دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی

 

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی

معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی و به ویژه بخش دروس تخصصی گرایش ها برای داوطلبان این رشته مهم می باشد. دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی، شامل هفت درس اصلی است. در این مطلب قصد داریم با معرفی هر درس به شناخت بیشتر داوطلبان از این دروس کمک کنیم. اولین درس دفترچه سوالات کنکور ارشد روانشناسی بالینی، درس زبان انگلیسی است.

برای اطلاع از بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی مطابق با شرایط و توانایی های خود، در پنل مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی 3گام ثبت نام نمایید و از یک جلسه مشاوره تلفنی یا حضوری رایگان نیز برخوردار شوید. 

 

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد روانشناسی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی: زبان انگلیسی

یکی از دروس مهم و رتبه ساز در کنکور ارشد روانشناسی بالینی زبان انگلیسی است. 30 سوال این درس را درک مطلب شامل می شود. برای کسب درصد بالا در این درس، باید داوطلبان زبان تخصصی خود را تقویت نمایند. درس زبان انگلیسی سهم زیادی در قبولی داوطلبان در کنکور ارشد روانشناسی بالینی دارد. داوطلبانی که می خواهند رتبه زیر 100 داشته باشد نباید این درس را از برنامه مطالعاتی خود حذف نمایند.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی: آمار و روش تحقیق

نیمی از سوالات کنکور ارشد روانشناسی بالینی را درس روش تحقیق تشکیل می دهد. دومین درس در دفترچه سوالات کنکور ارشد روانشناسی بالینی است. برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان سوالات این درس مفهومی و حل مساله نمی باشد. سوالات، شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی است. پاسخ به سوالات بخش توصیفی به دلیل حفظی بودن بسیار ساده است. با وجود ترسی که داوطلبان، نسبت به سختی  این درس دارند، با تسلط به قسمت های ساده تر می توانند به سوالات این درس پاسخ دهند.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی: روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، جزء دروس اصلی ارشد روانشناسی بالینی است. این درس شامل دو درس آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی است. در مجموع این درس به اختلالات روانشناختی در انسان ها (از اختلالات دوره کودکی مثل انواع عقب ماندگی ها، اختلالات بیش فعالی، اوتیسم و.. تا اختلالات دوره میانسالی مثل انواع دمانس) می پردازد. موضوعات ضروری برای تسلط به این درس، شناخت انواع اختلالات، ملاک های لازم جهت تشخیص اختلال، تشخیص افتراقی، سبب شناسی و روش های درمانی مختلف (دارودرمانی و روان درمانی) می باشند. این درس با وجود تنوع در مباحث و جذاب بودن، دارای نکات ریزی است که با مرور مداوم می توان به آن ها مسلط شد.

 

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی: روانشناسی رشد

درس روانشناسی رشد از دروس مهم ارشد روانشناسی بالینی است. ساده بودن این درس موجب می شود که داوطلبان با مطالعه دقیق بتوانند به راحتی درصد بالایی را کسب نمایند. میانگین درصد رتبه های برتر در این درس حدودا 65 است. این درس مراحل مختلف و  نظریات مهم رشد را ارئه می دهد. اکثر داوطلبان به دلیل ماهیت آن، به خوبی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی: علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

ماهیت درس علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، بررسی نظریات فیلسوفان غربی و اسلامی در مورد انسان است. فهم مباحث این درس به دلیل ماهیت آن، برای داوطلبان سنگین و فرار است. به همین دلیل داوطلبان نمی توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و ترجیح می دهند که این درس را از برنامه مطالعه خود حذف نمایند. هرچند که اگر این درس در زمان مناسبی به برنامه مطالعه داوطلب اضافه شود به دست آوردن درصد 60 در آن دور از انتظار نیست.

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی: روانشناسی بالینی

درس روانشناسی بالینی، اصلی ترین درس گرایش بالینی است. با وجود جذابیت این درس برای اکثر داوطلبان، حجم زیاد و تنوع کتاب های این درس پاسخگویی به سوالات آن را دشوار کرده است. علاوه بر این، ریزه کاری هایی که در زمینه رویکرد های بالینی و فضای روان درمانی وجود دارد، موجب شده بخشی از سوالات از مطالب کتاب های منبع خارج شده و ماهیت بالینی و عملی تری داشته باشند. در نتیجه علاوه بر داشتن دانش بالینی، چیزی که به داوطلب در پاسخگویی به سوالات این درس کمک می کند داشتن شم بالینی است.

 

 

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی: روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

با وجود اینکه به نظر می رسد روانشناسی علم مطالعه روان انسان است، در برخی رویکردهای این رشته به بررسی مبانی عصب شناختی اختلالات پرداخته می شود. اگر مغز و سیستم عصبی را به عنوان مرکز کنترل و اداره رفتار در نظر بگیریم، دور از انتظار نیست که هر مشکلی در رفتار انسان نمودی هم در سیستم عصبی داشته باشد و باعث درگیر شدن قسمت های مختلف مغز شود. درس روانشناسی فیزیولوژیک به دلیل بررسی سیستم عصبی و نقش آن در بروز اختلالات، یکی از سخت ترین دروس ارشد روانشناسی بالینی که با ضریب یک و 20 سوال، آخرین سوالات این گرایش را در دفترچه به خود اختصاص می دهد.

 

ضرایب دروس ارشد روانشناسی بالینی

جدول زیر ضرایب دروس ارشد روانشناسی بالینی را نشان می دهد.

 

جدول ضرایب دروس کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

ردیف

نام درس

ضریب درس

1

زبان انگلیسی

2

2

آمار و روش تحقیق

1

3

روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

2

4

روانشناسی رشد

2

5

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

1

6

روانشناسی بالینی

3

7

روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

1