تحلیل سوالات کارشناسی ارشد عمران 98 و مقایسه با سوالات ارشد عمران 97

تحلیل دروس و بودجه بندی کنکور ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97 دید خوبی را به داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور ارشد عمران 99 را دارند، می دهد. این داوطلبان با سطح سوالات و بودجه بندی آن ها آشنا می شوند. همچنین می توانند برای مطالعه و تست زنی دروس این رشته برنامه ریزی جامع و بهتری را داشته باشند. دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران را به صورت رایگان دریافت کنید تا بیشتر با نحوه سوالات آشنا شوید.

 

تحلیل سوالات زبان انگلیسی ارشد 98 و مقایسه با کنکور ارشد 97

درس زبان را همیشه به چهار بخش تقسیم می کنم : لغات عمومی زبان – بخش گرامر زبان – لغات تخصصی زبان – بخش متون زبان تخصصی

 

 

 

به پیشنهاد مشاوران دپارتمان مهندسی عمران 3گام مطلب دقیق ترین تخمین رتبه ارشد عمران را بخوانید.

 

تحلیل سوالات لغات عمومی زبان انگلیسی ارشد عمران 98

در بخش لغات عمومی زبان، سطح سوالات متوسط به پایین بوده و از جملات نسبتا ساده تری در طرح سوالات استفاده شده است. در مجموع می توان گفت سطح سوالات زبان متوسط رو به ساده و هم سطح سوالات زبان کنکور کارشناسی ارشد عمران سال 97 و 96 می باشد. باید توجه کرد که لغات بکار رفته بسیار تکراری و مشابه این 10 سال اخیر بوده و به هیچ عنوان خارج از لغات موجود در کتب کنکوری نمی باشد؛ پس هرکسی که مطالعه کامل داشته، حتما از پس این تست ها بر آمده است.

 

تحلیل سوالات گرامر زبان انگلیسی ارشد عمران 98

بخش گرامر زبان انگلیسی ارشد عمران 98، سوالات شبیه و نزدیک بهم از لحاظ گرامری داشته و بیشتر از افعال و موصول ها سوال آمده است.

 

تحلیل سوالات لغات تخصصی زبان ارشد عمران 98

بخش لغات زبان تخصصی ساده و به راحتی قابل زدن بودند. البته باید متذکر شویم این بخش نسبت به کنکور ارشد عمران 97 کمی سخت تر شده بود.

 

تحلیل سوالات ریدینگ زبان تخصصی ارشد عمران 98 

در مورد بخش متون زبان تخصصی، امسال سالی بود که مجددا Reading به کنکور اضافه و در کنارش ازCloze test  استفاده شده بود. همچنین دیگر خبری از متونی به اسمShort text  همانند سال 97 نبود. متن داده شده کاملا پیچیده بوده و به راحتی با این کتب کنکوری نمیشد به آن پاسخ داد. سوالات Cloze test نیز سخت تر از سال 97 مطرح شده بود.

 

تحلیل سوالات زبان عمومی زبان انگلیسی ارشد عمران 98

در مجموع می توان گفت سطح سوالات زبان عمومی نسبت به سال 97 تغییری نکرده و ساده بوده است ولی سطح سوالات زبان تخصصی سخت تر از کنکور 97 می باشد. در کل سوالات استاندارد (البته کمی بالاتر از دانش کنکوری) بوده و به راحتی می توانستید درصد حداقل 20 را در این درس کسب نمایید.

 

با توجه به تحلیل سوالات کنکور کارشناسی ارشد عمران 98، نکته جالب توجه این است که که تمام مطالب فوق توسط دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی ارشد مهندسی عمران 3گام پیش بینی شده و در برنامه ها و مشاوره های ارائه شده به داوطلبان نیز به کار گرفته شده بود.

 

 

 

برای این درس، تمام تمرکز مشاوران بر روی لغات زبان عمومی و متن های قوی زبان تخصصی بود. استفاده از متون داخل مقالات خارجی و تاکید بسیار زیاد روی این موضوع به داوطلبان، از جمله کارهایی بود که توسط مشاوران دپارتمان عمران 3گام انجام می گرفت. البته ناگفته نماند که بسیاری از داوطلبانی که خود را برای سبک سوالات کنکور ارشد عمران 97 آماده کرده بودند و توجه زیادی به متن های بلند نداشتند، بسیار ضرر کردند. همینطور تمام افرادی که می خواستند زبان را از برنامه حذف کنند و با راهنمایی گروه دوباره شروع به مطالعه کردن (حتی کسانی که سطح زبان ضعیفی داشتند) بسیار برد کردند.

