معرفی گرایش‏ های کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی:

 

گرایش های علوم تربیتی

 

 

گرایش برنامه ریزی آموزشی

تعریف: هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصت‌ های یادگیری هر چه بیشتر برای گروه‌ های واجب‌ التعلیم و علاقه ‌مند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها است. در کل برنامه‌ ریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیت ‌های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات است. فارغ‌التحصیل این گرایش به راحتی می‌ تواند علاوه بر پیش‌بینی ‌های آموزشی یک کشور، مراحل برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با روش ‌های بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.

بازارکار گرایش برنامه ریزی آموزشی: امروزه آموزش با همه جنبه ‌های زندگی ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه که جامعه ما پیچیده‌ تر شود، آموزش و پرورش نقش مهم‌ تری در حل مسائل آتی و رشد انسان‌ ها پیدا می‌کند. به همین دلیل موقعیت ‌های شغلی بسیاری برای فارغ ‌التحصیلان این گرایش وجود دارد. چون کشور ما، یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه است و بدون بهره‌ گیری از شاخه‌ های مختلف آموزشی، نمی ‌تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. در حال حاضر فارغ ‌التحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش می ‌شوند. تعدادی نیز در سازمان ‌های دولتی از جمله سازمان‌ های مدیریت و برنامه‌ریزی و برنامه ‌و بودجه فعالیت می ‌کنند. گفتنی است که فارغ ‌التحصیلان برنامه ‌ریزی آموزشی مجوز تأسیس آموزشکده‌ های درسی را دارند و در صورت داشتن سرمایه لازم،‌ می ‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

مقطع دکترا در گرایش برنامه ریزی آموزشی: در حال حاضر در ایران تنها دانشگاه پیام نور در دوره دکترا دارای این گرایش می‏ باشد.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش برنامه ریزی آموزشی)

مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی دکتر علی تقی پورظهیر، انتشارات: آگاه 

مبانی برنامه ریزی آموزشی دکتر یحیی فیوضات، انتشارات: ویرایش 

 

بهترین منابع ارشد علوم تربیتی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

 

گرایش برنامه ریزی درسی

تعریف: هدف از ایجاد دوره کارشناسی ارشد برنامه ‌ریزی درسی عبارت است از: تقویت قدرت تفکر انتقادی دانشجویان جهت بررسی و تجزیه و تحلیل برنامه ‌های آموزشی و درسی مدارس کشور و تربیت افرادی که قادر باشند بررسی تطبیقی روی برنامه‌ها، طرح‌ها و الگوهای متداول و پیشرفته ‌ای که در سایر کشورها با موفقیت طراحی و اجرا شده را انجام داده و پیشنهادات لازم را در جهت تطبیق این طرح‌ها و برنامه‌ ها با توجه به خصوصیات آموزشی، عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد جامعه امروز کشور باشند، ارائه دهند. (عیناً با گرایش برنامه‌ ریزی آموزشی از نظر دروس و ضرایب یکی می ‏باشد)

بازارکار گرایش برنامه ریزی درسی: مشاوره برنامه‌ ریزی درسی برای داوطلبان کنکور و همچنین دانش ‌آموزان و دانشجویان تمام مقاطع، از تخصص ‌های این گرایش‌ می ‌باشد که مدارس، دبیرستان‌ ها و آموزشگاه‌ های خصوصی پذیرایی این افراد می ‌باشند. علاوه بر آن فارغ ‌التحصیلان این گرایش می‏ توانند جذب آموزش و پرورش و برخی سازمان ‌های دولتی از جمله سازمان ‌های مدیریت وبرنامه‌ ریزی و تالیف کتب درسی شوند.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش برنامه ریزی درسی): مبانی برنامه ‌ریزی آموزشی برنامه‌ ریزی درسی مدارس، نوشته الف لوی و ترجمه دکتر فریده مشایخ، انتشارات مدرسه.

