گرایش های ارشد رشته میکروبیولوژی

 

 

گرایش های ارشد رشته میکروبیولوژی وزارت علوم

رشته میکروبیولوژی یا میکروب شناسی یکی از گرایش های پرطرفدار زیست شناسی سلولی و مولکولی می باشد. در این مطلب مشاوران دپارتمان ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی 3گام به معرفی گرایش های ارشد رشته میکروبیولوژی می پردازند و بازار کار هر کدام از آن ها را شرح می دهند. برای اطلاع از چارت درسی و بهترین منابع کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی به ویژه منابع ارشد میکروبیولوژی وزارت علوم می توانید با مشاور تخصصی این رشته در ارتباط باشید. با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ارشد 3گام از یک جلسه مشاوره رایگان حضوری یا تلفنی برخوردار شوید.

 

 

گرایش های ارشد رشته میکروبیولوژی وزارت علوم عبارتند از:

  • ارشد میکروبیولوژی گرایش میکروب های بیماری زا
  • ارشد میکروبیولوژی گرایش میکروب شناسی صنعتی
  • ارشد میکروبیولوژی گرایش میکروب شناسی محیطی

 

پیشنهاد مشاوران 3گام به داوطلبان این رشته مطالعه مطالب زیر در سایت 3گام می باشد:

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد زیست شناسی

آینده شغلی و بازار کار گرایش های ارشد زیست سلولی و مولکولی

 

گرایش های ارشد رشته میکروبیولوژی: میکروب های بیماری زا

در گرایش میکروب های بیماری زا، میکروبهایی که برای انسان ها و حیوانات بیماری زا هستند و میکروب هایی که به طور مشترک برای انسان ها و حیوانات، بیماری های قابل انتقال ایجاد می کنند، مورد مطالعه قرار می گیرند و چگونگی فعالیت آنها بررسی می شود. البته این گرایش قسمت کوچکی از علم میکروبیولوژی را برای خود اختصاص می دهد چرا که از میان میکروب های شناخته شده فقط تعداد اندکی (حدود 170 نوع) میکروب، بیماری زا هستند و بقیه میکروب ها تا کنون شناخته شده اند، میکروب های مفید می باشند. که در حیطه میکروب شناسی صنعتی، غذایی و محیطی مورد مطالعه و بهره وری قرار می گیرند. 

 

گرایش های ارشد رشته میکروبیولوژی: میکروب شناسی صنعتی و محیطی

یکی از جنبه های مهم میکروب شناسی استفاده بهینه و مناسب از میکروارگانیسم ها برای تولید مواد صنعتی مانند اسیدها، مواد شوینده، آنزیم ها و  کود های میکروبی و بیوفرتیلایزر ها ( تهیه کود به یاری مواد زاید و زباله ها) است و از میکروب ها در رفع آلودگی های محیط زیست استفاده می شود. 

 

 

بازار کار گرایش های ارشد میکروبیولوژی (میکروب شناسی)

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، به شرح بازار کار گرایش های ارشد میکروبیولوژی (میکروب شناسی) می پردازیم.

 

بازار کار رشته میکروبیولوژی گرایش میکروب های بیماری زا

بازار کار گرایش میکروب های بیماری زا در آزمایشگاه های تحقیقاتی پزشکی مثل انستیتو پاستور، سرم سازی رازی و پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک

 

بازار کار رشته میکروبیولوژی گرایش میکروب شناسی صنعتی

بازار کار گرایش میکروب شناسی صنعتی در کارخانه های صنایع غذایی و داروسازی (استفاده از باکتری ها در تولید مواد غذایی، آنزیم ها، مواد شوینده و تولید حامل های دارویی

 

بازار کار رشته میکروبیولوژی گرایش میکروب شناسی محیطی

بازار کار گرایش میکروب شناسی محیطی به این صورت است که فارغ التحصیلان این گرایش می توانند به عنوان کارشناس در زمینه تولیدات نفتی در شرکت نفت مشغول به کار شوند.

 

با توجه به اینکه در وزارت بهداشت، رشته میکروب شناسی پزشکی گرایش باکتری شناسی ارائه می شود به علاقه مندان به کار در آزمایشگاه های بالینی پیشنهاد می شود گرایش میکروب شناسی پزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.