بودجه بندی و تحلیل و بررسی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

بودجه بندی و تحلیل و بررسی کنکور ارشد مکانیک می تواند به داوطلبان در به دست آوردن رتبه خوب یاری رساند. داوطلبان با به دست آوردن رتبه می توانند دقیق ترین تخمین رتبه ارشد مهندسی مکانیک را در همه گرایش ها با نرم افزار تخمین رتبه 3گام تجربه کنند. لذا در زیر به نکات و تفاوت های برجسته کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک سال 96 نسبت به سال های گذشته پرداخته شده است. بودجه بندی و تحلیل باکس درس انگلیسی، باکس حرارت و سیالات و باکس جامدات به تفکیک بررسی شده اند تا با استفاده از این اطلاعات بتوانند نحوه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را به صورت حرفه ای تر دنبال کنند.

 

درس زبان انگلیسی

بخش لغت :

ده تستی که در این بخش آمده است به نظر می‌رسد مقداری ساده ‌تر از سال ‌های قبل است. به‌ طوری‌ که حدوداً 5 سؤال را می‌ توان با اطلاعات متوسط به بالا جواب داد اما سطح پنج سؤال دیگر به نظر سخت ‌تر می ‌رسد. نکته ‌ای که در این بخش قابل‌ ذکر است این است که به خاطر سپاری مترادف های موجود برای لغات می ‌توانست به پاسخگویی سؤالات بسیار کمک کند، که در 3گام به داوطلبانی که درس زبان در برنامه داشتند تأکید می‌ کردیم که حتماً مترادف ها را مطالعه کنند.

بخش متن کوتاه :

5 سؤال این بخش به نسبت ساده بودند و با اطلاعات متوسط زبان و آشنایی نسبی با متون انگلیسی کاملاً قابل پاسخگویی بودند. برخی از دانشجویان فکر می‌کنند که این بخش با خواندن گرامر قابل پاسخگویی است اما نکته‌ مهم در پاسخگویی به  سؤالات کلوز تست خواندن متن‌های  انگلیسی زیاد است، به ‌طوری‌ که با خواندن متن کلوز تست پاسخ ناخودآگاه به ذهن شما بیاید. در واقع سه سؤال از پنج سؤال با دانش عمومی قابل پاسخگویی بود و دو سؤال دیگر نیاز به‌ دقت و دانش بالاتری داشت

در کل می ‌توان گفت که زبان عمومی امسال به نسبت ساده بوده است و کسانی که زبان خوانده بودند (همان‌طور که در دپارتمان مکانیک 3‌گام همواره تأکید داریم بر خواندن زبان) درصد خوبی از این بخش می ‌گرفتند.

بخش ریدینگ:

متن اول: این متن در مورد موتورهای احتراق داخلی است که 5 سؤال از آن مطرح‌ شده است و حدوداً سطح متن و سؤالات زیاد سخت نیست و از 5 سؤال سه سؤال به ‌راحتی قابل پاسخگویی است اما دو سال دیگر نیاز به‌ دقت و دانش بالاتری دارد

متن دوم: این متن در مورد مقاومت غلتشی است که متن زیاد سختی نیست، اما سؤالات مقداری مبهم هستند و حدوداً دو تا از سؤالات به‌راحتی قابل پاسخگویی هستند و بقیه مقداری مبهم و سخت هستند

متن سوم: متن سوم درباره‌ی نیروها است که حدوداً همه دانشجویان با آن آشنا هستند و خود متن برای اکثر دانشجویان ساده است و سؤالات هم جز یک یا دو عدد بقیه حدوداً ساده هستند و قابل پاسخگویی.

 

 

باکس حرارت و سیالات

ترمودینامیک:

از درس ترمودینامیک، 8 سؤال از مباحث قانون اول، قانون دوم، آنتروپی، سیکل‌ های هوا، سیکل ‌های ترکیبی، روابط ترمودینامیکی و احتراق مطرح ‌شده است که سؤالات همگی روتین بودند و برای داوطلبانی که تعداد تست‌ های زیادی حل کرده بودند عملاً سؤالات تکراری بوده ‌اند. نمی‌توان گفت سؤالات ساده بوده‌اند اما عملاً پیچیده نبوده‌ اند و خیلی نیازی به ایده پردازی برای حل سؤالات نبود و فقط کافی بود که دانشجو فرمول ‌ها و نحوه‌ استفاده از آن ‌ها را بلد باشد. در کل این درس متوسط بود و نسبت به سال گذشته مقداری ساده‌ تر.

سیالات:

در این درس 6 سؤال از مباحث استاتیک سیالات، معادله برنولی، جریان لایه‌ مرزی، جریان ایده آل و توربو ماشین‌ ها مطرح‌شده است که 3 عدد از این سؤالات (معادله برنولی، استاتیک سیالات و جریان ایده آل) متوسط بودند اما 3 سؤال دیگر تا حدودی سخت بودند و نیاز به درک خوبی از مفاهیم داشتند و همچنین از فصولی مطرح ‌شده بودند که خیلی در سال های قبل سؤال خیز نبوده‌ اند. در کل سؤالات این درس خیلی روتین نبودند و نسبت به ترمودینامیک به‌ مراتب سخت ‌تر بودند و حدوداً از لحاظ سختی مشابه سال گذشته بودند.

