تکمیل ظرفیت ارشد 1400
تکمیل ظرفیت ارشد 1400

 

تکمیل ظرفیت ارشد 1400 - اعلام قطعی سازمان سنجش

تکمیل ظرفیت ارشد یکی از مراحل مهم برای بسیاری از داوطلبان مجاز شده و پذیرفته شده در کنکور ارشد می باشد که به منظور پر شدن و تکمیل شدن صندلی های خالی دانشگاه صورت می پذیرد و البته تکمیل ظرفیت فقط برای تکمیل صندلی های خالی دانشگاه نبوده بلکه برای داوطلبانی که در انتخاب رشته ارشد خود موفق نبوده اند نیز یک فرصت دوباره برای آزمودن شانس قبولیشان است.

در راستای این اهداف هر سال سازمان سنجش با انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد، ظرفیت های پذیرش دانشگاه های سراسری را تعیین می کند و امکان انتخاب رشته محل های روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان را در دسترس داوطلبان کنکور ارشد قرار می دهد.

در این میان ممکن است تعدادی از داوطلبان از رشته انتخابی یا دانشگاه خود راضی نبوده در نتیجه باعث می شود ظرفیت اختصاصی آن رشته در آن دانشگاه کاهش یابد که تکمیل ظرفیت می تواند پاسخی به این کمبود ظرفیت باشد. سازمان سنجش نیز با منتشر نمودن دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت مقطع ارشد، ظرفیت های خالی دانشگاه ها را اعلام می کند و امکان انتخاب 20 کد رشته محل را برای داوطلبان کنکور ارشد فراهم می آورد.

البته تکمیل ظرفیت ارشد چند سالی است که روال منظم و مشخصی ندارد و به صورت پراکنده اعلام می شود. امسال هم سازمان سنجش برای کنکور ارشد 1400 تکمیل ظرفیت در نظر گرفته است که شرایط آن را می توانید در زیر مشاهده کنید. برای اطلاع از رشته محل ها و ظرفیت رشته های اعلام شده می توانید فایل زیر را دانلود کنید. 

دانلود جدول رشته ها و ظرفیت های تکمیل ظرفیت ارشد

 

با توجه به تعداد کم دانشگاه های خوب در لیست و حساسیت انتخاب رشته در صورت نیاز می توانید از کمک مشاوران تخصصی برای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت 3گام استفاده کنید تا در بهترین انتخاب ممکن قبول شوید. 
رزرو مشاوره تخصصی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

 

 

تکمیل ظرفیت ارشد 1400 - اطلاعیه سازمان سنجش

در ادامه متن کامل اطلاعیه سازمان سنجش برای تکمیل ظرفیت ارشد 1400 را مشاهده می کنید. 

"به ‌اطلاع‌ متقاضیان شرکت‌کننده در آزمون‌ کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته سال 1400 می‌رساند، با توجه به مصوبه نوزدهمین جلسه مورخ 11/10/1400 شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مقرر گردید مرحله تکمیل ظرفیت برای رشته محلهایی که ظرفیت آنها خالی مانده، همراه با رشته محل‌های جدید انجام شود. لذا متقاضیانی که در آزمون مذکور شرکت کرده‌اند و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند از روز چهار‌شنبه 1400/10/22 تا روز دو‌شنبه 1400/10/27 بر اساس‌کارنامه نتایج اولیه آزمون، نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های مورد علاقه خود به شرح جداول ذیل این اطلاعیه (حداکثر 100 کدرشته محل) از مجموعه‌های امتحانی مجاز منحصراً از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان اقدام نمایند. 

یادآوری‌های مهم:

1‌- گـزینش‌ نهـایی‌ در هر یک‌ از کدرشته‌‌ محل‌های تحصیلی‌ اعلام شده در این اطلاعیه، مطابق‌ شرایط و ضوابط مندرج‌ در دفترچه‌های‌ راهنمای شماره‌ 1 و 2 آزمون‌ کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته‌ سال‌ 1400 انجام‌ خواهد شد. 

2‌-‌ آن‌ دسته‌ از متقاضیانی که‌ اسامی‌ آنان‌ به‌ عنوان‌ پذیرفته‌ شده‌ نهایی‌ در یکی‌ از کدرشته‌ محل‌های‌ تحصیلی‌ بورسیه‌ و یا دارای‌ شرایط خاص‌ اعلام‌ شده ‌است، حق‌ انتخاب کدرشته محل‌های مندرج در این اطلاعیه را ندارند.

3‌- پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 در صورت تمایل می‌توانند در این مرحله از پذیرش شرکت نمایند. لازم به تاکید است در صورت قبولی در این مرحله، قبولی قبلی آنان لغو و با آنان همانند دانشجوی انتقالی رفتار خواهد شد و باید در رشته قبولی جدید ثبت نام و ادامه تحصیل نمایند. لذا متقاضیان در این خصوص دقت لازم را بعمل آورند.

4- نیمسال پذیرش دانشجو در هر یک از کدرشته محل‌های مندرج در این اطلاعیه با توجه به امکانات و نظر دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی، در اولین نیمسال تحصیلی ممکن خواهد بود.

5- در آن‌ دسته‌ از کدرشته‌های‌ امتحانی‌ که‌ ظرفیت‌ اعلام‌ شده‌ جدید بیش‌ از یک‌ محل‌ تحصیل‌ باشد، متقاضیان در صورت‌ تمایل ‌می‌‌توانند تمامی کدرشته‌ محل‌های‌ مورد علاقه‌ خود را به ترتیب‌ اولویت، انتخاب‌ نمایند.

6- هر متقاضی منحصراً مجاز به‌ انتخاب‌ کدرشته‌ تحصیلی‌ خواهد بود که‌ در آزمون مجموعه امتحانی‌ مربوط شرکت‌ و مجاز به انتخاب رشته بوده باشد. لازم به توضیح است فهرست کدضریب‌های مجاز هر متقاضی در سامانه انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت برای وی نمایش داده خواهد شد.

7- کدرشته محل‌های مربوط به مجموعه های امتحانی دارای آزمون عملی و تشریحی این اطلاعیه را منحصراً متقاضیانی که قبلاً در آزمون‌های عملی و تشریحی شرکت نموده‌اند می‌توانند انتخاب نمایند. 

8- متقاضیان در صورت لزوم می‌توانند سئوال یا سئوالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی https://request.sanjesh.org و یا در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن 42163-021  مطرح نمایند. از مراجعه حضوری به این سازمان خودداری شود."