منابعی که باید برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی مطالعه شوند

همان طور که قبلا بدان اشاره شد کنکور کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی در دو بخش زبان عمومی و زبان تخصصی برگزار می ‌شود. حتما بسیاری از شما بارها سایت ‌های مختلف را به امید یافتن مجموعه منابع لازم برای مطالعه جستجو کرده اید. آن چه در ادامه می‌ بینید پیشنهاد 3گام مبتنی بر تجربه رتبه‌ های برتر کنکور و همین طور بررسی دقیق سوالات کنکور‌های سال ‌های گذشته و منابع مورد استفاده آن است.

 

همه منابع به یک اندازه مهم نیستند

یافتن لیستی بلند بالا از منابع لازم برای قبولی در کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی از طریق سایت ‌های مختلف کار سختی نیست. اما نباید فراموش کرد که همه منابع به یک اندازه مهم نیستند. برخی از منابعی که در این فهرست ‌ها دیده می ‌شوند سال هاست که در کنکور کارشناسی ارشد جایی ندارد و منابعی دیگر که شاید در گذشته مورد استفاده نبوده اند اینک به صحنه رقابت وارد شده اند.

معرفی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی و آگاهی دقیق از منابع به روز مورد استفاده در کنکور کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی به همراه اطلاعاتی درباره اولویت منابع و بخش ‌های مهم تر در هر کدام از کتاب‌ ها همان چیزیست که در دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی 3گام بدان پرداخته می ‌شود. 3گام به شما کمک خواهد کرد از میان منابع متعدد موجود به سراغ منابعی بروید که بیشترین تعداد سوالات کنکور را به خود اختصاص داده اند و از مطالعه کتاب ‌هایی که دیگر چندان مهم نیستند بپرهیزید. به روش3گام در زمان صرفه جویی خواهید کرد و از وقتی که در اختیار دارید برای مطالعه بهینه منابع بهره خواهید برد.

در ادامه چند مورد از مطرح ترین منابع کنکور را خواهید دید. اما فراموش نکنید که هر کدام از این منابع اولویت بندی مخصوص به خودش را دارد و لزوما تمامی بخش های کتاب از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. و این درست همان چیزیست که روش 3گام قصد دارد در اختیار شما قرار دهد تا با استفاده از آن بتوانید به نحو موثر و کارا مطالعه را ادامه دهید.

 

 

الف) زبان عمومی

 

گرامر

TOEFL Grammar/Vocabulary/Reading Flash- Milada Broukal

در این سه کتاب از سری «تافل فلش» با مباحث مهم و کلیدی گرامر، لغت و ریدینگ آشنا خواهید شد. از آن جا که سطح کلی کنکور کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی بر اساس کنکور تافل طراحی شده مطالعه نکات اصلی کنکور تافل می‌ تواند بسیار راهگشا باشد. این سری کتاب ‌ها در صفحاتی محدود به بررسی نکات کلیدی تافل پرداخته اند و به دلیل همراه بودن با تست های استاندارد برای شروع بسیار مفیدند.

English Grammar Digest- Trudy Aronson

کتاب گرامر دایجست یکی از کتاب هاییست که نکات گرامری را به خوبی شرح داده است. نکات به ظاهر ساده در تست های این کتاب به مسایلی چالش برانگیز تبدیل شده اند که نهایت توجه و دقت داوطلب در امر مطالعه و تست زنی را طلب می‌کند.

کتاب گرامر انتشارات پوران پژوهش هم به عنوان کتاب کنکوری توانسته انتظارات داوطلبان را برآورده کنید. 

 

کلمه

1100 English Words

بیشتر داوطلبان با این کتاب پایه ای آشنا هستند. 1100 واژه، در قالبی روزانه و هفتگی، بیشتر لغات رایج در کنکور‌های کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی را پوشش داده است و به دلیل نحوه دسته بندی کلمات داوطلب می ‌تواند آن را به سادگی در یک برنامه مدون مطالعه کند.

