بازار کار گرایش های ارشد مهندسی عمران

 

 

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی عمران

بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران به دلیل نیاز تمام بخش های مختلف یک شهر به فعالیت های عمرانی از وضعیت مناسبی برخوردار است. امروزه تمام ادارات و ارگان های محتلف برای انجام فعالیت های عمرانی به تخصص مهندسین عمران نیاز دارند. البته در صورتی وضعیت بازار کار گرایش های ارشد عمران برای فارغ التحصیلان این رشته مناسب است که در طول تحصیل خود مهارت و تجربه کافی را کسب کرده باشند. اگر قصد ادامه تحصیل در یکی از گرایش های ارشد عمران را دارید تا انتهای این مطلب که توسط مشاوران ارشد عمران 3گام تهیه شده است، همراه ما باشید. همچنین مطلب معرفی کارشناسی ارشد مهندسی عمران را مطالعه کنید. داوطلبان کنکور ارشد عمران 98 این موضوع را مدنظر داشته باشند که برای مطالعه و برنامه ریزی حتما یک هدف و دورنمای کلی برای خود تعریف کنند. در برنامه ریزی باید انعطاف داشته باشید. هر بازه زمانی برنامه خاص خود را می طلبد و هر چه به کنکور نزدیک تر می شوید باید برنامه دقیق تری برای خودتان داشته باشید. مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد عمران در این مورد می تواند به خوبی راهنمایی کند.

برای اطلاع از نکاتی که باید برای برنامه ریزی خود در نظر بگیرید می توانید با مشاوره تخصصی این رشته در تماس باشید. با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه زیری ما می توانید از یک جلسه مشاوره رایگان تلفنی یا حضوری با مشاوره تخصصی ارشد مهندسی عمران برخوردار شوید.

 

 

بازار کار مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

در گرایش مهندسی و مدیریت ساخت، انواع روش‌های مدیریتی، پیمان‌ها و قراردادها، برآورد هزینه‌ ها و انواع روش‌ های اجرایی مطرح می‌شود، بنابراین فارغ التحصیلان این دوره زمینه فنی و علمی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:

- همکاری با وزارتخانه­ ها و سازمان های مسئولِ اجرا و ساخت پروژه­ های عمرانی بزرگ نظیر وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، وزارت صنایع، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری­ ها و سازمان نظام مهندسی.

- همکاری با مشاوران و سازندگان جهت مشارکت در برنامه­ ریزی و مدیریت ساخت طرح های عمرانی.

- همکاری با مؤسسات آموزشی جهت ارائه دروس مهندسی ساخت و انتقال تجارب.

بنابر موارد گفته شده فارغ التحصیلان این رشته می­ توانند به عنوان مهندس ناظر و مجری در پروژه های عمرانی، دفاتر فنی شرکت­ های مشاور (در زمینه برنامه­ ریزی پروژه) و علی­ الخصوص شرکت­ های پیمانکاری مشغول به­ کار شوند. لازم به توضیح است برای موفقیت در مشاغل مربوط به این رشته، علاوه بر توانایی ‌های علمی، تجربه نیز عامل بسیار مهمی است.

 رشته ای کاملا جدید که حتی اخیرا دانشگاه های برتر دولتی در حال پرداختن به این گرایش هستند و در آینده نه چندان دور بحثی پرچالش با فضای کاری قوی خواهد داشت . این رشته نیاز به یادگیری نرم افزار های مثل primavera  و  MSPROJECT  می باشد .

دانشجویان فارغ التحصیل می توانند در شرکت های مشاوره  و پیمانکاری در دفتر فنی در بخش متره براورد و قرارداد ها و کنترل  پروژه  و همینطور در شرکت پیمانکاری در بخش کارگاهی و اجرا و همینطور می توانند در آزمایشگاه های بتن به عنوان تکنسین مشغول به فعالیت شوند.

