معرفی دکتری تغذیه

معرفی دکتری تغذیه را ابتدا با تعریفی کوتاه بر علم تغذیه شروع می کنیم. رشته تغذیه از رشته های روز و پر مخاطب جامعه امروزی ما و جزو رشته های پایه پزشکی می باشد. در قسمتی از سوگندنامه‌ی پزشکی آمده است که:” بگذارید غذایتان نخستین پزشکتان باشد.” همین جمله‌ی کوتاه، هدف علم تغذیه را برای ما روشن می‌سازد. علمی که برخلاف دیگر علوم در حوزه‌ی پزشکی، با تکیه‌ بر اصل پیشگیری، گام مهمی در جهت حفظ سلامتی انسان‌ها برداشته است. البته تغذیه فقط به پیشگیری از بیماری‌ها اکتفا نکرده است؛ بلکه در درمان بیماری‌ها و جلوگیری از پیشرفت آن‌ها نیز نقش تعیین‌ کننده‌ای دارد. علم تغذیه با اصلاح شیوه زندگی، بر سبک زندگی ما تأثیر به سزایی داشته و از این طریق از بسیاری از بیماری‌های شایع مثل انواع سرطان‌ها جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر، بهبود بیماری‌ها و سلامت جسم و روان انسان می‌شود. رشته علوم تغذیه به رژیم درمانی، اصول علم تغذیه، ارزش مواد غذایی و نحوه‌ی تغذیه‌ی مناسب برای حفظ سلامتی می‌پردازد.

دوره دکتری تغذیه در ادامه دوره کارشناسی ارشد این رشته می باشد. در این دوره دانشجویان به فعالیت های آموزشی و پژوهشی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی و حرفه ای موجود می پردازند. اساتید دوره دکتری تغذیه توسط رویکرد آموزشی، پژوهشی به آموزش روش های مناسب تخمین در سطوح پیشرفته، به دانشجویان می پردازند. در پایان دوره دکتری، دانشجویان باید قادر به ارایه رژیم های متناسب با بیماران بوده و توان پژوهشی بالایی کسب کنند.کنکور دکترای تغذیه هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود این آزمون شامل دو مرحله آزمون تئوری ومصاحبه بوده که هر قسمت پنجاه درصد ازمون را شامل می شود و رتبه نهایی داوطلب پس از مرحله مصاحبه مشخص خواهد شد.دوره دکتری تغذیه  شامل دو گرایش علوم تغذیه و سیاست گذاری غذا و تغذیه می باشد.  برای داشتن برنامه ریزی متناسب با شرایط و هدف خود و استفاده از پنل هوشمند برنامه ریزی 3گام می توانید از طریق لینک زیر به صورت رایگان ثبت نام کنید.

اهداف دکتری تغذیه

اهداف اصلی دوره دکتری تغذیه به شرح زیر است:

* تقویت مهارت های پژوهشی و تحلیلی در دانشجویان دکتری تغذیه

* تربیت مدرس برای آموزش رژیم درمانی و اصول تغذیه

* تربیت پژوهشگران در رشته ی تغذیه با هدف توسعه ی مبانی علمی و دانش افزایی در این حوزه

گرایش های دکتری تغذیه

دکتری تغذیه دارای دوگرایش علوم تغذیه و سیاست های غذا و تغذیه می باشد.

بازار کار دکترای تغذیه

برای ورود به بازار کار ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در دو حوزه تغذیه جامعه و تغذیه بالینی مشغول به کار شوند.دانش آموختگان دکترای تغذیه بازار کار مناسبی را در آینده در پیش رو خواهند داشت. فارغ التحصیلان دکترای تغذیه در مشاغل استاد دانشگاه، پژوهشگر ، متخصص تغذیه می توانند به صورت مستقیم فعالیت کنند. علاوه براین شغل ها، فارغ التحصیلان دکتری تغذیه می توانند به عنوان کارشناس آزمایشگاه غذا ، دارو و بهداشتی، کارشناس مواد خوراکی ، آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی مشغول به فعالیت شوند.

طول دوره دکتری تغذیه

 طول دوره دکتری تغذیه بر اساس آئین نامه ی دوره تحصیلات تکمیلی مصوب شورای عالی برنامه ریزی، حداقل 3 سال است و به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود. مرحله ی آموزشی پس از پذیرفته شدن دانشجو آغاز می شود. دانشجو در طول این دوره باید توانایی لازم برای شروع کارهای پژوهشی را به دست آورد. این مرحله با قبول دانشجو در یک آزمون جامع پایان می پذیرد. مرحله پژوهشی، رسما پس از اتمام مرحله آموزشی آغاز می شود. در این مرحله دانشجو در یکی در زمینه های تغذیه ای به انجام پژوهش می پردازد.

