برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد زبان شناسی 
 برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد زبان شناسی 

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد زبان شناسی 

از آن جایی که مجموعه زبان شناسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های محدودی ارائه می شود و برای کنکور کارشناسی ارشد هم جز رشته های شناور می باشد اکثر داوطلبان این رشته جز افراد تغییر رشته ای محسوب می شوند. در این بین از آنجایی که ضریب بخش زبان عمومی و تخصصی کنکور ارشد زبان شناسی، ( 50سوال زبان تخصصی + 10 سوال زبانشناسی عمومی به زبان انگلیسی) سه و ضریب بخش های دیگر دستور زبان فارسی و زبانشناسی، زبانشناسی یادگیری و...، دو می باشد داوطلبانی که  از رشته های مجموعه ی زبان تصمیم به تغییر رشته به مجموعه ی زبان شناسی را گرفته اند یا از سطح زبان بالایی برخوردارند، نسبت به سایر داوطلبان به نوعی برتری دارند. همچنین مثال های متعددی که به زبان انگلیسی در منابع زبان شناسی ارائه می شود بر اهمیت این امر می افزاید. بنابراین این برنامه ریزی برای این دو دسته از داوطلبان باید متفاوت از هم باشد. گذشته از آشنایی با زبان انگلیسی آشنایی با مباحث پایه ی رشته ی زبان شناسی نیز می تواند کار را برای داوطلبان راحت تر کند. در این مورد نیز افرادی که مدرک کارشناسی خود را در رشته های مجموعه ی زبان انگلیسی کسب کرده اند به دلیل اینکه در طول تحصیل موظف به گذراندن چندین واحد زبان شناسی هستند، این مرحله ی آشنایی را پشت سر گذاشته اند. البته اراده و علاقه به رشته ی زبان شناسی و مطالعه ی برنامه ریزی شده قطعا بی تاثیر نیست و اینطور نیست که درصورت نداشتن شرایط بالا قبولی در این رشته امری غیرممکن یا دور از دسترس باشد. داوطلبان برای آشنایی بیشتر می توانند مطلب معرفی کارشناسی ارشد زبان شناسی را مطالعه کنند.

پس ما برای ارائه برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد زبان شناسی داوطلبان را به دو دسته تقسیم می کنیم:

داوطلبان با سطح زبان عمومی مطلوب

داوطلبان با سطح زبان عمومی ضعیف 

داوطلبان این دو دسته طبیعتا باید برنامه ریزی متفاوتی را دریافت کنند اما هر دو گروه باید مراحل مشابهی را طی کنند که در ادامه توضیح می دهیم و سپس به برنامه ریزی سه ماهه می پردازیم.

 

 

 برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد زبان شناسی - مراحل مطالعه 

مراحل مطالعه ای که داوطلبان در برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد زبان شناسی باید طی کنند شامل سه مرحله زیر است : 

مرحله ی آشنایی: در مرحله ی اول باید تعدادی از کتاب های مقدمات زبان شناسی به منظور آشنایی با مفهوم کلی زبان شناسی و آمادگی برای مباحث تخصصی تر مطالعه شوند.

مرحله مطالعه ی تخصصی: در این مرحله باید مطالعه ی مباحث تخصصی را با توجه به محدودیت زمان و اولویت بندی منابع شروع کرد.

مرحله ی پایانی: در این مرحله سوالات کنکورهای سال های گذشته مطالعه و بررسی می شوند.

 

برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه ی زبان شناسی – نحوه موفقیت در زمان محدود

از آنجایی که به جز گرایش زبانشناسی همگانی، حدود 90 درصد موفقیت در هر کدام از گرایش های دیگر رشته زبان شناسی به پاسخگویی به سوالات زبان شناسی همگانی بستگی دارد، پیشنهاد می شود که داوطلبانی که قصد اجرای برنامه ریزی سه ماهه را دارند به مطالعه ی مهم ترین منابع ارشد زبان شناسی اکتفا کنند. از آنجایی که رشته ی زبان شناسی رشته ای نسبتا نوپا و شناخته نشده می باشد تعداد شرکت کنندگان در کنکور ارشد این رشته نیز محدود می باشد و فشار روی داوطلبان به نسبت شاید رشته های نزدیکی مانند مجموعه ی زبان انگلیسی کم تر است و داوطلبانی که دارای سطح زبان مطلوبی هستند می توانند با 5 روز در هفته و 3-4 ساعت مطالعه در یکی از دانشگاه های دولتی کشور قبول شوند. و افرادی که از سطح زبان مطلوبی برخوردار نیستند می بایست یا 2-3 ساعت دیگر در روز را به تقویت زبان انگیسی خود اختصاص دهند یا اینکه به جبران این کمبود این زمان را به تقویت دروس تخصصی زبان شناسی اختصاص دهند.

در پایان باید گفت که با داشتن سطح زبان مطلوب و مطالعه ی مستمر و برنامه ریزی شده قبولی در دانشگاه های دولتی امکان پذیر خواهد بود که البته اگر هدف قبولی یکی از دانشگاه های تهران باشد، باید به نسبت زمان بیشتری گذاشته شود و تلاش بیشتری داشته باشند.