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

با توجه به اینکه این گرایش نو می باشد و تازه برخی از دانشگاه های ایران در دانشکده ها اضافه کردند ، امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در اکثر دانشگاه ها وجود دارد ولی ادامه تحصیل در این گرایش بیشتر تمرکز روی پژوهش و ابداع و حل مشکلات عمرانی بوده و معمولا کسانی که قصد اشتغال به عنوان استاد دانشگاه را دارند یا میخواهند صرفا مدرکی داشته باشند برای افزایش حقوق وارد این مقطع می شوند  و مباحثی همچون مهندسی ارزش ، مدیریت استراتژیک ، ساختمان های هوشمند ، حقوق در مدیریت پروژه و ... تدریس می گردد.

 

 

بازار کار مهندسی عمران گرایش سازه

گرایش سازه به نسبت بقیه رشته ها در بازار کار تا حدودی اشباع شده است ولی برای کسی که تخصص لازم و علم لازم داشته باشد و مسلط به نرم افزار های مختلف این گرایش باشد، کار با حقوق بالا وجود دارد .

همکاری با وزارتخانه ها و سازمان های مسئول اجرای طرح های عمرانی و صنعتی جهت برنامه ریزی – طراحی و نظارت بر طرح ها، مانند وزارت راه و شهرسازی – وزارت نیرو – وزارت صنایع – سازمان نظام مهندسی ساختمان واحد های عمرانی شهرداری ها – همکاری با مهندسی مشاور سازه، معمار – راه و راه آهن و آب جهت طراحی و نظارت – محاسب سازه ها – کار در کارگاه های عمرانی و آزمایشگاه بتنی و نظارت و اجرا

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی سازه

امروزه تمام دانشگاه های فنی کشور در گرایش مهندسی سازه در مقطع دکتری این امکان را برای دانشجویان کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل فراهم کردند . برای ادامه تحصیل در خارج از کشور و همچنین بورس نیز وضعیت مناسبی دارد.

 

بازار کار مهندسی عمران گرایش زلزله

از جنبۀ شغلی نیز گرایش زلزله دارای بازار کار مناسبی است. از آنجایی که این دوره دانشجویان را برای انجام محاسبات و ارائه طرحهای مقاوم ‌سازی در برابر زلزله و نیز اشتغال به فعالیت ‌های پژوهشی، توسعه­ ای و کاربردی در امر مهندسی زلزله آماده می­ نماید، فارغ التحصیلان زمینه فنی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:

- همکاری با وزارتخانه­ ها و سازمان های مسئول اجرای طرح های عمرانی و صنعتی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع و شهرداری­ ها.

- وارد شدن در بحث تحلیل خطر و همکاری با مهندسین مشاور صنعتی، جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای سازه های خاص و ساختمان های صنعتی نظیر کارخانجات، سیلوها، برج ها، سدها، نیروگاه­ ها، لوله­ های انتقال گاز و ....

- همکاری با مهندسین مشاور سازه و پی، جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه­ های موضوع فعالیت این مؤسسات و وارد شدن در مقوله مقاوم سازی.

- همکاری با مؤسسات پژوهشی که به­ نحوی درگیر امر تحقیقات در رابطه با زلزله­ شناسی و مهندسی زلزله و کاهش خطرات ناشی از زلزله می­ باشند.

از معروف ترین مراکز و شرکت های مرتبط با این رشته می­ توان به پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، شرکت مهندسین مشاور مترا، شرکت گومز (گروه ویژه مهندسی زلزله)، شرکت رابینسون و ..... اشاره کرد.

 

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی زلزله

برای فارغ‌التحصیلان این گرایش امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری آزاد و سراسری در داخل کشور وجود داشته و گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر خارج از کشور نیز امکان­ پذیر می­ باشد.

 

