مصاحبه با رتبه 39 کنکور ارشد زبان انگلیسی 97

آقای بهرامی خودتون رو به صورت کامل برای ما معرفی کنید؟

نوید بهرامی هستم متولد 72، کارشناسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت خوندم و ارشد هم گرایش آموزش زبان قبول شدم. الان هم دانشگاه علامه طباطبایی در حال تحصیل هستم.

رتبتون چند شد؟

39 بدون سهمیه و با سهمیه 38

درصدهاتون هم می گید؟

درصد عمومی 35 درصد و میانگین درصد اقتصادی مجموع سه درس، 62 درصد

از چه زمانی تصمیم گرفتی که کنکور زبان بدی؟

از اوایل مهر ماه پارسال شروع کردم. یه بخشی زیادی از آبان ماه رو در مورد منابع، کلاس ها و آینده شغلی ارشد زبان تحقیق کردم و دوباره از هفته سوم آبان ماه درس خوندن رو شروع کردم.

چه جوری با 3گام آشنا شدی؟

با 3گام وقتی که در مورد منابع سرچ می کردم آشنا شدم. ولی اون موقع احساس نیاز نکردم و تا زمستون منابع خودم رو خوندم.

بعد چی شد که تصمیم گرفتی با 3گام پیش بری؟

چون تا دی ماه احساس می کردم اون طور که باید پیش نرفتم و زمان رو دارم از دست می دم.

چرا همچین احساسی کردی؟ بالاخره تو دانشجوی باهوشی بودی و علم و صنعت درس می خوندی؟

باهوش بودن با اطلاعات کامل داشتن خوب متفاوته. مخصوصا من که تغییر رشته ای بودم.

با مشاورت اولین بار حرف زدی چه حرفایی بینتون رد و بدل شد؟ تو اطلاعات خودت رو بهش دادی دیگه؟

بله اطلاعاتم رو دادم.

بعد گفت کاری که کردی درست بوده یا گفت نه باید از اول شروع کنی؟

راستش متوجه شدم توی انتخاب منابع یکی از درس های تخصصی اشتباه کردم.

یعنی مطالعه اون درس رو دوباره از اول شروع کردی؟

از اول شروع نکردم ولی از اون به بعد رو با تغییر کتاب تونستم جبران کنم. تعطیلات عید رو هم اختصاص دادم به قسمتی که عقب مونده بودم و جبرانش کردم.

یه نکته جالبی هم که بود، حدودا دو هفته مونده به کنکور، مشاور صلاح دونست و یه منبع برای بخش عمومی اضافه کرد. مطمئنا اگه خودم بودم نه تنها اون منبع رو نمی شناختم بلکه اگه فرد دیگه ای هم معرفی می کرد، در اون زمان کم که دو هفته بیشتر تا کنکور نمانده بود، هیچ وقت طرفش نمی رفتم ولی مجبور شدم بخونم و واقعا تاثیر گذار بود.

پس گفتی از طریق سرچ با 3گام آشنا شدی و با مشاورت صحبت کردی و از اون به بعد با برنامه مشاورت رفتی جلو تا روز آزمون. ساعت مطالعت هم تغییری کرد؟

وقتی یه نفر شما رو راهنمایی کنه، انگیزه مطالعه شما هم حداقل دو چندان میشه. بله ساعت مطالعم تغییر کرد. البته خوب برای افراد مختلف متفاوته ولی برای من از زمستون به بعد اون سه چهار ساعت به پنج شش ساعت تبدیل شد. یعنی در واقع حضور مشاور باعث دلگرمی شما می شه و شما خودتم بیشتر تلاش می کنی.

خود پنل برنامه ریزی رو چه طور دیدی؟ جدا از مشاور، آنالیز برنامه ریزی، فصل های مهم و جدول برنامه ریزی چطور بود؟

اولا در قسمت برنامه ریزی هفتگی، برنامه شما مشخصه و اون مشخص بودن برنامه خیلی کمک می کنه. ثانیا این که برنامه شما رو خودتون تنظیم نکردید و کسی برنامه ریزی کرده که احاطه کامل به منابع داره، راه رو رفته و رتبه برتر بوده یه جورایی به آدم حس اعتماد می ده. یعنی شما دارید جا پای افراد موفق می ذارید و خیلی راحت بگم اون راه های اشتباه رو برای شما حذف می کنه. آنالیز برنامه هم خیلی کمکم می کرد. البته اینم بگم من یه کم دیر از پنل برنامه ریزی 3گام استفاده کردم و اگه از همون اول با پنل برنامه ریزی پیش می رفتم شاید زودتر مطالعه کتاب ها رو تموم می کردم و وارد فاز مطالعه بعدی می شدم. ولی به هر حال اون مشخص بودن تکلیف یه آرامشی بهم میداد و خیالم رو راحت می کرد.

مشاور آقای بهرامی خانم عباسی بودن که امسال به دلیل مشغله کاریشون دیگه پیش ما نیستن و ما از بین داوطلبان رتبه برتر 3گام آقای بهرامی رو به عنوان مشاور زبان انتخاب کردیم. چون اصلا فلسفه ما انتخاب مشاور از میان رتبه های برتر و چه بهتر که رتبه برتر خود موسسه 3گام باشه.

