معرفی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی
معرفی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی

 

 

معرفی ارشد اقتصاد کشاورزی

یکی از رشته های پرطرفدار کنکور کارشناسی ارشد، رشته اقتصاد کشاورزی می باشد. دلیل انتخاب این رشته علاوه بر علاقه، میتواند موقعیت شغلی و تحصیلی این رشته در آینده باشد.

تمامی داوطلبین بعد از آنکه رشته امتحانی خود را مشخص کردند، می بایستی اطلاعاتی در خصوص رشته امتحانی کسب کنند تا بتوانند احتمال موفقیت خود را در این رقابت افزایش دهند. در ادامه به بررسی این رشته پرداخته ایم.

اقتصاد کشاورزی که در گروه کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارد و جزء رشته های اصلی آزمون کارشناسی ارشد می باشد، مجموعه ای از علوم و روش هایی است که عوامل اقتصادی موثر در امور کشاورزی، روابط اقتصادی موجود بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید و توسعه ی کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می دهد . این گرایش روشهای استفاده مطلوب و بهینه از منابع طبیعی، در بخش کشاورزی را از طریق شیوه ها و ابزار کارآمد خود مورد مطالعه قرار می دهد .

در این رشته قصد بر آن است که نیروهای متخصص و کارآمدی تربیت بشوند که بتوانند با تکیه بر دانش و اندوخته های علمی و تجارب علمی خودشان، به تهیه و تدوین طرح های توسعه کشاورزی و ارزیابی اقتصادی آن در سطوح مختلف منطقه ای و یا ملی بپردازند.

برنامه درسی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی با 4 گرایش که در ادامه به آن پرداخته شده است، به شرح زیر  می باشد :

تعداد کل واحدها : 32 واحد

دروس پایه : 12 واحد

دروس تخصصی : 5 واحد

دروس اختیاری : 5 واحد

پایان نامه : 6 واحد

دانشجویان در این رشته تولید، مصرف و توزیع کالاها و خدمات را در صنعت کشاورزی، غذایی و الیاف کشاورزی مطالعه می کنند.

 

دروس و ضرایب دروس ارشد اقتصاد کشاورزی

داوطلبان این رشته با توجه به گرایش مد نظر خودشان لازم است با توجه به سرفصل ها و ضرایب دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد که در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد هر سال درج شده، به سوالات امتحانی آزمون کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی پاسخ دهند .

تعداد سوالات دروس امتحانی رشته اقتصاد کشاورزی در کنکور کارشناسی ارشد، بر اساس دفترچه سوالات کنکور، مطابق جدول زیر است :

دروس امتحانی

تعداد سوالات

زبان عمومی و تخصصی انگلیسی

30

اقتصاد خرد

20

اقتصاد کلان

20

اقتصاد سنجی

20

اقتصاد منابع طبیعی

20

اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی

20

مدیریت مزرعه

20

در خصوص ضرایب دروس امتحانی به جدول زیر توجه کنید :

گرایش

زبان عمومی و تخصصی

اقتصاد خرد

اقتصاد کلان

اقتصاد سنجی

اقتصاد منابع طبیعی

اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی

مدیریت مزرعه

سیاست و توسعه کشاورزی

1

1

1

1

1

1

1

اقتصاد تولید و مدیریت واحد های کشاورزی

اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست

بازاریابی محصولات کشاورزی

 

گرایش های ارشد اقتصاد کشاورزی

رشته اقتصاد کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد دارای 4 گرایش می باشد . گرایش های این رشته به شرح زیر می باشند :

  •  گرایش سیاست و توسعه کشاورزی

در این گرایش به بررسی قوانین و ضوابط مرتبط با واردات و صادرات محصولات کشاورزی و توسعه و تحولات بنیادی در علم کشاورزی پرداخته می شود .

  • اقتصاد تولید و مدیریت واحد های کشاورزی

در گرایش اقتصاد تولید و مدیریت واحد های کشاورزی موضوعاتی همچون زمینه های تولید محصولات مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند . علاوه بر این، مسئله برآورد هزینه های بخش کشاورزی نیز از جمله موارد قابل بررسی در این گرایش به شمار می رود .

  •  اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست

محیط زیست به شدت در معرض تخریب به دست انسان است و هر روزه آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می گردد. این گرایش با هدف هایی همچون ایجاد زمینه لازم جهت ایجاد توسعه اقتصادی پایدار و سازگار با طبیعت و محیط زیست و بهره گیری از روش های اقتصادی و نظریه ها برای بهینه سازی الگوی مصرف ایجاد شده است .

  • بازاریابی محصولات کشاورزی

همانطور که از نام این گرایش مشخص است، در این گرایش به موضوعات فروش و بازاریابی محصولات کشاورزی پرداخته می شود. این گرایش میتواند با وجود تمامی سختی های فروش و بازاریابی، بسیار جذاب و پر درآمد باشد .

 

بازار کار ارشد اقتصاد کشاورزی

کشاورزی و صنایع غذایی، جهان را تغذیه می کنند و محصولات نوآورانه ای را توسعه می دهند که نیازهای مصرف کنندگان را برآورده می کند. مدرک اقتصاد کشاورزی برای کسانی که تمایل به کار به عنوان یک رهبر تجاری در کشاورزی، فرآوری مواد غذایی، مسئول وام های کشاورزی، مدیریت شرکت و سایر زمینه های مرتبط را دارند، یک انتخاب عالی می باشد. زمینه های مرتبط با این رشته عبارتند از : مدیران شرکت، متخصصان شرکت های بزرگ کشاورزی، متخصصان محصولات کشاورزی، مدیریت ماشین آلات کشاورزی، مدیریت مزرعه و دامداری و ... .