برنامه ریزی سه ماهه برای ارشد مشاوره
برنامه ریزی سه ماهه برای ارشد مشاوره

 

 

برنامه ریزی سه ماهه برای ارشد مشاوره

داوطلبانی که  در فرصت حدود سه ماه با قی مانده می خواهند برای خواندن کنکور ارشد مشاوره شروع کنند به دو دسته تقسیم می شوند:

1)داوطلبانی که رشته کارشناسی آنها مشاوره است

2) داوطلبانی که رشته کارشناسی آنها غیر مرتبط است

در ادامه مطلب به بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور کاشناسی ارشد رشته مشاوره و مجموعه اقداماتی که داوطلبان باید برای موفقیت انجام بدهند می پردازیم.

 

برنامه ریزی سه ماهه برای ارشد مشاوره -  داوطلبان با کارشناسی مشاوره 

دسته اول داوطلبانی هستند که چون رشته کارشناسی آن ها مشاوره و یا رشته های  مرتبط است با محتوای دروس ارشد تا حدودی آشنایی دارند. علاوه بر این با روش خواندن دروس نظریه های روان درمانی و شخصیت و سایر دروس تقریبا آشنا هستند. اگر داوطلب تازه فارغ التحصیل شده باشد که کار برایش بسیار ساده تر است زیرا که مطالب برای داوطلب تازگی ندارد و هنوز مطالب در حافظه کوتاه مدت داوطلب وجود دارد. این دسته از داوطلبان کارشان برای برنامه ریزی سه ماهه تا کنکور ارشد مشاوره ساده تر است. چیزی که به این داوطلبان کمک می کند این است که بتوانند اولین و مهم ترین نکته یعنی زمان خود را مدیریت کنید. برای مدیریت زمان سه ماهه باقی مانده تا روز کنکور مواردی که می تواند به این دسته از داوطلبان کمک کند انتخاب منابع خوب همراه تست زنی قوی در این مسیر است. احتمالا این داوطلبان به نسبت داوطلبان دسته دوم تندخوان تر هستند زیرا مطلبی که می خوانند برایشان ناآشنا نیست. اما اگر داوطلبان فاصله زیادی از درس داشته اند علاوه بر مدیریت زمان باید بتوانند از طریق مشاور متخصص نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند زیرا با توجه به زمان باقی مانده تا کنکور و با توجه به فاصله ای که از کارشناسی خود داشته اند نیاز است بدانند دقیقا نقاط قوت و ضعف آنها در چیست تا بتوانند در این مدت باقی مانده از نقاط قوت و ضعف خود بیش ترین استفاده را کنند تا زمان را صرف نقاط ضعف خود نکنند. برای داشتن یک جلسه مشاور تخصصی و بررسی شما توسط مشاور ارشد مجموعه مشاوره می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید. 

 

 

برنامه ریزی سه ماهه برای ارشد مشاوره- داوطلبان با مدرک کارشناسی نا مرتبط 

دسته دوم داوطلبانی هستند که کاملا با این رشته بیگانه هستند. این داوطلبان برای کسب اطلاعات در مورد رشته مشاوره می توانند به مطلب معرفی کارشناسی ارشد مشاوره مراجعه نمایند. این دسته از داوطلبان کارشان نسبت به دسته اول سخت تر است زیرا که اصلا با محتوای دروس آشنایی ندارند و نمی دانند کدام درس نسبت به دروس دیگر ساده تر یا سخت تر است. معمولا نکاتی که به این دسته از داوطلبان در این برنامه ریزی سه ماهه کمک می کند این است که داوطلب اولین گام و مهم ترین گام انتخاب منابع کم حجم تر ولی با بازدهی بیش تر متناسب با شرایط خودش را داشته باشد زیرا که اگر منبع به درستی انتخاب نشود ممکن است داوطلب اصلا به حجم آن نرسد و نتواند کتاب را به اتمام برساند علاوه بر این موضوع باید بتواند منابعی را انتخاب کند که مطالب را با زبان ساده تری توضیح داده باشد تا درک موضوع برای داوطلب ساده تر باشد اما این گام اولین گام داوطلب برای شروع است و اگر بخواهد در این مسیر به موفقیت برسید نیاز است نکاتی دیگری را در نظر داشته باشد. گام بعدی که می تواند به داوطلب کمک کند، داشتن چارت بر نامه ریزی روزانه است چون این دسته از داوطلبان با محتوای درس آشنایی ندارند نمی دانند از کتاب شروع کنند چون مهم است داوطلب در طول روز برنامه را از کدام کتاب شروع می کند و دقیقا چه حجمی از مطالب را در آن تایم مشخص شده می خواند. تا بتواند روند مطالعه خود رو بررسی کند که آیا روندی که در پیش گرفته رو به صعود است یا نزول. در این روند نکته دیگری که به داوطلب کمک می کند: اگر داوطلب زمان کافی ندارد باید بداند روی کدام فصول سرمایه گذاری بیش تری کند یا کدام فصول از روند مطالعه باید حذف شوند. بسیاری از داوطلبان چه آنهایی که رشته کارشناسی آنها مرتبط است چه آنهایی که غیر مرتبط است به یک اندازه به تمام فصول اهمیت می دهند و این باعث می شود فرد زمان خود را به جای مرور بیش تر روی فصول پر تکرار روی فصول کم اهمیت تر بگذارد و این باعث می شود فرد فرصت مرور کمتری برای مباحث مهم پیدا کند. نکته بعدی در این مدت باقی مانده در کنکور که بیش تر از همه می تواند به داوطلب کمک کند نحوه خواندن هر درس به ویژه درس آزمون های روانی است زیرا اگر داوطلب با نحوه خواندن آنها آشنا نباشد ممکن است احساس دلزدگی و در نهایت رها کردن کنکور شود.

داوطلبان باید بدانند سرعت مطالعه آن ها در خواندن دروس مناسب است یا خیر زیرا اگر سرعت آنها مناسب نباشید قطعا باید حذف سر فصل را انجام دهند در غیر این صورت افراد کندخوان شاید به مطالعه تمام دروس نرسند. حتی ممکن است حذف درس برای این داوطلبان انجام شود. داوطلبان باید اهمیت هر درس را در کنکور بدانند تا اگر بخواهند درسی را حذف کنند یا کمتر بخوانند بدانند آن درس، کدام درس باید باشد.

 

در دپارتمان تخصصی رشته مشاوره 3گام ، تمام نکاتی که در بالا اشاره شد از سمت مشاور تخصصی کارشناسی ارشد رشته مشاوره به طور کامل در نظر گرفته می شود. مشاور متخصص در این مسیر میتواند برای داوطلبانی که ، تا به حال شروع نکرده اند با توجه به زمان باقی مانده اقداماتی در جهت افزایش بازدهی داوطلبان انجام دهد و برای داوطلبانی که روند مطالعه خود را شروع کرده اند و احساس درجازدگی دارند یا از روند و کیفیت مطالعه خود تا به حال احساس رضایت ندارند اصلاحاتی را در برنامه اعمال کند که از حداکثر پتانسیل های داوطلب در جهت رسیدن به هدف استفاده شود.