را به درستی و هوشمندانه مطالعه کنید می تواند بسیار جذاب و شیرین باشد. توجه کنید که مکانیک جامدات پایه ترین درس ارشد مهندسی عمران است و اگر تصمیم دارید در گرایش های سازه و زلزله ادامه تحصیل دهید و یا به دنبال پروانه محاسبات نظام مهندسی هستید حتما باید آن را تقویت کنید تا در ادامه دچار مشکل نشوید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب معرفی گرایش های ارشد عمران را مطالعه کنید.

حجم درس مکانیک جامدات زیاد است و کسب مهارت در فصول مختلف آن نیازمند تمرین و ممارست بسیار زیاد می باشد. یکی از منابعی که می تواند داوطلب را در سال کنکور به درستی هدایت کند، مجموعه کتاب های مکانیک جامدات موسسه سری عمران می باشد. برای اطلاع دقیق تر از منابع می توانید مطلب منابع کنکور ارشد عمران را مطالعه کنید و یا یک جلسه مشاوره با مشاوران تخصصی این رشته رزرو کنید. 

برای شروع مطالعه مکانیک جامدات شما بایستی شناخت بسیار دقیقی از خود و شرایط خود داشته باشید. اینکه برای چه رتبه ای و چه دانشگاهی درس می خوانید در مطالعه مکانیک جامدات بسیار مهم و حائیز اهمیت می باشد و اینکه شما باید بدانید که در این درس پایه تحصیلی شما در چه حدی می باشد. اگر پایه تحصیلی شما بسیار قوی است و در مقطع کارشناسی این درس را بسیار حرفه ای مطالعه کرده اید می توانید روی درصد مناسبی در این درس حساب باز کنید ولی به یاد داشته باشید که رمز موفقیت در مکانیک جامدات اصولی خواندن و هوشمندانه خواندن این درس است. لذا تا پایان این مقاله با بنده همراه باشید .

رمز موفقیت در مکانیک جامدات اصولی خواندن و هوشمندانه خواندن این درس است.

در ابتدا باید بگویم که اجازه ورود مکانیک جامدات به برنامه ریزی شما زمانی است که رتبه خودتان را به وسیله سایر دروس در رتبه 500 تثبیت کرده باشید. یعنی با دروسی به جز مکانیک جامدات و بر حسب توانایی و شرایط خودتان مطمئن باشید که می توانید رتبه 500 را کسب کنید و بعد از تثبیت این رتبه برای کاهش دادن آن باید مکانیک جامدات را شروع کنید. پس در نظر داشته باشید که مکانیک جامدات درسی است برای رتبه های کمتر از 400 و اگر از ابتدا وارد برنامه شما شود نه تنها به نفع شما نیست بلکه بسیار آسیب زننده است و می تواند کاملا رتبه شما را خراب کند. این یک دیدگاه کلی است چرا که شرایط هر داوطلب متفاوت است و با توجه به هر داوطلب این موضوع می تواند دچار تغییراتی شود اما می توان به یک دید کلی این موضوع را عنوان کرد که هدف شما در خواندن مکانیک جامدات بسیار مهم می باشد. قبل از مطالعه این درس از ربات تخمین رتبه ارشد عمران استفاده کنید و شرایط خود را بسنجید.

