بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 هم بالاخره با همه ی حاشیه ها و فراز و نشیب های آن، در تاریخ 23 خرداد 98 برگزار شد و در حال حاضر داوطلبان عزیز منتظر اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد 98 توسط سازمان سنجش هستند. طبق اعلام سازمان سنجش، زمان اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد 98 در نیمه دوم تیرماه خواهد بود. ضمن آرزوی موفقیت برای همه داوطلبان کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 و به خصوص داوطلبان ارشد مهندسی مکانیک موسسه 3گام، سعی می کنیم در این مطلب با تحلیل و بودجه بندی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98، اطلاعات مفیدی را در رابطه با سطح سوالات این کنکور و بودجه بندی و تعداد سوالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 در اختیار شما قرار دهیم. برای این تحلیل، دفترچه با کد A مبنا قرار گرفته شده است.

بودجه بندی کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 به داوطلبان این رشته کمک می کند تا بتوانند بخش ها و نکات مهم دروس ارشد مهندسی مکانیک را که بیشتر مورد توجه طراحان سوال است، شناسایی کرده تا در

نحوه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک  و برنامه مطالعاتی خود زمان بیشتری را به این قسمت ها اختصاص دهند. 

همچنین با نرم افزار هوشمند برنامه ریزی 3گام، شما می توانید تا آخرین روز کنکور برنامه ای دقیق و منظم برای مطالعه دروس خود داشته باشید. علاوه بر این داوطلبان بعد از پیش بینی درصدهای احتمالی خود در کنکور می توانند دقیق ترین تخمین رتبه ارشد مکانیک را هم با نرم افزار تخمین رتبه 3گام تجربه کنند.

 

داوطلبان کنکور ارشد مدیریت سال 98 برای مشاوره انتخاب رشته و داوطبان کنکور ارشد سال 99 برای مشاوره و برنامه ریزی می توانند از طریق زیر در سایت ثبت نام کنند تا از یک جلسه مشاوره تلفنی تخصصی استفاده نمایند.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: زبان انگلیسی

سوالات زبان انگلیسی کنکور ارشد مهندسی مکانیک، خود به سه بخش لغت، گرامر و زبان تخصصی تقسیم می‌ شود. به طور کلی سطح سوالات زبان کنکور امسال استاندارد بود و داوطلبانی که لغات را به خوبی می دانستند به راحتی می توانستند به 7 یا 8 سوال از 10 سوال پاسخ دهند. داوطلبانی هم که دامنه لغات کمتری داشتند حداقل به 3 یا 4 سوال می توانستند پاسخ دهند.

در ادامه به تحلیل تست به تست سوالات زبان کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 می پردازیم.

 

بخش لغت:

1- متن سؤال ساده - گزینه‌ها به‌ جز گزینه ی جواب متوسط و سوال از طریق حذف گزینه ‌ها قابل پاسخگویی بود- سطح سوال در کل متوسط

2- متن سؤال ساده - گزینه جواب سخت اما باقی گزینه‌ها متوسط و سوال از طریق حذف گزینه‌ها قابل پاسخگویی بود - سطح سوال در کل متوسط

3- متن سؤال متوسط روبه بالا و بقیه گزینه‌ها هم به‌ جز suggest سخت بودند - در کل سؤال سخت

4- متن سؤال ساده - گزینه‌ها متوسط رو به بالا (دو گزینه سخت وجود داشت) - در کل سؤال سخت

5- متن سؤال طولانی اما تا حدودی ساده - گزینه ‌ها هم متوسط روبه پایین- سطح سوال در کل متوسط رو به پایین

6- متن سؤال تا حدودی سخت اما گزینه‌ها خیلی سخت نیستند -سطح سوال در کل متوسط رو به بالا

7- متن سؤال متوسط اما گزینه‌ها تا حدودی ساده و در کل سطح سؤال ساده است.

8- متن سؤال کاملاً سخت اما گزینه‌ها خیلی سخت نیستند - در کل سخت

9- متن سؤال ساده - گزینه‌ها به‌ جز جواب ساده بودند - سوال با حذف گزینه قابل‌ حل بود - سطح سوال در کل متوسط رو به پایین

10- متن سؤال متوسط - دو گزینه‌ها متوسط و دو گزینه سخت بودند- سطح سوال در کل متوسط

 

 

 

بخش گرامر:

سطح سؤالات گرامر کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، تا حدودی ساده بود و 3 سوال از 5 سوال به راحتی قابل پاسخگویی بودند. دو سوال دیگر را نیز با کمی دقت، می توانستید پاسخ دهید.

11- با توجه به اینکه فاعل (هسته گروه فاعلی) جمع است (Aircrafts) پس تنها گزینه جمع یعنی گزینه یک صحیح است. در کل سطح سؤال ساده

12 – این تست را با ترجمه می توانستید جواب دهید. در کل سطح سوال ساده

13- جای خالی فقط فعل می ‌خواهد-ممکن است گزینه ها گمراه کننده باشد ولی فقط یک فعل وجود دارد- سطح سوال متوسط

14-برای حل این سؤال باید ترتیب گروه‌های اسمی را بلد باشید - سطح سوال متوسط

15- سؤال تا حدودی سخت بود و نیاز به آنالیز گزینه‌ها داشت – سطح سؤال سخت

 

زبان تخصصی:

سوالات بخش زبان تخحصصی شامل سه قسمت Reading اول، Reading دوم و Reading سوم می شود.

 

تحلیل Reading اول کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98

ریدینگ اول کاملا مشابه کنکور 95 بود و داوطلبانی که کنکورهای سال های گذشته را مرور کرده بودند، نباید با این متن مشکلی داشته باشند.