Vocabulary for College-bound Students

پس از مطالعه 1100 واژه بد نیست اگر به سراغ بسط دایره لغات خود برویم چرا که کنکور کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی ثابت کرده همیشه به تعداد مشخصی از کلمات وفادار نیست!

اما اگر کسی بخواهد خیال خودش را تا حد زیادی راحت کند مطالعه کتاب کالج باند می ‌تواند به مثابه تیر خلاص باشد. لغات پیشرفته تر این کتاب می‌تواند در کنار لغاتی که تاکنون آموخته اید تکمیل کننده باشد. بخشی از لغات این کتاب الزامی نیست. 3گام نکات دقیق تری در رابطه با نحوه مطالعه این کتاب در اختیار شما قرار خواهد داد.

GRE preparation vocabulary

این کتاب یکی از کتاب های ضروری کنکور ارشد زبان و ادبیات انگلیسی است چرا که حدود 90 درصد سوالات سال های اخیر به صورت اختصاصی از لغات این کتابطرح شده اند.

 

ریدینگ

GRE Reading Samples

ریدینگ بخشی از کنکور است که به درک کلی بالا نیازمند است. از همین رو سر و کله زدن با ریدینگ های مشکل از ابتدای امر فرد را برای درک بالاتر و بیشتر متون آماده می ‌کند. دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی 3گام برای نحوه مطالعه ریدینگ و عملکرد بهتر در کنکور نکات ارزشمندی جمع آوری کرده است که با مطالعه آن و عمل به استراتژی ‌های تعیین شده می‌ توانید به راحتی از پس سخت ترین ریدینگ ها هم برآیید، چرا که نباید فراموش کنید پاسخ به سوالات ریدینگ بیش از آن که به درک کامل متن مرتبط باشد به استفاده صحیح از تکنیک ‌های ریدینگ ارتباط دارد.

در نهایت لازم به ذکر است که برای هر سه بخش زبان عمومی می توانید از مجموعه سوالات کنکور ادبیات انگلیسی تالیف کیان پیشکار، انتشارات پردازش استفاده کنید.

 

 

ب) زبان تخصصی

 

تاریخ ادبیات و آثار ادبی

Abrams, et al, ed., The Norton Anthology of English Literature

این کتاب که به نورتون مشهور است در سه نوع منتشر شده است.

نورتون دو جلدی، ویرایش هشتم. این کتاب به صورت اوریجینال موجود است و در ایران آفست نشده. اما در سال های اخیر بسیار مورد توجه طراحان بوده و بسیاری از سوالات تاریخ ادبیات کنکور مستقیما از این کتاب طرح شده اند. لذا مطالعه آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. بیشتر داوطلبان کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی نمی‌ دانند که مطالب بسیار حجیم این کتاب را به چه ترتیب باید مطالعه کنند. 3گام روش صحیح مطالعه این کتاب را به شما خواهد داد. بدون شک لازم نیست برای یک درس تمام صفحات این دو جلد کتاب بسیار قطور را تک به تک مطالعه کنید!

نورتون سه جلدی، ویرایش ششم. این کتاب از نسخه ششم نورتون گرفته شده و در داخل کشور به صورت افست در اختیار داوطلبان قرار داده شده است. مزیت این کتاب نسبت به نسخه هشتم این است که بخش هایی از این کتاب بسیار خلاصه تر و از دید داوطلبان کنکوری تر است. اما یکی از اشکالات کتاب این است که بسیاری از نویسندگان کمتر مشهور را حذف کرده است و این در حالیست که در سال ‌های اخیر سوالات زیادی از همین نویسندگان نه چندان مشهور طرح شده است. این کتاب باید به صورت تکمیلی در کنار بخش هایی از ویرایش هشتم مطالعه شود.

نورتون تک جلدی، جمع آوری شده توسط دکتر جلال سخنور. این کتاب نسخه رایج تری از نورتون است که برای مطالعه دانشگاهی بسیار مناسب است و سال ها سوالات کنکور از این نسخه طرح می ‌شدند. اما در سال‌های اخیر این روند دچار تغییر شده است.

