گاهی اوقات، برخی از دانشجویان بنا به ‌دلایلی از جمله عدم فرصت شغلی مناسب در رشته و یا عدم علاقه به رشته کارشناسی تصمیم به تغییر رشته و یا تغییر گرایش در مقطع کارشناسی‌ ارشد می‌گیرند. طبق اعلام سازمان سنجش داوطلبان در صورت علاقه‌مندی به رشته‌ای غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود، می‌توانند در کنکور کارشناسی ارشد رشته جدیدی را انتخاب و نام‌نویسی کنند. این محتوا برای داوطلبانی تدوین شده است که تمایل دارند تغییرگرایش دهند و یا با رشته کارشناسی غیر مرتبط وارد رشته کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی شوند و سعی شده است تا مسیر پیش ‌رو به طور واضح ترسیم شود، پس اگر در تغییر رشته سردرگم هستید با ما همراه باشید. همچنین در صورتی که سوالات بیشتری در زمینه تغییر رشته و یا کارشناسی ارشد زیست‌شناسی گیاهی داشته باشید، می‌توانید درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی تغییر رشته دهید تا در اسرع وقت مشاوران مجرب موسسه 3گام سوالات را پاسخ دهند و ابهامات شما را برطرف نمایند.

باورهای درست و غلط تغییر رشته به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

رشته زیست شناسی گیاهی یکی از گرایش‌های زیست‌شناسی است که در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های دیگری از جمله: فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک و بوم‌شناسی گیاهی و تکوین گیاهی دارد. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد زیست‌شناسی گیاهی می‌توانند در زمینه تدریس، مراکز تحقیقاتی و یا با تأسیس شرکت دانش‌بنیان مشغول به تحصیل شوند. مزایا و معایب تغییر رشته به کارشناسی ارشد زیست گیاهی کاملا بستگی به هدف شما دارد و متغیر است؛ به طور مثال اگر شما با هدف مهاجرت این رشته را انتخاب نمایید انتخاب منطقی و درستی انجام داده‌اید چرا که در صورت داشتن شرایط لازم از جمله رزومه قوی به راحتی می‌توانید با بورسیه تحصیلی مهاجرت نمایید، اما اگر هدف تدریس در محیط‌ دانشگاهی مرتبط و یا ادارات دولتی پس از فارغ التحصیلی در ایران داشته باشید مسیر دشوارتری را پیش رو دارید، چرا که نیاز به متخصصان این رشته در کشورمان محدود است؛ البته نقش استعداد و تلاش فرد در این روند نیز بی تاثیر نیست چرا که جامعه همیشه به افراد متخصص نیاز دارد. پس در ابتدای تصمیم، باید هدف خود را به صورت واضح مشخص کنید که برای چه تغییر رشته و یا تغییر گرایش می‌دهید.


تغییر رشته از لیسانس کشاورزی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

  • نقاط قوت تغییر رشته از کشاورزی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

از مزیت های مهم تغییر رشته از کشاورزی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی این است که شما به صورت تخصصی تر با گیاهان آشنا خواهید شد و آن‌ها را بررسی خواهید کرد؛ مثلا طبقه بندی گیاهان، بوم‌شناسی و ریخت شناسی تخصصی تر، روابط فیلو ژنی و تبار زایشی، بررسی روند تغییرات در تنش ها و بررسی انواع ژن های موثر از جمله نقاط قوتی است که در تغییر رشته از کشاورزی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی آن را فرا خواهید گرفت که با توجه به پایه کشاورزی می‌تواند شما را در مسیر شغلی خود بسیار بیشتر موفق کند.
همچنین برای نحوه چگونه مطالعه کردن دروس تخصصی زیست شناسی گیاهی می‌توانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی کارشناسی ارشد زیست گیاهی، از مشاوران موسسه 3گام کمک بگیرید.

  • نقاط ضعف تغییر رشته از لیسانس کشاورزی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

برای تغییر رشته از لیسانس کشاورزی و ورود به رشته کارشناسی ارشد زیست گیاهی باید حافظه قوی و پشتکار فراوان داشته باشید؛ چرا که به خاطر سپردن و مسلط شدن بر اسامی فارسی، محلی و لاتین گیاهان از کارهای سخت رشته زیست گیاهی است و تا حدودی تسلط داشتن بر همه‌ی آن نام‌ها برای دانشجویان کشاورزی ضروری نیست پس نقطه ضعف تغییر رشته از لیسانس کشاورزی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی محسوب می‌شود.