انتقال حرارت:

در این درس 6 سؤال از مباحث هدایت یک ‌بعدی، ضخامت عایق، تشعشع، هدایت گذرا، انتقال حرارت جابجایی و مبدل‌های حرارتی مطرح‌شده است که اکثراً از فصول پرتکرار مطرح ‌شده ‌اند و حدوداً می ‌توان گفت که سه عدد از سؤالات متوسط بوده ‌اند اما سه سؤال دیگر به ‌مراتب سخت ‌تر بودند و حدوداً از لحاظ سختی مشابه سال گذشته بودند.

پیش بینی سطح سختی در سوالات باکس سیالات باعث شد تا با روش حذف سرفصل ها و چیدمان خاص آن ها، برنامه ریزی های منحصر بفردی را برای داوطلبان ویژه 3گام طراحی کنیم که به شدت در مسیر کنکور به آن ها کمک نمود.

هم اکنون می توانید با عضویت در پنل مشاوره و برنامه ریزی، مشاوره ها و برنامه ریزی های منحصربفرد خود با یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان آغاز کنید.

 

 

باکس جامدات

استاتیک:

7 سؤال از این درس در مباحث خرپا، ممان اینرسی ، اصطکاک، تیر، قاب ‌ها و تعادل اجسام صلب  مطرح ‌شده بود که همگی دارای بار محاسباتی بسیار زیادی بودند به ‌طوری ‌که خیلی بار علمی نداشتند اما از لحاظ محاسبات و ریاضی خیلی سخت بودند و به‌ طور کلی سؤالات این درس بسیار سخت و نسبت به سال گذشته مقداری وقت ‌گیرتر بودند.

مقاومت مصالح:

7 سؤال از این درس در مباحث تنش و کرنش محوری، پیچش، تیرهای مرکب و روش‌های انرژی مطرح‌ شده بود که حدوداً همگی درزمینه سؤالات ساده و متوسط دسته‌ بندی می ‌شوند و مشابه‌ همه‌ سؤالاتی بودند که در اکثر کتاب‌های  تست دیده می‌شود. نکته جالبی که قابل‌ توجه بود طرح شدن دو سؤال از مبحث تیرهای چند جنسِ است. در کل می ‌توان گفت که درس مقاومت، زیاد سخت نبود اما نیاز به تسلط نسبی روی فرمول‌ها و مطالب کل کتاب داشت. سؤالات این درس نسبت به سال گذشته مقداری ساده ‌تر و روتین‌ تر بودند.

طراحی اجزا:

در این درس 6 سؤال مطرح ‌شده است که دو عدد از آن ‌ها (از مباحث چرخ‌دنده هلیکال و کلاچ و ترمزها)  به ‌صورت کیفی مطرح‌ شده بودند و سؤال چرخ ‌دنده از مبحث جدیدی مطرح ‌شده بود و 4 تست دیگر از مباحث چرخ‌ دنده، واماندگی استاتیکی و خستگی و جوش‌ها به‌ صورت محاسبه‌ ای مطرح‌شده بودند که نیاز به تسلط کاملی بر فرمول‌ها و نحوه‌ استفاده از آنها داشتند. سطح سؤالات حدوداً سخت و شامل  مطالب کم تکرار در کنکور می‌شدند. به‌طورکلی سؤالات این درس مقداری ناآشنا بودند. البته در 3گام در این درس همواره تأکید داشته‌ایم که خواندن همه مباحث خالی از لطف نیست زیرا یک یا دو سؤال ساده در این درس در اکثر سال‌ها وجود دارد که یا از متن کتاب هستند و یا جایگذاری ساده در فرمول‌ها که این دو سؤال ممکن است از هر فصلی داده شوند. سطح سؤالات نسبت به سال قبل مقداری سخت‌تر شده بود.

 

 

باکس دینامیک

دینامیک:

5 سؤال در این درس مطرح‌شده است که دو سؤال (برخورد و معادلات حاکم) که حدوداً بسیار سخت هستند و سه سؤال دیگر (کار و انرژی و قانون دوم) متوسط هستند و قابل‌حل، البته به شرطی که داوطلب بر روی مفاهیم و  فرمول‌ها و نحوه‌ استفاده از آنها تسلط داشته باشد. البته یک سؤال قانون دوم  با واحدهای انگلیسی مطرح ‌شده است که خود سؤال خیلی سخت نیست اما واحدهای انگلیسی برای اکثر دانشجویان خیلی ملموس نیست. در کل سؤالات به‌ جز یکی خیلی سخت و پیچیده نبودند اما نیاز به درک کامل مفاهیم داشتند. در مقایسه با سال گذشته حدوداً سطح سؤالات برابر بود.

