دروس کنکور کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی

در کنکور هر رشته و هر گرایشی دروس امتحانی آن به دو دسته تخصصی و عمومی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به دروس تخصصی و عمومی گرایش آموزش مجموعه زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم پرداخت. همچنین داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر جنبه های گرایش آموزش زبان انگلیسی مطلب مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد آموزش زبان انگلیسی را حتما به دقت مطالعه کنند.

 

دروس تخصصی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی

 

روش تدریس  

درس روش تدریس مهمترین درس در گرایش آموزش زبان انگلیسی می ­باشد و تعداد سوالات مربوط به آن در کنکور سراسری 20 سوال است. در این درس با چند مبحث کلی سروکار داریم. یک دسته از مباحث مربوط به روش های تدریس آموزش زبان انگلیسی است که دراین قسمت مباحث روش های تدریس آموزش زبان انگلیسی از آغاز آموزش زبان تا کنون مورد بررسی قرار می گیرد. مطالب مربوط به این بخش خیلی دشوار نیست. برای خواندن این روش های تدریس عمدتا سه کتاب باید خوانده شود. ابتدا کتاب Larsen-Freeman و Andersonکه بسیار ساده و روان این روش ها را در قالب ,experience observation و یک سری principles بیان کرده است. بخش principles در هر روش تدریس باید به طور دقیق خوانده شود. پس از کتاب Larsen-Freeman کتاب Richards & Rodgers مباحث روش های تدریس را به صورت پیشرفته تر و عمیق تر مورد بررسی قرار داده است. کتاب سوم که مباحث روش های تدریس را مورد بحث قرار داده است کتاب Brown.H.D (2007) .Teaching by principles است. بخش های اول این کتاب به نقد و بررسی این روش های تدریس پرداخته است. پس برای درک دقیق و کامل این مباحث باید این سه کتاب خوانده شوند

یک دسته دیگر از مطالب درس روش تدریس مربوط به مطالب تئوری (theoretical issues) است. اخیرا در سوالات کنکور در سال های اخیر این بخش یعنی بخش تئوری بسیار مهم شده است و سوالات بیشتر از این بخش طرح می شود.

با توجه به بررسی های انجام شده در کنکور های سال های اخیر مشخص شد که سوالات مربوط به این قسمت به سمت مفهومی شدن پیش می روند، این بدان معناست که صرف حفظ کردن مطالب کمک چندانی به انتخاب گزینه صحیح نمی­ کند و داوطلبان می بایست مهارت مقایسه و تحلیل دیدگاه های مختلف را داشته باشند.

اکثر داوطلبان عقیده دارند که مطالعه این درس مشکل و وقت گیر است ولی با یک تقسیم بندی صحیح و مطالعه مفهومی نظریات مختلف مطالعه این درس بسیار ساده می ­شود.

تعداد تست­ های هر کدام از این بخش ها در کنکور سراسری سال­ های اخیر به دقت بررسی شده و نتیجه بدست آمده در جدول توزیع موضوع گرد­آوری شده است. این جدول ها نشان می­ دهند که طرح سوال از مباحث مختلف درس روش تدریس کاملا تصادفی و بسته به سلیقه طراحان سوال می ­باشد و هیچ الگوی خاصی مشاهده نشده است. این بدان معنی است که هیچ یک از مباحث مذکور قابل حذف نیست و کلیه عنوان های مربوطه می بایست مطالعه شوند. با این وجود این جدول ها برای اطلاع بیشتر شما در برنامه ریزی درسی ارایه خواهد شد.

کتاب techniques and princples in language learning and teaching از Brown منبع بسیار خوبی برای درک مطالب تئوری به حساب می آید. اگرچه ممکن است کمی متن آن برای داوطلبان سنگین باشد اما نکات بسیار جامع و خوبی در اختیار داوطلب قرار میدهد.

 

 

 

آزمون سازی

درس آزمون سازی هر چند ممکن است که اوایل مشکل به نظر برسد اما خوندن آن و صحیح پاسخ دادن سوالات آن خیلی دشوار نیست! چون این درس خیلی گسترده نیست (حداقل در کنکور!). ماهیت این درس این است که به ما یاد بدهد که چگونه یک زبان آموز را ارزیابی کنیم؟ ، یک کنکور زبان چگونه باید باشد؟ سهم این درس هم در سوالات کنکور 20 تست می باشد. 

