برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

 آزمون کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارای پنج گرایش است که در بخش های قبل به معرفی آن پرداختیم. پس از تعیین گرایش انتخابی با توجه به مدت زمان باقی مانده تا آزمون و در صورت عدم مطالعه قبلی و نیز رشته ای که داوطلب در آن فارغ التحصیل شده بایستی انتخاب درست منابع صورت گیرد و در گزینش آن داوطلب بایستی نهایت دقت را به کار گیرد و از میان انبوه منابع موجود مهمترین و خلاصه ترین منابع را انتخاب کند و هر داوطلب باید در نظر داشته باشد که در برنامه ریزی خود، مطالعه، مرور و تست زنی را قرار دهد و اگر تنها به یکی از این موارد کمتر از دیگری بپردازد نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.


برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل  -  داوطلبان تغییر رشته ای

 با توجه به آمار قبولی و نتایج ثبت نامی، تعداد زیادی داوطلب هر سال از رشته های گوناگون در آزمون رشته علوم سیاسی شرکت می کنند. در بین گرایش های موجود نیز، گرایش علوم سیاسی محض به دلیل عدم اطلاع این عزیزان از وجود چندین گرایش طرفدار بیشتری دارد که به تبع ظرفیت قبولی در آن نیز بیشتر از دیگر گرایش هاست و البته این موضوع اهمیت چندانی در نتایج نداشته و این عزیزان پا به پای فارغ التحصیلان علوم سیاسی به رقابت میپردازند و به دلیل همت و پشتکاری که دارند نتایج مطلوبی نیز میگیرند. این نکته به این دلیل مطرح شد تا این موضوع در ابتدای برنامه ریزی ذهن بسیاری از داوطلبان رشته های غیر مرتبط با علوم سیاسی را به خود مشغول نکند و تنها تفاوت میان منابع اصلی و خام وجود دارد که حتما داوطلبین رشته های غیرمرتبط بایستی برای شروع چندین کتاب پیش زمینه را مطالعه کنند. در نتیجه برای مشاوره و برنامه ریزی به این عزیزان منابع به صورتی در برنامه قرار داده میشود که بتواند به مطالب سخت و دشوار نیز بخوبی مسلط شوند. برای مثال اگر در انتخاب منبع برای داوطلبی با لیسانس علوم سیاسی در سرفصل اصول روابط بین الملل کتاب دکتر قوام در برنامه گنجانده میشود در رابطه با داوطلبان تغییر رشته ای به هیچ عنوان نباید این گونه باشد و بایستی ابتدا کتاب دکتر فیروزآبادی مطالعه و سپس از منابع دیگر استفاده شود تا داوطلب با مبانی و اصول رشته و همچنین برخی اصطلاحات آشنایی پیدا کند. 



برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل  -  داوطلبین با مطالعه زیاد و متوسط

در هر آزمون همواره تعدادی داوطلب وجود دارد که از بین انبوه شرکت کننده، و با وجود مسائل و مشکلات گوناگون، بدون وقفه و بسیار خوب مطالعه داشته اند و نیز برای شرکت در آزمون از مدتها قبل و با برنامه ریزی پیش رفته اند. این داوطلبان در این مرحله باید بتوانند از طریق مرور و تست مطالب را در ذهنشان تثبیت کنند که طبیعتا این امر مستلزم داشتن توانایی و هنر جمع بندی است و برای این عزیزان پس از اطمینان از درستی منابع موردمطالعه‌شان و تکمیل آنها فرایند تثبیت و جمع بندی صورت میگیرد. در مدت زمان باقی مانده تا روز ازمون این داوطلب بایستی توجه کند که اگر تا به حال 70 درصد مطالعه و تنها 30 درصد به تست زنی می پرداخته، اینک باید جای این دو را تغیر دهد چرا که باید برای پاسخگویی به سوالات آزمون در 2 ساعت آماده شود و این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که در ماه های پایانی به خوبی تست جامع و زمان دار انجام داده باشد.

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل  - داوطلبان با مطالعه کم و بدون مطالعه

برای داوطلبان عزیز دسته آخر دانستن این نکته که کیفیت مطالب از کمیت بسیار مهمتر است همواره ضروریست و اگر میخواهند بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن بگیرند بایستی درست ترین منابع را با تعداد دفعات بالا مطالعه کنند و زمان خود را تنها به خواندن منابع خام اختصاص ندهند و پابه پای داوطلبان دسته قبل تست زنی را در نظر داشته باشند با این تفاوت که اگر میخواهد به اندازه داوطلبان دیگر نتیجه دریافت کند باید به سه نکته بسیار مهم توجه کند:

1- ساعت مطالعه بالا: به این معنا که اگر داوطلبی 5 ماه است که با 2 ساعت مطالعه در روز برنامه خود را پیش میبرد شما بایستی حداقل دوبرابر این مقدار زمان به مطالعه بپردازید و هر چه سریعتر ساعت مطالعه را افزایش دهید.

2- سرعت مطالعه: به این معنا که اگر داوطلبی 5 ماه مشغول مطالعه بوده و به طور مثال در هر 1ساعت 5 صفحه مطالعه میکرده شما که از الان شروع به مطالعه کرده اید دو برابر این شخص در ساعت مطالعه داشته باشید و 10 صفحه بخوانید تا بتوانید خود را به این شخص برسانید.

3-کیفیت مطالعه: به این معنا که اگر داوطلبی 4 ساعت مطالعه بدون تمرکز و بدون مرور داشته است، شما بتوانید با کیفیت مطالعتان ، دیر شروع کردن خود را جبران کنید. در نتیجه از طریق ساعت، سرعت و کیفیت میتوانید خود را به رقیبان دیگر و چه بسا جلوتر از آن ها برسانید و نتیجه مطلوب را دریافت کنید.