برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم تربیتی
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم تربیتی

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد علوم تربیتی

حدود سه ماه تا کنکور ارشد بیشتر باقی نمانده که در این مدت برنامه فشرده سه ماهه خیلی می تواند به شما کمک کند. اکثر داوطلبان کنکور تاکنون شروع به مطالعه کرده اند، در این مطلب روی سخن من بیشتر با کسانی است که یا شروع نکرده اند یا اگر شروع کرده اند آمادگی چندان مطلوبی را ندارند و اکثر مطالب به صورت ناخوانده باقی مانده یا تسلط ندارند، اما در بین کسانی که قصد دارند کنکور ارشد علوم تربیتی را بدهند قطعا کسانی هستند که با توجه به ورودی بالای این رشته و بازار کار خوبی که بعضی از گرایش های علوم تربیتی دارد و یا برای آزمون  های استخدامی آموزش و پرورش از رشته  های دیگر رشته علوم تربیتی را انتخاب می کنند و شاید هنوز شروع به مطالعه نکرده اند. نباید گفت که چون زمان کمی باقی مانده و یا چون رشته متفاوتی را در مقطع کارشناسی خوانده اند و اگر علوم تربیتی رشته کارشناسیشان بوده و خیلی پایه قوی ندارند دیگر باید ناامید شد و شانس قبولی کم است. خیر، بلکه شما در این مدت زمان می توانید با داشتن یک برنامه خوب و همچنین شناختن منابع مناسب حتی جزء رتبه های خوب رشته علوم تربیتی باشید. اما باید در نظر داشت که حتما منابع خوب را مطالعه کنید چون همانطور که خودتان می دانید برای هر سر فصل علوم تربیتی منابع بسیاری معرفی شده و کاملا منطقی هست که شما نمی  توانید همه مطالب را بخوانید و تسلط هم داشته باشید. بعضی از منابع هم هستند که خیلی خوب نیستند و مطالب خاصی را پوشش نمی  دهند.

برنامه ریزی سه ماهه ارشد علوم تربیتی - با کارشناسی علوم تربیتی

قاعدتا کسانی که در مقطع کارشناسی علوم تربیتی را خوانده اند با بسیاری از مطالب آشنا هستند و حتی بسیاری از رفرنس ها را در طول دوره کارشناسی مطالعه کرده اند با یک برنامه ریزی خوب و منسجم و انتخاب منابع مناسب با بازدهی بالا می توان شانس موفقیت را افزایش داد. و همچنین می توان با تاکید بیشتر بر روی سر فصل های مهم و حذف سر فصل هایی که خیلی مهم نیستند نیز به این برنامه سرعت بخشید اما در بعضی از سرفصل ها به دلیل طرح سوالات مفهومی در چند سال اخیر شانس حذف مطالب کمتر می شود مثل سرفصل مدیریت آموزشی اگر به سوالات کنکور سال های قبل به خصوص در پنج سال اخیر مراجعه کنید به مفهومی بودن و وابسته  بودن سوالات به یکدیگر پی می برید پس خیلی در این سرفصل به فکر حذف بخشی از مطالب نباشید و به جای آن می توان در دروس دیگر این کار را کرد. مدیریت آموزشی یک مثال بود که شما بیشتر متوجه منظورم شوید. اما اگر علوم تربیتی خوانده اید و پایه چندان قوی ندارید من این پیشنهاد را به شما میکنم که بیشتر تمرکزتان را روی نقاط قوت خود بگذارید و چون زمان محدود است خیلی نمی توان به دنبال این بود که نقاط ضعفتان را ارتقا دهید به جایش سعی کنید نقاط قوت خودتان و درس هایی که بیشتر به آن ها علاقه دارید و یا بیشتر به آن تسلط دارید را در نظر بگیرید و تسلط خود را روی مطالب بیشتر کنید. از برنامه خوب هم غافل نشوید.

برنامه ریزی سه ماهه ارشد علوم تربیتی - با کارشناسی غیر مرتبط

اما شمایی که رشته تان علوم تربیتی نبوده و شناختی هم نسبت به علوم تربیتی ندارید پیشنهاد اول من این است که ابتدا خوب درمورد علوم تربیتی و گرایش ها و بازار کارش مطالعه داشته باشید یا از کسانی که این رشته را خوانده اند سوال بپرسید هنوز دیر نیست برای شروع! اما تفاوتی که شما با داوطلبانی که علوم تربیتی خوانده اند دارید در این است که هیچ شناختی نسبت به منابع ندارید پیشنهاد من در ابتدا این است که حتما منابع مناسب را شناسایی کنید که می توانید هم از دانشجویان موفق در کنکورهای سال گذشته بپرسید و هم از مشاورین این رشته کمک بگیرید. سه عامل در موفقیت کنکور شما موثر است برنامه مناسب، منابع مناسب و مرور و تسلط بر روی مطالب خوانده شده؛ شما اگر این سه مرحله را انجام دهید قطعا شانس موفقیت دارید. لازم است به این اشاره کنم که چون تایم کمتری را در مقایسه با کسانی که از تابستان شروع کرده اند یا کارشناسی علوم تربیتی خوانده اند نباید گفت شما موفق نمی شوید زیرا زمان مطالعه بیشتر نشان دهنده تسلط بر روی مطالب نیست بلکه ممکن است حتی شما در پایان این سه ماه آمادگی خیلی بیشتری نسبت به کسانی که از تابستان شروع کرده اند داشته باشید. اگر می توانید روزانه 6 الی 7 ساعت مطالعه داشته باشید به فکر حذف مطالب نباشید حداقل مطالب را در سرفصل هایی با ضریب 3 و 4 سعی کنید کامل مطالعه کنید. و تسلط خوبی داشته باشید. با داشتن روزانه  6 الی  7 ساعت مطالعه با تمرکز بالا شما قطعا می توانید آمادگی بسیار بالایی را تا روز کنکور پیدا کنید اما از این غافل نشوید که مدتی را نیز به مرور مطالب خوانده شده بپردازید پس داشتن برنامه مرور هم خیلی مهم است.

برای داشتن یک برنامه خوب لازم است که حتما شما نسبت به سبک یادگیری خود نقاط قوت و ضعف خودآگاه باشید سعی کنید با تمرکز مطالب را مطالعه کنید زیرا اگر شما ساعت ها بدون تمرکز روی یک منبع فقط بخوانید و در نظر نگیرید که آیا چیزی یاد گرفته اید یا نه به درد نخواهد خود پس حتما از تکنیک های تمرکز و مدیریت زمان استفاده کنید. به دنبال این نباشید که همه مطالب را بخوانید چنانچه شما بخواهید کامل مطالب را بدون دقت بخوانید ارزشی ندارد اما اگر نیمی از مطالب را هم بخوانید اما روی آن تمرکز بیشتری داشته باشید قطعا شانس موفقیت بیشتر است پس اگر دیدید نمی توانید همه مطالب را بخوانید از حذف سرفصل هایی که خیلی مهم نیستند و خیلی هم پرتکرار در کنکور نیستند نترسید با خیال راحت حذف کنید و به جای آن مطالب پرتکرار را بیشتر بخوانید.

ما در طرح های مشاوره و برنامه ریزی 3گام به شما کمک می کنیم که یک برنامه فشرده خوب برای این مدت باقی مانده داشته باشید و با قدرت برای کنکور آماده شوید.