نحوه مطالعه درس GMAT (استعداد و آمادگی تحصیلی) در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت MBA

درس GMAT از دروس با اهمیت رشته مدیریت MBA است. هم ضریبی با درس ریاضی در کارشناسی ارشد رشته مدیریت MBA اهمیت این درس را به خوبی نشان می دهد. در رشته مدیریت MBA پس از ریاضی، مقام دوم از آنGMAT است. از طرفی، چون میانگین درصد این درس پایین است، بالا بردن مهارت و توانایی درGMAT می تواند باعث جهش یکباره رتبه دانشجویان شود. به خاطر داشته باشید که تمرین زیاد و دانستن نکات و تکنیک­های حل می تواند کمک زیادی به شما بکند. حین ایام مطالعه، میزان توانایی خود را در مواردی که مطالعه می کنید بسنجید و با توجه به آن در پی بهبود توانایی خود در مطالبی که تسط بیشتری دارید و در کنار آن رفع کمبودهایتان در مطالب دیگر را مورد نظر ارار دهید.

به خاطر داشته باشد که سوالات بخش های حل مسئله و کفایت داده ها در اولویت قرار دارند و شما باید آمادگی در پاسخ گویی به این سوالات را ارجح بدانید.

 

 

پس از مسایل کمیتی، استدلال منطقی دارای اهمیت است. بسیاری فکر می کنند که تست های استدلال منطقی خیلی سخت غیر قابل حل هستند، اما باید بدانید که تمرین زیاد به شما نشان می دهود که تستهای استدلال منطقی در قالب های مشخصی طرح می شوند و از تنوع مطالب زیادی برخوردار نیست. در عین حال چند مورد از این قالب ها رایج تر و با اهمیت تر است و تمرین زیاد شما را در مباحث مهم تر توانا می کند.

قسمت درک مطلب عمدتا جزو قسمت های آسان به حساب می آید، شما در پاسخگویی مسایل این بخش خیلی به مشکل برنخواهید خورد.

بخش ویرایش ادبی بیشتر از آنکه نیاز به تمرین داشته باشد، نیازمند آن است که شما جدول اشتباه­های ویرایشی و فرم صحیح آنها را ببینید. البته پاسخگویی به بعضی از تست های این بخش نیازمند خواندن دقیق جمله است و با دانستن نکات ویرایشی حل نمی­شود. در این مسائل شما نیاز دارید که با توجه به مفهوم جمله، اشتباه آن را مشخص کنید.

با توجه به روند آزمون جی مت و همچنین باعنایت به اینکه اصولا هدف از این درس سنجش توانایی تفکر و قدرت تحلیل داوطلبان است به همین جهت هر سال سوال جدیدی مطرح می شود که با الگوهای حل مسئله ای که بچه ها قبلا با آن ها آشنایی داشته، قابل حل نیست. پس به حل سوالات کنکور اکتفا نکرده و یکی دو سطح بالاتر از سطح معمول کنکور مطالعه کنید تا در آزمون دچار مشکل نشوید.

 

نحوه مطالعه درس ریاضیات عمومی 1 و 2 در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت MBA

در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA سوالات بخش ریاضی از مطالب ریاضیات عمومی 1 و 2 رشته های فنی مهندسی طرح میشوند. در ادامه به شرح توضیحات کلی و مختصری راجع به مباحث این دو درس و اهمیت هر یک از آنها می­پردازیم.

همانطور که می­دانید درس ریاضی عمومی 1 رشته‏‌های فنی و مهندسی شامل هفت فصل با سرفصل‏های زیر می باشد:

