تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی

 

تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی

 

 

 

بسیاری از داوطلبان کنکور ارشد زبان انگلیسی در مقطع ارشد افرادی هستند که در دوره کارشناسی در رشته دیگری تحصیل کرده اند، اما به هر دلیل مایل هستند تا تحصیلات خود را در مقطع ارشد در رشته زبان انگلیسی ادامه دهند؛ یا به عبارت دیگر قصد تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی را دارند. عمده این افراد کسانی هستند که از ابتدا به یادگیری و مطالعه زبان انگلیسی علاقه مند بوده اما به عنوان یک رشته دانشگاهی به آن نگاه نکرده اند. در این مطلب مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی ما در دپارتمان زبان انگلیسی 3گام به مقایسه ی بین داوطلبانی که مدرک کارشناسی آن ها مرتبط بوده با داوطلبانی که قصد تغییر رشته در کارشناسی ارشد را دارند، می پردازند و تفاوت های بین این داوطلبان را شرح می دهند. همچنین برای آشنایی داوطلبان، به توضیح روش مطالعه و برنامه ریزی 3گام ویژه داوطلبان تغییر رشته ای، برای موفقیت در کنکور ارشد می پردازند.

اگر شما هم جز داوطلبانی هستید که قصد تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی را دارید ولی از منابع و روش مطالعه دروس اطلاعی ندارید، می توانید با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی 3گام ثبت نام کنید وبعد از رزرو مشاوره، از منابع مناسب، برنامه ریزی و نحوه مطالعه دروس ارشد ویژه داوطلبان تغییر رشته ای، با توجه به شرایط و توانایی های خودتان، اطلاع پیدا کنید.

 

 

داوطلبانی که تصمیم خود را برای تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی گرفته اند در وهله اول باید بدانند که در مقطع ارشد این رشته محتوایی نظیر آموزش در موسسات تدریس نمی شود، بلکه سرفصل دروس بیشتر روی تعمیق مباحث و بدست آوردن یک دیدگاه نسبت به نحوه آموزش و فاکتورهای موثر بر آن تاکید می کند.

 

 

 

تفاوت بین داوطلبان تغییر رشته ای با داوطلبان دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی

داوطلبانی که در دوره کارشناسی خود دانشجوی یکی از گرایش های رشته آموزش زبان بوده اند، حتی اگر داوطلب یکی  دیگر از گرایش های رشته باشند، با توجه به این که با بسیاری از دروس تخصصی در طول دوره کارشناسی حداقل چند واحد مطالعه کرده اند، شناخت بسیار بیشتری از دروس عمومی و تخصصی و حتی نحوه سوالات کنکور دارند؛ در حالی که بسیاری از داوطلبان تغییر رشته ای اطلاعات صحیح و جامعی از نحوه سوالات کنکور، میزان پذیرش دانشگاه ها و اعتبار هر یک و مواردی از این دست ندارند.

این عدم اطلاع معمولا باعث انتخاب راه های نادرست باری مطالعه و اطلاعات و تصورات نادرست در مورد نتیجه کنکور و دانشگاه مورد انتظار می شود.

اما مورد مهمتری که گریبان گیر داوطلبانی می شود که تغییر رشته ای هستند و موفق به قبولی در دانشگاه مورد انتظار خود شده اند، این مطلب است که با شروع مقطع ارشد این دانشجویان خود را در کنار هم کلاسی هایی می بینند که رشته کارشناسی شان مرتبط بوده و اطلاعات بیشتر و عمیق تری در مورد دروس و مطالب دارند. این مورد هم قابل حل است. با توجه به فرصت اندک مطالعه برای کنکور ارشد و نبود زمان کافی برای مطالعه عمیق، این عقب افتادگی را می توان در فصل تابستان قبل از شروع مقطع ارشد با خواندن منابع اصلی دروس پایه جبران کرد.

 

روش مطالعه و برنامه ریزی کنکور ارشد زبان انگلیسی ویژه داوطلبان تغییر رشته ای 

برای آشنایی با روش مطالعه و برنامه ریزی کنکور ارشد زبان انگلیسی ویژه داوطلبان تغییر رشته ای، در ابتدا به چالش هایی که این داوطلبان با آن مواجه هستند، می پردازیم.

اولین و مهمترین مشکل داوطلبان کنکوری که قصد تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی را دارند، عدم اطلاعات کافی از منابع، کتاب های مناسب و همچنین ماهیت دروس و چگونگی مطالعه هریک از آن ها است. بسیاری از داوطلبان معمولا دچار اشتباه شده و با وجود داشتن وقت کافی از همان ابتدا شروع به مطالعه کتاب های تست کرده؛ در حالی که درک کافی و عمیقی از مطالب ندارند. بسیاری از داوطلبان نیز اقدام به خرید پک کتاب های یک موسسه خاص می کنند، در حالی که تمام کتاب های یک ناشر بدون شک بهترین منابع در تمام دروس نیستند.

یکی دیگر از چالش های مهمی که ممکن است داوطلبان با آن روبرو شوند، مطالعه منابعی است که تماما به زبان انگلیسی است. با توجه به نداشتن تجربه مطالعه کتاب درسی به زبان مقصد، ممکن است تعداد زیادی از دانشجویان در ابتدای مسیر مطالعه و روبرو شدن با این چالش از تصمیم خود منصرف شوند؛ در حالی که این مشکل پس از گذشت چند هفته رفع می شود و میزان مراجعه به دیکشنری طی مطالعه کم و کمتر خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که در فاز اول مطالعه، نیازی نیست خط به خط منابع به صورت جزیی مطالعه شود و یادگیری مفاهیم کلی کفایت می کند.

بسیاری از لغات کلیدی نیز در دروس مختلف این رشته وجود دارند که ترجمه فارسی آن ها قادر به رساندن مفهوم دقیق آن عبارت نیست. در نتیجه بهتر است که لغات را با فهم مفهوم آن ها به خاطر بسپاریم، نه با ترجمه آن ها.

عده ای از داوطلبانی که از رشته های فنی مهندسی به این رشته روی می آورند، چالش دیگری را نیز تجربه می کنند. نحوه مطالعه منابع این رشته، با توجه به این که زیر مجموعه دروس گروه انسانی است، تفاوت زیادی با نحوه مطالعه دروس فنی دارد.

 

روش مطالعه و برنامه ریزی کنکور ارشد ویژه داوطلبان تغییر رشته ای چگونه است؟

در ابتدا مهم ترین مطلبی که برای تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی،حائز اهمیت است، شناخت درست از نحوه سوالات کنکور است. در همین راستا داوطلبان باید چند دفترچه کنکور مربوط به سال های قبل را تهیه کنند و با تعداد سوالات در هر بخش، نوع و سطح سوالات آشنا شوند. سپس باید منابع زبان عمومی و دروس تخصصی را که مناسب داوطلبان تغییر رشته ای است، شناسایی کنند. در مورد زبان عمومی باید به این نکته توجه کرد که سطح واقعی دانش ما معمولا پایین تر از میزانی است که ما تصور می کنیم؛ پس در انتخاب منابع مخصوصا برای گرامر و لغت باید دقت زیادی داشت. به عنوان نکته آخر باید توجه داشت که بدست آوردن اطلاعات کافی مخصوصا در مورد نحوه مطالعه در هر یک از مراحل تا روز کنکور بسیار مهم و حیاتی است.

برای دریافت اطلاعات و راهنمایی های لازم در مورد نحوه مطالعه ی هر یک از مراحل آمادگی کنکور ارشد زبان بر روی لینک زیر کلیک نمایید.