صفر تا صد قبولی آزمون نظام مهندسی
صفر تا صد قبولی آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی 

سازمان نظام مهندسی ساختمان هر سال در دو تاریخ آزمون های نظام مهندسی را در 7 رشته عمران، معماری، مکانیک، نقشه برداری، برق، ترافیک و شهرسازی برگزار می کند که معمولا زمان ثبت نام آزمون ها در ماه های مهر و اسفند و زمان برگزاری آن حدود دو ماه پس از ثبت نام می باشد.

گرایش های آزمون های نظام مهندسی

گرایش های آزمون های نظام مهندسی بسته به رشته شما متفاوت است و شما می توانید در یک یا چندین گرایش به طور هم زمان شرکت کنید. گرایش های هر رشته به شرح زیر است:

مهندسی معماری:

  • آزمون نظام مهندسی معماری نظارت
  •  آزمون نظام مهندسی معماری اجرا
  • آزمون نظام مهندسی معماری طراحی

مهندسی عمران:

  • آزمون نظام مهندسی عمران نظارت
  •  آزمون نظام مهندسی عمران اجرا
  •  آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات

 مهندسی تاسیسات مکانیکی:

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی نظارت
  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی طراحی

مهندسی تاسیسات برقی:

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت
  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی

مهندسی شهرسازی:

  • آزمون نظام مهندسی شهرسازی

مهندسی نقشه برداری:

  • آزمون نظام مهندسی نقشه‌برداری

مهندسی ترافیک:

  • آزمون نظام مهندسی ترافیک

شرایط لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

شرایط لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی در دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی آورده شده است. که این شرایط عبارت اند از:

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می بایست حداقل  3 سال سابقه کاری حرفه ای یا کارآموزی در این زمینه داشته باشند.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می بایست حداقل 2 سال سابقه کاری حرفه ای یا کارآموزی در این زمینه داشته باشند.

فارغ التحصیلان مقطع دکتری می بایست حداقل 1 سال سابقه کاری حرفه ای یا کارآموزی در این زمینه داشته باشند.

چنانچه رشته فارغ التحصیلی داوطلب با رشته آزمون وی مطابقت نداشته باشد ، سنوات کاردانی اوبرای آزمون نظام مهندسی محاسبه نمی شود. سوابق کاردانی برای آزمون نظام مهندسی به غیر از رشته عمران (محاسبات) و معماری (طراحی) در صورت هم رشته بودن با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک مهندسی به ازای هر پنج سال کامل یک سال و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد.

اما نکته قابل توجه دیگر درمورد کارت پایان خدمت است. در واقع اگر داوطلبی مدرک پایان و یا معافیت از خدمت سربازی خود را دریافت ننموده باشد، تا 4 سال بعد فرصت دارد که پروانه اصلی اشتغال به کار خود را دریافت کند، بنابراین در این مدت باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند.

ثبت نام آزمون های نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت های محاسبات، نظارت و اجرا(برای رشته عمران) و صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا(برای رشته معماری) بصورت مجزا بوده و بصورت مستقل برگزار می شود. طبق روال سال های اخیر آزمون نظارت و اجرا به ترتیب در نوبت صبح و بعدازظهر روز اول و آزمون محاسبات و طراحی صبح روز دوم برگزار می شود.

شرایط برگزاری آزمون

آزمون نظام مهندسی یک آزمون جزوه باز یا کتاب باز است. پس در روز آزمون، داوطلبان می توانند منابع آزمون را همراه خود داشته باشند. در واقع شما می‌توانید به هر تعدادی که لازم می‌دانید با خود، کتاب، جزوه، خلاصه‌ برگ و نظایر آن ها، به همراه داشته باشید، هم چنین همراه داشتن ماشین حساب اختیاری است. با این حال مجاز به همراه داشتن موبایل، تبلت و لپ تاپ نیستید. مهارت شما در این آزمون در پاسخ گویی به سوالاتی که جواب آن ها در این منابع موجود است و در زمان محدود آزمون می باشد که این کار نیازمند تمرین و تکرار زیاد است تا شما با این منابع بیشتر آشنا شوید و در آزمون با دیدن صورت سوال متوجه محل پاسخ آن در منابع شوید و وقت زیادی برای جستجو صرف نکنید تا وقت برای سوال های دیگر هم باقی بماند. با تعیین کلید واژه می توانید در این آزمون به مراتب عملکرد بهتری داشته باشید. به عبارتی تنها راه قبولی به صورت تضمینی در آزمون های نظام مهندسی خصوصا نظارت و اجرا، کلیدواژه می باشد.

