برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد تربیت بدنی
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد تربیت بدنی

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد تربیت بدنی

در سال های اخیر رشته تربیت بدنی به یکی از رشته‌ های جذاب برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد تبدیل شده است. طیف وسیعی از داوطلبان در آزمون این رشته شرکت می‌کنند. در یک دسته‌ بندی کلی شرکت کنندگان این گروه را افرادی با کارشناسی تربیت بدنی یا داوطلبانی با مدرک کارشناسی غیر مرتبط تشکیل می‌دهند. با توجه به شرایط مختلف داوطلبان کنکور ارشد تربیت بدنی هر گروه داوطلبان با توجه به وضعیت کنونی خود می توانند با اجرای برنامه ریزی سه ماهه و رعایت نکاتی که مشاوران و به ویژه مشاور تخصصی رشته تربیت‌بدنی بر آن تاکید می کنند در کنکور ارشد رشته تربیت بدنی به بهترین نتیجه ممکن با توجه به شرایط خود دست پیدا کنند. بنا بر امید واهی دادن نیست اما واقعیت این است که با توجه به ماهیت فرار بخش اعظمی از مطالب رشته تربیت بدنی، حتی می‌توان در این زمان باقی مانده به نحوی عمل نمود که حداکثر بهره‌ برداری را از این زمان داشته باشیم. در ادامه نحوه برنامه ریزی سه ماهه برای هر دسته از داوطلبان را توضیح می دهیم. داوطلب باهوش کسی هست که بدون تاسف برای گذشته و سوگواری، آن گام هایی که برای آینده برمی دارد تماما درست بردارد و هیچ آزمون و خطایی نداشته باشد و اگر می‌خواهند تلاشی که تاکنون داشته اند به بار بنشیند باید با استراتژی ها و تکنیک های ویژه تکمیل و جمع بندی شود.

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد تربیت بدنی دانشجویان غیر مرتبط

داوطلبان بسیاری دارای کارشناسی غیر مرتبط هستند اما با توجه به علایق و شرایط خود تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته تحصیلی گرفته‌اند. شاید در نگاه اول شرکت در یک گروه آزمایشی متفاوت از رشته تحصیلی خود بسیار سخت به نظر بیاید اما زیرگروه‌بندی رشته تربیت بدنی برای کنکور ارشد به شکلی است که شاید با نگاهی به آن و رتبه‌های برتر این زیرگروه‌ ها نظرتان کمی تغییر کند. هر یک از زیرگروه‌ ها تنها دارای یک درس تخصصی با ضریب 4 دارد و الباقی دروس تخصصی به غیر از درس سنجش و اندازهگیری (که ضریب آن 2 است)، همگی ضریب یک دارند. این بدان معنی است که شما می‌توانید در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا آزمون تنها با تمرکز بر تعداد کمی از دروس رتبه خوبی را در زیرگروه مد نظر خود به دست آورید.

معمولا داوطلبان با رشته‌های غیر مرتبط تصورشان این است که حدود 4 سال به دلیل تفاوت رشته از بقیه عقب هستند !

این تصور با توجه به رتبه های برتر سال های گذشته که اغلب به طور مساوی بین داوطلبان مرتبط و غیرمرتبط تقسیم شده است غلط به نظر می‌رسد! اکثر مطالب کنکور تربیت بدنی بسیار حفظی و فرار هستند و مطمئنا هیچ داوطلبی مطالب 4 سال پیش را الان به خاطر نمی‌آورد و او هم مثل شما باید به خواندن مطالب به طور کامل و دقیق بپردازد.

مهمترین کار برای این دسته از داوطلبان تعیین گرایشی است که قصد دارند در مقطع ارشد در آن ادامه تحصیل بدهند. زیرا همانطور که گفته شد در صورتی که فرد بداند در چه زیرگروهی قصد آزمون دارد کار بسیار بسیار راحت تری خواهد داشت. اگر جزو این دسته از داوطلبان هستید و مطالعه قبلی داشتید، شاید از خود سوال بپرسید که آیا نیاز هست منابع مطالعاتی خود را تغییر دهید یا خیر؟ آیا به اندازه کافی مطالعه داشتید یا خیر؟

با توجه به اینکه شما مطالعه داشتید، در صورتی که دروس اصلی مربوط به گرایش خود را به پایان رساندید به شما توصیه می‌کنم که سه ماه باقیمانده را به دو قسمت تقسیم کنید، یک بخش برای مرور منابع مطالعه شده و یک بخش برای تست زنی و تحلیل کنکورهای پیشین.