 

تحلیل سوالات ریاضی ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97

سوالات این بخش را به سه قسمت ریاضی 1 و 2 و معادلات دیفرانسیل تقسیم می کنیم. سطح سوالات ریاضی به خصوص سوالات معادلات و دیفرانسیل متوسط بوده است. به طور کلی سوالات این درس نسبت به سال 97 از سطح ساده تری برخوردار بوده و میانگین این درس نسبت به پارسال افزایش خواهد داشت.

در مورد سادگی کنکور ریاضی تمام پیش بینی های انجام شده توسط مشاوران ارشد عمران 3گام درست بود و همه این نکات و پیش بینی ها در برنامه داوطلبان اعمال شده بود. 

اکثر داوطلبان علاقه زیادی به مطالعه ریاضی نشان نمی دادند ولی بعد از مشاوره های ما به این نتیجه رسیدند که باید اولویت کنکور خود را تغییر دهند. این تغییر اولویت منجر به کسب سود زیادی برای آن ها شد. همچنین بر روی دروس دیگرشان نیز تاثیر به سزایی گذاشته و باعث شده بود با انگیزه بیشتری سر جلسه حاضر شوند.

 

تحلیل سوالات جامدات ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97

در این بخش به تحلیل سوالات جامدات کنکور ارشد عمران 98 که شامل دو بخش مقاومت مصالح، تحلیل سازه می باشد، می پردازیم.

 

تحلیل سوالات مقاومت مصالح کارشناسی ارشد عمران 98

سوالات بخش مقاومت مصالح امسال بر عکس سال 97 (با توجه به ترکیب کردن مباحث فولاد در 3 سوال با مباحث مقاومت مصالح) ساده تر می باشد اما سوالات از لحاظ محاسباتی بسیار سنگین و وقت گیر بوده است.  

 

تحلیل سوالات سازه کارشناسی ارشد عمران 98

سوالات بخش تحلیل سازه نسبتا ساده و در مقایسه با کنکور سال گذشته آسان تر مطرح شده بود. در مجموع برای کنکور ارشد عمران 98 کسب درصد 30 در این درس از درصدهای خوب به حساب می آید و میانگین درصد این درس نیز نسبت به سال 97 افزایش خواهد داشت.

خوشبختانه ساده بودن سوالات این درس، پیش از شروع برنامه سال 98 و با توجه به تحلیل های لازم بر روی جزوات اساتید و طراحان کنکور ارشد پیش بینی و به داوطلبان اعلام شده بود.

 

 

 

تحلیل سوالات مکانیک خاک و پی ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97

سوال اول که مربوط به روابط وزنی حجمی می باشد، همانند سوال بسیار راحت سال 96، ساده طرح شده بود و زمان کمی برای حل نیاز داشت. برای بخش نامگذاری خاک هم سوال راحتی در نظر گرفته بودند. سوال فصل تراکم موضوعی مفهومی بوده که هم با توجه به نمودار (درصد رطوبت- چگالی خشک) و هم رابطه بین چگالی خشک و رطوبت، می توانستید به این سوال پاسخ دهید.از مبحث تراوش یک بعدی و دو بعدی خاک دو سوال بسیار ساده مطرح شده بود که با یک دور دقیق خواندن کتاب می توانستید به آن پاسخ دهید. یک سوال جالب، مفهومی و نسبتا سخت کنکور سوالی بود که از داوطلب خواسته شده بود که بهترین ناحیه برای دوچرخه سواری را انتخاب کند. داوطلبان برای حل این سوال باید بحث اصل تنش موثر و توزیع تنش در خاک را به خوبی یاد می گرفتند و با استفاده از فشار منفی و مثبت ناحیه مناسب تشخیص داده می شد. 

یکی از تاکید های آقای مهری مشاور تخصصی این رشته، در ارتباط با فصل 6 خاک (توزیع تنش در خاک) روی موضوع روش بوسینسک برای پی های مستطیلی بود که عینا هم از این بخش سوال مطرح شده بود. توصیه اکید ایشان به داوطلبان این بود که باید در لحظات آخر قبل از کنکور فقط این مبحث مطالعه شود و امیدواریم داوطلبان استفاده لازم را کرده باشند.