برای بررسی مکانیک جامدات از درس مقاومت مصالح آغاز می کنیم. به طور کلی در این درس سوالات تیپ بندی کاملا مشخصی دارند و از تنوع کمتری نسبت به سوالات تحلیل سازه برخوردار هستند لذا اگر شما در این درس به تسلط خوبی دست پیدا کنید می توانید تا حد زیادی خیال خودتان را از بابت مکانیک جامدات راحت کنید. در این درس شما بعد از تسلط بر مفاهیم تنش و کرنش و تبدیلات تنش و کرنش می توانید سایر فصول را با در نظر گرفتن شرایط خودتان مطالعه کنید چرا که سایر فصول به یکدیگر وابسته نیستند و می توانید هر فصل را به صورت جدا مطالعه کنید. فصل پیچش و برش را حتما مطالعه کنید و بعد از آن چنانچه شرایط تان مطلوب بود مبحث خمش را نیز اضافه کنید و بدانید که فصل خمش محبوب ترین فصل طراحان کنکور می باشد. سعی کنید حتما مقاومت مصالح را هوشمندانه مطالعه کنید و در آن به تسلط خوبی برسید و این را بدانید که مرور و حل تست زیاد می تواند به راحتی شما را در این درس به تسلط و جایگاه خوبی برساند. بعد از اینکه در درس مقاومت مصالح به تسلط خوبی دست پیدا کردید و مرور های خوب و کاربردی در برنامه خودتان داشتید حال می توانید وارد تحلیل سازه بشوید.

نحوه مطالعه مکانیک جامدات برای دانشجویان با پایه ضعیف

بعضی از داوطلبین هم هستند که نمی توانند با مقاومت مصالح ارتباط خوبی برقرار کنند لذا بایستی پس از تحلیل شرایط موجود این تصمیم را بگیرند که آیا می توانند مقاومت مصالح را بخوانند و یا خیر ؟

در درس تحلیل سازه فصل های تعیین درجه نامعینی، استاتیک، پایداری و ناپایداری و خط تاثیر از فصل هایی هستند که تا حد زیادی ارتباطی به یکدیگر و سایر فصول ندارند و شما می توانید با این فصول مطالعه تحلیل سازه را آغاز کنید ولیکن سایر فصول مانند ترسیم دیاگرام، کار مجازی و فصل های مربوط به تغییر شکل از فصل هایی هستند که با یکدیگر ارتباط دارند و می بایستی شما به صورت هوشمندانه و مکمل این فصل ها را مطالعه کنید چرا که خواندن یک فصل به معنای ناقص خواندن می باشد. پس در تحلیل سازه با فصل های تعیین درجه نامعینی، استاتیک، پایداری و ناپایداری و خط تاثیر شروع به کار کنید و چنانچه شرایط مطلوبی در این درس داشتید فصل های دیگر را نیز اضافه کنید و به همین صورت پیش بروید .

به طور کلی نمی توان رویکرد یکسانی در مطالعه مکانیک جامدات و درسی مانند مکانیک خاک داشت و شما باید این نکته را بدانید که در مطالعه مکانیک جامدات باید بسیار حرفه ای و هوشمندانه عمل کنید تا بتوانید جواب مطلوبی بگیرید در غیر اینصورت مطالعه مکانیک جامدات ضربه بسیار بدی به رتبه شما وارد می کند .

توجه کنید که در قدم اول بایستی با مطالعه و مرور بسیار حرفه ای سایر دروس را به حد مطلوبی برسانید و رتبه 400 تا 500 خودتان را تثبیت کنید و بعد از آن وارد مطالعه مکانیک جامدات شوید و آن را به صورت کاملا هوشمندانه مطالعه کنید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. اگر زمان ورود مکانیک جامدات به برنامه شما، زمان مناسبی نباشد می تواند انرژی شما را کاملا هدر دهد و به رتبه تان آسیب وارد کند .

این مورد را هم اضافه کنم که برای رتبه های کمتر از 140، درصد جامدات نباید از 15 درصد کمتر باشد و اگر هدف قبولی شما در این رنج رتبه است باید توجه داشته باشید که درصد خودتان را افزایش دهید. شما با پاسخ صحیح دادن به 4 سوال مکانیک جامدات می توانید به راحتی 20 درصد در این درس کسب کنید که با توجه به میانگین کشوری این درس، درصد خوبی محسوب می شود. دقت کنید فقط 4 سوال را صحیح حل کنید. همین موضوع اهمیت هوشنمدانه خواندن مکانیک جامدات را می رساند و توجه کنید که در این درس به هیچ عنوان احساسی عمل نکنید و صبور باشید تا به تسلط خوبی دست پیدا کنید.