ارشد بخونم یا نه؟ | چرا باید به دنبال تحصیل در مقطع ارشد باشم؟
ارشد بخونم یا نه؟ | چرا باید به دنبال تحصیل در مقطع ارشد باشم؟

 

چرا باید به دنبال تحصیل در مقطع ارشد باشم؟

ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دلایل آن می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. ما در اینجا لیست جامعی از دلایلی که باید برای ادامه تحصیل بررسی کنید را آورده ایم که تصمیم بگیرید ارشد بخونید یا نه؟!

چرا باید به دنبال تحصیل در مقطع ارشد باشم؟ |  باز شدن درب های اپلای به روی شما

یکی از اهداف رایج بین داوطلبین برای تحصیل در مقطع ارشد، اپلای کردن و ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور هست.

 برای مقطع کارشناسی‌ارشد امکان اپلای کردن سخت است چون هم هزینه‌ها بالاست و معمولا فاند خوبی هم داده نمیشه. به علاوه پوزیشن‌هایی که برای مقطع ارشد تعریف میشه هم تعدادش کم هست. برای همین بچه ها معمولا ارشد رو از یک دانشگاه خوب در داخل کشور می­گیرند و با تقویت رزومه و البته گرفتن مدرک زبان، برای مقطع دکتری اپلای می­کنند.

پس اگر برنامه شما ادامه تحصیل در خارج از کشور هست، باید تلاش کنید و مدرک کارشناسی ارشد رو از یکی از دانشگاه‌های خوب داخل کشور بگیرید و بعد اپلای کنید.

اگه تجربه سایر دانشجویان مشاورمون رو ببینید، یه سری از بچه‌ها که ارشد رو در دانشگاه های خوب شهرستان میخونند، گفتن اگر برگردیم عقب بیشتر تلاش می­کنیم تا مقطع ارشد رو تهران قبول بشیم، یا مثلا گفتن جو دانشگاه های شهرستان برای اپلای خیلی مناسب نیست و...

خب این اتفاق دلایل مختلفی داره:

  1.  اول اینکه سطح علمی و رزومه اساتید دانشگاه‌های تهران معمولا قوی‌تر از اساتید شهرستان‌ها هست و به این ترتیب موضوعاتی که برای پایان‌نامه تعریف می­کنن بهتر و غنی­ تر می­باشند.
  2. دوم اینکه اساتید دانشگاه‌های تهران معمولا به‌روز‌تر هستند و موضوعاتی کار میکنن که در دنیا کار میشه و برای اپلای مناسب‌تر هستند.
  3.  سوم اینکه امکانات آزمایشگاهی دانشگاه‌های تهران معمولا از شهرستان‌ها خیلی بهتر هست و در نتیجه میشه پایان‌نامه‌های قوی‌تری انجام داد و در نهایت مقالات بهتری نوشت و با رزومه بهتری اپلای کرد.
  4. چهارم اینکه جوی که بین دانشجوهای دانشگاه‌های تهران هست معمولا به سمت اپلای بوده و این باعث میشه در طول تحصیل از نظر روانی تو موقعیت اپلای باشید و با برنامه‌ریزی بهتر، براش آماده‌ خواهید شد.
  5. پنجم اینکه دانشگاه‌های تهران مطرح‌تر و شناخته‌شده تر هستند و این باعث میشه برای اپلای شانس بیشتری داشته باشید چون اساتید دانشگاه­های خارج، دانشگاه‌های تهران براشون آشناتر هستن.

 

با این تفاسیر اگر هدف شما اپلای هست و قصد دارید از کشور خارج بشید، باید برای کنکور ارشد خوب درس بخونید و حتما با کسب یک رتبه خوب خودتون رو به یکی از دانشگاه‌های تهران برسونید و بعد هم با یه عملکرد خوب در مقطع ارشد رزومتون رو تقویت و اپلای کنید.

کنکور 1403، ابتدای اسفند ماه برگزار میشه و از حالا تا اون موقع زمان زیادی باقی مونده؛ اگر زود شروع کنید، فرصت کافی برای مطالعه بخش قابل توجهی از مباحث و همچنین مسلط شدن به مباحث مطالعه شده و در نهایت قبولی در دانشگاه‌های تهران رو با هر بیس علمی‌ای، دارید.

اما اگر زمان از دست بره، شاید برای قبولی در دانشگاه‌های تهران کار سخت بشه. پس اگر هدف شما از تحصیل در مقطع ارشد، اپلای در مقطع دکتری هست، زود مطالعه رو شروع کنید و به هیچ وجه زمان رو از دست ندید، تا بتونید در دانشگاه‌های تهران قبول بشید و اینطوری مسیر اپلای رو برای خودتون هموارتر کنید.

ثبت نام تو طرح‌های مشاوره و برنامه‌ریزی‌ اختصاصی کنکور ارشد 1403 در حال انجام هست؛ با طرح‌های مشاوره اختصاصی کنکور 1403 در مسیر درست مطالعه خواهید کرد و ارتباط مداوم با مشاور باعث میشه بازدهی مطالعه شما به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کنه.

چرا باید به دنبال تحصیل در مقطع ارشد باشم؟ | فراهم کردن فرصت‌های شغلی بیشتر در بازار کار

اگرچه در حالت کلی بازار کار کشور در شرایط مطلوبی نیست، اما توجه به این نکته ضرورت داره که قطعا برای مهندس متخصص کار هست. فقط باید یکم صبور باشید و پرتلاش.