سوالات مباحث تحکیم خاک، کاملا مفهومی بوده و داوطلب در شرایط آرام روحی و روانی می توانست به آن ها پاسخ دهد؛ اما در کل سوالات تحکیم خاک، جزء سوالات خوب و سطح بالای کنکور بوده است.

از مقاومت برشی بر عکس کنکور ارشد 97، سوال کمتری آمده بود. سوال از مبحث شیروانی های نا محدود هم مجدد مفهومی بوده است. سوال 78 کنکور از بخش توزیع تنش زیر پی در انواع خاک، جزء راحت ترین سوالات کنکور می باشد. اگر داوطلبان (حداقل دانشجویان من) خلاصه هایی که برای درس پی تهیه شده بود را حتی یک نگاه کلی هم می کردند، در کسری از ثانیه می توانستند این سوال را حل کنند. دو سوال دیگر از جمله ظرفیت بابری نوک شمع (سوال آخر پی) و همینطور سوال 82 پی (عوامل موثر در ظرفیت باربری) با نگاه حتی سرسری به همین خلاصه ها قابل زدن بود.

پس از تحلیل کنکور ارشد مهندسی عمران 98، در یک نگاه کلی می توان به این نتیجه رسید که سطح سوالات متوسط بوده ولی نسبت به سطح سوالات کنکورهای ارشد عمران سال 96 و 97  کمی افزایش پیدا کرده بود؛ اما قضیه به اینجا ختم نمی شود.

مشاوران دپارتمان ارشد مهندسی عمران 3گام در یک محیط آرام و بدون دغدغه و نگرانی از نتیجه کنکور، اقدام به حل سوالات می نمایند، اما آیا این شرایط برای داوطلبان سر جلسه کنکور هم یکسان است؟ خیر به هیچ عنوان!!

اتفاقا اکثر دانشجویان عمران با سوالات محاسباتی میانه بهتری دارند تا سوالات مفهومی و این موضوع سر جلسه مضطربشان خواهد کرد.

 

به عنوان نتیجه گیری آخر می توان گفت که سوالات کنکور ارشد مهندسی عمران 98 متفاوت و شرایط کنکور نیز سخت تر از سال گذشته بوده است. این موضوع بارها و بارها توسط مشاوران ما به داوطلبان تذکر داده شده بود.

 

 

 

تحلیل سوالات مکانیک سیالات و هیدرولیک ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97

درس مکانیک سیالات به نسبت سال 96 و 97 سخت تر بوده است؛ البته سوالات خیلی جالب تر مطرح شده بود و نیاز بود که داوطلب روی تمام سوالات هیدرولیک با دقت فکر کند و از ایده های شخصی استفاده نماید. در مورد هیدرولیک سوالات تکراری که در سال های قبل هم آمده بود به چشم می خورد و به جز یک سوال مفهومی- نموداری، مابقی سوالات به راحتی قابل حل بود. البته از نظر مشاوران دپارتمان ارشد عمران 3گام، سوال آخر هیدرولیک با توجه به جمله بندی آن، سوال غلطی می باشد؛ زیرا مشخص نشده بود این عدد فرود 2 برای حالت جدید می باشد یا همان حالت جریان یکنواخت!  خداروشکر خبری هم از سوالات گنگ و خارج از سیلابس کارشانسی عمران همچون سال 96 نبود.

موضوع جالب و قابل توجه، مباحث و سوالاتی است که در کلاس های نکته و تست ما کار شده بود. حتی یکی از سوالات کنکورهای سال های گذشته در کنکور ارشد عمران 97 با مشابهت تقریبا 100 درصدی، آورده شده بود. در این کنکور نیز سوالات 86 (بحث افت طولی)، 87 (بخش تعادل نیرو فصل لزجت سیالات) با شباهت زیاد، 89 (شناوری)، 90 ( تعادل نسبی که سوالی کامل تر و دقیق تر از آن در کلاس حل شده بود و فقط از لحاظ عددی تفاوت داشت) 92 (از بحث وانتومتر های برنولی که سخت تر از این کار شده بود)، 94 (معادلات ذرات سیال که کامل تدریس شده بود)، برای اکثر داوطلبان سخت بود. سوالات بخش هیدرولیک نیز خیلی دست بالا تر از سوالات انسداد، رسم پروفیل، محاسبه تنش برشی متوسط (بجز سوال نمودار مربوط به تنش برشی) کار شده بود. در مجموع کسب درصد حدود 40 برای این کنکور امکان پذیر بود.

