معرفی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی

دوره دکتری زبان و ادبیات انگلیسی در ادامه دوره کارشناسی ارشد آن می باشد. دکتری ادبیات انگلیسی یکی از دوره های آموزش عالی در زمینه علوم انسانی است. هدف این رشته تقویت بنیه علمی دانشگاه ها در علوم انسانی، ایجاد زمینه مطالعات تطبیقی (مقایسه ای) و تربیت نیروهای متخصص با دیدگاه انتقادی و تحلیلی در ادبیات انگلیسی است. این افراد با احاطه بر ادبیات و فرهنگ آنگلوساکسون و غرب می توانند با پژوهش و نوآوری به شناخت بهتر ما از این حوزه کمک نمایند و گام مهمی در پیشرفت و گسترش مرزهای دانش بردارند. این رشته ابتدا در دانشگاه های آکسفورد و کمبریج تاسیس شد و به دلیل جهانی شدن و فراگیری زبان انگلیسی در دنیای امروز، در اکثر دانشگاه های معتبر جهان در سطوح مختلف دایر شده است. سابقه تاسیس این رشته در دانشگاه های ایران به چند دهه قبل بر می گردد ولی مقطع دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، نخستین بار در سال 1385 در کشور ما راه اندازی شد و هم اکنون تنها در معدودی از دانشگاه ها دایر است.

ضرورت و اهمیت ایجاد دکتری زبان و ادبیات انگلیسی

موارد زیر، ضرورت و اهمیت ایجاد دکتری زبان و ادبیات انگلیسی و گسترش آن در این راستا را روشن می سازد.

  • تغییر و تحولات اخیر در ماهیت ادبیات و گسترش قلمرو آن به قلمرو تاریخ، سیاست، جامعه شناسی، روانکاوی و ...
  • نیاز به تربیت و تامین نیروی انسانی در قالب هیات علمی در این رشته برای دانشگاه ها
  • تربیت صاحب نظرانی با دیدگاه انتقادی و تحلیلی در زمینه ادبیات غرب (به ویژه ادبیات انگلیسی)
  • اهمیت فرهنگ ادبیات در جنگ نرم و گام برداشتن در مسیر استقلال و توسعه فرهنگی

 

بازار کار دکتری زبان و ادبیات انگلیسی

فارغ التحصیلان دکتری زبان و ادبیات انگلیسی می توانند ضمن فعالیت در تمام محل ها جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد (صدا و سيما، خبرگزاری جمهوری اسلامي ايران، وزارت جهاد سازندگي، وزارت امور خارجه و يا در سازمان ها و موسسات خصوصي كه با خارج از كشور ارتباط دارند و نيازمند به مترجم هستند.) در زمینه کارهای تحقیقاتی و رفع معضلات علمی و اجرایی مسئولیت های سنگین تری را به عهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی داشته باشند. يك فارغ التحصيل ادبيات انگليسی نيز می تواند در حوزه كاری خود به ترجمه بپردازد، يعني متون ادبی از جمله داستان يا شعر را ترجمه كند. البته چون دانشجوی ادبيات انگليسی به اندازه كافی دروس ترجمه را نمی گذراند، بايد علاوه بر درس های خود به صورت آزاد از كلاس های ترجمه رشته مترجمی زبان انگليسی نيز استفاده كند. 

رشته های مجاز برای شرکت در آزمون دکتری زبان و ادبیات انگلیسی

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های آموزش زبان انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی همگانی می توانند با شرکت در آزمون دکتری زبان و ادبیات انگلیسی و کسب موفقیت، در این رشته تحصیل کنند.

منابع دکتری زبان و ادبیات انگلیسی 98

یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای آزمون دکتری زبان و ادبیات انگلیسی 98، انتخاب بهترین منابع با توجه به شرایط و زمان داوطلبان می باشد.

مشاوران 3 گام بر اساس هدف، شرایط و مدت زمان مطالعه داوطلب مناسب ترین منابع را معرفی می نمایند. برای اطلاع از منابع در پنل مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.

ضرایب دروس آزمون دکتری زبان و ادبیات انگلیسی

ضرایب دروس آزمون دکتری زبان و ادبیات انگلیسی به شرح زیر می باشد:

ضریب دروس عمومی که شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی است برابر 1 و ضریب دروس تخصصی برابر 4 است.

دروس و تعداد واحدهای دکتری زبان و ادبیات انگلیسی

تعداد کل واحدهای درسی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی،36 واحد است.

 

دروس دوره دکتری زبان و ادبیات انگلیسی

تعداد واحد

نام درس

10

دروس تخصصی

18

رساله

36

جمع