بهترین گرایش ارشد پرستاری 
بهترین گرایش ارشد پرستاری 

 

 

بهترین گرایش ارشد پرستاری 

یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد پرستاری، انتخاب بهترین گرایش ارشد پرستاری برای ادامه تحصیل می باشد. به دلیل وجود تعداد زیاد گرایش ها معمولا داوطلبان در مورد انتخاب بهترین گرایش ارشد پرستاری دچار مشکل می شوند. انتخاب بهترین گرایش به ویژه از نظر بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد پرستاری برای داوطلبان این رشته اهمیت دارد. همانطور که می دانید شاید نتوانیم به صورت مطلق بهترین گرایش ارشد پرستاری را معرفی کنیم چرا که شرایط داوطلبان مختلف با هم فرق می کند و از نظر علاقه، آینده مورد انتظار، استعداد، پشتکار و... با هم متفاوت هستند، در این مطلب چند گرایش ارشد پرستاری که طرفداران بیشتری دارد از جهات مختلف بررسی می کنیم تا بتوانید متناسب با شرایط خود بهترین گرایش ارشد پرستاری را انتخاب کنید. البته به هنگام انتخاب دقت داشته باشید ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد پرستاری به تفکیک دانشگاه را هم بررسی کنید زیرا ظرفیت محدود در هر گرایش باعث می شود که پذیرفته شدن در آن هم سخت باشد.

 

 

بهترین گرایش ارشد پرستاری - روان پرستاری

یکی از گرایش های پرطرفدار رشته پرستاری، روان پرستاری است. گرایش روان پرستاری شاخه ای از رشته پرستاری است که با تلفیق آموخته های آموزشی و به کارگیری اصول ارتباطات انسانی و نظریه های روان پرستاری و همچنین با کسب مهارت و تبحر کافی در زمینه مراقبت های پرستاری، به افرادی که به اختلالات روانپزشکی، ناتوانی های یادگیری و هوشی دچار می باشند خدمت رسانی می کند. بازار کار گرایش روان پرستاری و زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان این رشته را در سه بخش پژوهشی، آموزشی و خدماتی مشاهده می کنید.  

در زمینه پژوهشی:

- تحقیق وتوسعه درزمینه روش های نوین مراقبت های روان پرستاری

- تحلیل نظام ارائه خدمات پرستاری به بیماران دارای اختلالات روانی

در زمینه آموزشی

- در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌ می توانند در دانشکده ‌های‌ پرستاری‌ وظیفه‌ سرپرستی‌ دانشجویان‌ پرستاری را در کارآموزی‌ به‌ عهده‌ گیرند.

- تدریس در زمینه های مرتبط با پرستاری در سطوح دانشگاهی یا دیگر مراکز علمی

- طراحی و تدوین روش های بهینه جهت آموزش دانشجویان و انجام نوآوری ها و خلاقیت های لازم در این رابطه

در زمینه خدماتی:

- بهینه نمودن روند ارائه خدمات  پرستاری  به بیماران دارای اختلال روانی و خانواده آنان از طریق طراحی و اجرای مداخلات

- بکارگیری ابزارها و روش های مدیریتی جهت ارتقاء عوامل موثر بر مراقبت پرستاری دارای اختلال روانی

- ارائه مشاوره به مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت در زمینه تصمیم سازی های مرتبط با بخش های روان درمانی

 

رشته روان پرستاری برخلاف سایر گرایش های پرستاری بعلت سختی کار 2ماه مرخصی اجباری دارد. اعمال تهاجمی نظیر سوند و آنژیوکت و... نسبتا  کمی دارد. علاوه بر حقوق و مزایا مبلغی بعنوان اضافه کار تعلق می گیرد. در عوض متقاضیان این رشته باید علاقه و صبر و حوصله زیادی به این رشته داشته باشند تا بتوانند با تکنیک های روانکاوی در اختلالات روان بیماران مداخله کنند وNursing Care  مناسب را ارائه دهند.

