معرفی کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی

اولین دوره پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی توسط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1388 انجام گرفته است. کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، جهت جلوگیری از ابتلای انسان به بیماری ها و حفظ محیط از نظر آلودگی مورد توجه قرار می گیرد.

در ضمن داوطلبان می توانند با ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام از یک جلسه مشاوره تخصصی رایگان در مورد بازار کار، نحوه برنامه ریزی درسی، رشته های مجاز و بهترین منابع وزارت بهداشت برای کنکور کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، بهره مند شوند.

 

 

عوامل تهدید کننده سلامت محصولات غذایی

عوامل تهدید کننده سلامت محصولات غذایی شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش آلاینده های میکروبی و شیمیایی در محیط زیست
  •  استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی
  • سموم دفع آفات نباتی
  •  استفاده بی رویه داروها جهت افزایش تولید محصولات دام و طیور
  •  دفع غیر بهداشتی پسماندها و فاضلاب های صنعتی و در نتیجه آلودگی خاک به سموم شیمیایی و فلزات سنگین

عوامل بالا سبب می شود که سلامت محصولات غذایی اعم از گیاهی یا حیوانی مورد تهدید قرار گیرند. بنابراین نظارت علمی بر فرآیند تولید تا مصرف مواد غذایی از ضروریات است.

 

زمینه های فعالیت در بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی

 برای داشتن مواد غذایی سالم و کاهش عوارض متعدد آن، کارشناسان ارشد این رشته لازم است در جهت حفظ و ارتقای سلامت جامعه، با توانمندی های زیر در زمینه های فعالیت در بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی آشنا شوند و آن ها را به کار گیرند.

  • آلودگی های مواد غذایی 
  • ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی
  • افزودنی های مجاز شامل نگهدارنده ها، طعم دهنده ها، بافت دهنده ها، رنگ ها و شیرین کننده ها
  • شناسایی سموم و مسمومیت ها

 

 

بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی

بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی بسیار مناسب است. دانش آموختگان ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی می توانند در سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی (سازمان دامپزشکی کشور- شیلات)، کارخانجات و مراکز تولید مواد غذایی، آزمایشگاه های مواد غذایی دولتی و خصوصی، مراکز تحقیقاتی مواد غذایی مشغول به کار شوند. همچنین می توانند نقش های آموزشی- مشاوره ای، پژوهشی، اجرایی و مدیریتی را در جامعه ایفا کنند. به طورکلی می توان گفت با توجه به جدید بودن این رشته، دامنه بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی بسیار گسترده است. داوطلبان ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی اگر با علاقه وارد این رشته بشوند موفقیت های بی شماری را در این زمینه کسب می نمایند. علاوه بر این به دلیل اهمیت این رشته در جامعه، داوطلبان به ادامه تحصیل در خارج از کشور هم می توانند بسیار امیدوار باشند. بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی وزارت بهداشت، می تواند آینده درخشانی را نسبت به رشته های وزارت علوم برای داوطلبان ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی که مدرک کارشناسی مهندسی شیمی (گرایش شیمی مواد غذایی) و مهندسی کشاورزی (گرایش صنایع غذایی) دارند، رقم بزند. داوطلبان دارای مدرک کارشناسی بهداشت محیط، در بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی وضعیت بهتری نسبت به رشته خودشان دارند.

 

رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی

طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97، مقاطع تحصیلی و رشته های مجاز برای کنکور ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی شامل موارد زیر می باشند:

مدرک دکتری پزشکی عمومی، داروسازی، دامپزشکی و دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی و یا کارشناسی در یکی از رشته های علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی)، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، میکروبیولوژی، علوم آزمایشگاهی، مهندسی کشاورزی (گرایش صنایع غذایی)، مهندسی شیمی (گرایش شیمی مواد غذایی) بهداشت مواد غذایی با منشا دامی، بهداشت و بازرسی گوشت، مهندسی تکنولوژی صنایع آرد و بهداشت مواد غذایی.

 

 

ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی 

ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی به شرح زیر می باشد:

میکروب شناسی مواد غذایی (2)، اصول نگهداری مواد غذایی (2)، شیمی مواد غذایی (2)، کلیات بهداشت و ایمنی مواد غذایی (2)، زبان عمومی (2).

از بین دروس کنکور کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دروس میکروب شناسی مواد غذایی و شیمی مواد غذایی هم سخت تر و هم دارای نکات زیادی هستند. داوطلبان باید این دو درس را جدی گرفته و زمان بیشتری را به مطالعه و مرور آن ها اختصاص دهند. درس زبان انگلیسی هم در همه کنکورها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر داوطلبان در زمان مناسب خواندن این درس را آغاز کنند، می توانند بهترین نتیجه را بگیرند.

 

دکتری بهداشت و ایمنی مواد غذایی

طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97-96، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی می توانند در رشته های سیاست های غذا و تغذیه، علوم و صنایع غذایی، در کنکور دکتری بهداشت و ایمنی مواد غذایی وزارت بهداشت شرکت کنند.

 

 

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی 97-96

طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97-96، ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، مطابق جدول زیر می باشد:

 

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی  97-96

ردیف

نام دانشگاه

ظرفیت پذیرش

1

دانشگاه تهران

5 نفر (4 نفر شهریه پرداز)

2

دانشگاه بقیه اله

4 نفر

3

دانشگاه قزوین

9 نفر (4 نفر شهریه پرداز)

4

دانشگاه تبریز

8 نفر (4 نفر شهریه پرداز)

5

دانشگاه زنجان

7 نفر (4 نفر شهریه پرداز)

6

دانشگاه اصفهان

3 نفر (3 نفر شهریه پرداز

7

دانشگاه شیراز

5 نفر (4 نفر شهریه پرداز )

8

دانشگاه کرمانشاه

4 نفر

9

دانشگاه مشهد

5 نفر (3 نفر شهریه پرداز)

10

دانشگاه همدان

5 نفر (4 نفر شهریه پرداز)

11

دانشگاه یزد

9 نفر (6 نفر شهریه پرداز)

12

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

15 نفر