اگر هم جزء آن دسته از داوطلبانی هستید که هنوز مطالعه خود را شروع نکردید توصیه می‌کنم با استفاده از مشاورین 3گام بهترین منبع ممکن را برای گرایش مورد نطر خود انتخاب کنید و سه ماه پیش رو را به سه قسمت تقسیم کنید؛ 4 تا 6 هفته مطالعه منابع، 1 یا 2 هفته مرور و ماه پایانی زدن کنکورهای سال‌های پیشین و تحلیل آن‌ها.

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد تربیت بدنی دانشجویان تربیت بدنی

این دسته از داوطلبان به دلیل اینکه در این سال ها نقاط قوت و ضعف خود را در دروس مختلف به خوبی می دانند، برای حذف دروس و برنامه ریزی کار راحت تری دارند اما باید توجه داشته باشند که رقبای بسیار زیادی از سایر رشته ها دارند و باید وقت کافی را برای مطالعه خود بگذارند و از این فرصت باقیمانده به بهترین نحو استفاده کنند.

اگر مطالعه قبلی داشته‌اید بهترین کار این است که در زمان باقی مانده 6 تا 8 هفته را به مرور مطالب مطالعه شده خود (به خصوص درس سنجش و درس تخصصی زیر گروه مدنظرتان) بپردازید و 4 تا 6 هفته فقط به بررسی کنکور های پیشین. یک نکته که شاید بتواند شما را خیلی پیش بیاندازد مطالعه برخی سرفصل های پر تکرار کنکور در درس های مطالعه نشده شماست که برای مطالعه زمانی در حدود 4 ساعت یا حتی کمتر از شما می‌گیرد اما به احتمال بسیار زیاد برای شما 5 درصد اضافه‌ تر به ارمغان می‌آورد. برای مثال فرض کنید شما قصد شرکت در زیر گروه آسیب شناسی را دارید و تا به حال درس مدیریت را مطالعه نکردید اما با بررسی کنکورهای پیشین متوجه می‌شوید از موضوع جداول مسابقاتی همیشه یک یا دو سوال در کنکور مطرح شده است، بدیهی است مطالعه 5 یا 6 ساعته این مبحث بسیار ارزشمند است زیرا می‌تواند تا 10 درصد شما را پیش بیاندازد. این کار بایستی بسیار با دقت و تجربه کافی انجام شود زیرا ممکن است با انتخاب اشتباه خود را دچار سردرگمی کنید.

اما اگر مطالعه قبلی نداشتید هیچ جای نگرانی نیست زیرا مشاوران تخصصی موسسه 3گام در رشته تربیت بدنی داوطلبان زیادی را راهنمایی کرده اند که در سه ماه پایانی مطالعه را شروع کردند و با کسب رتبه دو رقمی در دانشگاه های برتر تهران و در دوره روزانه پذیرش گرفته اند.

بهترین راه کار برای این دسته از افراد از دیدگاه ایشان تمرکز بر روی نقاط قوتی است که در طول دوره تحصیل قطعا آنها را شناسایی کردید. مطالعه دروسی که خواندن آنها برای شما راحت‌تر است و البته مطالعه سر فصل هایی که در هر درس برای شما درک و فهم ساده تری دارد و همچنین در کنکورهای پیشین پر سوال بوده اند.

بر فرض مثال شما در درس حرکت شناسی بسیار خوب هستید اما در درس آسیب، آسیب های زانو و در درس فیزیولوژی نیز مبحث قلب را هم تا حدودی بلد هستید، اینجا به شما توصیه می‌شود همین مباحث را با دقت مطالعه کنید و در ماه آخر به دقت به بررسی کنکورهای پیشین بپردازید و سوالات آن را به خوبی بررسی کنید و جواب‌های تشریحی آن ها را به دقت مطالعه کنید.

در پایان یک نکته طلایی برای همه داوطلبان

 از درس سنجش غافل نشوید، این درس کلیدی برای رتبه خوب در تمامی گرایش هاست و حتما کنکورهای پیشین را در ماه پایانی منتهی به کنکور بررسی کنید.