گرایش های کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

رشته زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی ارشد شامل هشت گرایش است که عبارتند از:

1) علوم سلولی و مولکولی 

2) ژنتیک   

3) میکروبیولوژی

4) بیوشیمی 

5) بیوفیزیک   

6) زیست فناوری (بیوتکنولوژی) میکروبی   

7) زیست فناوری دریا   

8) زیست فناوری- گرایش صنعت و محیط زیست

در جدول زیر که مربوط به دفترچه راهنمای کنکور ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1395 است، ضرایب مربوط به دروس مورد نیاز برای گرایش های مختلف آمده است. 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رشته مطلب آینده شغلی و بازار کار گرایش های ارشد زیست سلولی و مولکولی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

 

جدول ضرایب دروس کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی بر اساس دفترچه ثبت نام 95

 
رشته- گرایش ضرایب به ترتیب دروس
زبان عمومی و تخصصی مجموعه زیست شناسی ژنتیک بیوشیمی سلولی و مولکولی میکروبیولوژی ویروس، قارچ، ایمنی شناسی بیوفیزیک زیست شناسی دریا
علوم سلولی و مولکولی 2 3 2 2 4 2 1 0 0
ژنتیک 2 3 4 2 2 2 0 1 0
میکروبیولوژی 2 3 2 2 1 4 2 0 0
بیوشیمی 2 3 2 4 2 1 0 2 0
بیوفیزیک 2 3 1 2 3 1 0 4 0
زیست فناوری میکروبی 2 3 3 2 0 3 2 1 0
زیست فناوری دریا 2 3 3 3 2 2 0 0 3
زیست فناوری- صنعت و محیط زیست 2 3 3 2 0 3 2 1 0

 

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی را دارند بسته به علاقه مندی خود به هر یک از گرایش های این رشته، می توانند با برنامه ریزی مناسب و انتخاب بهترین منابع کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی به موفقیت برسند. البته معمولاً داوطلبانی که رتبه خوبی در کنکور برای گرایش مورد نظرشان کسب می کنند، در گرایش های دیگر نیز رتبه های خوبی بدست می آورند. در زیر معرفی گرایش های مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی و ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد زیست شناسی آمده است.

 

 

 کارشناسی ارشد علوم سلولی و مولکولی

سلولی مولکولی

 در زیست شناسی سلولی و مولکولی آنچه که مورد مطالعه قرار می گیرد، سلول و مولکول های مهم در حیات سلول که از آن جمله ماده ژنتیکی و پروتئین ها می باشند، است. در این علم چگونگی فعالیت سلول و این مولکول ها بررسی می شود.

 

 

 

 

گرایش ژنتیک در کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

 ژنتیک علوم سلولی و مولکولی

  دانش ژنتیک درباره انتقال صفات وراثتی از والدین به فرزندان بحث می کند. والدینی که می توانند انسان، درخت و یا باکتری باشند. در واقع علم ژنتیک تلاش می کند تا بگوید که چه مکانیزم های مولکولی، عامل انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر هستند و چه مکانیزم هایی باعث می شوند تا فرزندان شباهت زیادی به والدین داشته باشند و همچنین می خواهد بداند که چرا گاهی اوقات در بین والدین و فرزندان در برخی صفات تفاوت های بسیار معنی داری وجود دارد؟ این علم در این مدت کوتاه به یکی از علوم استراتژیک جهان تبدیل شده است.

 

 

 

 

گرایش میکروبیولوژی در کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

 

میکروبیولوژی علوم سلولی و مولکولی

  علم میکروبیولوژی، علم بررسی و مطالعه میکروارگانیسم هاست. این علم ارتباط میکروارگانیسم ها با خودشان و نیز با موجودات عالی تر مانند انسان، گیاهان و حیوانات را مورد بررسی قرار می دهد. میکروبیولوژی، کاربردهای بسیار زیادی دارد و می توان با مطالعه و تحقیق در این علم هم میکروارگانیسم های مضرو بیماری زا را شناسایی کرده و در جهت مبارزه با آنها برآمد و هم با شناسایی انواع مفید آنها در جهت بهبود زندگی حیوانات و نباتات بهره برد.

 

 

گرایش بیوشیمی در کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

بیوشیمی علوم سلولی و مولکولی

بیوشیمی علمی است که مربوط به ترکیب اجزا و ساختار مواد موجود در سیستم های زنده و واکنش های شیمیایی انجام شده در این سیستم ها است. بیوشیمی شاخه ای از زیست شناسی و نیز شاخه ای از شیمی آلی به شمار می رود. بیوشیمی یا شیمی حیاتی بیشتر به خواص شیمیایی مواد آلی موجود در سلول و همچنین واکنشهایی که بین این مواد انجام می گیرد مربوط می شود و دانشی است که با مولکولهای گوناگون موجود در سلولها و جانداران و با واکنشهای شیمیایی آنها سر و کار دارد. بیوشیمی پایه مولکولی یک موجود زنده و واکنش هایی که در طول آن رخ می دهد را مورد بررسی قرار می دهد و هدف آن تبیین مولکولی تمام فرآیندهای شیمیایی سلولهای زنده، درک کامل تمام فرآیندهای شیمیایی مرتبط با سلولهای زنده در سطح مولکولی، تلاش برای شناخت چگونگی آغاز حیات و به دست آوردن درک واضح از واکنش های شیمیایی که درون سلول زنده صورت می گیرد و ارتباط این واکنشها با ساختار و کار سلول است.

