اطلاعات دفترچه کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی

دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی شامل 210 سؤال است که 240 دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن ها در نظر گرفته شده است و این یعنی اینکه اگر برای هر سؤال یک دقیقه در نظر بگیریم 30 دقیقه اش اضافه است که آنرا هم می گذاریم برای سؤالاتی که به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارند. در ضمن احتمال دارد که بعنوان مثال شما برای گرایش خاصی مطالعه کرده باشید و مجبور نباشید که به سؤالات تمامی درس ها پاسخ دهید که در این صورت وقت هم اضافه خواهید آورد!

ترتیب سؤالات در دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی به این شکل است: 30 سؤال برای زبان عمومی و تخصصی– 40 سؤال برای مجموعه زیست شناسی (که شامل سؤالات گیاهی، جانوری، میکروبی، سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک و اکولوژی و تکامل است)– 20 سؤال از ژنتیک، 20 سؤال مربوط به بیوشیمی، 20 سؤال برای سلولی و مولکولی، 20 سؤال میکروبیولوژی، 20 سؤال مربوط به مجموعه ویروس شناسی- قارچ شناسی- ایمنی شناسی، 20 سؤال از بیوفیزیک و 20 سؤال هم از مجموعه زیست شناسی دریا (پلانکتون شناسی، کفزیان، بوم شناسی، فیزیولوژی آبزیان) مطرح شده است ولی اصلاً مهم نیست که از کجا شروع کنید. منظورم این است که هیچ الزامی وجود ندارد که حتماً به ترتیب به سؤالات پاسخ دهید. شما مختار هستید که هرطور مایل بودید به سؤالات جواب دهید، ولی حواستان باشد که شماره سؤال در دفترچه و پاسخنامه یکسان باشد. یعنی فرضاً اگر گرایش مورد نظرتان ژنتیک است و از سؤالات بخش ژنتیک شروع می کنید سؤال اول شماره 71 است و شما باید در پاسخنامه شماره 71 را بیابید و گزینه مورد نظر را رنگ کنید. در حالت کلی باید حواستان جمع باشد و نگذارید استرس و یا عوامل بیرونی بر شما تسلط یابند، چرا که در این صورت احتمال دارد که مواردی که گفته شد و بسیار ساده و غیرممکن به نظر می رسند را انجام دهید. برنامه و روش 3گام در کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی تکنیک های مختلف مطالعه و مدیریت زمان در جلسه امتحان را به شما یاد می دهد.

 

 

چگونه به سؤالات کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی پاسخ دهیم؟

دوستان عزیز! ما گاهی آنقدر وقت نداریم که همه چیز را خودمان تجربه کنیم و از آنها درس بگیریم. باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم و در زندگی خویش بکار بگیریم. کنکور ورودی دانشگاه ها و کنکور کارشناسی ارشد که شما در پیش رو دارید یکی از این مواردی است که اگر شما از تجربیات دیگران استفاده کرده و در روز کنکور، قبل و بعد از آن بکارگیرید، مطمئناً نتیجه مطلوب تری خواهید گرفت. مسائلی که در اینجا مطرح می شود همگی از تجربیات خود ماست که در اختیار شما می گذاریم و امیدواریم که با بهره گرفتن از آنها به بهترین نتیجه دست یابید. بهترین روش را در اینجا برایتان می گویم. مطمئن باشید که با این روش بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

ابتدا یک نفس عمیق می کشید و هر آنچه که با آن آرام می گیرید را در نظر می آورید و توکل کرده و به سؤالات پاسخ می دهید.

در دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی، از بخش زبان آغاز کنید. با توجه به اهمیت درس زبان در تعیین رتبه و بالا بردن تراز شما، مشاوران ارشد مجموعه زیست شناسی 3گام یک روش بسیار مفید برای پاسخ به سوالات زبان پیشنهاد می دهند که باعث می شود سوالات این بخش را با کیفیت بهتری پاسخ دهید و اجازه ندهید که خستگی تاثیر منفی بر نحوه پاسخ دهی شما بگذارد. این روش به این صورت است که ابتدا بخش اول سوالات زبان که سوالات لغت هستند (10 سوال) را پاسخ دهید و سپس به سراغ سوالات درسی بروید که تسلط بیشتری دارید. به عنوان مثال اگر به سوالات ژنتیک (20 سوال) تسلط دارید، سوالات این بخش را پاسخ دهید. سپس دوباره به سوالات زبان برگردید و بخش بعدی که 5 سوال گرامر است را پاسخ دهید. به همین ترتیب به سراغ سوالات درس بعدی که به آن تسلط دارید بروید و آن ها را پاسخ دهید و مجددا به سراغ سوالات زبان بروید و به سوالات بخش بعدی که ریدینگ است پاسخ دهید. اگر به این ترتیب ادامه بدهید می توانید هر بخش از سوالات زبان را بین دروس دیگر پاسخ دهید.