Abjadian, Amrollah, A Survey of English Literature, 2 vols.

کتاب سیری در تاریخ ادبیات، در دو جلد و توسط انتشارات سمت منتشر شده است. جلد اول کتاب به قرون وسطی تا اواخر قرن هفده و جلد دوم به قرون هجده تا قرن بیستم اختصاص دارد که بخش هایی از آن بسیار مهم و کلیدی هستند.

Ousby, Ian, Cambridge Paperback Guide to Literature in English

اگر کسی تصور می ‌کند برای پاسخ دادن به سوالات آثار ادبی (رمان، شعر و نمایشنامه) باید تمامی آثار ادبی را مطالعه کند سخت در اشتباه است! کتاب کامپنین کمبریج همان کلید طلاییست که شما را از نیاز به مطالعه دنیایی بی کران از آثار ادبی بی نیاز می کند. کافیست این کتاب را ببینید تا متوجه شوید هر اثر در یک تا دو پاراگراف خلاصه شده و در ترتیبی الفبایی راحت ترین روش برای مطالعه آثار ادبی را به دست داده است. بسیاری از داوطلبانی که با این کتاب آشنایی ندارند در پاسخ دادن به سوالات آثار ادبی کنکور کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی با مشکل مواجه می‌شوند.

 

 

فنون و صناعات ادبی

The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms - Chris Baldick 
در سال های اخیر توجه طراحان به کتاب ارامز کمتر شده و علاقه طراحان به طرح سوال از این کتاب خیلی بیشتر شده است. پس پیشنهاد می کنیم حتما این کتاب را در برنامه مطالعه خود داشته باشید. 

Abrams, M.H., A Glossary of Literary Terms

فنون و صناعات ادبی از جمله دروسی است که مطالعه آن از یک منبع کافیست و چه منبعی کامل تر از دیکشنری اصطلاحات ادبی ابرامز، که در نزد اهل ادب معروف است. هر اصطلاح یا صنعت ادبی در این کتاب به تشریح بسط داده شده است. توضیحات ریز کتاب گاه داوطلبان را به مشکل می اندازد که البته این مشکل با استفاده از روش 3گام در مطالعه این کتاب، که هر مدخل را به سه قسمت تقسیم می کند، تا حد زیادی برطرف می ‌شود و آن گاه می ‌توانید از مطالعه این درس لذت ببرید.

 

تاریخچه و رویکرد‌های نقد ادبی

Dutton, Richard, An Introduction to Literary Criticism

تاریخچه نقد ادبی به بررسی فلاسفه و نظریه پردازان نقد ادبی از عهد باستان تا امروز می ‌پردازد. کتاب ریچارد داتن بدین منظور بسیار کامل است و در سال های اخیر منبع مستقیم تعداد زیادی از سوالات کنکور بوده. این کتاب با بخش اول کتاب برسلر (که در ادامه توضیح داده شده) هم پوشانی دارد و می ‌تواند در کنار این کتاب جهت اشراف کامل بر مباحث مطالعه شود.

Bressler, Charles, Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice

کتاب چارلز برسلر به دو بخش عمده تقسیم می شود: تاریخچه و رویکرد. در بخش تاریخچه به بررسی سیر تاریخی نقد ادبی و متفکران این حوزه پرداخته شده اما بخش مهم تر این کتاب قسمت دوم آن است که رویکرد‌های نقد ادبی از فرمالیسم گرفته تا نقد زیست محیطی را بررسی می‌ کند. هر درس از بخش ‌هایی چون مبانی، روش شناسی، و نقد و پاسخ به آن تشکیل شده که به روشنی و دقت مبانی هر رویکرد نقد ادبی را پوشش می‌ دهد. مطالعه این کتاب جهت پاسخگویی به سوالات کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی ضروری است. لیکن 3گام قصد دارد بخش های مهم تر این کتاب را به شما معرفی کند تا مجبور نباشید برای تمام بخش ها به یک اندازه زمان و انرژی صرف کنید.