ارتعاشات:

در این درس 5 سؤال مطرح‌شده است. دو سؤال از مبحث فرکانس طبیعی، یک سؤال از فنر معادل، یک سؤال از معادلات حاکم و یک سؤال از میرایی معادل طرح ‌شده بود که سؤال فنر معادل حدوداً ساده و سؤال میرایی معادل متوسط و سه سؤال دیگر حجم محاسبات بالایی دارند. در کل در این درس یک سؤال به ‌راحتی قابل پاسخ‌گویی بود ولی پاسخ‌گویی به  دیگر سؤالات نیاز به تمرین زیاد و تسلط بر روی مباحثی مانند به دست آوردن فرکانس طبیعی و به دست آوردن معادلات حاکم داشت که در فرایند برنامه‌ریزی 3‌گام در درس ارتعاشات تأکید زیادی بر یادگیری دو مبحث ذکرشده داریم. حدوداً سطح کلی سؤالات این درس مشابه با سال گذشته است.

دینامیک ماشین:

5 سؤال از این درس مطرح‌ شده است که یک سؤال از چرخ‌دنده، دو سؤال از سرعت‌شناسی، یک سؤال از شتاب شناسی و یک سؤال از درجه آزادی مطرح‌شده است که دقیقاً منطبق بر 4 فصلی است که در 3‌گام بر روی آن‌ها تأکید داشته‌ایم.

سؤال چرخ‌دنده حدوداً سخت است و نیاز به تسلط و تمرین زیادی در حل سؤالات چرخ‌دنده خورشیدی دارد. دو سؤال سرعت‌شناسی یکی توان را خواسته بود که لازم بود دانشجو با مفهوم توان و ارتباط آن با سرعت و نیرو آگاهی داشته باشد و سؤال دیگر هم از بخش سرعت‌شناسی ترسیمی بود که زیاد سخت نبود. سؤال بخش شتاب شناسی حدوداً سخت بود و نیاز به نوشتن فرمول‌های این بخش و جایگذاری ترم‌های موجود داشت و سؤال درجه آزادی هم متوسط بود و لازم بود که دانشجو بر رابطه‌ی کوتزباخ مسلط باشد. نسبت به سال گذشته مقداری سطح سؤالات سخت‌تر به نظر می‌رسد.

کنترل:

5 سؤال در این درس در کنکور ارشد 96 مهندسی مکانیک مطرح‌شده بود که یک سؤال از مبحث تابع تبدیل بود که سؤال ساده‌ای بود. سؤال دیگر از مبحث خطای ماندگار بود که حجم محاسبات آن بالا به نظر می‌رسد و مقداری سخت است. سؤال بعدی مربوط به دستگاه ‌های معادل دینامیکی بود که نیاز به تسلط کامل بر مبحث معادل ‌سازی داشت. سؤال بعدی مربوط به پایداری بود و به‌ صورت کیفی و مفهومی مطرح‌ شده بود که نیاز به درک کامل مفاهیم داشت و مقداری سخت است. سؤال آخر به طراحی کنترلر مربوط است که با اینکه سؤال سختی نیست اما چون این مبحث توسط اکثر دانشجویان حذف می ‌شود خیلی از دانشجویان نتوانستند به این سؤال پاسخ بدهند. سؤالات امسال نسبت به سال گذشته مقداری نامعمول ‌تر و درنتیجه سخت ‌تر بودند.

 

باکس ریاضی

ریاضی یک:

در این درس 6 سؤال مطرح شده بود که از مباحث سری‌ ها (دو سؤال)، حد و پیوستگی، مشتق و کاربردهای آن، انتگرال و مختصات قطبی هر کدام یک سوال مطرح ‌شده است. نکته جالب ‌توجه در کنکور امسال مطرح‌ شدن دو سؤال از سری‌ ها و یک سؤال از مبحث مختصات قطبی است که چند سال اخیر بی‌ سابقه بوده است و حدوداً از تمامی فصول کتاب سؤال طرح‌ شده است و کسانی بهتر عمل کردند که همه‌ مباحث کتاب را مطالعه کرده بودند.

ریاضی دو:

در این درس، 4 سؤال از مباحث توابع چند متغیره، مشتق و انتگرال توابع چند متغیره و رویه ‌ها مطرح ‌شده است که هر چهار سؤال حدوداً سخت و با حجم محاسبات بالا بودند.

معادلات دیفرانسیل:

در این درس 5 سؤال از معادلات درجه اول، معادلات درجه دوم و دستگاه معادلات مطرح‌شده است که حل سؤالات نیاز به تسلط دقیق بر روی روش ‌های حل معادلات (درجه اول و دوم) و به خاطرسپاری آن ها داشت که در 3‌گام روش ‌های جالبی برای به خاطر سپاری انواع روش‌های حل و تشخیص روش‌ های حل معادلات به داوطلبان ارائه کرده بودیم.

ریاضی مهندسی:

در این درس 5 سؤال از مباحث نگاشت، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، فوریه و توابع مختلط مطرح‌ شده است که گستردگی آن‌ها شامل کلیه مباحث کتاب می ‌شود.