بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران

یکی از سوالات متداول که در زمان انتخاب رشته ذهن داوطلبان را درگیر می کند این پرسش است که (( بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران )) چیست ؟ اما بهتر است پرسید بهترین گرایش ارشد عمران برای هر شخص کدام است؟ چرا که بسته به هدف و استعداد هر شخص ممکن است بهترین گرایش عمران متناسب با آن فرد تغییر کند. همانطور که می دانید مهندسی عمران حوزه های کاری زیادی را در بر می گیرید. به طور مثال ورود به کار اجرا، دفتر فنی،  به عنوان طراح و محاسب، ناظر و کنترل پروژه و ... و این که شما علاقه مند به حضور در کدام یک از بخش های کاری صنعت ساختمان هستید تعیین کننده گرایش متناسب با شما خواهد بود. در صورت تمایل برای انتخاب بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران متناسب با شرایط خود می توانید از طریق لینک زیر رایگان ثبت کنید.

 

 

بهترین منابع ارشد عمران را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

به طور کلی انتخاب بهترین گرایش کارشناسی ارشد عمران نیازمند پاسخگویی به سوالات زیر می باشد :

  1. جایگاه این رشته در بازار کار کجاست ؟
  2. آیا به این گرایش علاقه مند هستم ؟
  3. شرایط این گرایش برای تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور به چه صورت است ؟
  4. دروس ارشد این گرایش چیست ؟
  5. ظرفیت دانشگاه ها چقدر است ؟ خواندن مطلب رتبه ها و ظرفیت دانشگاه های کارشناسی ارشد مهندسی عمران برای داوطلبان این رشته ضروری است.
  6. در صورت تمایل به ادامه تحصیل در کشور، کدام یک از دانشگاه های کشور در مقطع دکتری پذیرای دانشجو می باشد ؟
  7. کدام یک از ارگان های دولتی ، نیمه دولتی و خصوصی در این زمینه فعالیت دارند ؟
  8. آیا فضا برای ایده پردازی و کارآفرینی در این گرایش وجود دارد ؟
  9. (برای خانم ها ) این گرایش چه محدودیت هایی دارد ؟
  10. میانگین حقوق شغل مورد نظر چقدر است ؟
  11. مهارت های مورد نیاز برای گرایش مورد نظر ( اعم از نرم افزار های لازم ، دوره های لازم ، کتب لازم و ... ) چه چیز هایی می باشد ؟
  12. آیا امکان ارتقا  شغلی در گرایش مورد نظر وجود دارد ؟

در ادامه مطلب این موارد را برای معرفی بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران در شرایط مختلف بررسی می کنیم. داوطلبان باید توجه داشته باشند که ملاک بهترین برای آن ها چیست؟ مثلا بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران یا متناسب بودن با ویژه گی های جسمی و یا اپلای و مهاجرت.

 

بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران برای خانم ها

اولین نکته در مورد بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران برای خانم ها این است که ورود به صنعت ساختمان برای مهندسین خانم بسیار دشوارتر از مهندسین آقا می باشد. معمولا حضور بانوان کمتر در عرصه اجرا دیده شده و تا حدودی می توان گفت اجازه دیده شدن به آن ها داده نمی شود! یکی از فضاهای کاری مناسب برای بانوان ، کار در دفتر فنی می باشد. یعنی هم به عنوان طراح و هم به عنوان مسئول کنترل پروژه که نیاز به ارتباط با محیط کارگاه در آن کمتر است. می توان گفت برای خانم ها در صورت علاقه بهترین گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران، می تواند مدیریت ساخت و  محیط زیست باشد. اگر هم علاقه مند به طراحی هستند ، بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران برای آن ها سازه و زلزله خواهد بود. برای انتخاب بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران باید به نیاز باز کار هم توجه کرد . برای انتخاب بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران متناسب با شرایط خود می توانید از طریق لینک زیر رایگان ثبت کنید و از یک جلسه مشاوره با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی عمران موسسه 3گام استفاده کنید.

 

بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران برای اپلای و مهاجرت 

خیلی از داوطلبان کنکور عمران به دنبال بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی عمران برای اپلای و مهاجرت هستند و می خواهند بدانند بهترین گرایش ارشد عمران در خارج از کشور کدام است. باید گفت برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند بر اساس زمینه خاص کشور مورد تحصیل مجموعه ای از بهترین گرایش ها  وجود دارد. همانطور که مجموعه از بهترین گرایش ها برای کسانی که قصد ورود به بازار کار را دارند ، موجود است. مهم ترین المان برای انتخاب گرایش برای اپلای و همینطور انجام کار علمی و پژوهشی برای مقاله دادن و قوی کردن رزومه تحصیلی ، انتخاب مقصد می باشد . در قدم اول باید کشور مد نظر را انتخاب کنید و به بررسی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست بپردازید. و اما جست و جوی شما باید منتهی به لیستی از کار های علمی و پژوهشی و زمینه های تحصیلی اساتید دانشکده مد نظر باشد. به طور مثال در دانشگاه تورنتو کانادا، اکثر اساتید دانشکده عمران و محیط زیست بر روی موضوعاتی همچون حمل و نقل ، محیط زیست و توسعه پایدار و مدیریت منابع آب کار پژهشی کرده اند ، به تبع دانشجو هایی برای پذیرش در مقطع دکترا می توانند در این دانشگاه تحصیل کنند که هم رزومه تحصیلی و علمی قوی در این حوزه و هم علاقه مند به چالش در این گرایش باشند. مثال دیگه ای که میشه زد کشور هلند می باشد که در حوزه ی سازه های هیدرولیکی ، مدیریت منابع آب و سازه های دریایی  پذیرش بیشتری داشته است .

پس اگر بخواهیم جمع بندی مناسبی برای انتخاب یک رشته برای اپلای و مهاجرت تحصیلی به کشور های دیگر داشته باشیم ، باید این 5 گام را همیشه در نظر بگیریم :

  1. همیشه علاقه مهم ترین معیار ما باشد .
  2.  انتخاب مقصد  مرتبط با زمینه مورد علاقه خود  و یا اگر علاقه خاصی نداریم ، مقصد مورد علاقه خود را انتخاب کنیم .
  3. بررسی زمینه تحقیقات علمی اساتید دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست
  4. امکان سنجی پتانسیل انجام کار علمی در گرایش مد نظر
  5.  مطالعه دروس گرایش مورد نظر برای آشنایی بیشتر (معمولا افراد نگاه مناسبی به دروس گرایش کارشناسی ارشد ندارند و بعدها پشیمان می شوند.)

توصیه می شود برای آگاهی از این موارد با افراد خبره در هر رشته صحبت به عمل آورید. ما در موسسه مشاوره و برنامه ریزی 3گام این امکان را فراهم آورده تا هر شخص اطلاعات مورد نیاز خود در مورد بهترین گرایش کارشناسی ارشد عمران  متناسب با توانایی هایش را از مشاوران تخصصی بدست آورد. برای شناخت بهترین گرایش بهتر است اول به شناخت توانایی ها و علایق خود بپردازیم .