رشته مشاوره (گرایش های خانواده، مدرسه، شغلی و توانبخشی)

رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های مختلفی است که وضعیت بازار کار رشته مشاوره هم برای هر داوطلب به انتخاب نوع گرایش توسط داوطلب بستگی دارد. در ادامه به بررسی این گرایش ها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت. 

 

کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره مدرسه­ (تحصیلی) 

مشاوره مدرسه ­ای به دانش آموز در انتخاب رشته­ تحصیلی، مواد درسی، یا حل مشکلات تحصیلی کمک می­ کند. برخی از اهداف این رشته راهنمایی دانش آموزان در امر آموزش و کسب عادت­ های صحیح در مطالعه، کمک به دانش آموزان در ارزیابی صحیح علایق، استعداد­ها و توانایی­ های خود به منظور طرح ­ریزی­ های تحصیلی، کشف علل مشکلات تحصیلی دانش آموزان و کمک به آنان در رفع آن­ ها، کمک به معلمان در انطباق­ دادن روش ­های تدریس خود با نیازمندی ­ها و استعدادهای فردی دانش آموزان و .... می ­باشد.

دانشجویان رشته  مشاوره  مدرسه علاوه بر گذراندن دروس مشترک بین تمامی گرایش های مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روش های مشاوره گروهی و ... ملزم به گذراندن واحدهای تخصصی از جمله اصول و روش های مشاوره تحصیلی و شغلی، روابط و مناسبات انسانی در مشاوره مدرسه، خدمات مشورتی در مدرسه و ... می باشند.

توصیه می شود داوطلبان رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد مطالب زیر را در سایت 3گام مطالعه کنند:

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد رشته مشاوره

بهترین منابع کنکور ارشد مشاوره

وضعیت ادامه تحصیل، رتبه بندی دانشگاه های معتبر دنیا و بازار کار در رشته مشاوره

 

 

کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره شغلی

همانطور که از اسم این رشته پیداست، مشاوره شغلی به کار در سازمان ها، مدارس و ... اشاره دارد. مشاوره و راهنمایی شغلی جریانی پیوسته و مداوم است که نگاهی آینده‌ گرا داشته و با طرح‌ ریزی، آمادگی و سازش فرد با شغل انتخابی، سروکار دارد. در واقع فراگردی دو سویه است که از یک سو بر تمام جنبه ‌های شخصیت و شناسایی کامل فرد تأکید دارد، و از سوی دیگر بر اطلاعات حداکثری از مشاغل، فرصت‌ های شغلی موجود و سایر امکانات شغلی و استخدامی نظر دارد. نهایتاً به فرد این امکان را می‌دهد که پس از آگاهی از رغبت‌ ها و استعدادهای فردی و بررسی فرصت‌ های شغلی موجود آگاهانه انتخاب شغل نماید. در واقع «راهنمایی شغلی» مصاحبه‌ی اولیه ‌ای است که با توان ‌سنجی و شخصیت ‌شناسی از مراجع و انطباق با شرایط حاکم بر فرصت ‌های شغلی موجود، فرد را در انتخاب شغل صحیح و متناسب راهنمایی می ‌کند. «مشاوره‌ شغلی» فراگیر و پیوسته است و نقش اساسی آن پس از راهنمایی‌ اولیه و انتخاب شغل توسط فرد آغاز می‌ شود.

قابل ذکر است که این رشته هنوز در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

دانشجویان رشته مشاوره شغلی علاوه بر گذراندن دروس مشترک بین تمامی گرایش های رشته مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روش های مشاوره گروهی و ... ملزم به گذراندن دروس تخصصی این رشته از جمله سازماندهی و مدیریت خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی، نظریه ها و روش های مشاوره شغلی، تهیه و کاربرد آزمون های روانی در مشاوره شغلی و ... می پردازند.

 

 

کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره خانواده­

همانطور که از نام این رشته پیداست، تمرکز آن بر روی مسائل و مشکلات مربوط به فرد در بستر خانواده و مشکلات خانواده می باشد. هدف این رشته بینش و بصیرت دادن به مراجع یا مراجعان است تا مشکل خود را با آگاهی بررسی کنند و درباره­ آن به تصمیم ­گیری بپردازند و به مسائلی مانند: عدم هماهنگی خصوصیات اخلاق، دخالت خویشاوندان در زندگی داخلی، مشکلات زناشویی و عدم هماهنگی در پرورش فرزندان می ­پردازد.

دانشجویان این رشته علاوه بر دروس مشترک بین تمامی گرایش های رشته مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روشهای مشاوره گروهی و ... به گذراندن دروس تخصصی مانند نظریه ها و روش های مشاوره خانواده، سنجش و ارزیابی در مشاوره خانواده، کارورزی در مشاوره خانواده و ازدواج و ... می پردازند.

