برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی
برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی

 

 

برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی

دلیل اینکه مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی مطلب برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی را آماده کرده است این است که از میان داوطلبانی که برای کنکور ارشد خود را آماده می کنند، بسیاری هستند که حتی از سه ماه مانده به کنکور (به طور حدودی) مطالعه خود را شروع می کنند اما قادر هستند که به خوبی با داوطلبان دیگری که از تابستان یا پاییز شروع به مطالعه کرده اند، رقابت کنند و در بعضی موارد حتی نتیجه ای بهتر از نتایج آن دسته در کنکور کسب کنند. رمز اصلی این موفقیت چیست؟

مسلما در حوزه رشته زبان انگلیسی دارا بودن دانش زبان عمومی بالا اولین پیش شرط کسب موفقیت در کنکور ارشد است. داوطلبانی هستند که به رشته زبان علاقه مند هستند اما رشته کارشناسی آن ها متفاوت بوده است. در ادامه به دسته بندی داوطلبان کنکور ارشد زبان انگلیسی خواهیم پرداخت.

 

برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی دسته بندی داوطلبان

داوطلبانی هستند که به رشته زبان علاقه مند هستند اما رشته کارشناسی آن ها متفاوت بوده است. این دسته از داوطلبان به دو دسته تقسیم می شوند.

 

دسته بندی داوطلبان کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی – داوطلبان با علاقه جدی

دسته اول افرادی هستند که به شکل جدی تری علاقه خود را دنبال کرده اند و تا حدی وارد حیطه آموزش یا ترجمه شده اند و تجربه ای هر چند جزیی کسب کرده اند. این افراد به لزوم دارا بودن دانش نظری در حوزه کاری خود پی برده اند؛ دانش زبان عمومی قابل قبول و همچنین انگیزه بالایی برای کسب موفقیت دارند. آینده این افراد (حتی اگر هنوز تجربه تدریس یا ترجمه نداشته اند اما سطح زبان عمومی خوبی دارند) در این رشته روشن است و با داشتن یک برنامه و زمان بندی منسجم و پشتکار و تلاش مورد نیاز قادر هستند با دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در رشته زبان تحصیل کرده اند، رقابت کنند.

اما مطمئنا دانشجویان کارشناسی رشته زبان را نباید دست کم گرفت! در واقع، این داوطلبان نه باید خودشان را دست کم بگیرند و نه مغرور به سطح علمی خود بشوند. این دسته از داوطلبان می توانند با یک برنامه سبک تر و در عوض عمیق تر به دانش جامعی در دو بخش عمومی و تخصصی برسند و با توجه به پایه قوی در دروس تخصصی (البته در صورت کسب نمره قابل قبول در دروس مذکور در مقطع کارشناسی) با سرعت بیشتری گام های برنامه را گذرانده و به مرحله تست زنی برسند.

 

دسته بندی داوطلبان کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی – داوطلبان بدون علاقه بالفعل

دسته دوم افرادی هستند که هنوز علاقه آن ها به این رشته به صورت بالفعل نمایان نشده است و عمدتا سطح زبان بالایی ندارند. به این دسته از داوطلبان پیشنهاد دپارتمان تخصصی کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی برنامه ریزی سه ماهه‌ ای برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی را آماده کرده است تا از میان داوطلبانی که برای کنکور ارشد آماده می ‌شوند، حتی آن دسته که از داوطلبان که از سه ماه مانده به کنکور (به طور حدودی) مطالعه خود را شروع می کنند، قادر باشند که به خوبی با داوطلبان دیگری که از تابستان یا پاییز شروع به مطالعه کرده اند، رقابت کنند و در بعضی موارد حتی نتیجه ای بهتر از نتایج آن دسته در کنکور کسب کنند. اما رمز اصلی این اتفاق چیست؟

مسلما در حوزه رشته زبان انگلیسی دارا بودن دانش زبان عمومی بالا اولین پیش شرط کسب موفقیت در کنکور ارشد است.

 

برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی مراحل مطالعه داوطلبان

اولین نکته ای که به عنوان یکی از شروط موفقیت معرفی کردیم سطح دانش زبان عمومی بود. اما شرط دیگری که بسیار مهم و حائز اهمیت است، توانایی تنظیم یک برنامه زمانی برای انجام تک تک مراحل مطالعه است. مراحل مطالعه به این ترتیب هستند:

  1. مرحله مطالعه مفهومی: در این مرحله می‌توان کتاب های مرجع یا جزوه قابل اطمینانی را مطالعه کرد. این مرحله برای داوطلبانی که در طول دوره کارشناسی کتاب های مرجع را مطالعه کرده اند، به یک مرور اجمالی محدود می شود.
  2. مرحله مطالعه کتاب های تست: این مرحله بهتر است (در صورت داشتن زمان کافی) در دو مرحله انجام گیرد. در این مرحله درسنامه های کتاب مطالعه می شود و تست ها به صورت آموزشی زده  می شوند.
  3. مرحله آمادگی نهایی: در این مرحله سوالات کنکور های سال های قبل بررسی و تحلیل می شوند.