 

 

بهترین گرایش ارشد پرستاری - داخلی جراحی

در ادامه بهترین گرایش ارشد پرستاری به بررسی گرایش داخلی جراحی می رسیم. رشته پرستاری داخلی – جراحی شاخه ای از رشته پرستاری است که به تربیت پرستاران متبحر، آگاه، توانمند و متعهد به مراقبت از بیماری های در مواجهه با مشکلات و بیماری های داخلی و جراحی می پردازد. دانش آموختگان این رشته با بکارگیری رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد، مددجو محور، جامع و جامعه نگر، با تکیه بر اصول اخلاق و ارتباطات انسانی، نیازهای مددجویان را در ابعاد مختلف شناسایی کرده و در سطوح سه گانه پیشگیری به ارائه خدمات تخصصی مراقبتی می پردازند.

جایگاه های شغلی دانش آموختگان:

 مراکز درمانی (بیمارستان ها)، مراکز مشاوره و خدمات پرستاری، مراکز نگهداری و آسایشگاه ها، مراکز مراقبت های تسکینی، مراکز ارائه خدمات طب مکمل مجاز، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، اورژانس های پیش بیمارستانی، کارخانجات و مراکز صنعتی، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقات و شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد، عرصه های طب ورزشی، سایر عرصه های نیازمند به مراقبت پرستاری از بزرگسالان.

در نقش تشخیصی:

 بررسی و تشخیص نیازهای مراقبتی فرد، خانواده و جامعه به عنوان مددجو، تشخیص مشکلات سلامت مددجویان و گزارش به پزشک مسئول

در نقش آموزشی:

آموزش مددجو، خانواده و جامعه در سه سطح پیشگیری، بکارگیری شواهد و مستندات علمی روز در آموزش ها، استفاده از اطلاعات و دانش جدید و به کارگیری آن ها در جهت بهبود ارایه خدمات پرستاری در حیطه های بهداشتی و تخصصی، تهیه محتوا و انتخاب نرم افزارهای کمک آموزشی، نیاز سنجی، برنامه ریزی و برگزاری برنامه هایآموزشی (بازآموزی و حین خدمت) بر اساس نیازهای کارکنان پرستاری، مشارکت و همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی در آموزش بالینی دانشجویان مقطع کارشناسی.

پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان:
•    مشکلات مددجویان را در قالب تشخیص های پرستاری تعیین نمایند.
•    
برای برطرف کردن مشکلات مددجویان برنامه مراقبتی تدوین نمایند.
•    
برنامه ارتقاء سلامت مددجویان را اجرا و ارزشیابی کنند.
•    
از بیماران بزرگسالان در عرصه های مختلف مراقبت نمایند.
•    
در نقش آموزشی از عهده برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی آموزش دانشجویان، همکاران، مددجویان و خانواده آن ها برآیند.
•    
در تدوین سیاست های مرتبط با ارتقاء سلامت بزرگسالان مشارکت فعال داشته باشند.

 

رشته داخلی جراحی سالانه پذیرش بیشتری نسبت به گرایش های دیگر کارشناسی ارشد پرستاری دارد. این گرایش می توانید بهترین گرایش اردش پرستاری برای داوطلبانی که علاقه مند به کار در بالین و همچنین خواهان اطلاعات جامعی در رشته پرستاری هستند باشند. این رشته انتخاب صحیحی می تواند باشد. با توجه به گستردگی دروس داخلی جراحی در کارشناسی پرستاری گروه داخلی جراحی دانشکده های پرستاری نیاز به اعضای هیئت علمی بیشتری از سایر گروه ها دارد.