منابع دکتری تغذیه 98

انتخاب بهترین منابع دکتری تغذیه 98 با توجه به شرایط و زمان داوطلبان، یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای کنکور دکتری است. مشاوران 3 گام بر اساس هدف، شرایط و مدت زمان مطالعه داوطلب مناسب ترین منابع را معرفی می نمایند. برای مشاهده بهترین منابع با توجه به هدف و زمان خود می توانید از مطلب بهترین منابع دکتری تغذیه استفاده کنید. همچنین می توانید برای گرفتن بهترین منابع برای کنکور دکتری تغذیه با توجه به شرایط خود در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام رایگان ثبت نام نمایید.

 

شرایط علمی برای دریافت دانشنامه دکتری تغذیه

  1. دارا بودن درجه کارشناسی ارشد تغذیه یا دیگر رشته های مجاز از یکی از دانشگاه های داخل یا خارج از کشور.
  2. گذراندن حداقل 6 واحد از دروس جبرانی دوره در صورت نیاز
  3. گذراندن 18 واحد از دروس اصلی دوره
  4. موفقیت در آزمون جامع
  5. ارائه یک رساله ی پژوهشی با درجه ی قابل قبول در یک مساله ی مورد نیاز کشور

تعداد واحدهای دروس دکتری تغذیه

دروس دکتری تغذیه در سه دسته ی دروس جبرانی، دروس اصلی و دروس انتخابی ارائه شده اند. دانشجویان دوره ی دکتری باید 18 واحد درسی، شامل 10 واحد درسی اصلی و 8 واحد درس انتخابی بگذرانند. همچنین 18 واحد نیز به رساله ی دکتری اختصاص پیدا کرده است .

دروس جبرانی دکتری تغذیه

درصورتی که دانشجو در دوره کارشناسی ارشد واحد های درسی مرتبط را نگذرانده باشد؛ باید دروس جبرانی را تا سقف 6 واحد به تشخیص گروه آموزشی اخذ نماید..

دروس کنکور دکتری تغذیه 

در جدول زیر دروس کنکور دکتری را به همراه ضرایب آن ها مشاهده می کنید.

جدول دروس و ضرایب کنکور دکتری تغذیه

مواد امتحانی و ضرایب دکتری تغذیه گرایش های دکتری تغذیه
تغذیه (۶۵ سوال - ضریب ۵)، فیزیولوژی و بیوشیمی (۳۵ سوال - ضریب ۳) - استعداد تحصیلی (۳۰ سوال - ضریب ۱) علوم تغذیه
تغذیه (۶۵ سوال - ضریب ۵)، اصول و مدیریت برنامه ریزی راهبردی (۳۵ سوال - ضریب ۲) - استعداد تحصیلی (۳۰ سوال - ضریب ۱) سیاست های غذا و تغذیه

 

رشته‌های مجاز کنکور دکتری تغذیه 

رشته هایی که مجاز به شرکت در کنکور دکتری تغذیه می باشند را در جدول زیر مشاهده می کنید. همچنین برای معرفی منابع و داشتن برنامه ریزی متناسب با رشته پایه خود می توانید با ثبت نام در پنل از یک جلسه مشاوره رایگان استفاده کنید.

جدول رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری تغذیه

رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری تغذیه

گرایش های دکتری تغذیه

کارشناسی ارشد رشته علوم تغذیه، علوم تغذیه در بحران، علوم بهداشتی در تغذیه، علوم و صنایع غذایی، بیوشیمی بالینی، مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی با پایه کارشناسی علوم تغذیه، کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی با پایه کارشناسی علوم تغذیه، بهداشت ایمنی و مواد غذایی با پایه کارشناسی علوم تغذیه، دکتری عمومی پزشکی، داروسازی، دامپزشکی.

(لازم به ذکر است داوطلبان با مدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی (گرایش صنایع غذایی) و رشته مهندسی کشاورزی و علوم دامی (گرایش تغذیه دام) مجاز به شرکت در آزمون این رشته نمی‌باشند.)

علوم تغذیه

کارشناسی ارشد علوم تغذیه، علوم بهداشتی در تغذیه، اقتصاد بهداشت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اپیدمیولوژی، آموزش بهداشت، آمار زیستی، علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی)، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه، مدیریت (با پایه کارشناسی تغذیه)، دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

سیاست های غذا و تغذیه

 

 

ظرفیت دانشگاه‌های کنکور دکتری تغذیه ۹۸

ظرفیت دانشگاه های پذیرنده دکتری تغذیه در سال 98 را در جدول زیر مشاهده می کنید.

ظرفیت دانشگاه‌های کنکور دکتری تغذیه ۹۸

رشته

دانشگاه

عادی

شهریه پرداز

پژوهشی

علوم تغذیه
 

اصفهان

۳

۱

۱

اهواز

۲

۱

۱

ایران

۲

۰

۰

بابل

۰

۰

۱

تبریز

۳

۱

۲

تهران

۳

۱

۲

شهید بهشتی

۳

۱

۰

شیراز

۲

۱

۰

کاشان

۰

۰

۳

مشهد

۵

۲

 

یزد

۲

۱

۱

مجموع

-

۲۱

۸

۱۲

سیاست‌های غذا و تغذیه

تبریز

۲

۱

۰

تهران

۲

۱

۰

مجموع

-

۴

۲

۰