بدیهی است این زمان بندی برای داوطلبان حتی به صورت تقریبی و غیر دقیق، کاری سخت و استرس زا خواهد بود.

 

برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی اولویت بندی منابع درسی

نکته سومی که در شرایط زمان محدود اهمیت دو چندان پیدا می‌کند توجه به اولویت ها در مطالعه منابع درسی است. برای مثال داوطلب ارشد گرایش ادبیات انگلیسی در این زمان محدود، در صورتی که تا به ‌حال مطالعه ای در درس تاریخ ادبیات نداشته است، به هیچ وجه نباید مطالعه این درس حجیم را شروع کند. داوطلب گرایش مترجمی با زمان محدود مطالعه درس مهارت های ترجمه را باید اولویت آخر خود قرار دهد. و یا داوطلب گرایش آموزش زبان باید بداند که در برخی دروس تخصصی فصول متعددی هستند که در بهترین حالت تنها یک سوال از آن ها در کنکور می آید. و یا در صورتی که پایه ریاضی شخص ضعیف است، مطالعه بخش هایی از فصل داده های آماری که فرمول ها و محاسبات ریاضی دارد، الزامی نیست. به طور کلی، شناخت و آگاهی از چنین مواردی به شما کمک خواهد کرد تا به شکل بهینه تری در این مدت مطالعه کنید و بخش های کم اهمیت تر را به قیمت مطالعه بیشتر و عمیق تر بخش های پراهمیت رها کنید.

 

 

 

اما آیا در این مدت محدود می توانیم به رتبه های دو رقمی و دانشگاه های تاپ تهران یا شهرهای بزرگ دست پیدا کنیم؟

من این سوال را در هر یک از گرایش ها به صورت جدا پاسخ می دهم.

 

برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد مجموعه زبان انگلیسی - نحوه مطالعه در زمان محدود

برای این که با یک برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد زبان بتوانید موفق باشید با توجه به گرایش انتخابی پیشنهادات زیر را جدی بگیرید!

 گرایش آموزش:

 با توجه به ظرفیت بالای پذیرش دانشگاه ها در مقطع ارشد در این گرایش، با فرض سطح زبان عمومی نسبتا خوب، اگر حداقل 5 ساعت در روز مطالعه مفید داشته باشید و اشکالات خود را رفع کنید چنین امکانی وجود دارد.

توضیح تفصیلی:

در گرایش آموزش زبان انگلیسی سه درس تخصصی وجود دارد که عباتند از: روش های تدریس، آزمون سازی و زبان شناسی. هر یک از این دروس در آزمون شامل 20 سوال هستند. نکتۀ حائز اهمیت این است که نهایتا برای هر سه درس و شصت سوال تخصصی تنهای یک درصد به داوطلب اختصاص داده خواهد شد. پس مهم نیست که شما به سوالات هر سه درس به تعداد بالا پاسخ دهید. ممکن است شما یکی از دروس بالا را به خوبی مطالعه نکرده باشید! مشکلی نیست چون می‌توانید با درصد بالای دو درس دیگر ضعف خود را جبران کنید. در نهایت اگر بتوانید از 60 سوال بخش تخصصی به بیش از 30 سوال پاسخ درست بدهید و درصد بالای 50 کسب کنید، خبرهای خوبی در راه خواهد بود! البته به هیچ وجه نباید تاثیر درصد عمومی را کم‌اهمیت پنداشت!!

60 سوال عمومی شامل 10 سوال گرامر، 20 سوال لغت، 10 سوال کلوز تست (که خود شامل 5 سوال لغت و 5 سوال گرامر می‌شود)، و 20 سوال درک مطلب می‌شود. اگر تا الان مطالعه ای برای بخش لغت نداشته اید، نباید نسبت به پاسخ دادن سوالات آن خوشبین باشید چون منابع لغت وسیع هستند و سطح لغات مورد سوال بالا! اما اگر اصرار دارید که لغت بخوانید می‌توانید کتاب  essential words for GRE را مطالعه کنید که حدودا 800 لغت دارد. اما باز هم این نکته را بدانید که در بهترین و رویایی ترین حالت با مطالعه این کتاب به یک سوم سوالات لغت می توانید پاسخ بدهید. پس چه باید کرد؟ گرامر و ریدینگ خود را تقویت کنید! این دو بخش نسبت به لغت کمی ساده تر هستند و در صورت مطالعه باکیفیت می‌توانید به یک سوم سوالات بخش عمومی پاسخ دهید. اگر موفق به کسب این مهم شدید خوشحال باشید، چون در این گرایش درصد عمومی بالای 30 درصد ارزش بالایی دارد.