 

گرایش مدیریت آموزشی

تعریف: هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ متعهد و کاردان‌ در زمینه‌ مدیریت‌ آموزشی‌ در سطوح‌ مختلف‌ آموزشی‌ در کشور و برآوردن‌ نیازهای‌ آموزشی‌ وزارتخانه‌ ها و مراکز و مؤسسات‌ آموزشی‌ و دانشگاه‌ ها بر اساس‌ ارزش‌های‌ اسلامی‌ و اصول‌ مدیریت‌ است‌. یک‌ مدیر آموزشی‌ باید از ویژگی‌ های‌ مختلفی‌ همانند قدرت‌ برنامه ‌ریزی‌، روابط‌ انسانی‌ خوب‌ و درک‌ و اجرای‌ اصول‌ صحیح‌ مدیریت‌ آموزشی‌ برخوردار باشد تا بتواند در رابطه‌ با مسائل‌ و مشکلات‌ آموزشی‌ حوزه‌ فعالیت‌ خود قدرت‌ تشخیص‌ و تصمیم‌ گیری‌ داشته‌ باشد. فارغ ‌التحصیلان این رشته باید از قدرت برنامه ‌ریزی و روابط انسانی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند شکست و مسائل آموزشی را به خوبی تشخیص داده و در حل مشکل آن راهکارهای مناسب را ارائه دهند. هدف از این گرایش به وجود آوردن فارغ ‌التحصیلان متعهد برای تمام سطوح مختلف آموزشی می ‌باشد.

بازارکار گرایش مدیریت آموزشی: فارغ ‌التحصیلان این گرایش که پرطرفدارترین گرایش در رشته علوم تربیتی1 می‏ باشند در درجه اول جذب آموزش و پرورش می ‌شوند، برخی سازمان ‌های دولتی مانند سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت از جمله مکان ‌های فعالیت فارغ‌ التحصیلان این رشته‌ ها می ‌باشند. فارغ ‌التحصیلان این گرایش در صورت برخورداری از سرمایه لازم می‌ توانند مجوز تاسیس مهد کودک و آمادگی را اخذ کرده و به عنوان مدیر آموزشی زمینه فعالیت کنند. علاوه بر این فارغ ‌التحصیلان این رشته در هریک از سازمان های دولتی و خصوصی می ‏توانند در بخش آموزش منابع انسانی فعالیت کنند.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش مدیریت آموزشی):

مدیریت عمومی دکتر علاقه بند، انتشارات: روان

مقدمات مدیریت آموزشی دکتر علاقه بند، انتشارات: بعثت

 

 

گرایش تکنولوژی آموزشی

تعریف: برخلاف تصور عموم مردم صرفاً در ابزار و وسایل خلاصه نمی ‌شود بلکه دیدی تازه به یادگیری می‌ باشد که با استفاده از نظرات و اصول روانشناسانه بهترین نوع و روش استفاده را از وسایل آموزشی در جهت یادگیری بهتربازگو می ‌کند.

بازارکار گرایش تکنولوژی آموزشی:  فلسفه اصلی این رشته، استفاده از توانایی فارغ ‌التحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است. اما در عمل می ‌بینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر محیط‌ های فوق، تکنولوژیست ‌های آموزشی به سختی جذب این مراکز می‌ شوند. البته برخی از فارغ ‌التحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی شده ‌اند و با ارائه طرح ‌های آموزشی برای دوره‌ ها و درس ‌های مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء داده ‌اند.عده ‌ای از فارغ ‌التحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می ‌شوند و بالاخره برخی از فارغ‌التحصیلان با توجه به توانایی ‌هایی که در طی تحصیل کسب کرده‌اند، جذب بازار کار آزاد می‌شوند و به عکاسی آموزشی یا تولید فیلم‌های آموزشی می ‌پردازند.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش تکنولوژی آموزشی): مقدمات تکنولوژی آموزشی، دکتر احدیان، انتشارات: بشری

 

گرایش تحقیقات آموزشی

تعریف: فارغ‌ التحصیلان این رشته با استفاده از روش تدریس و الگوهای مختلف در ملل گوناگون بهترین سبک و الگو را در جهت بهبود نظام آموزشی کشور تدوین می ‌کنند.

بازارکار گرایش تحقیقات آموزشی: در حال حاضر فارغ‌ التحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش می ‌شوند. تعدادی نیز در سازمان‌ های دولتی از جمله سازمان ‌های مدیریت و برنامه‌ ریزی و پژوهشکده‏ های حوزه علوم انسانی فعالیت می‌ کنند.

مقطع دکترا گرایش تحقیقات آموزشی: در حال حاضر دکترای این گرایش در ایران وجود ندارد و فارغ التحصیلان این گرایش اغلب در گرایش های سنجش و اندازه گیری، برنامه ریزی درسی ، مدیریت آموزشی و یا آموزش عالی ادامه تحصیل می‏ دهند.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش تحقیقات آموزشی): اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نوشته علی اکبر سیف انتشارات ویرایش.