 چه پیشنهادی دارید به داوطلبانی که امسال می خوان کنکور زبان بدن؟ چه آموزش، چه ادبیات و چه مترجمی. توصیت بهشون چیه؟ چه جوری درس بخونن؟

اولا استرس این رو نداشته باشن که دیر دارن شروع می کنن، خیلیا هستن که با این که دیر شروع کردن ولی موفق هم شدن و رتبه و دانشگاه دلخواهشون رو به دست آوردن. خیلیا هم زود شروع کردن ولی هیچی نشدن. خیلی از افرادی که تابستون شروع می کنن دیگه نقطه اوجشون کنکور نیست و چون داوطلبان نمی تونن خودشون رو تو نقطه اوج نگه دارن، افول می کنن. بحث دوم این که من چون خودم بهترین منابع رو نمی شناختم، ضرر کردم. چون خیلی از کتاب ها هستن، کتاب های مرجع که اولویت چندمه و کسی که مشاور تخصصی این رشته نیست، از اولویت ها اطلاعی نداره یا کتاب تست مناسب رو نمی دونه و انتخاب اشتباه منابع باعث میشه آدم ضرر کنه. وقتی شما به تنهایی یه راهی رو می ری این یه کم سخته که اولا بدون مشاور و راهنما راه رو درست بری و این که بتونی در طول راه عزم راسخت رو حفط کنی.

خیلی موارد خوبی رو گفتی.اگه بخوای موفقیت خودت رو از صد نمره، بین تلاشت مشاور و برنامت در 3گام، پدر و مادرت و عوامل دیگه ای که ممکنه باشه، تقسیم کنی، به هر کدوم از این عوامل از 100 چه نمره ای رو اختصاص می دی؟

به نظر من مهمترین عامل موفقیت، علاقه است. علاقه است که پشتکار می یاره

یعنی تلاشت با علاقت گره خورده؟

صد در صد. مطمئنا اگه من انقدر به رشته زبان علاقه نداشتم، انقدر هم تلاش نمی کردم. علاقه خیلی مهمه. داوطلبان باید به هر رشته ای که علاقه دارن، همون رو دنبال کنن و صد در صد هم موفق می شن و اگه رشته مورد علاقت کمترین بازار کار هم داشته باشه شما جز اون معدود نفراتی می شی که موفقه.

پس چند درصد رو دادی به علاقه و پشتکارت؟

50%

در مورد 50% باقی باید بگم که بالاخره پدرها و مادرها یا فضای خانواده رو شما نمی تونی تغییر بدی ولی می تونی محل درس خوندن رو تغییر بدی یا خودت رو با اونا سازگار کنی. این سازگار کردنه خیلی مهمه که شما بتونی به درستی مدیریت کنی و اثرات منفی نداشته باشه. سازگاری با شرایط، 20% در موفقیت افراد تاثیرگذاره.

اولین رتبه برتر 3گام هستی که به سازگار کردن خودتون با شرایط، درصد اختصاص دادی.

بله خیلی مهمه به نظر من. 30 درصد باقی مانده اون برنامه منظم و مدونیه که خود فرد بدون تجربه نمی تونه داشته باشه. مشاور شما و اون برنامه ریزی که پنل در اختیار شما قرار می ده خیلی درس خوندن رو هدفمند تر و بهینه تر می کنه.

مصاحبه خیلی خوبی بود و من دوست دارم یه دقیقه آخر در اختیار خودتون باشه که اگه دوست دارید از کسی تشکر کنید یا اگه توصیه ای دارید به داوطلبان امسال بفرمایید؟

تا جایی که ذهنم یاری می کرد سعی کردم مطالب مهم رو بگم اما یه سری مطالبم هست که به نظر من اگه در وهله اول خود داوطلب و بعد از اون اطرافیان داوطلب در مورد اونا آگاهی داشته باشن و رعایت کنن خیلی خوبه.

شما در هر دوره از زندگیتون میزان پیشرفت خودتون رو با خودتون مقایسه کنید. اصلا کاری نداشته باشید که دیگران چی می گن؛ چون معمولا شرایط دیده نمیشه و فقط نتیجه دیده می شه. مطمئن باشید اگه اونا به نتیجه بالایی رسیدن که شما هم دوست دارید به اون شرایط ایده ال برسید، این نتیجه خوب حاصل تلاش زیاده این افراد و مقایسه کاملا اشتباهه.

شما خودتون رو با دیروز خودتون مقایسه کنید و سعی کنید از خودتون راضی نباشید. این راضی بودن باعث میشه که به یه سطحی اکتفا کنید در حالی که پتانسیل شما خیلی بیشتره.

یه جورایی بهترین خودتون باشید و در نهایت این که آرزوی موفقیت می کنم برای همه.

خیلی ممنون. مصاحبه خیلی خوبی بود و تشکر می کنم از آقای بهرامی که تشریف آوردن و در این مصاحبه شرکت کردن.