منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی (مقایسه ی بهترین منابع)

معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی و گرایش های آن بدون پرداختن به منابع معتبر برای آن ناقص خواهد بود. داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی که برای خرید منابع سری به سایت ها یا کتاب فروشی ها می زنند، متوجه می شوند که منابع زیادی برای این رشته وجود دارد. داوطلبان در اولین مرحله شروع مطالعه، در تهیه منابع، دچار سردرگمی می شوند. در این مطلب به توضیح و مقایسه منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی در هر درس می پردازیم؛ تا داوطلب بتواند با داشتن اطلاعات کافی، منابع را تهیه کرده و مطالعه خود را شروع کند.

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس روانشناسی بالینی

درس روانشناسی بالینی اصلی ترین درس در گرایش بالینی محسوب می شود. تنوع منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی در اکثر درس ها زیاد است؛ اما این تنوع در کتاب های درس بالینی بیشتر به چشم می خورد. به دلیل اهمیت این درس، داوطلبان با دقت بیشتری منابع این درس را انتخاب می کنند. اما گسترده بودن منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی، موجب سردرگمی بیشتر داوطلبان می شود. در نتیجه زمان زیادی صرف انتخاب بهترین منابع شده و ممکن است پس از پرس و جو های متعدد باز هم داوطلب به اطمینان صد در صد نرسد. همچنین این مساله باعث می شود به کتابی که جهت مطالعه انتخاب کرده و  به کافی بودن کتاب برای مسلط شدن بر مباحث این درس، اعتماد نداشته باشد.  

این تردید و نگرانی برای داوطلبان تغییر رشته ای که اطلاعات زیادی در مورد کتاب های درسی و منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی ندارند، بیشتر به چشم می خورد. علاوه بر این داوطلبان جهت تسلط بر درس روانشناسی بالینی، باید حوزه های متعددی مثل نظریات درمان، آزمون های روانی، مصاحبه و... را مورد مطالعه قرار دهند. این مساله سردرگمی داوطلب را بیشتر می کند. به همین جهت در این مطلب به بررسی منابع اصلی درس بالینی می پردازیم. بررسی و مقایسه منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی، دید باز تری را جهت انتخاب منابع به داوطلبان می دهد. در کنار کتاب هایی که در ادامه به عنوان منابع اصلی درس بالینی معرفی شده است، بخشی از سوالات کنکور ارشد روانشناسی بالینی همواره از منابع خارج از کتاب های رفرنس طرح می شود. پاسخگویی به این سوالات بستگی به برداشت کلی داوطلب از مباحث درس روانشناسی بالینی دارد.

 

کتاب روانشناسی بالینی فیرس

نام کتاب روانشناسی بالینی فیرس برای اکثر داوطلبانی که اندک اطلاعی در مورد منابع روانشناسی بالینی دارند، آشنا است. معمولا مطالعه درس بالینی با همین کتاب شروع می شود. معمولا دانشجویان فقط همین یک کتاب را در درس بالینی مطالعه می کنند. علت اهمیت این کتاب، پوشش دادن اکثر مباحث و سرفصل های مهم درس بالینی است.

 

 

سر فصل های کتاب روانشناسی بالینی فیرس

با نگاهی به سر فصل های کتاب روانشناسی بالینی فیرس در می یابیم، قسمت ابتدایی به مقدمه و تاریخچه روانشناسی بالینی می پردازد. هر چند که مطالب مربوط به تاریخچه در کنکور ارشد اهمیت چندانی ندارد؛ ولی به داوطلب کمک می کند جهت ورود به مباحث اصلی این رشته، آمادگی ذهنی پیدا کند.

