بازار کار گرایش های ارشد تربیت بدنی

 

 

بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی 

رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد و از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می گیرد. 

آگاهی از بازار کار و فرصت های شغلی گرایش های کارشناسی ارشد تربیت بدنی در زمان انتخاب رشته، داوطلبان را از بلاتکلیفی نجات می دهد. بازار کار و موقعیت های شغلی متنوعی در گرایش های کارشناسی ارشد تربیت بدنی وجود دارد  و می توان گفت که فارغ التحصیلان این رشته با بیکاری مواجه نخواهند شد. مطلب گرایش های کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی برای افزایش اطلاعات داوطلبان ضروری است.

مشاوران دپارتمان ارشد تربیت بدنی 3گام، در این مطلب به بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی و معرفی بهترین و ضعیف ترین گرایش کارشناسی ارشد تربیت بدنی از نظر بازارکار، پرداخته اند. برای ارتباط با مشاور تخصصی این رشته و دریافت اطلاعات کامل در مورد معرفی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، ظرفیت پذیرش کنکور ارشد تربیت بدنی 97، شیوه صحیح مطالعه، رفع اشکال و تست زنی و معرفی بهترین منابع بر اساس شرایط، توانایی های فردی و ساعات مطالعه در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.

 

 

بازار کار رشته فیزیولوزی ورزشی

بازار کار رشته فیزیولوژی ورزشی بسیار رو به رشد است و محبوبترین گرایش تربیت بدنی در دوره ارشد می باشد. در کشورهای پیشرفته فیزیولوژیست های ورزشی در کنار تیم های پزشکی در مراکز درمانی به فعالیت می پردازند. در کشور ما فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد این رشته می توانند علاوه بر تدریس و پژوهش، در مراکز ورزشی مشغول به کار شوند. به نظر می رسد در آینده ای نزدیک و با تصویب لایحه ایجاد سازمان نظام تخصصی ورزش کشور، فارغ التحصیلان این رشته بتوانند مجوز انجام مشاوره ورزشی در حوزه سلامت و ورزش اخذ نمایند و دفاتر مشاوره ورزشی تاسیس کنند. این امر می تواند به هر چه شناخته تر شدن علم ورزش در جامعه کمک کند و منجر به افزایش اشتغال زایی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد این رشته و بهبود سلامت افراد جامعه گردد

با توجه به تعداد خروجی های این گرایش در کشور زمینه جذب دانشگاه سبت به گذشته سخت تر شده است ولی در زمینه علم تمرین، تغذیه و مکمل های غذایی امروزه این رشته جزء رشته های پرمخاطب و درآمد مناسب است. مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی برای آشنایی با این رشته و انتخاب آن ضروری است.

به طور کلی زمینه و پتانسیل کاری در رشتۀ تربیت بدنی به خود فرد، توانایی های او و گذراندن دوره های مربیگری در دوره کارشناسی بر می گردد. هر فردی که این سه فاکتور را در دوره کارشناسی تقویت و پیگیری کرده باشد، می تواند در آینده زمینه شغلی بهتری را برای خود فراهم کند. در این زمینه می تواندی به کارشناس تخصصی این رشته مراجعه نمایید.

توجه به افزایش سطح آگاهی مردم جامعه و اهمیت یافتن سلامتی و تناسب اندام میزان رجوع آنها به باشگاه ها و مراکز تندرستی روز به روز بیشتر شده و از این رو بازار کار این رشته می تواند رونق بیشتری بگیرد و احتمالا در آینده با تصویب لایحه ی ایجاد سازمان نظام تخصصی ورزش کشور، فارغ التحصیلان این رشته بتوانند مجوز انجام مشاوره ورزشی در حوزه سلامت و ورزش اخذ نمایند و دفاتر مشاوره ورزشی تاسیس کنند.

 

بازار کار رشته رفتار حرکتی

بازار کار رشته رفتار حرکتی در زمینه ی خدمات مشاوره ای در حوزه رشد حرکتی در باشگاه های ورزشی، مراکز عمومی مثل پارک ها و خانه های سلامت در شهرداری ها و... می باشد و از این طریق کمک شایانی به حفظ سلامت جامعه می کند. همچنین دانش آموختگان رشد حرکتی بواسطه آشنایی با مبانی رشدی می توانند در کلینیک های ویژۀ اختلالات رشدی بعنوان دستیار کار کنند. گرایش آموزش تربیت بدنی نیز در تدوین و ارزیابی برنامه های درسی تربیت بدنی مدارس و مراکز ورزشی و آموزش موثر مهارت های ورزشی و حرکتی در مدارس و مراکز ورزشی و انجام خدمات مشاوره ای به مدیران، معلمین برای توسعه و بهبود برنامه های درسی تربیت بدنی مدارس و مراکز ورزشی مؤثر است. این گرایش می تواند وظایف فیزیولوژیست ورزشی را در زمینه استعدادیابی و علم تمرین نیز انجام دهد.