تغییر رشته از لیسانس دبیری زیست شناسی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

  • نقاط قوت تغییر رشته از لیسانس دبیری زیست شناسی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

بسیاری از دانشجویان لیسانس دبیری زیست شناسی برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر با هدف های مختلف وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته زیست‌شناسی می‌شود. یکی از نقاط قوت برای کسانی که می‌خواهند با لیسانس زیست شناسی دبیری وارد کارشناسی ارشد زیست گیاهی شوند این است که در این گرایش احتمال قبولی بیشتری در دانشگاه‌های برتر کشور در میان سایر گرایش‌های زیست‌شناسی دارند؛ زیرا داوطلبان شرکت کننده در این گرایش نسبت به سایر گرایش های زیست شناسی کمتر است و شانس قبولی بیشتری دارند. پس اگر دانشگاه مقطع برای شما مهم است در میان سایر گرایش‌های زیست شناسی می‌توانید وارد کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی شوید.
قبولی در کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی مستلزم برنامه ریزی دقیق با توجه به دانش قبلی و زمان در دسترس داوطلب است، بنابراین داوطلبان گرامی می‌توانند از پنل دقیق برنامه ریزی و مشاوره موسسه 3گام برای قبولی تضمینی در دانشگاه ایده‌آل خود استفاده کنند.

  • نقاط ضعف تغییر رشته از لیسانس دبیری زیست شناسی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

دانشجویان لیسانس دبیری زیست شناسی بسیاری از مباحث تخصصی گیاه‌شناسی را مطالعه نکرده‌اند که این از نقاط ضعف این تغییر گرایش است، البته داوطلبان عزیز می‌توانند با استفاده از مشاوره تخصصی موسسه سه‌گام برای مطالعه دروس تخصصی مشاوره بگیرید و برنامه‌ریزی کنید. همچنین از جمله نقاط ضعف تغییر رشته لیسانس دبیری زیست شناسی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی این است ادامه تحصیل در فعالیت آن‌ها نباید اختلال ایجاد نکند و ساعات کلاس‌های دانشگاه در ساعت کاری آن‌ها نباشد.

تغییر رشته از لیسانس گیاه‌پزشکی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

  • نقاط قوت تغییر رشته از لیسانس گیاه‌پزشکی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

دانشجویان گیاه‌پزشکی و زیست گیاهی تا حد زیادی موضوعات مشابهی را آموزش می‌بینند که این موضوع از نقاط قوت تغییر رشته از لیسانس گیاه پزشکی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی است، علاوه بر این دانشجویان این دو رشته در زمینه‌های دیگری همچون توانایی تحلیل حجم زیادی از اطلاعات، قدرت جسمانی مناسب برای کار و تحقیق در طبیعت، علاقه‌مند به مباحث زیست محیطی، دقت و توجه به جزییات با یکدیگر توانایی‌های مشترک دارند پس داوطلبی که از لیسانس گیاه‌پزشکی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی وارد می‌شود نه تنها به مشکل نمی‌خورد؛ بلکه با دنیای گیاهی به صورت تخصصی‌تر آشنا می‌شود که در کنار تخصص در زمینه های بیماری و آفات گیاهی می‌تواند متخصص توانمندی شود.

  • نقاط ضعف تغییر رشته از لیسانس گیاه پزشکی به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

داوطلبان متقاضی کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی که لیسانس گیاه پزشکی دارند اگر بخواهند به صورت تخصصی در زمینه گیاه‌پزشکی فعالیت کنند ورود به رشته گیاه شناسی کمک بزرگی به آن‌ها نمی‌کند و اطلاعات گیاهی آن‌ها در حد لیسانس کافی است، پس بهتر است برای ادامه تحقیقات و تحصیل در همان رشته گیاه پزشکی به طور تخصصی و حرفه ‌ای تر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند.
 

تغییر رشته بین گرایش های ارشد زیست گیاهی

کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی شامل سه گرایش، تکوین گیاهی، سیستماتیک و بوم‌شناسی گیاهی و فیزیولوژی گیاهی است. در کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی چند واحد درسی از جمله: سیستماتیک پیشرفته، جذب و انتقال، یاخته شناسی و بافت شناسی گیاهی پیشرفته، تکوین گیاهی، متابولیسم گیاهی و بوم‌شناسی در تمامی گرایش ها مشترک است، در واقع ۱۲واحد درسی مشترک بین گرایش های کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی وجود دارد. پس تغییر گرایش برای فردی که دانشجو کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی است کار دشواری نیست و کافی است از آموزش دانشکده درخواست خود را ثبت کند تا در صورت واجد شرایط بودن گرایش خود را تغییر دهد.