 اصلی ترین رکن در روان درمانی، مصاحبه است. یعنی درمان گر برای ورود به درمان باید از راه مصاحبه وارد شود؛ در نتیجه فصل بعدی به تشریح مصاحبه و انواع مصاحبه (ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و بدون ساختار) می پردازد. در کنار مصاحبه، یک راه برای شناخت بهتر مراجع و تشخیص نقاط قوت و ضعف آن ها ، آزمون های روانی است. فصل های بعدی کتاب فیرس به بررسی انواع آزمون های هوش و آزمون های شخصیت (فرا فکن و عینی) می پردازد. در نیمه دوم کتاب، مداخلات روانشناختی و انواع رویکردهای درمانی (روانکاوی، شناختی-رفتاری و انسانگرا) توضیح داده شده است. در انتها برخی گرایش های روانشناسی از جمله روانشناسی سلامت، عصب نگر و.. توضیح داده می شود. همانطور که مشاهده می شود کتاب فیرس از تاریخچه شروع کرده و پس از بررسی ارکان اساسی روان درمانی (مصاحبه و سنجش) به مداخلات درمانی می پردازد. بنابراین برای داوطلبی که تا به حال در درس بالینی هیچ کتابی مطالعه نکرده، مطالعه کتاب روانشناسی بالینی فیرس، دید جامعی از مباحث مهم را ارائه می دهد. پوشش دادن اکثر سر فصل های مهم درس بالینی در این کتاب موجب شده، اغلب داوطلبان تصور کنند مطالعه همین یک کتاب برای تسلط بر درس بالینی و زدن تست ها کافی است.

در حالی که کتاب روانشناسی بالینی فیرس با وجود جامع بودن، به برخی مباحث به صورت خلاصه می پردازد. در نتیجه مطالعه کتاب های دیگر جهت دستیابی به درصد بالایی در درس بالینی ضروری است.  

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: مقایسه ی نظریه های روان درمانی پروچاسکا با روانشناسی بالینی فیرس

کتاب نظریه های روان درمانی پروچاسکا با حجم حدود 650 صفحه به طور اختصاصی به مباحث درمان و انواع رویکردهای درمانی می پردازد. با اینکه حدود 6 فصل از کتاب روانشناسی بالینی فیرس به مباحث درمان اختصاص دارد و نظریات را به صورت کلی تری بررسی می کند؛ کتاب پروچاسکا نیز هر نظریه را به صورت مفصل و جداگانه در یک فصل توضیح می دهد. رویکرد روانکاوی دو فصل از این کتاب را به خود اختصاص و نظریات اکثر نظریه پردازان روانکاوی را به تفصیل توضیح می دهد. با اینکه رویکرد پدیدار شناختی در کتاب فیرس در یک فصل به طور کلی گفته شده است، در کتاب پروچاسکا سه فصل مجزا برای رویکردهای گشتالتی، وجودی، متمرکز بر شخص در نظر گرفته شده است. درمان های شناختی و رفتاری نیز در کتاب فیرس به یک فصل محدود شده در حالی که در کتاب پروچاسکا سه فصل برای رویکردهای شناختی و رفتاری درنظر گرفته شده است. فصل های انتهایی کتاب نیز به مباحث جانبی روان درمانی مثل تفاوت های جنسی، فرهنگی و درمان های التقاطی اختصاص یافته است.

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: مقایسه ی نظریه های مشاوره و روان درمانی شفیع آبادی با پروچاسکا

کتاب نظریه های مشاوره و روان درمانی شفیع آبادی و ناصری هم مثل کتاب پروچاسکا به توضیح انواع نظریه های درمانی می پردازد. این کتاب فقط رویکردهای درمانی را توضیح می دهد، با این تفاوت که حجم کتاب شفیع آبادی تقریبا نصف کتاب پروچاسکا است. در نتیجه داوطلبانی که زمان زیادی ندارند می توانند این کتاب را جایگزین کتاب پروچسکا کنند. کتاب نظریه های مشاوره و روان درمانی شفیع آبادی به بررسی نظریات درمانی مهم تر می پردازد. به عنوان مثال در رویکرد روانکاوی، نظریه فروید و آدلر را مورد بررسی قرار می دهد. این کتاب در رویکردهای شناختی نظریه الیس را بررسی می نماید. همچنین در رویکردهای پدیدار شناختی، نظریه راجرز و پرز را به تفصیل توضیح می دهد و در انتها به شرح نظریه گلاسر و اریک برن می پردازد.

