زبان

درس زبان در آزمون سراسری دارای ضریب 1 است و با توجه به اینکه تمامی سوالات در کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات در قالب یک دفترچه به داوطلبین داده می شود، پس داوطلب امکان استفاده از زمان سوالات این درس، به منظور پاسخ دهی به سوالات دیگر دروس را دارد. اطلاعات دفترچه کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات به صورت جزئی تعداد سوالا، زمانبندی و ضرایب آن ها را بیان کرده است. پس شما داوطلب عزیز، در صورتی که در درس زبان پیشینه قوی و سطح بالایی دارید، بهتر است که با تقویت بیشتر این درس، نمره مناسبی کسب نمایید. اما در صورتی که در درس زبان توانایی بالایی ندارید، حذف این درس بهترین تصمیم است.

در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، ترکیب 30 سوال درس زبان همواره به این صورت بوده که 5 سوال از گرامر، 10 سوال لغت(به صورت جای خالی) و 15 سوال درک مطلب آمده است. پس در گام اول تقویت دایره لغات از اهمیت خاصی برخوردار است و در مرحله بعد بالا بردن توانایی در پاسخ دهی به سوالات متون زبان تخصصی اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این اطلاعات مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد فناوری اطلاعات یا ای تی (IT) برای راهنمایی داوطلبان در سایت 3گام ارائه شده است.

دروس مشترک

مهمترین بخش از آزمون سراسری رشته فناوری اطلاعات سوالات دروس مشترک است. دروس این بخش که دارای ضریب 4 بوده و بالاترین ضریب را بین تمام دروس دارند عبارتند از درس­های مهندسی نرم افزار، شبکه­ های کامپیوتری، ساختمان گسسته، ساختمان داده­ ها و درس طراحی الگوریتم ها. در سالهای قبل 8 سوال از هر درس در آزمون مطرح می شد ولی از سال 90 به این سو از هر درس 6 تست در آزمون می آید.

 

 

ساختمان­های گسسته

درس ساختمان گسسته از گسترده ترین دروس رشته فناوری اطلاعات دانست. البته این موضوع باعث می شود که همپوشانی و پیش نیاز بودن مباحث مختلف از بین رفته و داوطلب بتواند بر اساس علائق، توانایی­های خود و به نسبت شرایط و وضعیت علمی خود از بین مباحث مختلف، مباحث مورد نظر را انتخاب و مطالعه کند.

ساختمان داده­ ها

درس ساختمان داده یکی از دروس پایه ای و مهم رشته های مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر است و مباحث این درس در دروسی مانند طراحی الگوریتم و ساختمان گسسته کاربرد بسیار دارد.

 طراحی الگوریتم

در درس طراحی الگوریتم ابتدا شما با ابزار اندازه گیری و مقایسه الگوریتم ها آشنا شده و سپس یکسری استراتژی کلی برای حل مسائل مختلف را خواهید شناخت. پس از معرفی هر استراتژی و بیان ویژگی­های آن، از هر دسته چند مسئله کلاسیک معرفی شده و الگوریتم حل آن ارزیابی می شود. در سال­های اخیر تمرکز سوالات این درس بر مفاهیم و اصول حل مسائل بوده و کمتر حل مسئله و مقدار دهی در فرمولها مشاهده میشود. این موضوع مخصوصاً در مورد سوالات بخش گرافها و درختها نسبتاً زیاد بوده است.

 

 

 مهندسی نرم افزار

درس مهندسی نرم افزار ظاهرا ساده ترین و امتیاز آور ترین درس ضریب 4 است. البته بر خلاف دید اکثر داوطلبین، این درس تماما حفظی نیست. مطالعه مفهومی، مخصوصا روی مرجع اصلی (کتاب "مهندسی نرم افزار" تالیف پرسمن) از توصیه های مخصوص برای این درس است.

شبکه های کامپیوتری

در درس شبکه های کامپیوتری، ضمن بررسی لایه های فیزیکی و پیوند داده، مسائل مطرح در زیر لایه MAC شبکه های بی سیم، با سیم و نیز مسائل مطرح در لایه شبکه از جمله الگوریتم­های مسیریابی و نیز استاندارد IP مورد بحث قرار می­گیرد. ضروری است داوطلبین گرامی برای شرکت در آزمون­ کارشناسی ارشد، از کلیه مسائل و جزئیات مطرح در سه لایه پایینی استاندارد ISO اطلاع داشته باشند. البته در دو سال اخیر سوالاتی از سطوح بالای شبکه مطرح شده اند و این موضوع پاسخدهی به سوالات این درس را برای داوطلبین کنکور کمی دشوار کرده است.