نکات مهم:

  1. 1.کتاب انتشارات سمت(دکتر فرهادی، دکتر جعفر پور و دکتر بیرجندی) کتاب اصلی این درس می باشد.
  2. 2.از مسایل آماری نترسید، همه آنها مهم نیستند. اگه سوالات کنکور سالهای قبل رو ببینید فرمول ها و مسایل آماری مهم رو خواهید فهمید.

 

زبانشناسی

مباحث این درس شامل عناوین زیر می باشد:

Origins and Properties of Language, Morphology, Phonology, Schools of Linguistics, Syntax, Semantics, Pragmatics, Discourse Analysis, Sociolinguistics, Anthropological Linguistics, Psycholinguistics, L1 acquisition, and Neurolinguistics.

در حالت کلی از این درس در کنکور سراسری 20 سوال مطرح می­شود .داوطلب میبایست از هر یک از مباحث یک دید کلی داشته باشد، در حدی که تعاریف و اصول هر یک را بداند و تحلیل کند. در این درس نیز مباحث قابل تفکیک نیست و هیچ عنوانی را نمی­توان کم اهمیت تر از عنوان دیگر دانست. بنابراین پیشنهاد می­شود چنانچه از لحاظ وقت محدودیتی وجود دارد مباحث خلاصه تر و با منابع کمتری مطالعه شوند و هیچ عنوانی حذف نشود بلکه فقط کلیات آن مطالعه شود. برای مطالعه یک منبع روان و مفید ما کتاب the study of language از Yule را به شما پیشنهاد می کنیم. 

 

زبان عمومی 

درس زبان عمومی دارای ضریب 2 است. اما اهمیت این درس در کنکور ارشد اگر از درس زبان تخصصی بیشتر نباشد کمتر نیز نیست. چه بسا مهارت در این درس به مطالعه دروس تخصصی نیز سرعت می­بخشد. علاوه بر آن، در بین رتبه های برتر آن چه که باعث تمییز داوطلبان از یکدیگر می شود درصد زبان عمومی است چرا که تقزیبا تمام داوطلبان سطح بالا زبان تخصصی را با درصد خوبی می زنند و فقط درصد زبان عمومی است که باعث تغییر رتبه می شود. توزیع سوالات در سال­های اخیر، به این صورت بوده که برای گرامر بین 10 تا 20 سوال طرح شده اند که در سال های اخیر به کمترین مقدارش (یعنی 10 سوال) رسیده است. سوالات این درس به صورت پر کردن جای خالی با ساختار مناسب (multiple-choice) و گاهی تشخیص ساختار نادرست (error- recognition) در یک جمله تنظیم می­شود. از سال 84 به بعد بخش error-recognition بسیار دشوار شده است چون گزینهای تحت عنوان no error در پایان هر جمله به آن افزوده شده است. برای درس لغات 20 سوال در نظر گرفته شده است که به صورت پر کردن جای خالی با کلمه مناسب مطرح می­شود. نوع دیگری از سوالات به صورت cloze test مطرح می­شود که این قسمت شامل یک متن با قسمت های مختلف گرامری و لغتی به صورت جای خالی می­باشد که میبایست با گزینه مناسب پر شوند. برای این قسمت حدود 10 سوال در نظر گرفته می­شود. آخرین قسمت دفترچه عمومی مربوط به سوالات درک مطلب می­شود. در این قسمت معمولا 3 متن داده شده که در پایان هر کدام تعدادی سوال مطرح شده است که میبایست با توجه به متن پاسخ داده شوند. سوالات درک مطلب بین 20 تا 25 سوال متغیر است. همانطور که تشریح شد تعداد کل سوالات عمومی ثابت است ولی توزیع آن بین سه مبحث گرامر، لغت و درک مطلب تا حدی متغیر است ولی روند کلی آن در سالهای اخیر این گونه بوده است که سوالات گرامری به تدریج کمتر و سوالات مربوط به لغات اضافه تر و مفهومی تر شده اند، بنابراین تقویت دایره لغات از اهمیت خاصی برخوردار است. به خصوص که طراحان کنکور در طراحی سوالات لغت به مراتب دستشان بازتر است و میتوانند خیلی روی این سوالات مانور بدهند.

 

 

 

دروس کنکور کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات انگلیسی

در مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد زبان و ادبیات انگلیسی و برای درک بیشتر دروس این کنکور به بررسی دروس عمومی  و تخصصی مقطع کارشناسی ارشد گرایش زبان و ادبیات انگلیسی خواهیم پرداخت.