 

تحلیل سوالات راه سازی ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97

سبک سوالات امسال برعکس کنکور ارشد عمران 97، جدید تر و متفاوت تر از سال های قبل بود. سوالات راه سازی ارشد عمران 98 از فصول مهم و تکراری، همچون سال های قبل مطرح شده بود. فقط سوال منحنی بروکنر، واقعا غیر حرفه ای و بی مورد بود و اگر داوطلبی آن را قبلا دیده و حفظ کرده بود، می توانست آن را بزند. در سوال اول راه سازی هم که داوطلبان را اذیت کرده بود، ایرادی دیده شده است. سوال آخر راه سازی وقت گیر بود. همچنین بر خلاف کنکور 97، خوشبختانه از فصل 8 راه سازی مبحث ترافیک سوالی مطرح نشده بود. در مجموع سوالات راه سازی استاندارد نبود اما پاسخ به دو سوال آن به راحتی امکان پذیر بود.

 

تحلیل سوالات روسازی ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97 

درجه سختی سوالات روسازی همانند سال 95 به قبل بوده و دوباره مثل گذشته سوالات سنگینی طرح شده بود؛ ولی متاسفانه اصلا سوال محاسباتی مربوط به لایه ها در آن دیده نمی شد.

 

 

 

تحلیل سوالات سازه های فولادی ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97

سوالات سازه های فولادی ارشد عمران 98 بر خلاف کنکور 97 که واقعا سخت بود، قابل قبول و راحت بود. جالب تر از آن، این بود که از بحث فرکانس سقف همانند سال 96 سوال تکراری مطرح شده بود. سوالات سازه های فولادی کنکور امسال بر عکس سوالات سال 96 که بیشتر آئین نامه ای بود و سوالات سخت و وقت گیر سال 97، استاندارد و ساده طراحی شده بود؛ اما هنوز هم مشاور تخصصی این رشته بر روی غیر قابل پیش بینی بودن طراحی سوالات فولاد تاکید دارد که باید قبل از مطالعه روی آن فکر کرد.

 

تحلیل سوالات سازه های بتنی ارشد عمران 98 و مقایسه با کنکور ارشد عمران 97

سطح سوالات سازه های بتنی بر عکس سال 97 استاندارد بود. سوالات در کنکور سال 97 به صورت ناعادلانه تقسیم شده است، به صورتی که فقط از بخش برش، 7 سوال آمده بود. یعنی اگر داوطلبی بخش طراحی برش بتن را خوانده بود، قطعا می توانست 5 سوال را به راحتی حل کند؛ اما امسال خبری از سوالات سنگین سال 94 نبود.

قطعا داوطلبانی که تحلیل کنکور ارشد عمران 98 را خواندند، از این آنالیز بهره لازم را برده اند؛ اما موضوع حائز اهمیت، این است که کنکور ارشد عمران 99 و یا سال های آتی چه روندی خواهد داشت؟!

داوطلبانی موفق به کسب رتبه در کنکور ارشد 99 خواهند شد که  بدانند چه بخوانند و چه نخوانند !

به طور مثال برنامه تمام داوطلبان کنکور امسال، بدون استثنا متمرکز بر روی دروس خاک و آب بود؛ فقط  تعدادی از دانشجویان که زمان کافی داشتند دروس ریاضی و جامدات را هم مورد مطالعه قرار دادند که خداروشکر امسال خیلی به سودشان بود. دروس طراحی بتن و فولاد که هیچ پیش بینی دقیقی نمیتوان برای آن ها کرد، در برنامه داوطلبان کمرنگ تر از بقیه دروس بود و حتی می توان گفت دیده نمی شد.

پس تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران 98 فقط یه دید کلی به داوطلبان می دهد ولی هیچ حکمی درباره کنکور سال آینده نخواهد داد. پیش بینی سوالات کنکور ارشد عمران 99 نیاز به آنالیز دقیق، مطالعه جزوات دانشگاهی اساتید طراح، تجربه و تخصص کافی در این زمینه و ... دارد. 

 

طرح های مشاوره و برنامه ریزی کنکور ارشد مهندسی عمران موسسه 3گام بر اساس همچین دیدی به کنکور سال 99 می باشد  تا داوطلبان بتوانند در کمترین زمان بیشترین بهره را ببرند.