حالا می ‌توانیم برنامه ریزی کنیم! الان که دید بهتری نسبت به هدف خود پیدا کردید می توانیم درباره منابع و برنامه مطالعه صحبت کنیم.

 

حالت اول: اگر مقطع کارشناسیتان از گرایش های مجموعه زبان انگلیسی بوده است، با بخش زیادی از دروس تخصصی این گرایش آشنا هستید! اگر فرصت کافی دارید برای روش تدریس یک یا دو کتاب رفرنس بخوانید! اگر نه، برای هر سه درس مستقیم سراغ کتاب های تست بروید! یاداوری این نکته بسیار مهم است که من به هیچ وجه نمی توانم ارزش مطالعه کتاب های رفرنس را نادیده بگیرم، اما اگر نهایتا حدود 5 ساعت در روز قرار است مطالعه داشته باشید، مجبور هستید ازین کار صرف نظر کنید. البته اگر بتوانید به یک جزوه با کیفیت دسترسی پیدا کنید و قبل از شروع کتاب های تست مطالعه کنید، میزان بازدهی مطالعه کتاب های تست بسیار افزایش پیدا می‌کند.

 

حالت دوم:  اگر تغییر رشته ای هستید سعی کنید به یک جزوه ی خوب یا شخصی که کار رفع اشکال برایتان انجام دهد دسترسی پیدا کنید! یادتان باشد که سوالات سعی کنید کتاب های تست را حداقل 2 بار مطالعه کنید و نکته و خلاصه برداری کنید. برای دروس عمومی نیز مطالعه لغت و حتی ریدینگ را تقریبا هر روز در دستور کار داشته باشید. در حوزه گرامر، با این که دانش عمومی گرامر شما از تمام مباحث در حد متوسط مورد نیاز است، اما سوالات آن از چند مبحث مشحص و محدود مطرح می ‌شود؛ در نتیجه لزوم مطالعه یک جزوه یا کتاب مخصوص کنکور ارشد رشته زبان انگلیسی بیش از پیش احساس می‌ شود. بدانید که 30 درصد دانش لازم برای پاسخ به سوالات گرامر دانش تئوری شماست و 70 درصد باقیمانده مهارت تست زنی شماست. پس در عین حال که 30 درصد مذکور مهم است مراقب باشید وقتتان را بیش از حد صرف مطالعه نکات نکنید و در عوض با سوالات گرامر دست و پنجه نرم کنید! سعی کنید برای تقویت ریدینگ خود از مجله ها و روزنامه و سایت های خبری و اکادمیک استفاده کنید.

در طی دو سال اخیر حداقل نیمی از رتبه های دورقمی ما در گرایش آموزش اعم از رتبه های 27، 59، 87، 39، 80، 85، 48، 72، و 84 در سه یا نهایتا 4 ماه مطالعه مفید به این رتبه ها رسیده اند.

از دوران عید خود نهایت استفاده را بکنید! اگر در این شرایط به فکر تفریح و استراحت در دوران عید هستید، می‌توانید فکر قبول شدن در دانشگاه های دولتی باکیفیت را هم از ذهنتان خارج کنید!  در ماه های انتهایی حتما مرور و رفع اشکال و تحلیل کنکورهای سال های قبل را در دستور کار داشته باشید. در صورتی که مطالعه با کیفیتی داشته اید، می توانید در کلاس های جمع بندی و نکته تست موسسه ما نیز شرکت کنید.

 

گرایش مترجمی:

 با توجه به اینکه اکثر دانشجویان کارشناسی زبان در این گرایش تحصیل کرده اند و همچنین این که ظرفیت دانشگاه های دارای این رشته محدود است، قبول شدن در دانشگاه های دولتی روزانه یا شبانه نیازمند سطح زبان عمومی بالا در وهله اول و زمان مطالعه بیشتری در روز می باشد. اما این حرف به این معنا نیست که قبولی در دانشگاه های دولتی در این گرایش غیر ممکن است! در این گرایش نیز یکی از داوطلبان بنده از دی ماه شروع به مطالعه کردند و نهایتا به رتبه 27 این گرایش دست پیدا کردندهمچنین داوطلب دیگری که حدودا 4 ماه مطالعه داشتند اما با میزان زمان کم در روز، تنها به دلیل استمرار و پشتکارشان موفق به کسب رتبه 23 شدند.

