گرایش های مهندسی مواد

 

 

گرایش های ارشد مهندسی مواد

فرصت های شغلی و بازار کار مهندسی مواد و متالوزی با توجه به گرایش های آن برای داوطلبان این رشته مهم است که لازمه شناخت بازار کار آن ها، شناخت خود گرایش ها می باشد. برای آشنایی بیشترداوطلبان ارشد مهندسی مواد و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، سایر گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) ارایه می گردد.

گرایش های ارشد مهندسی مواد در دانشگاه های ایران به گرایش های کلی ذیل تقسیم می شود که ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مواد و متالوژی هم متناسب با نوع گرایش فرق می کند.

 

کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی بیومتریال

کاربرد رشته کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی بیومتریال استفاده از بافت‌های زنده و مواد مصنوعی به منظور کاشت آنها در بدن است.
انتخاب مواد صحیح برای کاشت و پیوند در بدن انسان یکی از حساس‌ترین و مشکل‌ترین عملیات مهندسی پزشکی است. آلیاژهای فلزی، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت ها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت‌های مصنوعی هستند. اینگونه مواد باید غیرسمی، غیرسرطان زا، از نظر شیمیایی غیرفعال و با دوام و دارای قدرت مکانیکی کافی باشند.

برای مطالعه چارت درسی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی بیو متریال و دانشگاه های دارای این رشته به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه مطلب

 

کارشناسی ارشد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی

یکی از گرایش های ارشد مهندسی مواد، شناسایی و انتخاب مواد مهندسی می باشد. این گرایش مجموعه ‏ای از دروس نظری، آزمایشگاهی پیشرفته و پروژه ‏های تحقیقاتی است که برای طراحی و بهینه‏ سازی مواد مهندسی و پژوهش در خواص و ارتباط با روش ساخت آن ها برنامه ریزی شده است.       
کارشناسی ارشد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی شامل دروس اصلی گرایش ارشد متالورژی است و به صورت معمول در مجموعه ‌ها و گروه‌های مهندسی متالورژی سراسر کشور ارائه می‌شود.
با توجه به این‌ که افراد شاغل در صنایع و مراکز تحقیقاتی درگیر مسایلی همچون انتخاب ماده و فرایند برای تولید می‌باشند، تحصیل در این دوره می ‌تواند موجب افزایش توانمندی های آنان گردد.  بهترین منابع ارشد مهندسی مواد برای پذیرفته شدن در این رشته هم در سایت 3گام فراهم شده است

 

دانش آموختگان کارشناسی ارشد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی

دانش آموختگان کارشناسی ارشد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی، در زمینه های زیر توانایی کسب می کنند:
- طراحی و ارائه روش های ساخت.    
- بررسی علل تخریب و ارائه روش های مناسب برای جلوگیری از آن.
- همکاری در زمینه طراحی، تاسیس و گسترش مراکز صنعتی و آموزشی کشور.

 

 

کارشناسی ارشد شکل دادن فلزات

علم شکل دادن فلزات علمی است که در آن اصول و روش های تغییر شکل فلزات شکل پذیر، با اعمال نیرو به آن بررسی می شود. امروزه شکل دهی فلزات به عنوان یکی از روش های مهم ساخت و تولید قطعات محسوب می شود. از این رو شناخت هر چه دقیق تر آن، صنعتگران را به سمت تولید قطعات با کیفیت بالاتر سوق می دهد.
گرایش شکل دادن فلزات نزدیک ترین گرایش ارشد مهندسی مواد به مجموعه مهندسی مکانیک می باشد. به طوری که دانشجویان این گرایش جهت موفقیت در ادامه روند تحصیلی و شغلی نیازمند یادگیری اکثر نرم افزارهای شبیه سازی مکانیکی و طراحی مکانیکی می باشند.
برخی قابلیت های فارغ التحصیلان ارشد مهندسی مواد گرایش شکل دادن فلزات عبارتند از:       

  • تحلیل و طراحی فرآیندهای شکل دادن از قبیل آهنگری، نورد، اکستروژن، شکل دادن ورق و ...
  • تحلیل اثر پارامترهای مختلف برفرآیندهای شکل دهی فلزات.        
  • تحلیل رفتار میکرو و ماکرو فلزات به هنگام شکل دادن و کنترل ساختار و بهبود خواص مکانیکی.
  • تحلیل قابلیت شکل‌پذیری و کارپذیری سرد و گرم فلزات و آلیاژها.