 

 

بهترین گرایش ارشد پرستاری - مراقبت های ویژه 

پرستار مراقبت های ویژه  فردی است ورزیده و دارای دانش عالی که به عنوان عضوی فعال از گروه مراقبتی، وظیفه ارائه کاملترین و مناسب ترین مراقبت را به بیمار بدحال در بخش ویژه به عهده دارد. دانش و مهارت های این پرستاران در راستای پیشگیری از بیماری ها، حفظ و ارتقاءسلامت ادامه درمان  ناتوانی، آسایش و آرامش بیماران بد حال به کار گرفته می شود.پرستار مراقبت ویژه  کارایی حرفه ای خود را با آموزش مداوم (نظری و عملی ) و پژوهش در رشته های مرتبط با محوریت بخش مراقبت ویژه  تداوم می بخشد.

رسالت رشته

 رسالت رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری مراقبت ویژه عبارت از کاهش مرگ و میر و عوارض بیماران  بستری در بخش های ویژه و گسترش ساختاری در ارتقاء روند مراقبت های پرستاری و تربیت دانش آموختگانی کار آمد با توانایی ها و فراتوانائی های لازم می باشد.

اهداف کلی رشته

-   ارتقاء نگرش و عملکرد لازم در مورد مراقبت از بیماران بدحال

- ارتقاء مهارت های ارتباطی و مهارت های میان فردی ودرون گروهی بهینه در دانش آموختگان

- ارتقاء دانش، نگرش و مهارت مناسب در زمینه کابرد مدیریت، برنامه ریزی و ارتقاء کیفیت مستمر در امور مراقبت و آموزش مرتبط با  بیماران بد حال.

- ارتقاء فراتوانایی خودآموزی مادام العمر از طریق تقویت و ممارست مهارت های خود ارزیابی و ارتقاء خود

- ارتقاء فراتوانایی نقد خلاقانه و حل مسئله در شرایط بحرانی

در زمینه آموزشی

در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌ می توانند در دانشکده‌های‌ پرستاری‌ وظیفه‌ سرپرستی‌ دانشجویان‌ پرستاری را در کارآموزی‌ به‌ عهده‌ گیرند.
تدریس در زمینه های مرتبط با پرستاری در سطوح دانشگاهی یا دیگر مراکز علمی
- طراحی و تدوین روشهای بهینه جهت آموزش دانشجویان و انجام نوآوری ها و خلاقیت های لازم در این رابطه

در زمینه خدماتی

- بهینه نمودن روند ارائه خدمات پرستاری  به بیماران  بدحال و خانواده آنان از طریق طراحی و اجرای مداخلات
بکارگیری ابزارها و روش های مدیریتی جهت ارتقاء عوامل موثر بر مراقبت پرستاری و کاهش میزان مرگ و میر، عوارض و ناخوشی  بیماران بدحال
ارائه مشاوره به مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت در زمینه تصمیم سازی های مرتبط با بخش های بیماران بدحال

در زمینه مدیریتی

- فارغ‌ التحصیلان‌ دوره ‌های‌ کارشناسی‌ ارشد می‌توانند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ و مدیر بخش های‌ مختلف‌ درمانی‌ و سوپروایزر آموزشی‌ در سطح‌ بیمارستان­ ها مشغول‌ به‌ کار شوند همچنین‌ می توانند در پستهای‌ مدیریتی‌ و ستادی‌ در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ فعالیت‌ کنند.

 

فارغ التحصیلان رشته مراقبت های ویژه بسیار باسواد و توانمند می باشند. برای قبولی در این رشته  دو سال سابقه کار نیاز می باشد در نتیجه شانس همکاران با سابقه در این گرایش بیشتر از سایرین می باشد. در دانشکده های پرستاری تدریس درس مراقبت های پرستاری (CCU-ICU-Dialysis) در ترم6 کارشناسی بر عهده این فارغ التحصیلان می باشد.

