مهاجرت تحصیلی زیست شناسی گیاهی

رشته زیست شناسی با گرایش های مختلفی که دارد به طورکلی از موقعیت مناسبی برای مهاجرت برخوردار است و با هر رزومه و هر تجربه ای امکان مهاجرت برای شما وجود دارد، در صورتی که از اطلاعات کافی برخوردار باشید.

 در ابتدای مسیر باید انگیزه کافی داشته باشید و از مسیر انتخابی خود و هدفتان مطمئن شوید. در مرحله بعدی ساخت رزومه قوی لازم است، که با توجه به علاقه و هدفی که دارید برنامه ریزی کرده و مسیر را طی کنید.

برای مهاجرت و پذیرش فول فاند پارامتر های مختلفی دخیل هستند و در زمان انتخاب، کمیته مربوطه مجموع پارامترها را در نظر می‌گیرند، پس اگر شما در مورد یکی از شرایط ناامید بودید سعی داشته باشید در سایر موارد رزومه قوی داشته باشید.

به چاپ مقاله در ژورنال های معتبر توجه جدی داشته باشید و جزو اولویت هایتان باشد، با اساتید خود در کارهای تحقیقاتی شرکت کنید و علاوه بر تجربه ای که فرا میگیرید چاپ مقاله نیز داشته باشید.

مورد بعدی بحث زبان در مهاجرت تحصیلی است، به طور کلی تسلط بر زبان انگلیسی و داشتن مدرک مربوط از جمله برنامه های‌ ضروری بوده و باید انجام شود، دو آزمون آیلتس و تافل تقریبا در اکثر مراکز آموزشی اهمیت بالایی دارند.

برای کشورهای غیرانگلیسی زبان بهتر است زبان همان کشور را مسلط باشید و در اکثر موارد مدرکی دال بر تسلط شما نیز می خواهند.

 مورد بعدی ساخت انگیزه نامه است که از تاثیرگذار ترین بخش ها در گرفتن پذیرش است، در اینجا به طور دقیق شخصیت، دیدگاه و اهداف شما برای تحصیل در دانشگاه مربوطه مطرح می‌ شود و برای نگارش آن باید زمان کافی صرف کنید و هرچند وقت یکبار آن را به روز رسانی کنید.

تهیه مدرک مورد نیاز مرحله بعدی است که برای هر دانشگاه در مقطع های قبلی که سپری کردید مورد نیاز است.

قابل ذکر است اگر نمره هایی که در حین تحصیل کسب می کنید بالا باشد امتیاز خوبی محسوب می‌شود ولی اگر نمرات شما قابل توجه نبود باز هم جای نگرانی نیست و با تلاش در مهارت های دیگر می‌توانید تاثیر این مورد را کمتر کنید.

نکته دیگر این است که اگر در دانشگاه دولتی تحصیل کرده‌اید باید اقدام به آزاد سازی مدرک خود کنید.

یکی از مراحل مهم دیگر فرستادن ایمیل اصولی است، اینکه حتما باید به موضوع ایمیل، متن و پیوست رزومه دقت داشته باشید و با توجه به مدارک ارسالی و ایمیل مناسب استاد مورد نظر را متقاعد به خواندن ایمیل و جواب دادن کنید.

مهاجرت تحصیلی زیست شناسی گیاهی - نکات مهم 

در ادامه به بعضی از نکات که مهم در مسیر مهاجرت است می‌پردازیم:

بهتر است دانشگاهی که در ایران برای تحصیل انتخاب می‌کنید دانشگاه رتبه بالا و شناخته شده ای باشد، زیرا دانشگاه شناخته شده تر معمولا اساتید شناخته شده تری دارند که با مراکز تحقیقاتی و اساتید خارج کشور در ارتباط بیشتری هستند و می توانند شما را توصیه کنند. همچنین فارغ التحصیلان این دانشگاه ها معمولا برای خروج از کشور بیشتر اقدام کرده‌اند و از دانشگاه های بهتری پذیرش گرفته اند، حتی برخی از همین دانشجویان به عنوان دستیار تحقیقاتی در تیم ها مشغول به کار هستند و معمولا اساتید، هنگام جذب دانشجوی جدید دانشگاه دانشجویان قبلی را مورد توجه بیشتری قرار می‌دهند.