بازار کار مهندسی عمران گرایش مهندسی ژئوتکنیک

تقریباً در تمامی پروژه‌ های کوچک و بزرگ عمرانی مانند ساختمان‌ سازی در کلان شهرها به ترسیم پروفیل خاک با استفاده از گمانه ‌زنی، آزمایش‌ های در محل و آزمایش ‌های آزمایشگاهی نیاز می باشد. در همین راستا فارغ التحصیلان این گرایش می ‌توانند در شرکت های مشاور، آزمایشگاه ‌های مکانیک خاک و دفاتر فنی شرکت های پیمانکاری و یا در کارهای اجرایی مشغول به کار شوند. به طور کلی می‌توان گفت دانش‌آموختگان این دوره زمینه فنی کافی برای کار در آزمایشگاه‌ های مکانیک خاک و تحقیقات صحرائی ژئوتکنیکی، پروژه‌های سدسازی، پروژه‌ های بهسازی خاک، پروژه‌ های زیست محیطی، پایدارسازی شیروانی‌ ها، دیوارهای حائل، طراحی شالوده در تمامی پروژه‌های عمرانی از قبیل ساختمان‌ها و آسمان خراش‌ها، دیوارهای ساحلی، بستر راه‌ها و بزرگراه‌ ها و خطوط راه‌ آهن، پروژه‌ های مترو و ... را دارا می ‌باشند. از معروفترین مراکز و شرکت های مرتبط با این رشته می ‌توان به وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ‌ها و شرکت ‌های دریا - خاک - پی، هندسه پارس، هگزا، خاک مسلح، سابیر و کیسون اشاره کرد.

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی ژئوتکنیک

امکان ادامه تحصیل در گرایش خاک و پی در مقطع دکترا در داخل و خارج کشور وجود دارد. این گرایش دارای جنبه‌ های اشتغال خوبی نیز چه در ایران و چه در خارج از کشور است. از آنجا که هر سازه بر روی فونداسیون و یا خاک بنا می شود، وجود مهندس خاک و پی در تمام کارهای عمرانی ضروری است .

 

بازار کار مهندسی عمران گرایش مهندسی حمل و نقل 

فارغ التحصیلان گرایش حمل و نقل عموماً جذب مهندسان مشاور، واحدها و ادارات مختلف راه و ترابری، معاونت حمل و نقل و ترافیک، شهرداری ها، سازمان های حمل و نقل ترافیک و شرکت ‌های مطالعات جامع حمل و نقل می گردند. همچنین زمینه مناسبی جهت ادامه تحصیل و نیز فعالیت های آموزشی و آکادمیک برای آنها وجود دارد، به طوری که امکان ادامه تحصیل در گرایش حمل ونقل در مقطع دکترا در داخل کشور فراهم بوده و از نظر ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز این گرایش از موقعیت بسیار خوبی برخوردار می ­باشد.

از معروف ترین مراکز و شرکتهای مرتبط با این رشته می­توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای، پژوهشکده حمل و نقل، شرکت راه­ آهن جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، شرکت مهندسین مشاور رهروان عمران و شرکت مهندسین مشاور طرح هفتم اشاره کرد.

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی حمل و نقل 

درخواست مهندسین حمل و نقل در خارج از کشور برای بورس شدن و ادامه تحصیل دادن قدری سخت بوده به نسبت بقیه گرایش ها ولی امکان پذیر است.

 

بازارکارمهندسی عمران گرایش مهندسی راه و ترابری

فارغ التحصیلان گرایش راه و ترابری می ‌توانند در ادارات راه و ترابری استان ‌ها، سازمان‌ های برنامه و بودجه استان‌ها، شهرداری‌ ها، سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک، مهندسین مشاور و دفاتر فنی شرکت های پیمانکاری که در هر یک از زمینه‌های مرتبط با راه یا ترافیک فعالیت دارند مشغول به کار شوند. همچنین اگر قصد کار اجرایی داشته باشند می‌توانند در کارگاه های شرکت های پیمانکاری که اکثراً محل کارگاه آن ها خارج از شهر است به کار بپردازند. یکی ازدلایلی که بیشتر، آقایان این گرایش را انتخاب می کنند، محیط کاری خاص آن است، چون ممکن است محل کار آنها خارج از شهر باشد.

از معروفترین مراکز و شرکت های مرتبط با این گرایش می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پژوهشکده حمل و نقل، شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، شرکت مهندسین مشاور مترا، مرکز تحقیقات حمل و نقل طراحان پارسه، شرکت مهندسین مشاور رهروان عمران، شرکت مهندسین مشاور طرح هفتم، شرکت مهندسان مشاور پاسیلو، گروه مهندسین مشاور هراز راه، مهندسین مشاور گذر راه و شرکت راهسازی و عمران ایران اشاره کرد.