 

 

بازار کار رشته بیومکانیک ورزشی 

می توان گفت بازار کار رشته بیومکانیک ورزشی نسبت به سایر گرایش ها، بسیار ضعیف تر است. از طرفی به دلیل سختی بیش از حد این گرایش و ارتباط آن با علم فیزیک، طرفدار زیادی ندارد. در تهران هم که فقط دانشگاه خوارزمی در این گرایش پذیرش دارد. در نهایت باید گفت که اگر بازارکار عمومی تربیت بدنی همچون آموزش و تدریس و مشاوره را در نظر بگیریم، این گرایش در همین زمینه ها  بازار کار دارد.

 

بازار کار رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی

دانش آموختگان کارشناسی ارشد گرایش های حرکت اصلاحی و امدادگر ورزشی می‌ توانند مجوز باشگاه های حرکات اصلاحی را دریافت نمایند. همچنین امدادگران ورزشی می توانند با شرکت در دوره های امدادگری ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی، به عنوان کادر پزشکی در کنار تیم ها فعالیت کنند. تربیت بدنی ویژه معلولین، بطور خاص با افراد دارای معلولیت سروکار دارد و کمک به مشاوره، راهنمایی و برنامه ریزی در زمینۀ تجویز، توصیه و اجرای فعالیت حرکتی و ورزشی متناسب با نیازهای ویژه افراد تحت پوشش می کند. همچنین تربیت بدنی ویژه معلولین، در تدریس دروس کارگاهی، نظری و عملی در زمینه معلولین در سطح مراکز آمورشی و پژوهشی و خدماتی-حمایتی و نهادهایی چون آموزش و پرورش، دانشگاه ها، فدراسیون های ورزش معلولین و مراکز توانبخشی و بهزیستی و مربیگری رشته های ورزشی معلولین نقش مهمی ایفا می کند.

 

بازار کار رشته مدیریت ورزشی

بازار کار رشته مدیریت ورزشی، همانگونه که از اسمش مشخص است در مواردی است که نقش مهمی در برنامه ریزی برای بازاریابی رویدادهای ورزشی و انجام خدمات بازاریابی ورزشی در باشگاه ها دارند. علاوه بر این مدیریت ورزشی، توانایی مدیریت شرکت های بازاریابی ورزشی را دارا است. گرایش مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی نیز توانایی برنامه ریزی برای ساخت و بازسازی و نگهداری اماکن ورزشی، مدیریت این اماکن و انجام خدمات مشاوره ای به مدیران اماکن ورزشی را دارد. گرایش مدیریت اوقات فراغت نیز در انجام خدمات مشاورهای به مراکز تفریحات سالم و ورزشی نقش دارد و دارای توانایی مدیریت فدراسیون های همگانی و پارک های تفریحی و اجرای برنامه اوقات فراغت می باشد. گرایش مدیریت راهبردی قادر به انجام مسئولیت های اعضای هیئت رئیسه فدراسیون های ورزشی است و می تواند ریاست هیأت های ورزش استان را برعهده بگیرد. همچنین می تواند خدمات مشاوره ای به سازمان های ورزشی بدهد. گرایش مدیریت رسانه های ورزشی نیز توانایی عضویت در هیأت تحریریه رسانه های ورزشی، پذیرش مسئولیت روابط عمومی و بین الملل سازمان های ورزشی و انجام خدمات مشاوره ای در زمینه ی مطبوعات و رسانه های ورزشی برای مدیران ارشد را دارد. گرایش مدیریت رویدادهای ورزشی نیز توانایی برگزاری رویدادهای ورزشی، انجام مسئولیت بخش های مختلف بین المللی داخل کشور را دارد. همچنین نقش مهمی در انجام خدمات مشاوره ای در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و مدیریت کمیته های اجرایی و مسابقات فدراسیون های ورزشی کشور ایفا می کند.

 

بازار کار رشته روانشناسی ورزشی

بازار کار رشته روانشناسی ورزشی بر شناخت انگیزه‌ های ورزشکاران و چگونگی بهبود عملکردشان متمرکز است. دانشجویان رشته روانشناسی ورزشی پس از فارغ التحصیلی قادر خواهند بود، به ارزیابی ویژگی های روانی ورزشکاران بپردازند و در حین آموزش به ورزشکاران، روش های مختلف روانشناسی را به آن ها آموزش دهند. به همین دلیل روانشناسان ورزشی می توانند نقش بسیار موثری در موفقیت ورزشکاران ایفا نمایند.