 

 

کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره توان­بخشی

مشاوره توان ­بخشی ویژه معلولین جسمی مانند نابینایان، ناشنوایان، افراد فلج و غیره است. مشاوره در جهت درمان، تربیت، ایجاد اعتماد به نفس در معلولین، بهره ­گیری هر چه بیشتر آن­ ها از نیروها و استعدادهای بالقوه خودشان است. در برخی از مؤسسات تا حدودی مشاوره با معلولین ذهنی و بیماران روانی سروکار دارد.

دانشجویان این رشته علاوه بر دروس مشترک بین تمامی گرایش های رشته مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه کارشناسی ارشد رشته مشاوره توان­بخشی های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روش های مشاوره گروهی و ... به گذراندن دروس تخصصی مربوط به گرایش توانبخشی از جمله مشاوره بحران، مشاوره با سالمندان، مشاوره با معتادان و ... خواهند پرداخت.


تفاوت میان رشته روانشناسی و رشته مشاوره در چیست؟

به طور سنتی، تفاوت اصلی بین رشته مشاوره و رشته روانشناسی بالینی چشم انداز و آموزش آن ها است. روانشناسان مشاوره تمرکز بیشتری بر فردی که از نظر روانی سالم است دارند. اما روانشناسان بالینی بر روی افراد مبتلا به بیماری های جدی روانی (مثل اسکیزوفرنی) تمرکز می کنند.

روانشناسان مشاوره در یک طیف گسترده ای از مهارت های اولیه درمانی عمومی آموزش دیده اند. روانشناسان بالینی معمولاً در یک یا چند حوزه (به عنوان مثال، افسردگی، سوء مصرف مواد) متمرکز شده اند. بین این دو رشته همپوشانی بسیاری وجود دارد.

 


رشته آموزش‌ و پرورش‌ کودکان‌ استثنائی‌

هدف‌ از آموزش‌ و پرورش‌ کودکان‌ استثنایی‌ (کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی‌های تکلمی، و کودکان دارای ناتوانی ‌های حرکتی و ذهنی و... ) فراهم‌ کردن‌ فرصت های‌ مناسب‌ و امکانات‌ آموزشی‌ ویژه‌ به‌ منظور شکوفا سازی‌ حداکثر توانایی های‌ ذهنی‌ و جسمی‌ این‌ کودکان‌ با توجه‌ به‌ ویژگی های‌ عقلانی‌ و جسمانی‌ آنان‌ است و هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکان استثنایی را عهده دار گردند .

دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی ملزم به گذراندن دروسی مانند روانشناسی بالینی کودک، اصول و روش های آموزش و پرورش عقب ماندگان ذهنی، بازپروری حرکتی و ... می باشند.

 

 

رشته روانشناسی تربیتی

رشته روانشناسی تربیتی یا روانشناسی پرورشی شاخه ای از علم روانشناسی است که حاصل جمع دو علم روان‌شناسی و تربیت است. روان‌شناسی تربیتی به کاربرد روانشناسی در امر آموزش و یادگیری اطلاق می شود و علمی است که به ماهیت و چگونگی یادگیری، روش ‌های آموزشی، سنجش و ارزشیابی آموخته ‌های یادگیرندگان می‌ پردازد (کریمی، 1380).

روانشناسی تربیتی تقریباً همه موضوع های روانشناسی را در بر می گیرد و نقش کارسازی در شناخت شاگردان، تربیت معلمان و طرح و اجرای برنامه ‌های آموزشی و پرورشی به عهده دارد، علاوه بر آن برای کمک به افرادی که دارای اختلال های یادگیری هستند نیز سودمند می باشد.

دانشجویان این رشته ملزم به گذراندن واحد هایی مانند نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش، سنجش و اندازه گیری، تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته، نظریه ها و روش های آموزش و ... می باشند

 

بهتر است کدام گرایش از رشته مشاوره را انتخاب کنم؟

اگر بر سر سه راهی مانده اید! و نمی دانید کدامیک از گرایش های روانشناسی تربیتی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و مشاوره به کار شما می آید و یا شما برای کدامیک از این گرایش ها ساخته شده اید و یا کدامیک امکان قبولی بیشتری را برای شما فراهم می آورد؟ با من، مشاور 3گام در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما بگذارم و در انتخاب مناسب شما را یاری دهم. برای شما داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مشاوره سه گام این امکان وجود دارد تا برای انتخاب گرایش در رشته ی مشاوره، با مشاور 3گام در ارتباط باشید تا با هم به بهترین نتیجه دست پیدا کنیم. 

 

 

ضرایب کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مشاوره دانشگاه سراسری بر اساس دفترچه ثبت نام 96

 

جدول ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مشاوره دانشگاه سراسری به تفکیک گرایش ها

 

نام درس

نام رشته

ضریب درس در کنکور

مشاوره

زبان عمومی و تخصصی

3

آمار و روشهای تحقیق

2

مبانی مشاوره و راهنمایی

2

روش ها و فنون راهنمایی در مشاوره

3

نظریه های مشاوره و روان درمانی

3

کاربرد آزمون های روانی در مشاوره

2

روانشناسی شخصیت

2