 

گرایش آموزش بزرگسالان

تعریف: همانطور که از نام این رشته پیداست ضرورت داشتن علم و دانش را در زندگی انسان مشخص می‌ کند. به طوری که تمامی افراد بازمانده از تحصیل، کارمندان سازمان‏های مختلف و یا علاقه‌مندان به تحصیل بتوانند یادگیری را ادامه دهند و یا بنیان‌گذار جامعه‌ای در حال یادگیری باشند.

بازارکار گرایش آموزش بزرگسالان: فارغ ‌التحصیلان این رشته علاوه بر  آموزش وپرورش می ‏توانند در هر یک از سازمان های دولتی و خصوصی ‏ در بخش آموزش منابع انسانی فعالیت کنند.

ظرفیت دانشگاه آزاد در گرایش آموزش بزرگسالان: در حال حاضر در دانشگاه آزاد این گرایش وجود ندارد.

مقطع دکترا: در حال حاضر دکترای این گرایش در ایران وجود ندارد و فارغ التحصیلان این گرایش اغلب در گرایش ‏های آموزش عالی، برنامه ریزی درسی و یا مدیریت آموزشی ادامه تحصیل می‏ دهند.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش آموزش بزرگسالان): آموزش بزرگسالان، نوشته زهرا صباغیان انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

 

گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

تعریف: فلسفه آموزش و پرورش یکی از دانش ‌های میان رشته‌ ای است که با دو قلمرو فلسفه و آموزش و پرورش در ارتباط است و تحصیل در آن نیز مستلزم اطلاع قبلی از مبانی و مباحث فلسفه از یک سو و دانستن مبانی دانش آموزش و پرورش از سوی دیگر است در ایران تا آغاز دهه 1340، این رشته، دانش مستقلی تلقی نمی ‌شد ولی از این دوره به بعد رفته رفته کتاب‌ هایی هر چند متعدد ترجمه و تالیف شد. از یک سو فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنایی با نظریات تربیتی موجود در مکتب ‌های اصلی و بزرگ فلسفی و از سویی دیگر تربیت انسان را باید هدف و مقصدی باشد که جوامع را بر آن می‌ دارد تا به طرح و سازمان بخشیدن آموزش و پرورش برآیند. به هر کدام از دو سوی امر بنگریم، فلسفه آموزش و پرورش را باید «حکمت تربیت» بنامیم و مقصود از آن راهگشایی خردمندانه در عمل تربیتی است.

بازارکار گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش: در حال حاضر فارغ ‌التحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش می‌ شوند. تعدادی نیز در پژوهشکده ‏های حوزه علوم انسانی فعالیت می‌ کنند.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش):

اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، نوشته علی شریعتمداری انتشارات امیرکبیر.

نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، دکتر نقیب زاده، انتشارات: آگاه.

 

 

گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی

تعریف: مدیریت و برنامه ‌ریزی آموزش عالی علاوه بر ایجاد دانش به نحوه استفاده از آن دانش و اطلاعات اهمیت بسیاری می‌ دهد. استفاده از تکنولوژی جدید و پیشرفته برای انتقال دانش از جمله کارایی ‌های این رشته می  ‌باشد برای مثال دانشگاه مجازی یکی از دستاوردهای این رشته می باشد.

بازارکار گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی: در حال حاضر فارغ ‌التحصیلان این گرایش در درجه اول جذب دانشگاه ‏ها و موسسات آموزش عالی می ‌شوند. تعدادی نیز در سازمان‌های دولتی از جمله سازمان های مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارتخانه ‏ها فعالیت می ‌کنند.

کتاب مرجع (جهت آشنایی با گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی): رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی، نوشته محمد یمنی دوزی سرخابی، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.

 

ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی

برای مشاهده جداول تفکیکی، استان به استان و دانشگاه به دانشگاه ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرینده کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی 96 به لینک زیر مراجعه فرمایید. می توانید با کلیک بر روی نام دانشگاه، استان، نوع دوره، گرایش و هر پارامتر دیگر، لیستها را فیلتر کنید تا اطلاعات را با جزئیات دقیق تر بررسی نمایید.

بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

جدول دانشگاهها و ظرفیتهای پذیرش کارشناسی ارشد علوم تربیتی 96 

 

ضمنا با عضویت در پنل مشاوره و برنامه ریزی می توانید اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه  کارشناسی ارشد علوم تربیتی به دست آورید.