فرصت های شغلی و بازار کار مهندسی متالورژی
فرصت های شغلی و بازار کار مهندسی متالورژی

 

 

 

فرصت های شغلی و بازار کار مهندسی مواد و متالورژی

در این قسمت، مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مواد و متالورژی 3گام به توضیح فرصت های شغلی و بازار کار مهندسی مواد و متالورژی در ایران و در برخی از کشور های جهان می پردازد. همچنین بازار کار دو گرایش ارشد مهندسی مواد (کارشناسی ارشد متالورژی صنعتی و سرامیک) و درآمد مهندس متالورژی در برخی از کشورهای دنیا را توضیح می دهد. 

 

 

 

شما به عنوان مهندس مواد در گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالوژی می توانید فرصت های شغلی خوبی در صنایع تولید فولاد، ذوب‌آهن، صنایع خودروسازی،‌ صنایع هوا- فضا، صنایع نظامی و صنعت نفت و پتروشیمی، کارخانجات تولید قطعات فلزی (مانند صنایع ریخته‌گری، صنایع متالورژی پودر، صنایع‌ فولادسازی‌، صنایع‌ دفاع‌، هواپیماسازی‌، کشتی‌سازی‌، تراکتورسازی‌، خودروسازی‌ و ساخت‌ قطعات‌ مختلف‌ وسایل‌ خانگی‌، صنایع ساختمان‌سازی،‌ معادن ‌و صنعت سیمان بیابید. با کسب تجربه بیشتر به رده های بالاتر مانند مدیریت پروژه، متخصص گروه خاصی از مواد، کار در حوزه تحقیقات و مشاوره دست خواهید یافت.

 

معرفی ارشد مهندسی مواد و متالوژی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

بازار کار مهندسی مواد و متالورژی در ایران

کشور ایران جزء معدود کشورهای جهان به شمار می رود که دارای معادن متنوع و غنی از فلزات است. با وجود این مزیت نسبی، متأسفانه هنوز ما موفق نشده ایم به جایگاه واقعی خود در تولید فلزات در جهان برسیم. در ایران در حال حاضر فقط فلزاتی نظیر آهن، مس، سرب، روی و آلومینیوم بصورت انبوه تولید می شود. هنوز ما وارد کننده فلزاتی نظیر تیتانیم، منیزیم، کبالت و … هستیم.

اما اگر بخواهیم بازار کار مهندسی متالورژی در ایران را به تفکیک بیان کنیم به این صورت است که فارغ‌التحصیلان‌ متالورژی استخراجی‌ می‌توانند جذب‌ مراکزی‌ شوند که‌ به‌ فرآیند استخراج‌ و تولید مواد اولیه‌ فلزی‌ (آهنی‌ و غیرآهنی‌) از کانی‌های‌ مربوط‌ می‌ پردازند. برای مثال می‌توانند در صنایع‌ آهنی‌ و غیرآهنی‌ مانند ذوب‌ آهن‌ اصفهان‌، مجتمع‌ مس‌ سرچشمه‌ و آلومینیم‌ اراک‌ فعالیت‌ کنند.

 

بازارکار مهندسی مواد و متالورژی صنعتی در ایران

فارغ‌التحصیلان‌ متالورژی صنعتی‌ نیز می‌توانند در مراکزی که با تولید قطعات فلزی سروکار دارند مانند صنایع ریخته‌گری، صنایع متالورژی پودر، صنایع‌ فولاد سازی‌، صنایع‌ دفاع‌، هواپیماسازی‌، کشتی‌سازی‌، تراکتورسازی‌، خودروسازی‌ و ساخت‌ قطعات‌ مختلف‌ وسایل‌ خانگی‌ از جمله‌ یخچال‌، کولر، ماشین‌ لباسشویی‌، تلویزیون‌ و ضبط‌ صوت‌ فعالیت‌ نمایند

 

