نحوه مطالعه درس زبان

 

زبان انگلیسی

 

 

طبق اطلاعات دفترچه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دارای ضریب 2 است. اهمیت این درس نسبت به دروس دیگر کمتر می باشد،‌ اما تقویت آن در حد متوسط حتماً لازم می باشد. زیرا سطح سؤالات زبان در سال های مختلف متفاوت است و منبع مشخصی نیز ندارد. بنابراین در صورت آسان بودن سطح سؤالات در یک سال میانگین درصد زبان در سطح رقبا بالا رفته و در صورتیکه شخصی آن درس را مطالعه نکرده باشد، تراز آن نسبت به سایرین بسیار پایین خواهد شد. پس در صورتی که در درس زبان احساس ضعف می کنید، حتماً در حدی آمادگی حاصل کنید که اگر سؤالات آسان بود به اندازه سایرین قادر به پاسخگویی به سؤالات باشید. توجه کنید که سفید گذاشتن یک درس تراز شما را بسیار پایین خواهد آورد. توزیع سؤالات درس زبان در سال­ های اخیر، به این صورت بوده که 5 سؤال از گرامر، 10 سؤال لغت (به صورت جای خالی) برای زبان عمومی و 15 سؤال زبان تخصصی آمده است. پس همانطور که مشخص است، تقویت دایره لغات از اهمیت خاصی برخوردار است. در زبان تخصصی نیز معمولاً‌ 3 یا 4 سؤال لغت (به صورت توضیحی) و بقیه به صورت درک مطلب بوده است. بنا بر توصیه های دپارتمان برنامه و روش 3گام در کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری برای پاسخ به سؤالات درک مطلب نیازی به ترجمه کامل متن نیست. مسئله مهم تقویت درک مطلب و بالا بردن سرعت عمل در پاسخ به سؤالات متن است. داوطلب باید در درجه اول متن را بصورت کلی و بدون دقت بر روی لغات جدید، مطالعه نماید. یعنی هدف مطالعه کلی متن و درک چهار چوب آن است. در مرحله بعد، داوطلب باید سؤالات هر متن را به دقت مطالعه کرده و حتی در صورت نیاز برخی کلمات کلیدی را علامت­گذاری کند. در مرحله سوم به مطالعه دقیق متن می ­پردازیم. با این تفاوت که این بار می دانیم به دنبال چه اطلاعاتی باید باشیم و با توجه به نکاتی که از سؤالات برداشت کرده ایم، با رسیدن به مطالب مربوطه در متن، پاسخ را براحتی انتخاب می کنیم. در این روش مطالعه، شما نیازی به درک تمام جزئیات متن ندارید و کافی است معنی و مفهوم جاهایی که شامل پاسخ سؤالات هستند را متوجه شوید. در این صورت حتی اگر معنی کلمات کلیدی که مورد نظر سؤالات هستند را ندانید،‌ با توجه به گزینه­ ها و اطلاعاتی که در اطراف آن کلمه یا مترادف آن در متن وجود دارد می توانید پاسخ سؤال را بیابید.

شایان ذکر است با این نحوه مطالعه دروس به ویژه دروسی که در زمره بهترین منابع کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای و مدیریت شهری گنجانده شده است داوطلبان خواهند توانست به نتیجه مطلوب برسند.

 

 

آمار و روش ها و فنون برنامه ریزی

 

آمار و روشها و فنون برنامه ریزی

 

یادگیری درس آمار بیش از آنکه نیازمند هوش و استعداد باشد، وابسته به حل تمرین و مداومت در مطالعه آن است. بنابراین بهترین راه آن است که مطالعه آن را هرشب یا یک شب در میان در برنامه درسی خود بگنجانید. در این صورت بدون ایجاد خستگی یا وقفه در مطالعه آن و یا ایجاد استرس به دلیل انباشته شدن مباحث آن در نزدیک کنکور می توانید کل مطالب یا مهم ترین آن ها را پوشش دهید. تعداد سؤالات این درس در کنکور سال گذشته برنامه ریزی شهری از 30 به 25 کاهش یافت. دقت کنید که در سال های اخیر بیشتر سؤالات از فصل آمار توصیفی طرح می شود و داوطلبان بهتر است توجه وی‍ژه ای بر روی این مباحث داشته باشند. گرچه در 2-3 سال گذشته سؤالاتی از دو مبحث برآورد فاصله و آزمون فرض مطرح شده که نسبت به سال های قبل از آن، تعداد بیشتری را دربر گرفته است. به همین دلیل این تصور که می توانید از خواندن این دو سرفصل صرفنظر کنید به نفع شما نیست. همچنین در نظر داشته باشید که اهمیت درس آمار از مباحث دیگر این درس بیشتر می باشد، چون احتمال پاسخ سایرین به سؤالات آن بیشتر بوده و قسمت اعظم سؤالات مربوط به درس آمار می باشد،‌ با این تفاوت که سؤالات در قالب مباحث مربوط به شهرسازی مطرح خواهد شد. با توجه به وجود مباحث مدلسازی در مبحث فنون برنامه ریزی، سعی کنید مطالعه مدل ها در برنامه ریزی شهری را در برنامه خود قرار دهید. مدل های برنامه ریزی منطقه ای، مدل های کاربری اراضی و مسکن، مدل های پیش­ بینی مثل جمعیت و ترافیک و اقتصاد و یا اطلاعات مربوط به GIS و نقشه برداری، روش های ارزیابی و سیستم های پشتیبان تصمیم گیری و مدل های تحلیل ساختار فضایی مناطق، مباحثی هستند که می توانید در مطالعه فنون برنامه ریزی در برنامه درسی خود بگنجانید. بهتر است در این مبحث سؤالات مربوط به کنکورهای سال های گذشته نیز به قصد یادگیری مطالعه شوند.