 

کتاب راهنمای سنجش روانی مارنات

کتاب راهنمای سنجش روانی مارنات با حجم گسترده (در دو جلد) به توضیح انواع آزمون های روانی می پردازد. جلد اول کتاب، به آزمون های هوشی مثل آزمون وکسلر و انواع آزمون های عینی شخصیت مثل آزمون MMPI می پردازد. جلد دوم انواع آزمون های فرافکن مثل آزمون رورشاخ و TAT را توضیح می دهد. کتاب مارنات علاوه بر توضیح انواع آزمون ها و خرده مقیاس ها، نمره گذاری آزمون ها را نیز به طور کامل توضیح می دهد. حجم بالای کتاب و توضیح مفصل هر آزمون موجب شده، داوطلبان این کتاب را در برنامه مطالعاتی خود قرار ندهند. البته داوطلبان می توانند با نگاهی به سوالات درس بالینی کنکور ارشد روانشناسی در مباحث سنجش، متوجه قسمت های مهم کتاب شده و فقط همان بخش را مورد مطالعه قرار دهد.

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس روانشناسی رشد

درس روانشناسی رشد برای اکثر داوطلبان، یک درس روان و ملموس است. این درس در کنکور جز درس های ضریب 2 محسوب می شود. به دلیل سادگی این درس، با مطالعه صحیح می توان به درصد بالایی دست پیدا کرد. میانگین رتبه های زیر 100 در این درس بین 70-60 است. با مطالعه دقیق کتاب های اصلی و به دلیل ملموس بودن این درس، اکثر داوطلبان می توانند به درصد خوبی دست پیدا کنند. مباحث اصلی این درس دو بخش دارد:

  • بخش اول، مباحث مربوط به رشد طبیعی انسان از نوزادی تا کهنسالی.
  • بخش دوم، نظریات مربوط به رشد انسان به لحاظ شناختی یا اجتماعی- اخلاقی

 

کتاب روانشناسی رشد لورا برک

کتاب رشد لورا برک در دو جلد و با حجم نسبتا زیاد به بررسی رشد طبیعی انسان می پردازد. فصل اول مباحث کلی مطرح شده در رشد انسان را شامل می شود. در فصل های بعدی به رشد جسمانی، شناختی و اجتماعی از دوره نوپایی تا کهنسالی می پردازد. در انتها نظریاتی پیرامون مرگ و سوگ، مطرح می شود. در دل این مراحل نظریه های رشدی مثل نظریه پیاژه، اریکسون و کلبرگ به صورت خلاصه مطرح می شود. اگر دو جلد کتاب رشد برک را با هم مقایسه کنیم، جلد اول از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

کتاب نظریه های رشد، مفاهیم و کاربردها تالیف ویلیام کرین

 با اینکه کتاب لورا برک و ژنتیک هم مباحث رشد انسان و هم بخشی از نظریات رشد را در خود جای می دهند، کتاب کرین با حجم 550 صفحه، اختصاصا به نظریه های رشد می پردازد و هر نظریه را به تفصیل توضیح می دهد. نظریاتی مثل ویگوتسکی، مونتسوری، ماهلر، بتلهایم، چامسکی و .. که در کتاب های قبلی وجود ندارد، حجم قابل توجهی از کتاب کرین را به خود اختصاص می دهد. بنابراین جهت تسلط بر انواع نظریات رشد، کتاب کرین به عنوان منبع اصلی روانشناسی بالینی به حساب می آید.

همانطور که مشاهده می شود هیچکدام از منابع معرفی شده کنکور ارشد روانشناسی بالینی، به تنهایی نمی تواند جهت تسلط بر مباحث رشد کفایت کند. با این وجود هر کتاب به طور اختصاصی به یک مبحث نمی پردازد و برخی مباحث با هم همپوشانی دارد.  بنابراین داوطلبی که برای مطالعه درس رشد کتاب های رفرنس اصلی را تهیه کرده است باید بتواند برخی مباحث مشترک را حذف کند. همچنین از هر کتاب سر فصل های مهم تر را انتخاب کرده و به مطالعه آن ها بپردازد.

