معرفی کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت

کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت، یکی از شاخه های رشته ی اقتصاد است و به صورت کلی از لحاظ مباحث، وجه تشابه بسیار زیادی با کنکور ارشد اقتصاد دارد. تنها تفاوت میان کنکور ارشد اقتصاد بهداشت با کنکور ارشد اقتصاد تغییر در دیدگاه طراح سوالات است. به فرض سوالات اقتصاد خرد، شرایط بهینه سازی برای حداکثر کردن سود بنگاه را در نظر می گیرد ولی در کنکور ارشد اقتصاد بهداشت، کشش را برای خدمات بهداشتی اندازه گیری می کند. با بررسی سوالات چند سال اخیر کنکور ارشد اقتصاد بهداشت به این نتیجه می رسیم که با خواندن اقتصاد خرد و کلان در سطح ساده، می توان به سوالات این کنکور به راحتی پاسخ داد. 

لازم به ذکر است طبق بررسی های به عمل آمده از کارنامه های کنکورهای ارشد اقتصاد بهداشت سال های گذشته نتایجی دست آمده است و برای موفقیت در این کنکور باید دروس آورده شده در این مطلب را طبق اهمیت آن ها و همچنین منابع وزارت بهداشت برای کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت را مورد مطالعه قرار دهید.

در ضمن برای ارتباط با مشاوران تخصصی ارشد اقتصاد بهداشت 3گام و دریافت یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی رایگان در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.

 

 

علم اقتصاد چیست؟

اقتصاد، علم تخصیص بهینه ی منابع محدود برای رفع نیاز های نا محدود است. یکی از نیاز های جوامع بشری نیاز به خدمات درمانی و بهداشتی است که باید توسط منابع موجود مرتفع شود تا به هدف اصلی اقتصاد یعنی حداکثر کردن رفاه دست پیدا کنیم.

سلامت به طور کلی به وضعیتی گفته می شود که فرد از لحاظ فیزیکی، اجتماعی و ذهنی دچار ضعف و ناتوانی نباشد.

 

علم اقتصاد بهداشت چیست؟

علم اقتصاد بهداشت، علمی است که توزیع مراقبت های بهداشتی را مورد مطالعه قرار می دهد. این رشته شاخه ای از علم اقتصاد است که علاقه مند به موضوعات مهم اقتصاد در زمینه های سلامت و مراقبت های بهداشتی از جمله اثربخشی، کارایی، تولید و مصرف می باشد و آن ها را مورد بررسی قرار می دهد.

اقتصاد بهداشت رابطه ی تخصیص منابع را در سیستم سلامت، به بازارهای خدمات بهداشتی ربط می دهد. اقتصاد بهداشت علاقه مند به هزینه ها، سود، مدیریت و اثربخشی در زمینه ی بهداشت و خدمات بهداشتی است. مطالعه ی این که چطور باید بهداشت و خدمات بهداشتی را با توجه به هزینه ها و سودهای آن، بین گروه ها و اشخاص توزیع کنیم.

اقتصاد بهداشت در مورد مسائل بیمه ای بحث می کند و بیان می کند عرضه و تقاضا برای بیمه به چه صورت باید باشد. همچنین قیمت تعادلی بیمه و میزان حمایت دولت و مقدار آن را تعیین می کند.

 

 

رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت

رشته های مجاز برای کنکور ارشد اقتصاد بهداشت عبارت است از:

کلیه ی رشته های کارشناسی علوم پزشکی، کارشناسی علوم اقتصادی، مدیریت، حسابداری، مدیریت خدمات درمانی و بهداشتی، جامعه شناسی، مهندسی پزشکی، کارشناسی مهندسی صنایع.

 

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان رشته اقتصاد بهداشت

فارغ التحصیلان رشته اقتصاد بهداشت در زمینه های زیر می توانند فعالیت نمایند:

  1. در طراحی و ساخت پروژه های اقتصادی در حوزه ی سلامت
  2. ارائه مشاوره به مدیران بهداشتی و وزارت بهداشت برای بهبود خدمات رسانی
  3. ارزیابی بازار های سلامت و مسائل بیمه ای

 

 

بازار کار ارشد اقتصاد بهداشت

بازار کار ارشد اقتصاد بهداشت به صورتی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند، در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و بیمارستان های وابسته، شبکه بهداشت و درمان کشور و حتی بخش غیردولتی خدمات بهداشتی و درمانی مشغول به خدمت شوند. همچنین می توانند در زمینه های سیاست گذاری، برنامه ریزی، بهبود، توسعه امور مالی و اقتصاد نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور فعالیت کنند.

 

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کنکور ارشد اقتصاد بهداشت 98

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کنکور ارشد اقتصاد بهداشت 98 در دوره های روزانه و شهریه پرداز، مطابق جدول زیر می باشد:

 

جدول ظرفیت پذیرش کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت سال 98

دانشگاه عادی شهریه پرداز جمع کل
ارومیه  4 0 4
اصفهان 4 2 6
ایران 4 1 5
آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران 0 10 10
تبریز 4 2 6
تهران  4 1 5
شاهد 3 1 4
شیراز 2 2 4
کرمان 5 0 5
مشهد 4 1 5
همدان 4 1 5
جمع کل 38 21 59