توضیح تفصیلی:

در گرایش مترجمی در بخش تخصصی می توان گفت که درس مجزا وجود دارد که عبارتند از: اصول و مبانی ترجمه، بررسی مقابله ای، زبان شناسی، واژه شناسی و مهارت های ترجمه که به ترتیب 25 سوال، 10 سوال، 10 سوال، 10 سوال و 5 سوال دارند. پس می توان به راحتی ادعا کرد کسی که در درس اصول و مبانی به دانش قابل قبولی رسیده باشد، دو سوم مسیر تخصصی را طی کرده است. اما اگر الان می خواهیم شروع کنیم چه کنیم؟ باز هم مهم ترین درس و البته سنگین ترین درس پیش روی شما همان اصول و مبانی است. مسلما در گام اول به کتاب رفرنس نوشته جرمی ماندی تسلط پیدا کنید و سپس سراغ کتاب تست بروید. درس بسیار سنگینی است؟ می دانیم! پس بیایید از درس های دیگر برای کشیدن جور آن استفاده کنیم! درس بررسی مقابله ‌ای به شدت ساده و قابل مدیریت است. با مطالعه عمیق یک کتاب تست می توانید به تعداد زیادی از 10 سوال این درس پاسخ دهید. همچنین بخش زیادی از درس واژه شناسی در منابع درس زبان شناسی وجود دارد. پس اگر تنها زبان شناسی را عمیق مطالعه کنید می توانید از سوالات واژه شناسی هم به چند سوال پاسخ دهید! در نهایت درس مهارت های ترجمه در این فرصت اندک ارزش مطالعه ندارد. اگر بتوانید از 60 سوال تخصصی به حدود 35 سوال پاسخ درست بدهید، به شما تبریک می گویم!

60 سوال عمومی شامل 10 سوال گرامر، 20 سوال لغت، 10 سوال کلوز تست (که خود شامل 5 سوال لغت و 5 سوال گرامر می‌شود)، و 20 سوال درک مطلب می‌شود. اگر تا الان مطالعه ای برای بخش لغت نداشته اید، نباید نسبت به پاسخ دادن سوالات آن خوشبین باشید چون منابع لغت وسیع هستند و سطح لغات مورد سوال بالا! اما اگر اصرار دارید که لغت بخوانید می‌توانید کتاب essential words for GRE را مطالعه کنید که حدودا 800 لغت دارد. اما باز هم این نکته را بدانید که در بهترین و رویایی ترین حالت با مطالعه این کتاب به یک سوم سوالات لغت می‌ توانید پاسخ بدهید. پس چه باید کرد؟ گرامر و ریدینگ خود را تقویت کنید! این دو بخش نسبت به لغت کمی ساده تر هستندو در صورت مطالعه باکیفیت میتوانید به یک سوم سوالات بخش عمومی پاسخ دهید. اگر بتوانید درصدی در حدود 35 تا 40 درصد کسب کنید، تبریک من به شما معنای جدی تری پیدا می کند!

حالا می‌توانیم برنامه ریزی کنیم! الان که دید بهتری نسبت به هدف خود پیدا کردید می توانیم درباره منابع و برنامه مطالعه صحبت کنیم. می دانیم که در این گرایش ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بسیار کم است! پس اگر کنکور ارشد اولویت اول شما نیست، واقعا نمیدانم چرا در حال مطالعه این متن هستید. شما مجبور هستید از بسیاری از برنامه های جانبی خود در این سه ماه صرف نظر کنید و قوت غالب ذهنتان فقط و فقط درس باشد.

در حوزه دروس تخصصی بجز درباره درس اصول و مبانی، اگر پایه درسی‌ شما قوی باشد با مطالعه کتاب های تست می توانید به دانش قابل قبولی دست پیدا کنید. سعی کنید حداقل دو دور کتاب های تست را مطالعه کنید و خلاصه و نکته برداری را انجام دهید. در حوزه عمومی نیز حتما یک کتاب رفرنس و یک کتاب تست برای گرامر را در برنامه خود دشته باشید. بدانید که 30 درصد دانش لازم برای پاسخ به سوالات گرامر دانش تئوری شماست و 70 درصد باقیمانده مهارت تست زنی شماست. پس در عین حال که 30 درصد مذکور مهم است مراقب باشید وقتتان را بیش از حد صرف مطالعه نکات نکنید و در عوض با سوالات گرامر دست و پنجه نرم کنید! برای تقویت گرامر خود می توانید در کلاس های جمع بندی گرامر موسسه ما نیز شرکت کنید و با تحلیل سوالات کنکور 5 سال اخیر افق و ظرافت دید خود را نسبت به سوالات گرامر تقویت کنید!  هر روز لغت و ریدینگ را در برنامه خود بگنجانید. سعی کنید برای تقویت ریدینگ خود از مجله ها و روزنامه و سایت های خبری و اکادمیک استفاده کنید. در نهایت تحلیل عمیق و ریز سوالات کنکور سال های قبل نظیر گلی است که یک مهاجم موظف است به ثمر برساند، به نحوی که درصورت عدم موفقیت در این امر تلاش کل تیم عبث و بی‌ثمر خواهد بود. پس تلاش خود در این دوره را با این کار به تثبیت برسانید!