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس روانشناسی مرضی

درس روانشناسی مرضی تشکیل شده از دو درس آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی است. سوالات کنکور این درس تقریبا نسبت 50-50 دارد. درس مرضی (مخصوصا آسیب شناسی روانی) برای داوطلبانی که به گرایش بالینی علاقه دارند جذاب ترین درس و مکمل درس بالینی است که به بررسی اختلالات روانشناختی می پردازد. منابع گسترده درس مرضی شامل:

 

کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک

کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک یک کتاب سه جلدی است که حجم هر جلد حدود 700 صفحه است. این کتاب به تفصیل انواع اختلالات روانی، ملاک های تشخیصی، سبب شناسی، شیوع و درمان می پردازد. حجم بالای این کتاب اکثر داوطلبان را از مطالعه آن منصرف می کند. اگر داوطلبی قصد مطالعه آن را دارد باید اهمیت فصول را در درس مرضی به خوبی بشناسد تا بتواند فصل های بی اهمیت را حذف کند. علاوه بر این در دل فصل های مهم، برخی زیر فصل ها مهم و برخی بی اهمیت هستند. پس داوطلبی که تغییر رشته ای باشد یا اطلاعات زیادی در مورد کتاب کاپلان و درس مرضی نداشته باشد به تنهایی از پس مطالعه مفید این کتاب بر نمی آید. به دلیل این که عدم تشخیص قسمت های غیر مهم موجب می شود داوطلب تمام مطالب را بخواند و مطالعه همه این مباحث غیر از سردرگمی چیزی برای او نخواهد داشت. مساله دومی که در مطالعه کتاب کاپلان باید مدنظر قرار داد رویکرد روانپزشکی این کتاب است. کتاب کاپلان سبب شناسی و درمان اختلالات را بیشتر با رویکرد روانپزشکی بررسی می کند و بعد روانشناختی اختلالات را به صورت خیلی خلاصه تر توضیح می دهد.

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: مقایسه ی آسیب شناسی روانی روزنهان و سلیگمن با خلاصه روانپزشکی کاپلان

کتاب آسیب شناسی روانی روزنهان و سلیگمن، سبب شناسی و درمان اختلالات را مورد بررسی قرار می دهد. اما تفاوتی که با کتاب کاپلان دارد در دو چیز است، اولا حجم این کتاب کمتر است و در دو جلد خلاصه شده است. ثانیا به جای رویکرد پزشکی به اختلالات، با رویکرد روانشناختی به بررسی مشکلات روانشناختی می پردازد. در ابتدای کتاب به بررسی مباحث کلی آسیب شناسی مثل نابهنجاری، انواع رویکردهای درمانی (روانکاوی، رفتاری، زیست شناسی) ، طبقه بندی و بررسی تک تک اختلالات می پردازد.

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: مقایسه ی آسیب شناسی هالجین با آسیب شناسی روانی سلیگمن

 سرفصل های کتاب هالجین و کتاب سلیگمن تقریبا مشابه هم است. هردو کتاب ماهیت روانشناختی دارند. کتاب هالجین به نسبت سلیگمن متن راحت تر و روان تری داشته، حجم کمتری دارد و با آوردن مثال های متعدد از انواع بیماری های روانی مطالعه این درس را برای داوطلب شیرین تر کرده است.  

 

کتاب روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی تالیف بهروز میلانی فر

 آسیب شناسی کودکان بخش اندکی از کتاب سلیگمن یا هالجین را به خود اختصاص می دهد. به طور گسترده تر در کتاب میلانی فر به بررسی مشکلات روانشناختی کودکان پرداخته شده است. همانطور که گفتیم درس کودکان استثنایی تقریبا نیمی از سوالات درس مرضی را تشکیل می دهد. با این وجود منبعی که برای این درس در کتاب میلانی فر در نظر گرفته شده است، بسیار ساده است. می توان گفت منبع قوی برای درس استثنایی در اختیار داوطلبان وجود ندارد. مطالعه مباحث آسیب شناسی کودکان با کمک کتاب میلانی فر به تسلط کامل داوطلب منجر نمی شود. کتاب مکملی که باید در کنار آن مطالعه شود فصل های آسیب شناسی کودکان از کتاب کاپلان است که اکثرا در جلد سوم این کتاب قرار دارد.