قبولی در آزمون نظام مهندسی

  1. چیزی که مشخص است این است که در آزمون نظام مهندسی سرعت عملکرد شما برای پاسخ گویی است که در قبولی شما به شدت تاثیرگذار است. به عبارتی برگ بنده این آزمون در دست کسانی است که سرعت عملکرد بهتری دارند. منابع در دست اکثریت داوطلبان هست، آنچه حائز اهمیت است این است که کدام یک از داوطلبان سریع تر پاسخ مربوط به سوالات را پیدا می کند و در برگه پاسخ نامه وارد می کند. به منظور رسیدن به این مهارت قبل از هر چیز اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و توجه داشته باشید که داشتن اعتماد به نفس کافی به شما کمک می کند تا بتوانید آن اطلاعات و مهارت هایی که ماه ها برای کسبشان تلاش کرده اید را به بهترین نحو بر سر جلسه آزمون استفاده کنید. گام دوم این است که شما مهارت های مورد نیاز در آزمون را در خود تقویت کنید. این کار راه حلی جز این ندارد که شما حداقل دو هفته قبل از آزمون نظارت و اجرا و حداقل یک ماه پیش از آزمون محاسبات هر روز و به صورت پیوسته، سوالات آزمون های دوره های پیشین را در زمان مقرر آزمون پاسخ دهید و تلاش کنید نمره حد نساب قبولی را کسب کنید. در واقع تمرین و تکرار بیشتر هم در مدیریت زمان به شما کمک می کند و هم این که شما را با منابع بیشتر آشنا می کند
  2. نکته دیگری که می تواند به شما کمک کند که عملکرد خوبی در آزمون داشته باشید، استفاده از کلید واژه است. به این صورت که کلمات کلیدی را در کلید واژه جستجو می کنید و صفحه مربوط به مبحث مربوط به کلید واژه را مشخص می کنید. سپس با مراجعه به این صفحه و خواندن اطلاعات مربوط به آن کلیدواژه به جواب سوال مورد نظرتان می رسید. پیشنهاد ما به شما این است که چند خط بالاتر و پایین تر از آن مبحث را نیز مطالعه کنید که اگر مطلبی در قالب تبصره یا نکته آورده شده باشد از چشم شما دور نماند و پاسخ اشتباه یا پاسخ نزدیک به پاسخ درست را اشتباها انتخاب نکنید.
  3. نکته مهم دیگر نحوه ی قرار دادن کتاب ها و منابع در روز برگزاری آزمون است. پیشنهاد می کنیم یک جعبه میوه! یا یک ساک ورزشی با خودتان به محل برگزاری آزمون نظام مهندسی ببرید و کتاب ها را از قسمت شیرازه (یعنی قسمت عطف کتاب) قرار بدهید تا سرعت دسترسی شما به منابع در هنگام برگزاری آزمون زیاد شود و بخش زیادی از وقت خودتان را بهینه سازی کنید برای حل سوالات بیشتر.
  4.  در آزمون نظارت و اجرا سوالات محاسباتی حل نکنید. دور واقع یکی از مهم ترین مسائل در آزمون نظام مهندسی مدیریت زمان برای رسیدن به پاسخ گویی به حداقل 30 تا 35 سوال از 60 سوال موجود در آزمون است. در آزمون نظارت و اجرا یک سری سوالات محاسباتی مثل تحلیل سازه، بتن، فولاد و موارد دیگر وجود دارد که حتی اگر شما نحوه محاسبه آن ها را نیز بدانید توصیه می شود وقت خود را صرف انجام این محاسبات نکنید زیرا این امکان وجود دارد که برای سایر سوالات که چه بسا راحت تر از سوالات محاسباتی باشند وقت کافی باقی نماند.