تفاوت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در بازار کار قابل توجه هست. چون شما با اخذ مدرک ارشد میتونید علاوه بر کارهای سازه‌ای در سطح مقطع کارشناسی، در حوزه تخصصی گرایش خودتون هم کار کنید. اما این امکان برای یک مهندس عمران با مدرک کارشناسی وجود نداره. ضمن اینکه مقطع کارشناسی ارشد برخلاف کارشناسی و دکتری، خیلی کوتاه هست و با پاس کردن تعداد کمی واحد درسی، میتونید در حدود دو تا دو و نیم سال مدرک ارشدتون رو بگیرید. کوتاه بودن دوره تحصیل و ایجاد فرصت‌های شغلی مضاعف باعث میشه گرفتن مدرک کارشناسی‌ارشد ارزش وقت صرف کردن داشته باشه.

به علاوه، توجه به این نکته ضرورت داره که اگر دانشگاه مقطع کارشناسی شما، دانشگاه خوب و سطح بالایی نبوده، گرفتن مدرک ارشد از یک دانشگاه مطرح (مثل دانشگاه‌های تهران) میتونه رزومه شمارو به شکل قابل توجهی تقویت کنه و فرصت‌های شغلی بیشتری برای شما ایجاد کنه.

ضمن اینکه تحصیل در دانشگاه‌های تهران باعث میشه با اساتید و مهندسین برجسته رشته مهندسی عمران ارتباط برقرار کرده و این خیلی تو رشد شخصیت شما تاثیر میزاره و این تاثیر بعدا در محیط کار هم خودش رو نشون میده. البته باید خودتون هم دنبال این باشید که از نظر شخصیتی رشد کنید؛ اگر دنبالش نباشید چیزی گیرتون نمیاد.

پس وقت بزارید و از زمانی که تا کنکور ارشد باقی مونده، استفاده‌ کنید و با یه برنامه‌ریزی دقیق به دنبال رسیدن به یک رتبه خیلی خوب و قبولی در دانشگاه‌های تهران باشید.

یادتون باشه اگر زود شروع کنید حتما میتونید نتیجه مطلوبی بگیرید، فقط باید تنبلی رو بزارید و زودتر مطالعه رو شروع کنید تا زمان کافی برای مطالعه و مرور مباحث رو داشته باشید.

چرا باید به دنبال تحصیل در مقطع ارشد باشم؟ | تقویت رزومه و جبران ضعف مقطع کارشناسی

واقعیت اینه که مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه خوب و معتبر برای اونهایی که مقطع کارشناسی رو در یک دانشگاه سطح پایین گذروندن میتونه رزومه خیلی خوب محسوب بشه. در واقع مدرک ارشد از یک دانشگاه خوب، ضعف شما در مدرک کارشناسی از یک دانشگاه سطح پایین رو پوشش میده. برای همین خیلی از بچه‌هایی که مدرک کارشناسیشون رو از دانشگاه‌هایی با سطح متوسط یا پایین گرفتن، انگیزه بالایی دارن که بتونن مقطع ارشد رو در یک دانشگاه سطح بالا بگذرونند.

ضمن اینکه شما با گذروندن مقطع ارشد در یک دانشگاه خوب، از نظر علمی هم در سطح بالاتری قرار خواهید گرفت و متفاوت از چیزی خواهید شد که در مقطع کارشناسی بودید. بعدا هم که خواستید وارد بازار کار بشید، خواهند گفت که ارشد رو از دانشگاه معتبر گرفته و با مدرک کارشناسی شما چندان کار ندارن، این وجهه بهتری برای شما داره.

پس‌ تلاش کنید تا با صرف زمان کافی و برنامه‌ریزی دقیق، مقطع ارشد رو در یک دانشگاه سطح بالا (دانشگاه‌های‌ تهران) قبول بشید. اگه‌ زود شروع کنید و به اندازه کافی وقت صرف کنید با هر بیس علمی و شرایطی امکان قبولی در دانشگاه‌های تهران برای شما وجود داره.

ثبت نام تو طرح‌های مشاوره و برنامه‌ریزی‌ اختصاصی کنکور ارشد در حال انجام هست؛ یادتون باشه خیلی وقتا لازم نیست شما برای موفقیت در کنکور همه درس‌هارو بخونید؛ در طرح‌های مشاوره‌ اختصاصی ما، برنامه‌ریزی متناسب با بیس علمی و شرایط داوطلب انجام میشه تا داوطلب در بهینه‌ترین حالت ممکن مطالعه کنه و به هدفی که داره برسه.

چرا باید به دنبال تحصیل در مقطع ارشد باشم؟ | قرار گرفتن در بستر مناسب برای پیشرفت

این مورد بیشتر در خصوص قبولی در دانشگاه های سطح بالا مثل دانشگاه های مطرح تهران هست.

با قبولی در دانشگاه های سطح بالا شما در یک بستر خوب برای پیشرفت قرار می­گیرید و این اجتناب ناپذیرخواهد بود. هرچقدر هم دانشگاه مقطع ارشدتون سطح بالاتری داشته باشد طبیعتا بستر هم برای پیشرفت هموارتر خواهد بود. ممکنه است به واسطه افرادی که در مقطع ارشد باهاشون در ارتباط هستید بتونید وارد یک پروژه کاری خوب بشوید و این یک سکوی پرتاب برای شما باشد. کم نیستند بچه هایی که این اتفاق حین تحصیل در مقطع ارشد براشون افتاده.

البته که تلاش و پشتکار خودتون حرف اول رو در پیشرفت کردن خواهد زد اما قرار گرفتن در یک بستر هموار هم میتونه شمارو در موقعیت های خوبی قرار بدهد.

در مجموع فرصتی که تحصیل در مقطع ارشد براتون ایجاد میکنه ارزشمند است و ارزش اینکه روی آن وقت بگذارید و خوب درس بخوانید تا در یک دانشگاه خوب قبول بشوید رو دارد.