به عنوان مثال، ابتدا 10 سوال لغت زبان را پاسخ دهید، سپس اگر به ژنتیک تسلط بیشتری دارید اول به سؤالات آن بخش جواب دهید و سپس سراغ بخش بعدی از سوالات زبان بروید.پس از آن سراغ درسی بروید که نسبت به ژنتیک در رتبه دوم تسلط شما قرار دارد و سپس زبان و همینطور تا آخر ادامه دهید.

فرض می کنیم شما داوطلبی هستید که به نظر خودتان ژنتیک را بهتر از دروس دیگر بلد هستید و در نتیجه اول به سراغ بخش ژنتیک رفته اید و با خواندن اولین سؤال فشارتان افت می کند. می بینید که سؤال سخت است و شما اصلاً یادتان نمی آید که جواب چی بود، یا حتی امکان دارد که سردرگم شده و احساس کنید که اصلاً این مطلب را تا بحال ندیده اید. این موارد هم بسیار رایج هستند و هم ممکن است که آن سؤال واقعاً سخت باشد و یا اینکه شما به علت استرسی که دارید و کاملاً هم طبیعی است، اینطور به نظرتان بیاید. در هر دو صورت خونسردی خود را حفظ کنید و یک نفس عمیق بکشید و دور شماره آن سؤال به نظر عجیب، یک دایره بکشید و به سؤال بعدی بپردازید.

چرا گفتیم دور سؤال را دایره بکشید؟ به این علت که اگر در انتها وقتی باقی ماند به سراغ سؤالاتی که علامت گذاشته اید بروید و با دقت بیشتری خوانده و بیشتر فکر کنید، بلکه جواب را یافتید. چه بسا افرادی که در دور دوم با دیدن آن سؤال نه تنها جواب سؤال را به درستی انتخاب نموده اند، بلکه تعجب هم کرده اند که چطور بار اول سؤال را متوجه نشده اند!! همانطور که گفتم در کنکور کارشناسی ارشد این حالات بسیار رایج و طبیعی هستند. در نتیجه اگر چنین حالتی برای شما هم اتفاق افتاد اصلاً نگران نشوید. اگر در دور دوم هم دیدید که نمی توانید به سؤال مورد نظر پاسخ دهید، بدانید که سؤال سخت بوده و نه تنها برای شما بلکه برای همه داوطلبان کنکور سخت می باشد و در این حالت هم نگرانی به خود راه ندهید.

در هر حال، روش فوق، فوق العاده است. یادتان نرود که حفظ آرامش در هر کنکوری خصوصاً کنکور کارشناسی ارشد حرف اول را میزند. اگر آرام باشید مطمئناً نتیجه مطلوب تری خواهید دید. در ضمن کنکور کارشناسی ارشد نمره منفی دارد. لذا از انتخاب گزینه های شانسی جداً خودداری کنید چرا که اگر به سؤالی جواب ندهید بسیار بهتر از آن است که جواب انتخابی شما غلط باشد.

 

 

نحوه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

در مورد نحوه سؤالات دفترچه کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی بگوییم که سؤالات زبان انگلیسی برای سطوح متوسط و متوسط به بالا مطرح می شوند، ولی اگر شما از این سطح پایین تر هم باشید میتوانید به 20 و یا 30 درصد سؤالات پاسخ دهید مخصوصاً اینکه متن های داده شده هم به احتمال بسیار زیاد تخصصی هستند و اکثر واژه ها برایتان آشنا خواهد بود. در اینجا باید یک نکته را درنظر داشته باشید که اصلاً لازم نیست که معانی تمام لغات را بدانید. همین که مفهوم را درک کنید کفایت می کند. در قسمت مجموعه زیست شناسی در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی برای هر عنوان که در بالا ذکر شد، تقریباً پنج سؤال می آید که در کل چهل سؤال از کلیه مباحث زیست شناسی است و دانش مختصر شما در تمامی زمینه ها کفایت میکند چرا که سطح سؤالات بالا نیست و شما اگر از طول تحصیل دوره کارشناسی چیزهایی یادتان مانده باشد، بس است تا به نیمی از سؤالات بتوانید به راحتی جواب دهید. سؤالات بقیه دروس را نیز با مطالعه منابع ساده و جامعی که در بخش منابع پیشنهادی سه گام آمده است می توانید به راحتی پاسخ گویید.

و در انتها همانطور که خود شما نیز آگاه هستید، تأثیر تمرین تست زنی قبل از کنکور را نمی توان در جواب دهی به تست های کنکور کارشناسی ارشد نادیده گرفت. چرا که هم نحوه طرح شدن سؤالات دستتان می آید و هم اینکه چگونگی یافتن جواب درست توسط خودتان را یاد میگیرید و در نتیجه سرعتتان بالا رفته و مطمئناً اعتماد به نفستان بیشتر می شود. تکرار معجزه می کند. بویژه در خصوص مباحث زیست شناسی که حفظی و فرار هستند، هرچه بیشتر مرور کنید مطالب بهتر ملکه ذهن زیبایتان خواهند شد و این مهم با مرور و البته تست زدن محقق می شود.