بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع

 

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع

بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی صنایع به دلیل نیاز هر سازمان، شرکت یا موسسه به مهندسین صنایع در حوزه ها و زمینه های مختلف، از وضعیت خوبی برخوردار است. همچنین جایگاه مهندسی صنایع در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است و نیاز جامعه به تخصص فارغ التحصیلان این رشته در جهت رشد و توسعه صنایع و تولیدات مختلف و در عرصه های جدید مانند تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و ... بیشتر شده است. در صورتی که فرد دارای تخصص، مهارت و تجربه در هر یک از زمینه های تخصصی مهندسی صنایع باشد، آینده شغلی خوبی در انتظارش خواهد بود.

قبل از انتخاب رشته مهندسی صنایع حتماً مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد صنایع و دروس مختلف این رشته را بررسی کنید و توانایی خود را در آن بسنجیدافرادی که رشته مهندسی صنایع را انتخاب می کنند باید قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشند. بهره گیری از تجارت مشاوران تخصصی ارشد صنایع به داوطلبان کمک می کند تا بتوانند با در نظر گرفتن توانایی های فردی خود، مناسب ترین گرایش را انتخاب نمایند. توصیه می شود معرفی ارشد مهندسی صنایع را در سایت 3گام بخوانید.داوطلبان کنکور ارشد مهندسی صنایع همچنین می توانند برای اطلاع از بهترین منابع و نکات مطالعه و تست زنی در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایند و از یک جلسه مشاور رایگان بهره مند شوند.

برای اطلاع از وظایف و درآمد مهندسین صنایع و بازار کار گرایش های دیگر این رشته می توانید به صورت حضوری یا تلفنی با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در ارتباط باشید.

 

 

زمینه های کاری کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

به صورت کلی شخصی که در مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع را انتخاب می کند و در آن ادامه تحصیل می دهد با چند زمینه اصلی از قبیل مدیریت پروژه، مدیریت کیفیت و برنامه ریزی و تحلیل سیستم در بسیاری از شرکت ها می تواند مشغول به کار شود. این موضوع با کمی اغماض برای بازار کار گرایش های مقطع کارشناسی ارشد هم با در نظر گرفتن نکات زیر صادق است.

 

رویکردها به گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

نکات مهم در این زمینه تفکیک گرایش­ های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع به دو رویکرد با دو مسیر کاملا مجزا می باشد. این دو رویکرد عبارتند از:

 

  • رویکرد نگاه به ادامه تحصیل در مقطع دکترای مهندسی صنایع

گرایش هایی که در این رویکرد قرار می گیرند عبارتند از:

- بهینه سازی سیستم ها

- سیستم های سلامت

- لجستیک و زنجیره تامین

- سیستم های کلان

 

 

  • رویکرد نگاه به شرایط بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع

گرایش هایی که در رویکرد دوم قرار می گیرند عبارتند از:

- مدیریت نوآوری و فناوری

- سیستم های مالی

- مدیریت پروژه

- مدیریت مهندسی

- آینده پژوهی

یکی از نکاتی که می بایست در نظر گرفت این است که به صورت کلی عنوان "مهندسی صنایع" برای جذب بازار کار کفایت می کند؛ مگر در مورد بعضی از زمینه های خاص مانند سیستم های مالی. در ادامه مشاوران دپارتمان ارشد مهندسی صنایع، به صورت تفصیلی به بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع، پرداخته اند.

 

بازار کار گرایش بهینه سازی سیستم ها

در بازار کار گرایش بهینه سازی سیستم ها نکته حائز اهمیت این است که شاید بتوان به دلیل اصالت اصلی این گرایش در رشته مهندسی صنایع، جایگاه بسیار مناسبی برای آن متصور بود. مقصد داوطلبین گرایش بهینه سازی سیستم ها می تواند تمامی سازمان هایی باشد که به دنبال بهینه‌ سازی مسائل مختلف هستند. در حقیقت این دسته از داوطلبین، نمایندگان اصلی رشته مهندسی صنایع هستند که از آن ها انتظار می رود بر روی جنبه های گوناگون این رشته تسلط کافی داشته باشند.

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع: گرایش سیستم های سلامت

با توجه به گسترده بودن حوزه های مطالعاتی مهندسی صنایع، گرایش سیستم های سلامت، تقریباً در تمام قسمت های نظام سلامت، می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. برنامه ریزی و شیفت بندی پرستاران در بیمارستان ها، تیم های بهبود کیفیت در قسمت های مختلف بیمارستان مانند اتاق عمل و برنامه ریزی های دقیق در سازمان انتقال خون با توجه به موجودیت خون، مباحث حمل و نقل و کنترل موجودی در برنامه ریزی های این سازمان، همگی از موقعیت هایی است که متقاضیان این گرایش می توانند برای خود متصور باشند.

 

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع: گرایش مدیریت نوآوری و فناوری

بازار کار گرایش مدیریت نوآوری و فناوری در مراکزی که موضوعات خلاقیت و ایده ­پردازی در آن ها به صورت تخصصی، زمینه اصلی شغلی است (مانند مراکز رشد و پارک­ های علم و فناوری) می باشد. همچنین در تمامی مشاغل مرتبط با توسعه محصولات جدید، این گرایش بسیار مطلوب می­ باشد. البته شایان ذکر است که متقاضیان این گرایش می ­توانند در تمامی سازمان­ هایی که در حوزه مدیریت فناوری از موضوعات مختلفی مانند اکتساب، ارزیابی ... در حوزه فناوری ­های مختلف فعالیت دارند، مشغول به کار شوند.

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع: گرایش کیفیت و بهره وری

بازار کار گرایش کیفیت و بهره وری در تمامی سازمان ها و نهادهایی است که به صورت تخصصی در زمینه کیفیت و بهره وری، چه در حوزه تولید و چه در حوزه خدمات در حال فعالیت هستند.

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع: گرایش آینده پژوهی

گرایش آینده ­پژوهی از جمله گرایش ­های مهندسی صنایع می ­باشد که از نظر شرایط بازار کار، یکی از خاص­ ترین گرایش­ های این رشته است؛ دلیل این امر هم سازمان ­هایی  است که نیازمند این گرایش هستند؛ از جمله سازمان­ های کلان کشور به خصوص در حوزه علوم و فناوری ­ها در صنعت نظامی . البته تمامی سازمان­ هایی که شرایط آن ها وابسته به تغییرات محیطی در آینده است، می ­توانند از متقاضیان این گرایش استفاده کنند.

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع: گرایش سیستم های مالی

بازار کار گرایش سیستم های مالی در سازمان های متنوع مالی است. از مهمترین آن ها می ­توان به بانک ­ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد.

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع: گرایش لجستیک

در گرایش لجستیک و زنجیره تامین، می­ توان تمام سازمان­ هایی را که با جریان و مبادله کالاها و خدمات سروکار دارند، به عنوان مقصد اصلی متقاضیان این گرایش نام برد. بنابراین در ایران، سازمان­ های تهیه و تولید مواد غذایی در راس این سازمان ­ها قرار دارند.

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی صنایع: گرایش مدیریت پروژه

بازار کار گرایش مدیریت پروژه  حتی در مقطع کارشناسی هم وضعیت بسیار مناسبی دارد. تمامی سازمان­ های پروژه محور در تمامی حوزه­ های خدماتی و تولیدی و مشاوره­ای مقصد متقاضیان این گرایش می باشد.