 

کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش جوشکاری

در گرایش های ارشد مهندسی مواد، گرایش جوشکاری به منظور تربیت نیروهای متخصص در زمینه اتصالات مواد مختلف (اعم از فلزی و غیر فلزی) به‌ گونه‌ای که خواص اتصال برابر با خواص ماده پایه باشد، برنامه ریزی شده است. 

جوشکاری، تمامی علوم متالورژی مانند گرمایش، سرمایش، ذوب، انجماد، تشکیل فازها، رشد دانه و ... را در خودش دارد. همچنین هر سه حالت ماده، یعنی جامد ، مایع ، گاز ( بخارات جوشکاری) در کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش جوشکاری مطرح هستند. 

 

دانش آموختگان کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش جوشکاری

دانش آموختگان ارشد مهندسی مواد گرایش جوشکاری در زمینه های زیر توانائی کسب می کنند: 

  • طراحی و ارائه روش های اتصالات مواد در ساخت و تولید بر مبنای استانداردهای بین المللی.      
  • بررسی علل تخریب در اتصالات و ارائه روش های مناسب برای جلوگیری از آن ها.
  • آزمایش های کنترل کیفی بر مبنای استانداردهای بین المللی و تعیین کیفیت قطعه کار.
  • بهینه سازی شرایط جوشکاری در واحدهای مختلف صنعتی و نوآوری در صنایع.
  •  

 

معرفی کامل ارشد مهندسی مواد را در سایت 3گام بخوانید.

 

کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش استخراج فلزات

کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش استخراج فلزات به منظور انجام یکسری فرآیندها مانند خرد کردن سنگ معدن با دستگاه های موسوم به سنگ‌ شکن، تغلیظ سنگ معدن با استفاده از روش های مغناطیسی و شناور سازی و عملیات ذوب و پالایش، عیار سنگ را بالا برده و سنگ را به صورت شمش که تقریبا خالص است تحویل صنعت دهد تا پس از آن به یاری دانش‌ نظری و عملی متالورژی صنعتی، محصول فلزی قابل مصرف به طور مستقیم یا غیرمستقیم تولید گردد.

فلزات از کانه‌های مربوط استخراج می‌شوند. بنابر این باید ابتدا کانه مربوط به هر فلز را شناسایی و از معادن استخراج کرد و پس از آن با انجام یک سری فعالیتهای شیمیایی و فیزیکی فلز مورد نظر را به حالت عنصری از سنگ معدن یا کانه آن بدست آورد.
علم متالوژی در برگیرنده هر کاری است که روی فلزات و سنگ معدن‌های آنها انجام می‌شود و متالوژی استخراجی با تهیه فلزات از سنگ معدن اولین گام را در این مسیر برمی‌دارد.

 

 

کارشناسی ارشد خوردگی و حفاظت از مواد

کارشناسی ارشد خوردگی و حفاظت از مواد، یکی دیگر از گرایش های ارشد مهندسی مواد است. این گرایش جهت بهبود و مقابله با اثرات زیان بار پدیده خوردگی و ارائه روش های نوینی برای این کار پدید امده است.

خوردگی عبارت است از تخریب مواد در اثر انجام واکنش ‌های الکتروشیمیایی در محیط. خوردگی مواد، به ویژه فلزات، همه صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده است. سالانه هزینه‌ های قابل توجهی برای جبران این پدیده ‌ی مخرب پرداخت می‌شود. این خسارات اغلب شامل تعویض قطعه خورده شده، توقف کار، آتش سوزی و انفجار، آلودگی مواد تولیدی و ... است. از آنجا که گستره نفوذ خوردگی در صنایع بسیار وسیع است، به نظر می‌ رسد، آشنایی با اصول و مبانی فرایند خوردگی و همچنین روش های عمومی برای کنترل این پدیده، برای همه کارشناسان ارشد مهندسی مواد ضروری است.         

دانش آموختگان ارشد مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاظت از مواد

دانش آموختگان کارشناسی ارشد مهندسی خوردگی و حفاظت از مواد، در زمینه های زیر توانایی کسب می کنند:      
-
اصلاح وبهبود خواص آلیاژهای مورد استفاده در صنعت از نظر خوردگی 
-
حفاظت فلزات و آلیاژها در محیط های مورد استفاده (ممانعت کننده ها) 
-
حفاظت کاتدی و آندی خصوصا در مورد لوله های زیر زمینی و تاسیسات دریایی  
-
کاربرد پوشش های مختلف غیر فلزی در صنایع
-
تهیه مواد کاهش دهنده خوردگی ، مواد پاک کننده ، مواد آبکاری، پوشش ها و بهبود کیفیت آن ها
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صنایع کشتی سازی و اسکله و بنادر، صنایع هواپیمایی، نیروگاهها، صنایع پتروشیمی و ... فعالیت کنند.