پ.ن. در این گرایش تعداد داوطلبان تغییر رشته ای بسیار محدود است. آن اقلیت هم می ‌توانند در وهله اول با تقویت زبان عمومی خود و سپس پیروی از گام های ذکر شده به رتبه دلخواه خود برسند.

 

 گرایش ادبیات:

 با توجه به حجم و دشواری دروس تخصصی این گرایش، توصیه می شود اگر دانشجوی تغییر رشته ای هستید، و علاقه مند هستید که در دانشگاه دولتی قوی قبول شوید، به این گرایش فکر نکنید! مگر این که واقعا علاقه مند به این گرایش باشید و هدفتان کنکور امسال نباشد. اما دانشجویان کارشناسی ادبیات مطمئنا می توانند با یک برنامه منظم به سطح دانش کافی هم در بخش زبان عمومی و هم در بخش تخصصی برسند.

در نهایت می توان ادعا کرد که در صورت دارا بودن سطح زبان قابل قبول، قبول شدن در دانشگاه های دولتی در گرایش آموزش و حتی گرایش های مترجمی و ادبیات امکان پذیر است. بدیهی است اگر بخواهید در دانشگاه های دولتی تهران قبول شوید، باید به نسبت تلاش خود را هم بیشتر کنید و در این مدت باید مطالعه برای کنور اولین اولویت زندگی تان باشد.

توضیح تفصیلی:

آزمون کنکور ارشد گرایش ادبیات انگلیسی مانند داوطلبان این آزمون خاص و منحصر به ‌فرد است. این ادعا از این نظر مطرح می شود که درصد رتبه های برتر نیز در بخش تخصصی این آزمون در حالت معمول حدود 20 درصد است. پس بخش تخصصی آزمون شدیدا دشوار است. در نتیجه انتظارات خود را از درصد تخصصی تان تعدیل کنید و بدانید که رمز موفقیت جای دیگری نهفته است!

اکثر داوطلبان رتبه برتر این گرایش درصد عمومی بالایی دارند. درصد هایی در حدود 60 درصد. پس در این زمان محدود شما باید حداقل دو سوم و یا حتی سه چهارم زمان خود را صرف مطالعه بخش عمومی کنید. در بخش تخصصی ترجیحا درس نقد یا فنون و صناعات را برای مطالعه انتخاب کنید و یک یا نهایتا دو کتاب را چند بار مطالعه کنید.

برنامه ریزی و مرور برای شما داوطلبان ادبیات انگلیسی بسیار بسیار حیاتی است. شما باید به اندازه کافی لغت مطالعه کنید و در کنار آن سطح گرامر و درک مطلب خود را نیز بالا ببرید! پس ماموریت اصلی شما همین جا در ساختمان 60 طبقه ای زبان عمومی است! اگر بتوانید در بخش های گرامر و لغت و درک مطلب جمعا به بالای 30 پاسخ درست برسید (یعنی درصد بالای 50%) و از نصف طبقات این ساختمان بدون آسانسور بالا بروید، منظره ای زیبا در انتظار شماست! برای تقویت گرامر خود می توانید در کلاس های جمع بندی گرامر موسسه ما نیز شرکت کنید و با تحلیل سوالات کنکور 5 سال اخیر افق و ظرافت دید خود را نسبت به سوالات گرامر تقویت کنید!

در نهایت این مسئله را بدانید که شما باید از زمان خود بر اساس قاعده و قانون ذکر شده استفاده کنید. اگر به زبان عمومی کم توجهی کنید محکوم به شکست هستید! زمان خود را برای دروسی بگذارید که میدانید خواهید توانست به سوالات آن پاسخ دهید! در تحلیل و بررسی سوالات کنکور سال های قبل از هیچ تلاشی و ایثاری فروگذار نکنید و حتما نکته برداری و خلاصه برداری را در دستور کار داشته باشید.