اصول و مبانی مدیریت

یکی از دروس حفظی رشته مهندسی فناوری است و بهترین درس برای داوطلبینی است که آشنایی چندانی با رشته های مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات ندارند. یعنی داوطلبینی که به دلیل علاقه و یا مواردی شغلی به رشته مهندسی فناوری اطلاعات روی آورده اند و یا این درس را به عنوان رشته شناور انتخاب کرده اند، با هزینه کمتری می توانند در این درس امتیازهای لازم را جمع کنند. نکته اساسی در مطالعه این درس، این است که تکرار و مرور مدام باعث افزایش توانایی شما در پاسخ دهی به سوالات این درس می شود. زیرا مطالب این درس فرار بوده و ممکن است با پیش رفتن در مباحث بعدی، احساس کنید که مطالب قبل را فراموش نموده اید و به شما توصیه می­کنیم که در این درس از خلاصه نویسی مطالبی که به نظرتان مهم می رسد برای بخاطرسپاری بهتر، استفاده نمایید. 

 

دروس تخصصی مشترک

سه درس پایگاه داده، سیستم عامل و هوش مصنوعی دروس این بخش را تشکیل می دهند. البته تا قبل از کنکور سال 92، این سه درس به صورت دروس جداگانه، با ضریب یک در کارنامه ظاهر می­شدند. اما در کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات در سالهای گذشته، این سه درس در قالب یک درس با ضریب دو از بقیه دروس جدا شدند. هر درس دارای 6 سوال است که در مجموع یک بخش با 18 سوال را تشکیل می­دهند.

اصول طراحی پایگاه داده­ها

درس پایگاه داده با مقدماتی بر پایگاه داده، مدل­های مختلف و تعاریف پایه ای شروع می­شود. در ادامه بخش رابطه ها را داریم. روابط و جبر رابطه­ها مباحث این فصل را تشکیل می­دهند. در ادامه زبان SQL و دستورات این زبان بررسی خواهند شد و در نهایت انواع روش­های نرمال سازی را داریم. این درس به دلیل روال شناخته شده تر آن، دارای سوالاتی است که در صورت مطالعه صحیح و کامل درس، معمولا داوطلب مشکل آنچنانی در پاسخدهی به تستهایش نخواهد داشت. 

هوش مصنوعی

در درس هوش مصنوعی ابتدا با مفهوم عامل های خود مختار برای حل مسائل آشنا می شوید. سپس بر اساس نیاز هایی که معرفی می شوند، با عامل های جستجو گر در محیط مسئله و به تبع آن، با مسئله جستجو درگیر خواهید شد. در مرحله بعد، عامل های منطقی، مفهوم منطق و سلسله مراتب آنرا داریم. یکی از ویژگی های مثبت این درس، اینست که مطالب آن وابستگی زیادی به هم نداشته و پاسخدهی به مباحث مختلفش نیازی به تسلط روی تمامبی مطالب را ندارد. 

سیستم عامل

در این درس مباحث مربوط به مفاهیم، طراحی، وظایف و طریقه پیاده سازی یک سیستم عامل مناسب را داریم. از مهمترین بخش­های درس، می­توان الگوریتم­های مختلف زمانبندی، مدیریت حافظه (شامل ورودی/خروجی نیز می­شود) و مسائل مربوط به همگام سازی و بن بست را نام برد.

معماری کامپیوتر

این درس جزو آن درس­هایی است که داوطلب ها معمولا با آن مشکل دارند. دلیل این امر در این است که معمولا سوالات مربوط به درس معماری کامپیوتری، در کنکور سراسری به صورتی مفهومی مطرح می شوند. یعنی برای پاسخدهی به تست های این درس معمولا یک پیش زمینه مفهومی از موضوعات مختلف را نیاز دارند. یعنی شما باید علاوه بر تسلط بر فرمول­ها و راه حل های استاندارد، باید به نحوی در صورت مسئله تغییراتی ایجاد کرد تا آماده استفاده از فرمول­ها و روابط معمول شود.