 

کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش سرامیک

کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش سرامیک به منظور تولید مواد سرامیکی و روش های تبدیل آن ها به فرآورده های مفید ایجاد شده است.

علم سرامیک به طور کلی علم ساختن و به کاربردن اشیا جامدی است که اجزاء تشکیل‌دهنده اصلی و عمده آن ها مواد غیرآلی و غیرفلزی است. بنابراین علم سرامیک علاوه بر سفالینه‌ ها شامل انواع چینی ‌ها، دیرگداز ها، فرآورده ‌های رسی ساختمانی، مواد ساینده، لعاب ‌های چینی، سیمان، شیشه، مواد مغناطیس غیرفلزی، فروالکتریک‌ها، تک بلورهای مصنوعی و محصولات پیچیده‌تر دیگر نیز می‌شود.        
مشخصه اصلی سرامیک ‌ها، مقاومت بسیار زیاد آن ها در برابر تاثیر مواد شیمیایی و دماهای بالا است؛ یعنی بیشتر فرآورده‌های سرامیکی مانند اجزای متشکله خود، در برابر آب، اسیدها، گازها، نمک‌ها و دماهای بالا مقاومت خوبی دارند و به همین سبب در ساخت قطعات مقاوم نسبت به خوردگی و یا در روش های حفاظت از خوردگی از آن ها استفاده زیادی می‌شود.
یکی دیگر از ویژگی ‌های مواد سرامیکی ارزانی و فراوانی نسبی این مواد است. امروزه مهندسان مواد سرامیک با کنترل نوع و نسبت ترکیب مواد اولیه، فرآورده‌های گوناگونی همچون آجر و کاشی، آجر نسوز، ظروف چینی و سفالی‌، لعاب ‌ها (به عنوان روکش فلزات و سرامیک‌های دیگر)، آلومین و تیتانات باریوم (در الکترونیک)، دی اکسید اورانیوم (به عنوان سوخت هسته‌ای) لعل یا نارسنگ (در لیزر)، شیشه و سیمان طراحی و تولید می‌

کنند. 

 

 

کارشناسی ارشد نانو مواد

برای معرفی کارشناسی ارشد نانو مواد، تعریفی از مواد نانویی یا نانو مواد ارائه می نماییم. موادی که حداقل یکی از ابعاد آن ها در مقیاس ۱ الی ۱۰۰ نانومتر باشد، مواد نانویی یا نانو مواد نامیده می‌شوند. این مبحث در حوزه موضوعات نانو فناوری جای می‌گیرد. نانو فناوری، توانمندی تولید و ساخت مواد، ابزار و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در مقیاس نانومتری یا همان سطوح اتمی و مولکولی و استفاده از خواصی است که در این سطوح ظاهر می شوند.

نانو دانش و نانو فناوری مبتنی بر شناخت ما از ساختار مواد است. از سوی دیگر روش‌ های تولید و دست‌ کاری ساختارها و مواد در صنایع مختلف مانند صنایع رنگ، سرامیک، فولاد و .... در مهندسی مواد مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند. با بکارگیری نانو فناوری می توان این روش ‌ها را بهبود بخشید و یا روش ‌های کاراتر و حتی مواد و ساختار های جدیدی با خواص بهتر طراحی و تولید نمود.

 

کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش ریخته گری

در کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش ریخته گری، تکنیک های مربوط به روش های مختلف ریخته گری به عنوان بخشی از روش های شکل دهی قطعات فلزی مورد بحث قرار گرفته و عوامل موثر در چگونگی طراحی و ساخت قطعات و نیز بهینه سازی خواص آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

ریخته‌گری فن شکل دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه ‌ای به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب می‌باشد. این روش قدیمی‌ترین فرایند شناخته شده برای بدست آوردن شکل مطلوب فلزات است.

 

دانش آموختگان کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش ریخته گری

برخی از توانایی های دانش آموختگان ارشد مهندسی مواد گرایش ریخته گری عبارتند از:
۱افزایش بهره وری واحدهای صنعتی ریخته گری در کشور.
۲  – طراحی قطعات ریخته گری وانتخاب مواد و روش ریخته گری مناسب برای تولید آن ها.
۳- بررسی علل ایجاد عیوب در قطعات ریخته گری وارائه راه های مناسب برای رفع آن ها.
۴طراحی و برنامه ریزی ذوب و ریخته گری آلیاژ های پیشرفته و جدید مهندسی.
۵طراحی واحدهای صنعتی ریخته گری.