 

 

دروس تخصصی

 

دروس تخصصی برنامه ریزی شهری

 

در کنار دروس عمومی که میزان توانایی کلی داوطلب در دروس عمومی مربوط به رشته شهرسازی را می سنجند، دروس تخصصی قرار است بصورت تخصصی تواناییهای داوطلبین را ارزیابی کند. اهمیت دروس تخصصی بسیار بیشتر از دروس عمومی می باشد. چرا که علاوه بر داشتن ضریب بالاتر در دروس مبانی نظری و مباحث عمومی (ضریب 3) که تأثیر بسیاری در رتبه شما خواهد داشت، رقابت شدیدتری در این دروس وجود دارد که برای تعیین نمره تراز شما بسیار اثربخش می باشد. ضرایب دروس تخصصی به صورت میانگین معمولاً بیشتر از دروس عمومی می باشد. بنابراین در مطالعه آن ها جدیت بیشتری به خرج دهید.

 

 

نحوه مطالعه در رشته برنامه ریزی شهری با سایر رشته ها متفاوت می باشد. منابع این رشته بسیار متنوع است که در صورت عدم مطالعه جزوات خلاصه نیاز به خواندن 50 تا 60 کتاب دانشگاهی می باشد. اما به دلیل جمع­ آوری مطالب مهم و خلاصه نکات در کتاب های کنکوری، حداقل کتاب های لازم برای مطالعه در این رشته به شما توصیه می ­شود. لازم به ذکر است که تمام رقیبان شما کتاب های مورد نظر را مطالعه می کنند، از این رو نمی توانید مطالعه آن ها را نادیده بگیرید. در ضمن سؤالات کنکور در رشته برنامه ریزی شهری از حالت حفظی به صورت تحلیلی و مفهومی تغییر کرده است. بنابراین برای موفقیت در کنکور حتماً باید دید مفهومی کاملی از مباحث شهرسازی داشته باشید تا با برقراری ارتباط بین مطالب پاسخدهی به سؤالات برای شما آسانتر گردد. از طرف دیگر مطالعه جزوات خلاصه به تنهایی حالت حفظ کردن مطالب را پیدا می کند که به دلیل وجود زمان زیاد تا کنکور مسلماً‌ یادگیری پایداری نخواهد بود. همچنین حفظ کردن مطالبی که برای اولین بار مطالعه می کنید در حجم بالایی از مطالب مهم بسیار سخت و وقتگیر می باشد. بنابراین بهترین شیوه مطالعه برای دروس تخصصی آزمون کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری به این صورت توصیه می شود:

زمان بندی مطالعه دروس طبق سرفصل برنامه درسی پیشنهادی 3گام صورت بگیرد. بنابراین طبق هر سرفصل کتاب های مورد نیاز برای مطالعه مشخص شود. مطالعه کتاب های دانشگاهی باید به سرعت صورت بگیرد، چون مطالب آن ها در کتاب های مختلف تکرار شده و به صورت ناخودآگاه در ذهن شما ثبت می شوند. همچنین به دلیل حجم بالای مطالب بهتر است خواندن مطالب به دوره برسد تا اینکه تنها یک دور به صورت کند و عمقی بخوانید. مطمئن باشید که مرور مطالب کمک بیشتری به یادگیری آن ها خواهد کرد. پس از مطالعه کتاب های مربوط به آن سرفصل و ایجاد دید مفهومی راجع به آن، همان سرفصل را از روی جزوات خلاصه شده و کنکوری نیز مطالعه کنید تا مطالب مهم آن موضوع در ذهن شما پررنگ شود. در اینصورت مشاهده می کنید که جزوات را با سرعت بیشتری خوانده و یادگیری مطالب راحتتر خواهد بود. پس از آن تستهای مربوط به موضوع در کنکورهای سال های گذشته برنامه ریزی شهری را مطالعه و حل کنید. دقت کنید که بهترین و استانداردترین تست ها،‌ تست های کنکور سراسری سال های پیش می باشد. همچنین به دلیل تکراری بودن بعضی سؤالات در کنکور کارشناسی ارشد،‌ آشنایی با آن ها بسیار لازم است. دقت کنید که تمام این مراحل را برای هر سرفصل انجام دهید تا در پایان مطلبی نخوانده باقی نمانده باشد. برای مطالعه بهتر و عدم ایجاد خستگی در مطالعه دروس،‌ سعی کنید تمام دروس را به صورت مداوم و با هم به پیش ببرید. می­ توانید روزانه مطالعه دو درس تخصصی و یک درس عمومی را در برنامه خود بگنجانید.

دقت کنید که علی رغم یکسان بودن ضریب دروس مبانی نظری و مباحث عمومی، این دو درس زمان مطالعه یکسانی ندارند. درس مبانی نظری به دلیل دربرداشتن مطالب حجیم تر و کتاب های بیشتر نیاز به مدت زمان مطالعه زیادتری دارد. همچنین میزان زمان لازم برای فراگیری مطالب در این درس نیز به دلیل نظری بودن و سخت تر بودن، بیشتر است. به همین دلیل رقابت داوطلبان در این درس محسوس تر است و درصد بالاتر به دلیل فاصله بیشتر با سایرین، تأثیر بیشتری بر روی تراز شما دارد. همچنین اهمیت دو سرفصل برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری در سال های اخیر افزایش چشمگیری یافته و نیازمند توجه بیشتری نسبت به قبل می باشند.