تغییر رشته از رشته های دیگر به کارشناسی ارشد زیست گیاهی

شرکت در آزمون کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی برای عموم آزاد است و افراد می‌توانند با کارشناسی هر رشته‌ای در این آزمون شرکت کنند. اگر فردی قصد داشته باشد از رشته های غیرمرتبط وارد رشته کارشناسی ارشد شود ابتدا باید به صورت کلی با این رشته آشنا شود، اینکه هدف از تربیت کارشناسان ارشد زیست شناسی گیاهی چیست، چه دروس و سرفصل هایی در این مقطع تدریس می‌شود، مدت مجاز تحصیل در این مقطع و رشته چقدر است، کدام دانشگاه ها در این رشته بهترین رتبه را دارند و از دانشجو در سراسر تحصیل در زمینه انجام تحقیقات و کارهای علمی حمایت می‌کنند. بررسی هریک از این مقوله ها نیاز به ارتباط با فرد متخصص دارد تا بتواند با هدفی که دارید شما را راهنمایی کند؛ همواره می‌توانید برای رفع ابهام و پاسخ به سوالات در یک جلسه مشاوره با مشاوران تخصصی زیست شناسی گیاهی موسسه 3گام در ارتباط باشید. بسیاری از داوطلبان که در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری تغییر رشته می‌دهند، و هدف استخدام در هیئت علمی را دارند، در مورد این‌که تغییر رشته در مسیر استخدام و جذب آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند یا نه سردرگم هستند. در وزارت علوم، جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها با این‌که به طور رسمی اعلام نشده است، اما در برخی دانشگاه‏‌ها ممکن است  شرایط اختصاصی خود به لازم بودن تجانس رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را اشاره کنند و گاهی اساتید فردی که در مقاطع مختلف یک رشته و گرایش را خوانده‌ است فردی لایق‌تر جهت تدریس در آن رشته می داند. پس به طور کلی دانشگاه‌ها فارغ التحصیلانی که دارای یک رشته مشابه در مقاطع مختلف باشند را در الویت می‌دانند. همچنین برخی از شرکت‌ها و ادارات بخش خصوصی و بخش دولتی تمایل به استخدام افرادی با مدرک دارای تجانس را ندارند، ولی در برخی از مواقع هم یکسان بودن مدرک ارشد و دکتری اهمیت چندانی ندارد. بعضی از افرادی که از سایر رشته‌ها وارد کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی می‌شود قصد دارند تا در مقطع دکتری وارد وزارت بهداشت شوند، البته باید بدانید که ورود به مقطع دکتری وزارت بهداشت با مدرک کارشناسی ارشد زیست گیاهی در رشته‌ های محدودی امکان پذیر است که در هرسال نیز ممکن است تغییر کند، طبق اخرین تغییرات رشته های مقطع دکتری وزارت بهداشت که دانشجویان با مدرک کارشناسی ارشد زیست گیاهی می‌توانند وارد شوند عبارت است از: اکولوژی انسانی، بیوشیمی بالینی، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، زیست فناوری پزشکی، ژنتیک انسانی، فیزیولوژی، سم‌شناسی کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی، میکروب‌شناسی، نانوتکنولوژی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی، علوم تشریح و قارچ شناسی. برای اطلاع دقیق از لیست رشته های مجاز می‌توانید با مشاوران موسسه 3گام در ارتباط باشید.


روش مطالعه و برنامه ریزی برای داوطلبان تغییر رشته به ارشد زیست گیاهی

روش مطالعه در کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی تا حدودی بستگی به نوع گرایش داوطلب نیز دارد، به طور مثال در گرایش سیستماتیک و بوم شناسی گیاهی به دلیل وجود اسامی زیاد تیره، سرده و گونه گیاهی، یادگیری آن باید همراه با تکرار زیاد باشد تا این اسامی در ذهن شما تثبیت شود، همچنین در کنار مطالعه باید تشریح در آزمایشگاه صورت گیرد تا صفات سرده ها و گونه های گیاهی در ذهن شما بماند، پس مطالعه در کارشناسی ارشد زیست‌شناسی گیاهی مستلزم برنامه ریزی دقیق و هدفمند است، برنامه ریزی هدفمند و دقیق را فردی می‌تواند انجام دهد که از تمامی سرفصل های درس، زمانی که باید صرف شود و روش مطالعه آن، به طور دقیق آگاه باشد. در موسسه 3گام، مشاوران متخصص و مجرب آماده ارائه برنامه ریزی دقیق همراه با آنالیز و بررسی شرایط داوطلب هستند، برای درخواست برنامه‌ ریزی می‌توانید با مشاوران موسسه 3گام در ارتباط باشید.


جمع بندی تغییر رشته به ارشد رشته زیست گیاهی

کارشناسی ارشد زیست شناسی گیاهی یکی از رشته های وزارت علوم است که دارای سه گرایش مختلف تکوین گیاهی، سیستماتیک و بوم‌شناسی گیاهی و فیزیولوژی گیاهی است. تغییر رشته به هر یک از گرایش‌های ذکر شده نیازمند اطلاع و آگاهی دقیق از دروس، سرفصل ها و اهداف گرایش است که داوطلب می‌تواند با توجه به هدفی که در ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد دارد تغییر رشته داده و وارد این رشته شود. تغییر رشته علاوه بر اینکه تصمیم پر ریسکی است، باید بسیار هوشمندانه و با زمان‌بندی مناسب باشد. هم چنین به دلیل اینکه داوطلب آشنایی زیادی با دروس رشته زیست گیاهی در گرایش های مختلف ندارد به احتمال بسیار زیادی در زمان مطالعه به مشکل برخواهد خورد، برای جلوگیری از بروز مشکلات و همچنین برای آمادگی آزمون کارشناسی ارشد همواره می‌توانید زیست شناسی گیاهی از برنامه ریزی دقیق موسسه سه‌گام استفاده کنید که توسط کارشناسان به صورت منحصر بفردی با توجه به آنالیز شرایط برای داوطلب طراحی می‌شود. برای درخواست برنامه‌ریزی با کارشناسان موسسه 3گام در تماس باشید.