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی راه و ترابری

امکان ادامه تحصیل در گرایش راه و ترابری در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد و با توجه به اهمیت خاص این رشته در دیگر کشورها، گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر خارج از کشور نیز امکان‌پذیر می ‌باشد. همچنین فارغ التحصیلان آن می‌توانند راحت‌ تر از فارغ التحصیلان سایر رشته‌ ها به عنوان هیئت علمی در دانشگاه های کشور مشغول به کار شوند.

 

 

بازارکار مهندسی عمران گرایش ساختمان های هوشمند

مهندسان این گرایش می توانند در صنعت ساختما های لوکس و با کاربردی خاص و اهمیت بالا فعالیت کنند زیرا این گرایش در حال حاضر در ایران جای خاصی ندارد.

 

بازارکار گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب 

کارشناسی ارشد عمران با گرایش مهندسی آب دارای بازارکار مناسبی است. فارغ التحصیلان آن می توانند در شرکت های مشاور در زمینه آب و فاضلاب، سد سازی، مدیریت منابع آب و یا برای مطالعات هیدرولوژی در شرکت های راهسازی مشغول به کار شوند .

  •  همکاری با وزارتخانه­ ها و سازمانهای مسئول برنامه­ ریزی، طرح و اجرای پروژه هایی در زمینه مهندسی آب نظیر پروژه­ های آبرسانی، منابع آب و مهندسی رودخانه
  •  همکاری با مهندسین مشاور مجری طرح های مهندسی آب
  • همکاری با سازمان ها و شرکت های دولتی و منطقه­ ای در مورد پروژه­ های آبی

بنابر موارد گفته شده وزارت جهاد سازندگی، وزارت نیرو و بخش خصوصی از جمله مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این دوره می ‌باشند.

 

آینده ی ادامه تحصیل مهندسی و مدیریت منابع آب ​

امکان ادامه تحصیل در این گرایش در مقطع دکترا در داخل و خارج کشور وجود دارد.

 

بازارکار مهندسی عمران گرایش مهندسی سواحل، بنادر، سازه های دریایی 

از جنبه آینده شغلی، سازه های دریایی بدلیل مرتبط بودن با صنعت نفت و گاز، نسبت به سایر گرایش‌های عمران دارای بازارکار بهتر و درآمد بالاتری است.فارغ التحصیلان این گرایش، جهت تحلیل و طراحی سازه های دریایی باید در دفاتر مهندسین مشاور در شهر تهران مشغول بکار شوند و برای کارهای اجرایی باید در جنوب و یا شمال کشور  (البته باحقوق و دستمزد بالا) مستقرشوند.

معروفترین مراکز و شرکت های فعال در زمینه سازه های دریایی اکثراً دولتی و نیمه دولتی هستند مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  (و زیر مجموعه های آن)، صدرا، ایزوایکو، تأسیسات دریایی و... ازشرکت های خصوصی فعال در زمینۀ سازه های دریایی می توان به شرکت‌ های کیسون، هندسۀ پارس، تهران برکلی، سازه پردازی و ... اشاره کرد.

 

آینده ی ادامه تحصیل مهندسی سواحل، بنادر، سازه های دریایی 

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترای  رشته سواحل، بنادر و سازه های دریایی در داخل کشور، در دانشگاه تهران وجود دارد. این در حالی است که فارغ التحصیلان این گرایش می­ توانند در گرایش‌ های سازه و آب و سازه های هیدرولیکی نیز ادامه تحصیل دهند. همچنین گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز امکان­ پذیر است.

 

 

بازارکار مهندسی عمران گرایش مهندسی محیط زیست 

- همکاری با وزارتخانه­ ها و سازمان های مسئول برنامه ­ریزی در زمینه مهندسی محیط زیست، مهندسین مشاور و شرکت های مجری طرح های مهندسی محیط زیست و صنایع مختلف جهت کنترل و یا کاهش آلودگی ­های زیست محیطی

- همکاری با مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها در ارتباط با موضوعات و گرایش های مهندسی محیط زیست

- همکاری با مراکز آموزش عالی و مراکز آموزشی جهت تکمیل کادر هیئت علمی مهندسی محیط زیست

بنابر موارد گفته شده، فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌ توانند در دفاتر محیط زیست شهرداری ها، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، واحدهای محیط زیست مستقر در تمامی کارگاه ‌های شرکت‌ های پیمانکاری کشور و تشکل ‌های غیر دولتی حامی محیط زیست، مشغول به کار شوند.