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس زبان

درس زبان انگلیسی در کنکور ارشد روانشناسی بالینی، 30 تست را به خود اختصاص می دهد. تمامی سوالات زبان به صورت درک مطلب است. سوالات به صورت تخصصی بوده و کتاب های زبان عمومی مثل کتاب 504 واژه برای تسلط بر این درس مطرح نمی باشد. برخی داوطلبان که در درس زبان ضعیف هستند، جهت تسلط بهتر در این درس، ابتدا سراغ کتاب های زبان عمومی می روند تا کمی سطح دانش خود را بالا ببرند؛ سپس به مطالعه کتاب های متون تخصصی می پردازند. اما مساله ای ای که وجود دارد این است که زمان مطالعه برای کنکور آنقدر زیاد نیست که بتوان با مطالعه چند کتاب زبان عمومی و سپس تخصصی به تسلط لازم رسید. در نتیجه بهتر است حتی داوطلبانی که زبان ضعیفی دارند سعی کنند با مطالعه متون تخصصی، در کنار تسلط بر واژگان تخصصی، تا حدی به زبان عمومی هم مسلط شوند. کتاب های عمده ای که در درس روانشناسی مطالعه می شود کتاب لیندالیل، متون تخصصی سید محمدی و کتاب کیانوش هاشمیان است. در اینجا به بررسی تک تک این منابع می پردازیم.

 

کتابthe essentials of psychology  لیندا لیل

کتابthe essentials of psychology  لیندا لیل، 15 فصل دارد. هر فصل به توضیح یکی از حوزه های روانشناسی مثل احساس، ادراک، هشیاری، حافظه و .. می پردازد. کتاب لیندا لیل حجم کم و متن ساده ای دارد. این کتاب برای داوطلبانی که در این درس ضعیف هستند کتاب مناسبی است و کمک می کند تا بتوانند تا حدی با متون و لغات تخصصی آشنایی پیدا کنند. کتاب لیندالیل علاوه بر سادگی متن، با هایلایت کردن لغات جدید هر درس، برای داوطلبان راحت تر بوده و به سادگی می توانند معنای لغات را پیدا کنند.

 

کتاب reading of psychology کیانوش هاشمیان

کتاب reading of psychology کیانوش هاشمیان از جمله کتاب هایی است که برای مطالعه درس زبان رشته روانشناسی، خیلی سر زبان ها افتاده است. اما ذکر برخی موارد در مورد این کتاب به انتخاب یا عدم انتخاب این کتاب کمک می کند. اولین نکته ای که باید مدنظر قرار گیرد، حجم بالای این کتاب است. این کتاب حدود 500 صفحه و 32 فصل دارد. بنابراین برای داوطلبانی که زمان کمی دارند، مطالعه این کتاب اصلا پیشنهاد نمی شود. نکته دومی که باید مدنظر قرار گیرد این است که این کتاب متن سنگینی دارد و اکثر داوطلبانی که این کتاب را مطالعه کرده اند در مورد سختی متون آن توافق نظر دارند. مساله دیگر که با بررسی فصل به فصل این کتاب می توان متوجه شد این است که مطالب این کتاب پیوستگی و انسجام لازم را ندارد. انتظاری که هر داوطلب از مطالعه یک کتاب دارد این است که بعد از خواندن 2 الی 3 صفحه یا هر زیر فصل، درک کلی از آن قسمت پیدا کند. زمانی که متن یک کتاب انسجام نداشته باشد این درک کلی را در ذهن خواننده ایجاد نمی کند. بنابراین یکی از دلایل سنگین بودن متن کتاب کیانوش هاشمیان برای اکثر خواننده ها، عدم پیوستگی مطالب و منظم نکردن ذهن داوطلب است. پس این کتاب برای داوطلبانی که در درس زبان ضعیف هستند و یا زمان اندکی برای مطالعه دارند، پیشنهاد نمی شود.