  5. در وهله اول درصدد پاسخ گویی به 60 سوال موجود در آزمون نباشید. نظر ما این است که شما در دوره پاسخ گویی به سوالات اگر به سوالی رسیدید که نسبت به پاسخ آن شک و تردید دارید کنار آن یک علامت دایره قرار دهید و اگر به سوالات محاسباتی رسیدید یک علامت ضربدر قرار دهید و از آن سوالات به سرعت بگذرید. در آخر و بعد از تجزیه و تحلیل کلیه 60 سوال، حالا می توانید مجددا به سراغ سوالاتی بروید که علامت دایره دارند و با خیال راحت تر سعی کنید که به پاسخ آن ها برسید. این کار به دو دلیل توصیه می شود. اول این که با این کار شما وقت خود را مدیریت کرده اید و وقت برای تجزیه و تحلیل کلیه سوال ها داشته اید و دوم این که بعد از این که با خیال راحت تری به سراغ سوال های شک دار می روید و استرستان به مراتب کمتر است ممکن است بتوانید عملکرد بهتری در پاسخگویی به این دسته از سوالات نیز داشته باشید.
  6. مرتکب یکی از بزرگترین اشتباهات در آزمون نظام مهندسی نشوید. اشتباهی که برخی از داوطلبان در این آزمون انجام می دهند این است که همانطور که در حال مطالعه و پاسخ گویی به سوالات هستند، پاسخ سوالات را در خود برگه سوالات مشخص می کنند و آن ها را هم زمان به برگه پاسخ نامه وارد نمی کنند. این کار از آن جهت اشتباه است که ممکن است شما در آخر، وقت کافی برای وارد کردن جواب سوالاتتان به برگه پاسخ نامه را نداشته باشید  و زحماتتان هدر رود و یا این که به خاطر استرس کمبود وقت با سرعت بالایی نسبت به وارد کردن جواب سوالات اقدام کنید که ممکن است بی دقتی هایی پیش بیاید و شما گزینه ای را اشتباها به جای گزینه درست انتخاب کنید.
  7. آزمون نظام مهندسی در همه گرایش ها به جز معماری طاحی در قالب 60 سوال تستی برگزار می شود. نکته مهم این است که شما برای قبولی در آزمون نظام مهندسی نیازی به پاسخ گویی به کلیه 60 سوال موجود ندارید و همین که جوری پاسخ دهید که نمره شما به 50 درصد برسد، حد قبولی را کسب کرده اید. برای کسب این حد قبولی در نظر بگیرید که شما 30 سوال از 60 سوال را به درستی پاسخ داده اید، در این صورت شما 50 درصد را کسب کرد اید و قطعا در این آزمون قبول می شوید. اما این که حتما این 30 سوال درست باشند ریسک بزرگی است، زیرا حتی اگر یکی از این 30 سوال هم اشتباه باشد نمره شما به زیر 50 می رود و حد قبولی را از دست می دهید. به همین دلیل توصیه ما این است که میزانی خطا را نیز در نظر بگیرید و برای این که از قبولی خود اطمینان خاطر داشته باشید 35 سوال از 60 سوال را پاسخ دهید. با این کار حتی اگر دو سوال را هم اشتباه وارد کرده باشید باز هم قبولی شما صد در صد است. مگر این که تعداد جواب نادرست شما بیشتر از دو سوال باشد که در این صورت مجددا از حد قبولی خارج می شوید.
  8. در نظر داشته باشید که آزمون نظام مهندسی نمره منفی دارد. پس تا موقعی که درباره جواب یک سوال اطمینان کافی ندارید آن را در برگه پاسخ نامه وارد نکنید. زیرا اگر اشتباه باشد با نمره منفی باعث می شود پاسخ های درست شما نیز هدر رود.
  9. زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰ دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۱۰ دقیقه است.

طبق آمار، درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است. اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی بمدت ۴ سال است.