برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی صنایع
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی صنایع

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

در این مطلب به برنامه ریزی سه ماهه و نحوه مطالعه دروس کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع می پردازیم. طبق تجربه ای که مشاوران تخصصی دپارتمان صنایع در چندین سال مشاوره در زمینه کنکور به دست آورده اند چالش هایی که داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در این سه ماهه باقیمانده با آن مواجه هستند عبارتند از:

  • عدم وجود پیش زمینه لازم علمی در بسیاری از دروس
  • زمان کم باقیمانده
  • شناخت دروس و ماهیت آنها
  • چگونگی حذف درس و یا سرفصل
  • توجه به فصول مهم و پرتکرار
  • مدیریت زمان در برنامه ریزی سه ماهه

این مشکلات باعث می شوند که داوطلبان نتوانند در آزمون ارشد مهندسی صنایع در حد و اندازه های خود ظاهر شوند که باید در این برنامه ریزی سه ماهه همه عوامل فوق را در نظر بگیرند. در برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی صنایع موسسه 3گام ما داوطلبان را به دو گروه داوطلبان تغییر رشته ای و داوطلبان با پیش زمینه مرتبط تقسیم می کنیم. مسلما هر گروه نیاز به برنامه ریزی سه ماهه متفاوت و اقدامات متناسب با شرایط خود با توجه به چالش های ذکر شده را دارد که در ادامه مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع به آن پرداخته اند. 

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- گروه اول: داوطلبان تغییر رشته ای

تعداد زیادی از داوطلبان کنکور ارشد صنایع تغییر رشته ای هستند که معرفی ارشد مهندسی صنایع و برنامه ریزی متناسب با شرایط آن ها ضروری می باشد. با توجه به چالش های عنوان شده اولین قدم برای برنامه ریزی این دسته از داوطلبان این است که دروس مشترکی را در دوره کارشناسی گذرانده اند یا خیر. در صورتی که پاسخ سوال فوق مثبت بود باید بررسی شود آیا سطح داوطلب در حدی هست که بتوان منابع اصلی را برای او در نظر گرفت یا نیاز به مطالعه منابع پایه ای تر وجود دارد. در مرحله بعد باید به این موضوع پرداخت که در بین دروسی که داوطلب پیش زمینه ای ندارد کدام درس را می توان با توجه به زمان باقیمانده به داوطلب معرفی کرد. البته این موضوع در گرایش های مختلف متفاوت است که می بایست مشاور به آن توجه ویژه ای داشته باشد. قدم بعد از حذف دروس به مرحله حذف سرفصل می رسیم. حذف سرفصل در دروس مختلف متفاوت است. برخی دروس پتانسیل حذف سرفصل را دارند ولی برخی دروس به دلیل پیشنیازی فصول این پتانسیل را ندارند و فقط می توان بر فصول مهم و پرتکرار تاکید کرد. به عنوان جمع بندی فرایند برنامه ریزی این گروه از داوطلبان مطابق با شکل زیر است:

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی صنایع
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی صنایع - داوطلبان تغییر رشته ای

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- گروه دوم: داوطلبان با پیش زمینه مرتبط

شرایط این گروه از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع نسبت به گروه قبلی متفاوت است. این گروه می بایست در گام اول وضعیتشان از لحاظ پایه علمی و علاقه نسبت به دروس تعیین شود. نکته حائز اهمیت در این گام این است که ما دروسی را که داوطلب پایه قوی تری دارد و به آن علاقه مند هم هست در اولویت قرار می دهیم. البته توجه به ضرایب دروس در گرایش های مختلف نیز ضروری است که این موضوع به عهده مشاور خواهد بود. در گام بعد تصمیم گیری در رابطه با حذف سرفصل و تاکید بر فصول مهم و پرتکرار  انجام می گیرد. به عنوان جمع بندی فرایند برنامه ریزی برای این گروه از داوطلبان مطابق با شکل زیر است:

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی صنایع - داوطلبان با پیش زمینه مرتبط
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی صنایع - داوطلبان با پیش زمینه مرتبط

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- ساعت مطالعه روزانه

تمام مطالب فوق به دلیل محدودیت جدی زمان در این برنامه ریزی سه ماهه است. پس با توجه به این موضوع میزان مطالعه روزانه داوطلب باید به گونه ای باشد که بتوان تمام موضوعات عنوان شده را پیاده سازی نمود. پیشنهاد ما برای ساعت مطالعه داوطلبانی که هدفشان قبولی در دانشگاه سراسری است روزانه حداقل 6 ساعت است.