 

کتاب متون روانشناسی به زبان انگلیسی یحیی سید محمدی

 شاید بتوان گفت کتاب متون روانشناسی به زبان انگلیسی سید محمدی برای درس زبان رشته روانشناسی، بهترین کتاب محسوب شود. حجم این کتاب حدود 300 صفحه است و در 12 فصل مطالب را بیان می کند. بنابراین کتاب سید محمدی نه مثل کتاب هاشمیان حجم بالایی دارد که خواننده را دلسرد کند و نه مثل کتاب لیندا لیل حجم محدودی دارد که عملا اطلاعات زیادی به داوطلب ندهد. از نظر سختی متون نیز این کتاب ما بین کتاب لیندا و هاشمیان قرار دارد و سنگینی متن ها بهینه است.

با توجه به ساده بودن کتاب لیندا لیل پیشنهاد می شود داوطلب اگر زبان ضعیفی دارد و نمی تواند با کتاب سید محمدی مطالعه درس زبان را شروع کند، با کتاب لیندا مطالعه خود را شروع کرده و بعد از اینکه کمی نسبت به واژگان و متون تخصصی روانشناسی آشنایی پیدا کرد، کتاب سید محمدی را در برنامه مطالعه خود قرار دهد.  

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

درس فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان جزء سخت ترین درس ها در رشته روانشناسی است. تعداد منابع در این رشته نیز زیاد نیست و اکثرا داوطلبان دو کتاب فیزیولوژیک و انگیزش هیجان خداپناهی را مطالعه می کنند.

 

روانشناسی فیزیولوژیک کریم خداپناهی

سخت بودن متن کتاب روانشناسی فیزیولوژیک خداپناهی، سختی مطالعه این درس را برای داوطلبان دو چندان کرده است. اما باید گفت به دلیل اینکه در درس روانشناسی فیزیولوژیک، منبع دیگری وجود ندارد که به اندازه این کتاب به بررسی مفصل مباحث بپردازد، اکثر داوطلبانی که قصد مطالعه کتاب رفرنس را دارند، همین کتاب را تهیه می کنند.

 

کتاب انگیزش و هیجان کریم خداپناهی

درس انگیزش و هیجان مکمل درس روانشناسی فیزیولوژیک است. البته کمی از فضای پزشکی و زیست شناسی فاصله می گیرد و به دنیای روانشناسی نزدیک تر می شود. کتالب انگیزش و هیجان هم تالیف دکتر خداپناهی بوده و متن به نسبت سنگینی دارد؛ اما همچنان به عنوان اصلی ترین رفرنس در این درس مطرح می شود.

 

کتاب انگیزش و هیجان جان مارشال ریو

کتاب انگیزش و هیجان جان مارشال ریو، با وجود داشتن700 صفحه و حجم بالایی که دارد، رفرنس اصلی درس انگیزش و هیجان به حساب نمی آید. به عنوان یک کتاب مکمل می توان برای فهم برخی مباحث از آن کمک گرفت. کل این کتاب نیاز به مطالعه ندارد و برخی فصولی که در کتاب های خداپناهی کمتر به آن ها پرداخته شده است را می توان با مطالعه کتاب ریو جبران کرد.

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس علم النفس

درس علم النفس درکنار سادگی و حجم کم منابع، برای برخی داوطلبان بیشترین چالش را ایجاد می کند. معمولا داوطلبانی که حفظیات ضعیفی دارند در این درس به مشکل می خورند. برخلاف بقیه دروس روانشناسی که چند کتاب با حجم بالا به عنوان منابع برای آن ها معرفی می شود، منابع درس علم النفس، تنوع زیادی نداشته و حجم کمی هم دارند.

 

کتاب علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی تالیف احدی و بنی جمالی

حجم این کتاب حدود 200 صفحه است، اما با وجود حجم کم، تقریبا نیمی از سوالات کنکور از این کتاب طرح می شود. فصل سوم نظریات دانشمندان اسلامی مثل کندی، فارابی، ابن سینا و ... را در مورد نفس و قوای نفس، به تفصیل شرح می دهد و نسبت به بقیه فصول از اهمیت بیشتری برخوردار است. متن این کتاب به دلیل اینکه به بررسی نظریات فیلسوفان اسلامی می پردازد، کمی فلسفی بوده و برای داوطلبان سنگین است. عدم وجود کتاب جایگزینی که به بررسی این مباحث بپردازد موجب می شود داوطلب با وجود سختی این کتاب، آن را در برنامه مطالعه خود قرار دهد.