 

 

بهترین گرایش ارشد پرستاری - سلامت جامعه 

رشته پرستاری سلامت جامعه در راستای سیاست های سلامت محور مبتنی بر اسناد بالا دستی تنظیم و تدوین شده است. این رشته بر سلامت آحاد جامعه تمرکز دارد به طوری که دانش آموختگان آن با تلفیق دانش پرستاری با سایر علوم مرتبط با سلامت قادر به شناسایی مشکل، حل مسأله و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه خواهند بود.

زمینه های فعالیت در بازار کار:
در نقش پیشگیری
-مشارکت در ایمن سازی جامعه در قالب برنامه های معاونت بهداشتی
-مشارک در طرح های غربالگری در نظام سلامت نظیر: طرح های غربالگری سرطان ها، بیماری های واگیر و غیرواگیر، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای
-مشارکت در برنامه های پیشگیرانه نظام سلامت (برنامه های ارتقای سلامت افراد، خانواده ها و جامعه)
- بیماریابی در قالب برنامه های نظام سلامت و ارائه گزارش به مسئولین
- همکاری در برسی و تحلیل وضعیت و تشخیص مشکلات سلامت در سطح جامعه
در نقش مراقبتی
- ارائه خدمات پرستاری به گروه های هدف دارای اولویت نظیر زنان، سالمندان، کودکان و نوجوانان، افراد ناتوان، کارگران و غیره
- ارائه مراقبت های پرستاری در مراکز بهداشتی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع
- پیگیری وضعیت سلامت مددجو و خانواده در منزل با انجام بازدید و ارائه مراقبت های خاص پرستاری و آموزش های ضروری در منزل و ارجاع در صورت لزوم
- ارائه مراقبتهای فوری پرستاری به آسیب دیدگان در صحنه هایی که دچار سوانح و بلایا شده اند.
- مشارکت با نهادهای اجتماعی جهت ارائه خدمات به گروه های محروم و فاقد دسترسی به خدمات سلامتی
- کمک به پزشک خانواده برای ارائه خدمات پرستاری در جامعه تحت پوشش
در نقش آموزشی
توانمندسازی فرد، خانواده و جامعه در ارتباط با سلامت
آموزش فرد، خانواده و جامعه در سطوح پیشگیری براساس نیازها
به کارگیری دانش، روش ها و فناوری های نوین در ارائه خدمات آموزشی
مشارکت و همکاری در آموزش دانشجویان دوره های کارشناسی و کارکنان نظام سلامت در عرصه های ارائه خدمات سلامت
مشارکت در تدوین دستورالعمل های آموزشی در برنامه های حاکمیت بالینی
در نقش مشاوره ای
همکاری در ارجاع فرد و خانواده در نظام سلامت
تحلیل، شناسایی مشکلات پرستاری در جامعه و ارائه راهکارهای اصلاحی به مسئولین مربوطه
در نقش مدیریتی
مشارکت در سیاستگذاری های پرستاری در جامعه
همکاری در برنامه ریزی و اجرای برنامه های تأمین سلامت در جامعه، با تأکید بر خدمات پرستاری برنامه ها
همکاری در مدیریت بحران های اجتماعی در زمینه پرستار
در نقش پژوهشی
همکاری و مشارکت در انجام و توسعه پژوهش های سلامت محور و مبتنی بر جمعیت در نظام سلامت (Health System Research) در رشته پرستاری جامعه
پیشنهاد و اجرای طرح های بنیادی و کاربردی
انجام پژوهش و ارایه مقاله در کنگره های ملی و بین المللی در راستای پرستاری سلامت جامعه

 

 

بهترین گرایش ارشد پرستاری - پرستاری سالمندی

در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سالمندی، پرستارانی با علم و مهارت در زمینه ارائه مراقبتهای بهداشتی، توانبخشی و اجتماعی به گروه سالمندان را تربیت می نماید به طوری که دانش آموختگان این مقطع قادر به تلفیق دانش پیشرفته پرستاری سالمندی با سایر رشته ها و تخصص های وابسته بوده و نظریه های پرستاری سالمندی را با هنر حل مسأله و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در این حوزه بکار گیرند.

