برنامه ریزی شهری

 

 

کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری:

هدف برنامه ریزی شهری، کنترل با قاعده و هدفمند رشد سکونتگاه های انسانی در جهت پیشرفت آن ها و تأمین امنیت و رضایتمندی ساکنان در قالب تهیه و ارزیابی طرح ها و برنامه­ های شهری می­ باشد. این رشته نیاز به مطالعه، کارهای گروهی و میدانی گسترده و قدرت تحلیل بالا دارد. دانش آموختگان کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری توانایی لازم برای تهیه طرح های توسعه شهری مانند طرح های جامع شهری، طرح های تفصیلی، طرح های جزئیات شهری، طرح های آماده سازی زمین و طرح های مربوط به بافت های فرسوده شهری و اسکان های غیر رسمی را در طول مدت تحصیل کسب خواهند کرد و به همین دلیل رابط مناسبی بین سایر رشته­ های فنی و اقتصادی و جامعه شناسی در پروژه­ های مرتبط با مسائل شهری می باشند. به جرأت می توان گفت دانش آموختگان برنامه ریزی شهری، به دلیل نیاز روز جامعه، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی از جایگاه خوبی در بازار کار برخوردارند. لذا رشته ای که دارای بازار کار خوبی باشد داوطلبان زیادی را هم به خود جذب می کند که ما هم برای اینکه به این داوطلبان علاقمند برای پذیرفته شدن در کنکور ارشد این رشته کمک کنیم بهترین منابع کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای و مدیریت شهری را به آن ها معرفی می کنیم.

 

 

 جدول ظرفیت دانشگاه ها در کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای

برای مشاهده جداول تفکیکی، استان به استان و دانشگاه به دانشگاه ظرفیت دانشگاه ها در کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای سال 96 به لینک زیر مراجعه فرمایید. می توانید با کلیک بر روی نام دانشگاه، استان، نوع دوره، گرایش و هر پارامتر دیگر، لیست ها را فیلتر کنید تا اطلاعات را با جزئیات دقیق تر بررسی نمایید.

بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

جدول دانشگاه ها و ظرفیت های پذیرش کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای 96 

 

 

کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ­ای:

 

برنامه ریزی منطقه ای

 

برنامه ریزی منطقه­ ای به منظور تعادل بخشی یک سرزمین در برخورداری از سیاست های توسعه ملی انجام می­ گردد. برنامه ریزی منطقه­ ای به این مفهوم است که چگونه می ­توان برای یک منطقه که ممکن است شامل چند شهر بزرگ و یا چند استان باشد، برنامه ریزی داشت تا در سطح ملی و جهانی به برتری های نسبی آن منطقه نائل شد و همچنین از توازن در پیشرفت و رشد آن منطقه به صورت همگن بهره مند گردید. علاقمندی دانشجویان شهرسازی به مسائل مدل سازی، اقتصادی و زیست محیطی علاوه بر قدرت تحلیل بالا، در گرایش برنامه ریزی منطقه ای کاملاً پوشش داده خواهد شد. کمبود دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای در سازمان های دولتی مربوطه سبب شده تا به شدت نیاز به متخصصان این فن احساس گردد و به همین دلیل این گرایش نیز طرفداران زیادی را به خود جذب می کند.

 

 

کارشناسی ارشد مدیریت شهری:

 

مدیریت شهری

 

به طور خلاصه می ­توان از مدیریت شهری به عنوان علم اداره شهر نام برد. دانشجویان این گرایش بهتر است علاوه بر مطالعه و پژوهش در ارتباط با ویژگی ها و معضلات سکونتگاه های شهری، توانایی ایجاد ارتباط چندجانبه بین علوم شهری و مدیریت امکانات و نیازمندی ها را مبتنی بر ساختارهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در خود پرورش دهند. وظایف دانش آموختگان کارشناسی ارشد مدیریت شهری را می­ توان ارائه راه حل برای مسائلی مانند چگونگی گسترش آینده شهر، احداث مراکز عمومی با کارکردهای تفریحی ـ فرهنگی و ورزشی، تأمین خدمات عمومی، ساختن خیابان ها و کوچه­ ها و آنچه وظیفه هر مدیری به شمار می­ آید، دانست. جهت­ دهی فعالیت های شهری و ترسیم چشم­ انداز شهر در راستای دستیابی به توسعه پایدار از جمله مهمترین وظایف مدیران شهری به شمار می‌رود. این گرایش نیز به تازگی به دلیل نیاز فراوان جامعه و احساس کمبود آن در برنامه های شهری ایجاد گردیده و از استقبال بسیار چشمگیری در میان داوطلبان و دستگاه های اجرایی در جذب دانش آموختگان کارشناسی ارشد مدیریت شهری برخوردار شده است.