 

کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی علی اصغر احمدی

اگر به سوالات کنکور دهه 80 نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که حجم زیادی از سوالات را مباحث نفس و نظریات دانشمندان اسلامی ( که در کتاب احدی و بنی جمالی به آن پرداخته شده است) شامل می شود. به تدریج این گونه سوالات حجم کمتری را به خود اختصاص داده و در کنار آن مباحثی مثل فطرت، غریزه، عقل و ... تقریبا نیمی از سوالات را در بر می گیرد. کتاب روانشناسی شخصیت با حجم  کم (حدود 200 صفحه) و متن بسیار روانی که دارد، تمامی این سوالات را پوشش می دهد و مطالعه درس علم النفس را برای داوطلب بسیار جذاب می کند.

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس روانشناسی عمومی

درس روانشناسی عمومی نه تنها برای داوطلبان بالینی جزء دروس اصلی محسوب می شود، بلکه حتی داوطلبانی که قصد شرکت در گرایش بالینی را دارند برای اینکه شانس خود را در گرایش عمومی هم محک بزنند، ممکن است به مطالعه این درس بپردازند. این درس برخلاف سایر دروس حجم وسیعی از کتاب ها را به خود اختصاص نمی دهد؛ بلکه یک رفرنس اصلی دارد که کامل ترین و اصلی ترین کتاب در این زمینه است.

 

کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد اتکینسون

کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد یک جلدی و حجمی حدود 800 صفحه دارد. این کتاب تمام مباحث مهم درس علم النفس را به تفصیل و با مثال ها و توضیحات گسترده پوشش می دهد. مطالعه این کتاب هر چند که بسیار جذاب است اما بسیار ریز به بررسی هر مبحث پرداخته است. در نتیجه این موضوع مطالعه آن را کمی سخت کرده است؛ البته با مرور مداوم می توان به این ریزه کاری ها مسلط شد.  

 

 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی: درس آمار و روش تحقیق

درس آمار و روش تحقیق با ضریب یک در کنکور ارشد روانشناسی، دو مبحث اصلی روش تحقیق و آمار را در بر می گیرد. تقریبا نسبت سوالات 50-50 است و حتی گاهی به نسبت 70-30 به نفع درس روش تحقیق تغییر می کند. بنابراین دانشجویانی که به دلیل ضعیف بودن در آمار و ریاضی قصد دارند از مطالعه این درس بگذرند، می توانند با خیال راحت به مطالعه بخش روش تحقیق بپردازند.

 

کتاب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی تالیف علی دلاور، روش تحقیق در علوم رفتاری تالیف حسن زاده

 حجم هردو کتاب حدودا 300 صفحه است و مباحث با هم همپوشانی دارد. بنابراین مطالعه همزمان هردو کتاب پیشنهاد نمی شود، بلکه داوطلب می تواند یکی از کتاب ها را تهیه کرده و در صورتی که در برخی فصول دچار مشکل بود، برای رفع اشکال به سراغ همان مبحث در کتاب دیگر برود.

 

کتاب آمار و احتمالات کاربردی در علوم تربیتی و روانشناسی تالیف علی دلاور و روش های آماری در علوم رفتاری تالیف رمضان حسن زاده

درس آمار حدود 40 درصد سوالات کنکور را پوشش می دهد. اکثرا سوالات درس آمار از مباحث حفظی است و سوالات حل مساله در این درس طرح نمی شود. بنابراین مطالعه این درس با توجه به حجم بالایی که این دو کتاب دارند (500 صفحه) نیازمند دقت بیشتری می باشد. داوطلب باید بتواند تمرکز و زمان خود را روی مباحث مهم تر گذاشته و قسمت های غیر مهم را حذف کند. درنتیجه تمام فصل های این کتاب اهمیت یکسانی ندارند. علاوه بر این در یک فصل، برخی سرفصل ها مهم تر از بقیه سرفصل ها است.