 

گرایش بیوفیزیک در کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

بیوفیزیک علوم سلولی و مولکولی

بیوفیزیک دانشی میان رشته‌ای است که در مرز مشترک ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و حتی کامپیوتر قرار دارد. دانشمندان دراین رشته با به‌ کارگیری قوانین حاکم براین علوم به مطالعه چگونگی کارکرد موجودات زنده می‌پردازند. تلاش برای ساخت حافظه‌های کامپیوتری با الگوگیری ازمولکول دی ان ای، ساخت زیردریایی، رادارهای صوتی، بررسی آثار امواج ماکرویو و امواج الکترومغناطیسی بی‌سیم‌ بر مغز، تولید الکتریسیته توسط جانداران زنده و... مسائلی عملی پیش روی پژوهشگران در این عرصه است. بیوفیزیک‌دانان سعی می‌کنند بفهمند که مغز چگونه اطلاعات را پردازش و ذخیره‌سازی می‌کند؟ قلب چگونه خون را به داخل رگ‌ها پمپ می‌کند؟ ماهیچه‌ها چگونه منقبض می‌شوند؟ گیاهان چگونه در فر‌آیند فتوسنتز نور را جذب می‌کنند؟ ژن‌ها چگونه روشن وخاموش (فعال وغیر‌فعال) می‌شوند؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر... . البته زیست شناسان مولکولی و سلولی، دانشمندان علم ژنتیک، وبیوشیمی دان‌ها هم روی این مباحث کار می‌کنند ولی دیدگاه بیوفیزیک‌دانان اساساً از آن‌ها متفاوت است. بیوفیزیک‌دانان به طور ویژه به فیزیک و شیمی‌- فیزیک فرآیند‌های زیستی توجه می‌کنند و دراین راستا از اندازه‌گیری، سنجش‌های کمی، وتحلیل بیش‌ترین بهره را می‌گیرند.

 

 

 

 کارشناسی ارشد زیست فناوری (بیوتکنولوژی)- گرایش میکروبی

 زیست فناوری (بیوتکنولوژی)- گرایش میکروبی

بیوتکنولوژی میکروبی عبارت است از استفاده از ویژگیهای انواع میکروبها در تولید و تجزیه مواد مختلف نظیر هورمون های انسانی و این کار به روش نوترکیبی، از تولید حشره کش های میکروبی، تولید انواع ماکرومولکولها و استخراج کانی ها تا زدودن مواد زاید سمی در شرایط متعارف، انجام می شود. دانشجویان‌ گرایش‌ "بیوتکنولوژی‌ میکروبی" در کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی، در زمینه‌ بیوتکنولوژی‌ غذایی‌ و دارویی‌، تولید آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، پلی‌ ساکاریدها، قارچ‌ها و مخمرها اطلاعات‌ لازم‌ را به‌ دست‌ می‌آورند. دروس تخصصی ارائه شده برای این گرایش عبارتند از: میکروبیولوژی محیطی، فیزیولوژی میکروارگانیسم ها، پدیده های تخمیری، پروتئین ها و پلی ساکاریدهای میکروبی، بیوتکنولوژی غذایی، بیوتکنولوژی آرکی باکترها، آنتی بیوتیکها، بیوتکنولوژی قارچ ها.

 

 

 

 

گرایش زیست فناوری دریا در کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

 زیست فناوری دریا علوم سلولی و مولکولی

 زیست فناوری دریا یکی از حوزه های در حال رشد زیست فناوری است که در آن، از موجوداتی چون ماهی ها، جلبک ها و یا باکتری ها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم استفاده می شود. مهمترین فواید زیست فناوری دریا عبارتند از: 1- تولید فرآورده های جدید و اصلاح شده 2- فراهم آوردن تکنیک های جدید جهت ردیابی، ارزیابی، ذخیره، حفاظت و مدیریت اکوسیستم های دریایی 3- شیلات و پرورش آبزیان به صورت پایدار و مطمئن. زیست فناوری دریا، زمینه نسبتاً جدیدی است که به کشف و استفاده از فرآورده‌ها و فرآیندهای برگرفته از موجودات دریایی اختصاص دارد. این موجودات دریایی منبع ترکیبات منحصر به‌ فردی هستند که دارای پتانسیل‌های صنعتی در زمینه‌هایی همچون تولید مواد دارویی، آرایشی، افزودنی‌های غذایی، کاوشگرهای مولکولی، آنزیم‌ها، مواد شیمیایی ویژه و مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی می باشند.

 

 

 

 

 

 

ظرفیت پذیرش گرایشهای کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی

برای مشاهده جداول تفکیکی، استان به استان و دانشگاه به دانشگاه ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی 96 به لینک زیر مراجعه فرمایید. می توانید با کلیک بر روی نام دانشگاه، استان، نوع دوره، گرایش و هر پارامتر دیگر، لیستها را فیلتر کنید تا اطلاعات را با جزئیات دقیق تر بررسی نمایید.

بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

جدول دانشگاه ها و ظرفیت های پذیرش کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی 96 

 

ضمنا با عضویت در کانال انتخاب رشته می توانید اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی به دست آورید.