 

دروس عمومی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی

 

دروس عمومی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی

 زبان عمومی

گرامر

کلمه

ریدینگ

زبان تخصصی

تاریخ ادبیات

رویکردهای نقد ادبی

تاریخچه نقد ادبی

فنون و صناعات ادبی

 

 

معرفی کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

گرامر: در این بخش، که عموما بین 10 تا 20 سوال را شامل می شود، دانش داوطلبان از قوانین دستور زبان مورد سنجش قرار می گیرد. سوالات به دو شکل تصحیح جمله و سوالات چهار گزینه ای طرح می شوند. در سوالات تصحیح جمله هر جمله به سه یا چهار قسمت تبدیل شده و داوطلب باید بخشی از جمله که اشتباه گرامری در آن رخ داده را تشخیص دهد. در سوالات چهار گزینه ای هم باید موردی که به بهترین نحو صورت سوال را تکمیل می کند انتخاب شود.

کلمه : در بخش کلمه عموما با سوالاتی مواجه هستیم که جمله ای را مطرح کرده اند و در جای خالی یک یا دو کلمه قرار می گیرند. این بخش هم بین 10 تا 20 سوال را در بر می گیرد که معمولا یک یا دو سوال آخر آن به ضرب المثل ها و عبارات زبانی تثبیت شده اختصاص دارند.      

ریدینگ: این بخش از سه تا چهار متن تشکیل شده که عموما به ترتیب از آسان به سخت مرتب شده اند. هر متن به موضوعی تخصصی ارتباط دارد، مثلا متون علمی، فرهنگی یا ورزشی. هر متن بین 5 تا 7 سوال در پی دارد که از همان متون طرح شده اند. سوالات معمولا به بررسی مفهوم کلی متن، لحن نویسنده یا نکاتی از خلال خطوط اختصاص دارند.

 

حالا که با دروس دو گرایش آموزش زبان انگلیسی و زبان و ادبیات انگلیسی آشنا شدید برای آشنایی با دروس گرایش مترجمی زبان هم مطلب دروس، ضرایب و شیوه طرح سوال کنکور کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

دروس تخصصی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی  

این دروس شامل تاریخ ادبیات، رویکردهای نقد ادبی، تاریخچه نقد ادبی و فنون و صناعات ادبی است که در ادامه به آن ها پرداخته می شود:

 

 

تاریخ ادبیات: در این درس به بررسی تاریخ ادبیات انگلیس از قرون وسطی تا اواخر قرن بیستم پرداخته شده است. هر قرن با مقدمه ای درباره کلیات قرن آغاز می شود و با توضیحاتی درباره نویسندگان مطرح و آثار ایشان ادامه می یابد. نویسندگان این درس به دو دسته نویسندگان مطرح و نویسندگان کمتر شناخته شده تقسیمی شوند که از هر کدام بریده ای از آثار مطرح ایشان جهت مطالعه آورده شده است. سوالات این درس در کنکور از اطلاعات خود نویسنده یا آثار آن ها طرح می شوند و در کنکور دست کم 20 تا 40 سوال را در بر می گیرند.

رویکردهای نقد ادبی: در این درس به رویکردهای مطرح نقد ادبی پرداخته شده است. این رویکرد ها که عمدتا در قرن بیستم شکل گرفته اند به بررسی و تحلیل آثار ادبی می پردازند. پایه نقد ادبی در فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی است و رویکردهای مطرح نقد در این حوزه همگی از حوزه های دیگر علوم انسانی وام گرفته اند. در سال های اخیر ده سوال از سوالات تخصصی کنکور کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی به رویکردهای نقد ادبی و تاریخچه نقد اختصاص داشته است که معمولا از رویکردهای متاخر نیمه دوم قرن بیستم طرح شده اند

تاریخچه نقد ادبی: نقد ادبی تاریخچه کهنی دارد. تمامی فلاسفه یونان باستان و رم در زمینه ادبیات نظریاتی داشته اند. می توان افلاطون را اولین منتقد ادبی دانست. در این درس به بررسی سیر تاریخی نقد ادبی و افرادی که در این زمینه نظریاتی داشته اند پرداخته می شود. این درس در کنار رویکردهای نقد ادبی ده سوال را به خود اختصاص می دهد.

فنون و صناعات ادبی: استعاره، مجاز، و دیگر آرایه های ادبی در حیطه این درس قرار می گیرند. در این درس هم چنین نیم نگاهی به نقد و مکاتب ادبی نیز وجود دارد. این بخش 10 سوال را به خود اختصاص می دهد.