زبان عمومی 

بر اساس اطلاعات دفترچه کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی، درس زبان عمومی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی و در هر سه گرایش آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی دارای ضریب 2 است، اما اهمیت این درس در کنکور ارشد اگر از درس زبان تخصصی بیشتر نباشد کمتر نیز نیست. چه بسا مهارت در این درس به مطالعه دروس تخصصی نیز سرعت می­بخشد. توزیع سوالات در سال های اخیر، به این صورت بوده که برای گرامر بین 10 تا 20 سوال طرح شده اند که در سالهای اخیر به کمترین مقدارش (یعنی 10 سوال) رسیده است. سوالات این درس به صورت پر کردن جای خالی با ساختار مناسب (multiple-choice)  و گاهی تشخیص ساختار نادرست (error- recognition) در یک جمله تنظیم می شود. از سال 84 به بعد بخش error-recognition بسیار دشوار شده است چون گزینه ای تحت عنوان no error در پایان هر جمله به آن افزوده شده است.   برای درس لغات 20 سوال در نظر گرفته شده است که به صورت پر کردن جای خالی با کلمه مناسب مطرح می شود. نوع دیگری از سوالات به صورت cloze test  مطرح می شود که این قسمت شامل یک متن با قسمت های مختلف گرامری و لغتی به صورت جای خالی می باشد که می بایست با گزینه مناسب پر شوند. برای این قسمت حدود 10 سوال در نظر گرفته می شود. آخرین قسمت دفترچه عمومی مربوط به سوالات درک مطلب می­ شود. در این قسمت معمولا 3 متن داده شده که در پایان هر کدام تعدادی سوال مطرح شده است که می بایست با توجه به متن پاسخ داده شوند. سوالات درک مطلب بین 20 تا 25 سوال متغیر است. همانطور که تشریح شد تعداد کل سوالات عمومی ثابت است ولی توزیع آن بین سه مبحث گرامر، لغت و درک مطلب تا حدی متغیر است ولی روند کلی آن در سال های اخیر این گونه بوده است که سوالات گرامری به تدریج کمتر و سوالات مربوط به لغات اضافه تر و مفهومی تر شده اند، بنابراین تقویت دایره لغات از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

کانال تلگرام  مجموعه زبان راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب مانند دروس کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی، تخمین رتبه و ... دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

دروس تخصصی:

  1. مبانی نظری ترجمه که حدود 25 سوال از 60 سوال تخصصی را شامل می‌ شود. این درس در کنکور کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی بسیار مهم است و اساس و مهم‌ ترین درس این رشته در دوره کارشناسی ارشد محسوب می‌ شود. کسی که تسلط نسبتا خوبی بر روی این بخش داشته باشد می ‌تواند درصد اختصاصی خوبی در کنکور را به خود اختصاص دهد.
  2. زبانشناسی که 10 سوال دارد نیز از درس ‌های مهم این رشته در کارشناسی ارشد است. بسیاری از نظریات ترجمه توسط زبانشناسان مطرح گردیده است. این درس یکی از دروس شیرین و مهم عمرتان خواهد شد.
  3. واژه شناسی که 10 سوال از 60 سوال تخصصی را شامل می‌ شود. درسی ساده است که مستلزم خواندن مثال‌های بسیار در کتاب ‌های منبع و کنکورهای پیشین است.
  4. ساخت مقابله‌ ای زبان نیز 10 سوال را شامل می ‌شود. این درس به دلیل داشتن سرفصل ‌های مشخص برای خواندن آسان است، درسی بسیار مهم در راستای تدریس و تحلیل زبان های مبدا و مقصد.
  5. مهارت ترجمه که 5 سوال را داراست. در چند سال اخیر سوال‌های نظری این بخش در حال افزایش بود اما در کنکور سال قبل خلاف این اتفاق افتاد. برگردان پنج جمله یا شعر به مناسب ‌ترین گزینه‌ی انگلیسی اساس این بخش است. به دلیل زیاد بودن حجم کتاب‌ های منبع، به کسانی که وقت کافی ندارند تنها خواندن سوالات کنکورهای پیشین این بخش توصیه می ‌شود.

 

کانال تلگرام  مجموعه زبان راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.