گرفتن پذیرش و فاند برای مقطع کارشناسی خیلی مطرح نیست اما برای مستر و دوره Phd تعداد بیشتری پذیرش در کشورها وجود دارد، و با توجه به رقابتی بودن، سابقه کار تحقیقاتی، نمره زبان و رزومه خوب نقاط قوت بالایی محسوب می‌شود. 

همواره در طول مسیر قدرتمند و صبورانه پیش روید و امیدوار باشید. شاید در نتیجه گرفتن به زمان زیادی نیاز داشته باشید اما ناامید نشوید، حتی اگر از استادی جواب نگرفته باشید باز هم اساتید زیادی وجود دارند که به وجود شما نیاز دارند.

برای ثبت درخواست در هر مرکز آموزشی مراحلی وجود دارد مانند وارد کردن اطلاعات شخصی، وارد کردن مدارک مقطع قبلی، وارد کردن ریزنمرات، گزارش نمرات زبان و GRE، وارد کردن رزومه و انگیزه نامه، و غیره.

آزمون GRE، یک آزمون استاندارد است که برای پذیرش اکثر مراکز آموزشی ایالات متحده‌ی آمریکا لازم است. دانشجویان تصور می‌کنند این آزمون بسیار مشکل است‌، درصورتی که افراد موفق به قبولی در آزمون تنها حدود یک تا سه ماه مطالعه کرده‌اند. این آزمون زیست‌شناسی شامل سه بخش است نوشتن تحلیلی ، استدلال کلامی و یک تست معمول مبتنی بر کامپیوتر و قصد دارد مهارت شما را در این سه بخش بسنجد. در فرآیند پذیرش دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی، میزان تأکید بر نمرات GRE متفاوت است.

در مورد اینکه کدام کشور شانس قبولی بیشتری دارید ارتباط مستقیم با رزومه شما و شرایط پذیرش دانشگاه مقصد دارد. دانشجویانی که در رشته زیست شناسی در خارج از کشور به ادامه تحصیل می پردازند، معمولا در سال اول موضوعاتی مانند زیست شناسی تحقیقاتی و کارهای آزمایشی را بررسی می کنند و همچنین در کنفرانس ها و جلساتی که توسط دانشگاه برگزار می شود شرکت می کنند. معمولا دانشجویان رشته های بوم شناسی گیاهی از اواخر سال اول تحقیقات میدانی خود را آغاز می کنند و به طور کلی دانشجویان از سال دوم تحصیل به سوی حوزه های تخصصی تر می روند. دانشجویان فیزیولوژی و تکوین یا وقت خود را کامل در آزمایشگاه می گذرانند و یا در مباحث تحقیقاتی به‌کار گیری می‌شوند.

مهاجرت تحصیلی زیست شناسی گیاهی - برترین دانشگاه ها 

در ادامه به برخی از برترین دانشگاه هایی که مرتبط با گرایش های زیست شناسی گیاهی دانشجو می‌پذیرند اشاره می‌کنیم:

بوم شناسی: موسسه پزشکی هاروارد Hughes، گیاه شناسی: دانشگاه تل آویو، و دانشگاه های دیگر مثل: دانشگاه راتگرز، دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس، دانشگاه کالیفرنیا – سن دیگو، دانشگاه مینه سوتا، کالج بارنارد، دانشگاه ماساچوست امهرست، دانشگاه ایالتی آیووا، دانشگاه تگزاس ای اند ام.

توصیه می شود برای آگاهی از موارد ذکر شده با افراد خبره در هر رشته صحبت به عمل آورید. ما در موسسه مشاوره و برنامه ریزی 3گام این امکان را فراهم آورده تا هر شخص اطلاعات مورد نیاز خود در مورد اپلای زیست شناسی گیاهی متناسب با توانایی هایش را از مشاوران تخصصی بدست آورد. برای شناخت بهترین گرایش بهتر است اول به شناخت توانایی ها و علایق خود بپردازیم .