بازار کار مهندسی مواد گرایش سرامیک

در مورد بازار کار مهندسی مواد گرایش سرامیک نیز باید گفت‌ که‌ امروزه‌ صنایع‌ سرامیک‌ برای‌ رشد اکثر صنایع‌ اهمیت‌ بسیاری‌ دارند. برای‌ مثال‌ صنایع‌ متالورژی و سایر صنایعی‌ که‌ با درجه‌ حرارت‌ بالا سروکار دارند، مصرف‌کننده‌ مواد دیرگداز هستند یا صنایع‌ الکترونیک‌ احتیاج‌ به‌ قطعات‌ مختلف‌ سرامیکی‌ با خواص‌ الکترونیکی‌ و مغناطیسی‌ مطلوب‌ دارند. همچنین‌ صنایع‌ اتومبیل‌سازی‌، صنایع‌ ساختمانی‌، صنایع‌ تولید نیرو، مخابرات‌ و بالاخره‌ هر خانه‌ و خط‌ تولید هر کارخانه‌ای‌ نیاز به‌ فرآورده‌های‌ سرامیکی‌ دارد. در حال‌ حاضر کشور ما کارخانه‌های‌ عمده‌ کاشی‌سازی‌، چینی‌سازی‌، تولیدکننده‌ مواد نسوز، تولید کننده‌ سرامیک‌های‌ الکتریکی‌، شیشه‌ سازی‌، آجرسازی‌ و سیمان‌ دارد‌ که‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ سرامیک‌ می‌ توانند در آن ها مشغول‌ به‌ کار گشته‌ و به‌ افزایش‌ کارایی‌ و راندمان‌ کارخانه‌ و همچنین‌ بهبود کیفیت‌ محصول‌ آن‌ کمک‌ نمایند.

 

 

 

 

استخدام مهندس مواد در سازمان های دولتی و خصوصی

مهندسان مواد که در سازمان های دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. مهندسان موادی هم که در بخش خصوصی فعال است، با توجه به میزان مهارت، توانمندی ، تجربه و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای مختلفی دارند. بدیهی است که مهندسان مواد با تجربه تر و دارای تخصص بیشتر و یا مهندسانی که موفق به عرضه بهتر مهارت های خود شده و شرکت های مناسبی را برای کار انتخاب کنند، دارای درآمدهای بیشتری می باشند. فارغ التحصیلان تازه کار، افراد کم تجربه و یا آن هایی که تخصص و مهارت قابل توجهی ندارند، دارای حقوق های کمتری می باشند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندسان مواد در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل مهندس متالورژی، مهندس جوش، بازرس فنی، سرپرست تولید، مدیر کنترل کیفیت، مدیر اجرایی و … می باشند که یک مهندس مواد می تواند در هر یک از آن ها استخدام شده و فعالیت نماید.

 

وضعیت استخدام مهندس مواد در برخی از کشورهای جهان

وضعیت استخدام مهندس مواد در برخی کشورهای جهان به صورت زیر است:

 

استخدام مهندس مواد در آمریکا

پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندسان مواد در آمریکا بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۹ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴درصد می باشد.

 

استخدام مهندس مواد در استرالیا

در سال ۲۰۱۱، میزان استخدام مهندس مواد در استرالیا  ۷.۸ درصد رشد و در ۵ سال گذشته نسبت به متوسط رشد استخدام همه مشاغل (۱۰.۲ درصد)، ۷۵.۷ درصد رشد داشته است.

 

درآمد مهندسی متالورژی در برخی از کشورهای دنیا

همچنین درآمد مهندسی متالورژی در برخی از کشورهای دنیا به شرح ذیل است:

 

درآمد مهندسی متالورژی در آمریکا

متوسط درآمد سالانه مهندس متالورژی در آمریکا۸۳.۱۲۰ دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان۸۳.۳۴۰ دلار و برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰  و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۸۵,۲۰۰ دلار بوده است.

 

درآمد مهندسی متالورژی در استرالیا

متوسط درآمد سالانه مهندس متالورژی در استرالیا ۱۰۷.۴۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

 

درآمد مهندسی متالورژی در انگلستان

متوسط درآمد سالانه مهندس متالورژی در انگلستان برای افراد تازه کار بین ۳۰.۰۰۰ تا ۳۹.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه بین ۴۰.۰۰۰ تا۶۰.۰۰۰ دلار و برای مهندسان ارشد ۶۸.۰۰۰ دلار می باشد.