دانش آموختگان این رشته دارای تبحر و مهارت کافی در ارایه مراقبت ها از پیشگیری تا نوتوانی به فرد سالمند، خانواده و جامعه بوده و قادرند با بکارگیری اصول ارتباطات انسانی، نیازهای بیلوژیکی، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی مددجوی سالمند را در حیطه های خدمات پرستاری شناسایی کرده و به منظور ارتقاء کیفی خدمات بهداشتی و توانبخشی ویژه سالمندان اقدامات لازم را مبذول دارند.
هدف و رسالت رشته:
تربیت پرستاران متبحر در حوزه مسائل سالمندی، سالمند شناسی و طب سالمندی موجب:
گسترش مراکز سالمندی، حمایتی و مراقبتی از مددجویان با نا توانی های خاص
به روز کردن دانش و مهارت پرستاران متبحر در زمینه سالمندی با آموزش مداوم
ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی به مددجویان سالمند و خانواده آن ها
توسعه آگاهی ها و توانمندی های مددجوی سالمند و خانواده برای مشارکت در جامعه

زمینه های فعالیت در بازار کار:
الف: مراقبتی
تعهد و مسئولیت پذیری در ایفای نقش های عملکردی
رعایت و اجرای اصول اخلاقی و حفظ حقوق مددجوی سالمند و خانواده
مشارکت و همکاری با اعضاء تیم سلامت در ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری به مددجویان سالمند
بررسی و تشخیص نیازهای مددجوی سالمند و خانواده، اولویت بندی آن ها و ارایه تدابیر پرستاری
ارجاع مددجوی سالمند و خانواده به نظام سلامت در صورت لزوم
ب: آموزشی
آموزش و مشاوره با مددجوی سالمند، خانواده و جامعه در سه سطح پیشگیری
کمک در تهیه محتوا و انتخاب نرم افزارهای کمک آموزشی به روز و معتبر در حوزه تخصصی سالمندی
مشارکت و همکاری با واحدهای آموزش دانشگاهی در تدوین محتوای آموزشی و برگزاری همایش ها، کارگاه ها و دوره های کوتاه مدت آموزشی با موضوعات سالمندی
ج: پژوهشی
همکاری و مشارکت در انجام و توسعه پژوهش در نظام ارائه خدمات بهداشتی(System Resaerch Health) و خدمات بهداشتی(Health Service Resaerch)و در حوزه سالمندی
بررسی زمینه ها و نیازهای طرح های پژوهش و تدوین طرح های متناسب در حوزه مسائل سالمندی
استفاده از ابزارها و فن آوری های جدید در انجام پژوهش در حوزه های مختلف بهداشت و سلامت سالمندان
انتشار نتایج تحقیقات در حوزه سالمندی به صورت مقاله و کنفرانس در مجامع تخصصی داخلی و خارجی
به کار بستن نتایج تحقیقات مبتنی بر شواهد به منظور اعتلاء خدمات پرستاری در حوزه سالمندی
مشارکت در ایجاد و توسعه پایگاه های تحقیقات جمعیتی (Population Lab) به منظور ارائه خدمات سلامتی- اجتماعی مبتنی بر جامعه ویژه سالمندان
مشارکت در ایجاد و توسعه مراکز تحقیق و توسعه(R&D) در حیطه های بهداشتی – درمانی و توانبخشی در حوزه سالمندی

 

این گرایش با توجه به افزایش جامعه سالمندی در جامعه و احساس نیاز به این رشته به تازگی به جمع سایر گرایش های پرستاری اضافه شده است. بر این اساس تغییری در دروس کارشناسی پرستاری نیز رخ داده است که از پرستاری سلامت بزرگسالان به پرستاری بزرگسالان- سالمندی تبدیل شده است. بعلت نوپا بودن این رشته اساتید در ادغام با گروه داخلی جراحی فعالیت و شروع به تدریس می کنند.