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی محیط زیست 

در این گرایش امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد و شرایط گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر خارج از کشور نیز امکان­پذیر است. 

 

بازارکار مهندسی عمران گرایش مهندسی خطوط راه آهن 

 الف – همکاری با وزارتخانه ها وسازمانهای مسئول طراحی، ساخت، اجرا و نگهداری خطوط ریلی نظیر وزارت راه وترابری، وزارت صنایع ومعادن، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شهرداری ها و شرکت های راه‌آهن های شهری

  ب – همکاری با مشاوران، پیمانکاران و سازندگان و سایر ارگانها و نهادهای ذیربط جهت مشارکت در برنامه ریزی، طراحی و نظارت، ساخت واجرا و نگهداری و مدیریت طرح ها و پروژه های مرتبط با راه‌آهن.

  ج – فعالیت در زمینه های تحقیقاتی زیربنایی وکاربردی در امور مربوط به خطوط ریلی

  د- همکاری باموسسات آموزشی و پژوهشی جهت ارائه دروس مهندسی خطوط راه آهن ونشر و گسترش دانش فنی مربوط در سطح کشور

 

 

بازارکار گرایش مهندسی حمل و نقل 

بر خلاف گرایش راه و ترابری، مهندسین حمل و نقل معمولاً در داخل شهرها به فعالیت مشغولند. از نظر جذب در بازار کار نیز اگر چه این گرایش میزان استخدام پایین‌تری دارد، ولی چون متخصص در این زمینه زیاد نیست، استخدام به آسانی صورت می‌پذیرد.

فارغ التحصیلان گرایش حمل و نقل عموماًجذب مهندسان مشاور، واحدهاو ادارات مختلف راه و ترابری، معاونت حمل و نقل و ترافیک ،شهرداری ها، سازمان های حمل و نقل ترافیک و شرکت‌های مطالعات جامع حمل و نقل می گردند. همچنین زمینه مناسبی جهت ادامه تحصیل و نیز فعالیت های آموزشی و آکادمیک برای آنها وجود دارد، بطوریکه امکان ادامه تحصیل در گرایش حمل ونقل در مقطع دکترا در داخل کشور فراهم بوده و از نظر ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز این گرایش از موقعیت بسیار خوبی برخوردار می­ باشد.

 

آینده ی ادامه تحصیل رایش مهندسی حمل و نقل 

آینده با توجه به پیشرفته بودن سیستم حمل و نقل در کشور های توسعه یافته و اهمیت این رشته در وضعیت شهر ها و ایالت ها ، کمتر می توان برای اپلای کردن در این رشته مانور داد.

 

بازارکار مهندسی عمران گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی 

فارغ التحصیلان گرایش سازه هیدرولیکی نیز مانند فارغ التحصیلان رشته سازه دریایی می توانند در محیط های مرتبط با گرایش سازه هیدرولیکی و یا در شاخه های دیگر مانند سازه و آب مشغول بکار شوند.

فارغ التحصیلان گرایش سازه های هیدرولیکی بازار کار مناسبی در شرکت های سد سازی دارند .

مهندسی عمران گرایش سازه هیدرولیکی، در زمینه طراحی و اجرای پروژه های سد سازی و سازه های آبی از قبیل کانال ها، سیستم های زهکشی و ... به فعالیت می پردازند. با توجه به اهمیت حفظ و انتقال آب رودخانه ها این گرایش در دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.

مهندسی عمران گرایش آب، آموزش های لازم در زمینه طراحی و مکان یابی سدها، سیستم های جمع آوری آب را به مهندسین می دهد.

 

آینده ی ادامه تحصیل گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی 

امکان ادامه تحصیل در گرایش سازه‌های هیدرولیکی در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد. دانشگاه هایی مانند تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، خواجه نصیر و تبریز دارای مقطع دکترای آب و سازه هیدرولیکی هستند ولی بطور کلی انتخاب‌ها در ایران بسیار کم است. اما شرایط برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بسیار بیشتر فراهم می‌باشد .