1- دستگاه اعداد وتابع

2- حد و پیوستگی و مجانب

3- مشتق و کاربردهای آن

4- انتگرال و کاربردهای آن

5- مختصات قطبی

6- دنباله وسری

7- اعداد مختلط

به دلیل اینکه سرفصل‏های این درس به همان ترتیب ذکر شده، پیش نیاز یکدیگر بوده و همه این مباحث پیش نیاز درس ریاضی عمومی2 هستند، مطالعه ترتیبی این فصول اهمیت ویژه ای داشته و برای به تسلط رسیدن در آنها (از سطح صفر) مطالعه حداقل 3 الی 4 ماه (برای دوستان با سطح بالاتر بالتبع کمتر) نیاز است. در بین این مفاهیم سه فصل مشتق و کاربرد/ انتگرال و کاربرد/ دنباله و سری بیشترین تعداد سوال را در کنکور به خود اختصاص می دهند. باید توجه داشت از آنجا که مباحث درس ریاضی1 پیش نیاز مباحث درس ریاضی2 هستند، اگر در این درس به تسلط کامل برسید درس ریاضی2 انرژی خیلی کمتری نسبت به ریاضی1 از شما خواهد گرفت.

 همان طور که به خاطر دارید درس ریاضی عمومی 2 شامل پنج فصل با سرفصل های زیر می باشد:

1- هندسه تحلیلی و جبرخطی

2- رویه ‏ها و توابع برداری

3- توابع چند متغیره

4- انتگرال چندگانه

5- انتگرال خط و سطح

 از بین این فصول، سه فصل آخر بیشترین سوالات را در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت MBA به خود اختصاص می­دهند.  البته نمیتوان از مطاعه دو فصل اول صرف نظر کرد. چراکه این دو فصل پیش نیاز سه فصل بعدی هستند. نکته قابل توجه در درس ریاضی 2 این است که مفاهیم آن بسیار ساده و سبک‏تر از ریاضی 1 بوده و بیشتر فرمول‏ها و روابط در این درس تعیین کننده می باشند. مباحث شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسند ولی در صورت تسلط بر درس ریاضی 1 به سادگی قابل فهم و حل هستند.

به خاطر داشته باشید که شما میتوانید در صورتی که به دلایل مختلف قادر به مطالعه کلیه مطالب نیستید، ضمن درخواست راهنمایی از مشاور خود با توجه به مباحثی که پر تست بوده و البته علائق و توانایی­های قبلی خود، مباحث را اولویت بندی کرده و مطالعه نمایید و یا حتی چند مبحث را به جای مطالعه تمامی مطالب انتخاب نمایید.

 

 

نحوه مطالعه درس زبان انگلیسی در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت MBA

بر خلاف تصور عموم، زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ارشد مدیریت MBA، زبان انگلیسی تخصصی مدیریت نیست. سوالات مربوط به زبان عمومی بوده و سطح سوالات در سطح سوالات تافل می­باشد. تفاوت آزمون زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ارشد مدیریت MBA با سوالات تافل در عدم وجود دو بخش Writing و Listening در این آزمون است. بخش لغات، دستور زبان و درک مطلب این آزمون بسیار شبیه به سوالات تافل می­باشد. معرفی منبع برای مطالعه زبان عمومی سخت تر از سایر دروس است. چراکه مطالب بسیار گسترده بوده و نمیتوان برای تسلط به تمام آنها به مطالعه چند کتاب بسنده کرد. ولی به طور کلی میتوان با مطالعه چند منبع مناسب و مسلط شدن به مطالب آنها، نمره قابل قبولی از زبان انگلیسی آزمون سراسری کارشناسی ارشد مدیریت MBA کسب کرد. بهترین منابع برای مطالعه این بخش در منابع پیشنهادی 3گام در کارشناسی ارشد مدیریت MBA معرفی شده اند.

برای نتیجه مطلوب گرفتن از درس زبان در کنکور ارشد باید توجه داشته باشید که زبان درسی است که به نسبت خواندن شما نتیجه مستقیم در ابتدای کار از خود نشان نمی دهد. مثلا (اگر معیار 100ساعت باشد )شما 80 ساعت مطالعه می کنید ولی شاید حتی نتوانید 10 درصد از سوالات کنکور را پاسخ دهید ولی زمانیکه 20ساعت دیگر می خوانید شاهد یک جهش در نتیجه خواهید شد . در آزمون سراسری 92 سوالات کنکور سطح نسیتا متوسطی داشت و به جز 7-8 تست سنگین، بقیه سوالات را می شد پاسخ داد.