تحلیل سوالات زبان انگلیسی ویژه رشته:

یکی از مهم ترین اصول موفقیت در هر آزمون و امتحانی روش خواندن و یا به اصطلاح قلق مطالعه دروس می باشد. در این مطلب روش خواندن و مطالعه درس زبان ارشد MBA را مورد بررسی قرار داده ایم.

همچنین داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار می توانند مطالب زیر را در سایت 3گام مطالعه کنند:

بهترین منابع ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (mba)

تحلیل و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد مدیریت کسب و کار​

مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور ارشد مدیریت کسب و کار​

 

  • دستور زبان: پس از اینکه سازمان سنجش جوگیر! شد تا تمام قواعد کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) را عوض کند، زبان انگلیسی هم کاملا متحول شد. تعداد سوالات از 100 به 60 رسید و در این میان، درک مطلب، واژگان و cloze test بسیار کمتر از دستور زبان تلفات داشتند. این قسمت در آزمون ارشد از 35 سوال، یعنی 35 درصد کنکور، به 10 سوال، یعنی کمتر از 20 درصد رسید. به نظر می رسد تعداد سوالات همین 10 سوال باشد و با توجه به این موضوع، به نظر نمی رسد طراحان اهمیت خاصی برای بخش خاصی قائل شوند. منتظر تعداد یکسانی از سوالات در بخش های مختلف باشید. بخشیدن عطای این بخش به لقایش هم شاید تصمیم خوبی باشد!

 

 

  • واژگان و cloze test: بی رحم ترین و زشت ترین بخش تمام آزمون های ارشد مدیریت کسب و کار (MBA). در رابطه با این بخش باید عرض کنم تعداد سوالات از 25 به 10 رسیده است. البته در بخش cloze test هم تقریبا تمامی سوالات در رابطه با واژگان مطرح می شود. بنابراین انتظار حداقل 25 سوال مستقل را داشته باشید.

 

اما سوال اصلی: برای زدن تست های واژگان باید چه کار کنیم؟ ابتدا اجازه دهید چند کتاب و احتمال زدن تست ها با خواندن هر کتاب معرفی کنم:

 

در ابتدا بهتر است بدانید که هر کتاب لغتی که در بازار وجود دارد چه درصدی از سوالات لغت زبان MBA را تحت پوشش قرار می دهد.

 

کتاب معروف 504: 30 تا 35 درصد

کتاب 400 واژه ضروری: 20 تا 25 درصد

لغات ضروری تافل: 30 تا 35 درصد

1100 واژه ضروری: 25 تا 30 درصد

3500 واژه ضروری GRE: 90 درصد

 

برای مشاهده بودجه بندی سوالات لغات زبان ارشد MBA میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

 

 

 با توجه به این که کتاب 3500 واژه GRE، یک کتاب وحشتناک برای خواندن است دو راه برای شما باقی می ماند:

1- این کتاب را بخوانید و با یک برنامه ریزی مرور بسیار خوب و عالی از پس این کتاب بربیایید. سیستم برنامه ریزی و نوع مشاوره ما برای این کتاب به نحویست که بتوانید از پس این کتاب برآیید. برای ورورد به پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

2- با یک استراتژی خیلی خوب، به جای مطالعه این کتاب با ایجاد یک برنامه هم پوشانی کننده سایر کتابها به جز 3500 واژه GRE، سهم زیادی از سوالات لغت را پوشش دهید. برای بهره گیری از چنین برنامه ای باید عضو پنل مشاوره و برنامه ریزی ما باشید. بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

 

  • درک مطلب:

در این بخش، دانشجویان با دو سوءتفاهم بزرگ مواجه می شوند:

1- اینکه فکر می کنند زبان انگلیسی ویژه مدیریت کسب و کار یا MBA، زبان تخصصی این رشته است. به هیچ وجه اینطور نیست. زبان انگلیسی ویژه مدیریت کسب و کار در حقیقت زبان عمومی در سطح بسیار بالا (در سطح آزمون تافل) است. درک مطلب هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع توصیه من برای مواجهه با این سری سوالات، مطالعه و تمرین روی سوالات بخش reading آزمون تافلاست و قطعا برای کسانی که در این سطح توانایی نیستند توصیه می شود که حداکثر تا 30 روز قبل از آزمون به سطح توانایی پاسخ دادن به سوالات reading آزمون تافل برسند. این سطح از توانایی البته صرفا افزودن دایره لغات تا سطح درک حدود 90 درصد کلمات هر درک مطلب است. بنابراین، اهمیت افزایش دایره لغات در اینجا هم به چشم میخورد. کتابهای مورد نیاز و برنامه مرور ویژه لغات را ما در پنل هوشمند مشاوره و برنامه ریزی خود گنجانده ایم. با عضویت در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام، می توانید از مشاوره ها و برنامه ریزیهای گروه متخصصی مشاوران ارشد MBA استفاد کنید.

 

 

2- بسیاری از دانشجویان با توجه به پیشینه تحصیلی خود، یک قالب کلی سوال در ذهن خود دارند که اینگونه است: " ابتدا یک متن داده می شود و سپس در رابطه با اطلاعاتی که ارائه شده سوالاتی مطرح می شود". اینکه از اطلاعات متن سوالی پرسیده شود، در سال های دور! جزء اصلی سوالات را تشکیل می داد. در حال حاضر این نوع سوالات صرفا 25% از تست های درک مطلب را شامل می شود. به طور کلی، سوالات شامل 7 مهارت درک مطلب می باشند که البته کاملا برگرفته از آزمون تافل هستند. این 7 مهارت عبارتند از:

  • فهم اطلاعات و جزئیات متن
  • شناسایی حقایق منفی
  • پیدا کردن مرجع ضمیر
  • مشخص کردن معنی کلمه در قالب نوشته
  • درک مفهوم مطلب
  • مشخص کردن مقصود
  • درک مفهومی پاراگراف یا متن مشخص شده

مسلط شدن بر این مهارت ها، زمان بسیار کمی می طلبد (با حداکثر 14 ساعت مطالعه می توان به این مهارت ها مسلط شد)، اما بسیاری از دانشجویان چون به سطح دایره لغات مناسب نرسیده اند، این بخش مهم را کاملا کنار می گذارند.

اما جالب ترین گروه از دانشجویان، والبته بزرگ ترین گروه، حس می کنند که باید حتما تمام کلمات متن را بدانند تا بتوانند به درستی به سوالات پاسخ دهند. باور کنید هیچ دانشجویی با مدرک تافل، تمام کلمات متن را نمی فهمد، و لازم هم نیست که بفهمد. یادگیری این مهارت ها به شما امکان می دهد که بدون دانستن تمام کلمات متن، به سوالات آن پاسخ دهید.

برای مشاهده بودجه بندی سوالات درک مطلب ارشد MBA میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

 

 

با توجه به اهمیت درس زبان در رشته MBA و نیاز مبرم به دانستن قلق مطالعه و صد البته شیوه های مروری و روشهای تست زنی درک مطلب در پنل مشاوره و برنامه ریزی هوشمند 3گام عضو شوید تا با برنامه ریزیهای دقیق و مشاوره های پیگیرانه و تخصصی، به سادگی از پس درس زبان برآیید.