 

مهندس سلیمانی مشاور تخصصی دپارتمان ارشد مهندسی مکانیک 3گام، در طول سال تحصیلی همواره به داوطلبان خود در مورد مطالعه تست های زبان کنکورهای ارشد مهندسی مکانیک سال های گذشته،  تاکید بسیاری می کردند. داوطلبانی که به این توصیه ایشان عمل کرده بودند، مشکلی بابت حل این تست ها نداشتند.

 

 

 

ریدینگ اول در کل ساده و آشنا بود و سطح سؤالات متوسطی داشت. داوطلبان با کمی دقت می توانستند به هر 5 سوال پاسخ دهند.

 

تحلیل Reading دوم کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98

Reading دوم خیلی کوتاه اما تا حدودی سخت بود – سه سؤال ساده، یک سؤال سخت و یک سؤال متوسط می باشد- پاسخ‌ گویی به سؤالات این متن وقت‌ گیر نبود و در کل سطح سوالات متوسط بود.

 

تحلیل Reading سوم کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98

Reading سوم حدوداً کوتاه و ساده بود. سطح سوالات آن هم ساده و هر 5 سوال آن به راحتی قابل پاسخگویی بود.

در کل زبان تخصصی کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، ساده و از  15 سؤال 12 سؤال به راحتی قابل پاسخ‌گویی بود. همچنین پاسخگویی به سوالات زمان زیادی هم از داوطلبان نمی گرفت.

 

مشاوران دپارتمان ارشد مهندسی مکانیک 3گام، همواره به داوطلبان خود توصیه می کنند که زبان را دست کم نگیرند. داوطلبان با مطالعه محدود و هدفمند می توانند درصد بسیار خوبی را در این درس کسب نمایند و کنکور امسال تاییدی بر این ادعا می باشد.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: ریاضی 1

در درس ریاضی کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 یک سؤال از حد و پیوستگی (هم ارزی استرلینگ) مطرح شده بود که سؤال سختی نبود؛ اما سازمان سنجش پاسخ آن را اشتباه اعلام کرده است. سؤالی که از فصل مشتق و مبحث مشتق ضمنی می باشد، سطح متوسطی دارد. سؤال بعدی که مربوط به مختصات قطبی است، سوال سختی بود. سؤال مربوط به بخش سری‌ها و بسط مکلورن، حدوداً ساده بود. سؤال بعدی نیز مربوط به مبحث سری‌ها بود ولی برای حل آن لازم بود که تعریف سینوس هایپربولبیک را نیز بدانید؛ در کل سطح این سوال متوسط بود. سؤال بعدی نیز مربوط به انتگرال ناسره است و سطح متوسطی دارد.

در کل سؤالات ریاضی یک کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 سخت بود و تا حدودی از مباحث و زیر فصل‌های کم تکرار کنکورهای سال‌های قبل مطرح شده بود.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس ریاضی 1

عنوان

97

98

 تابع

0

0

 حد و پیوستگی

0

1

مشتق و کاربردهای آن

2

1

انتگرال و کاربرد انتگرال

1

1

 مختصات قطبی

0

1

اعداد مختلط

1

0

 دنباله و سری

1

2

جمع

5

6

 

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: ریاضی 2

اولین سؤال ریاضی دو کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 از فصل مشتق و مبحث مشتق پاره‌ای مطرح شده بود. سطح سؤال متوسط اما راه‌ حل مقداری طولانی بود و نیاز به درک مفهوم مشتق نیز داشت. سؤال بعدی از مبحث انتگرال دوگانه بود. این سوال با این که طولانی بود ولی زیاد سخت نبود و فقط نیاز به دقت در محاسبات داشت. تست بعدی هم از مبحث انتگرال دوگانه بود اما باید تبدیل مختصات به قطبی انجام می‌ شد و حدوداً سؤال سختی بود. تست بعدی که مربوط به انتگرال روی سطح می باشد در دسته ی سوالات سخت قرار می گیرد. در کل 4 تستی که از درس ریاضی 2 در کنکور امسال مطرح شده بود سطح متوسط رو به بالایی داشتند.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس ریاضی 2

عنوان

97

98

هندسه تحلیلی و جبر خطی

0

0

خم و رویه

1

0

توابع چند متغیره

1

1

انتگرال توابع چند متغیره

2

2

انتگرال روی خم و سطح

1

1

جمع

5

4

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: معادلات

سؤال اول معادلات که از فصل اول و عامل انتگرال ساز بود، با این که مقداری عجیب و نا آشنا است ولی خیلی سخت نمی باشد و فقط ایده حل باید به ذهن داوطلب می ‌رسید. سؤال دوم از فصل سری ‌ها و مبحث معادله لژاندر بود. اگر داوطلبان این مبحث را مطالعه کرده بودند، به راحتی می توانستند به این سوال پاسخ دهند. تست بعدی ترکیب لاپلاس و معادلات بود. پاسخ صحیح این تست با وجود حل طولانی آن در میان گزینه ها نبود. تست بعدی که مربوط به مسیرهای قائم است، خیلی سخت نمی باشد. سوال بعدی معادلات مربوط رونسکین پایه جواب‌ ها بود که ساده بود اما لازم بود که داوطلبان با این مبحث آشنا باشند.

در کل با وجود جدید بودن سبک سوالات این درس در کنکور امسال، سوالات زیاد سخت نبودند. برخلاف هر سال که سه یا چهار سؤال از مباحث روتین معادلات درجه اول و دوم مطرح می ‌شد، در کنکور امسال، کاملا سبک و منبع سوالات جدید بود و به‌ شدت داوطلبان را دچار مشکل کرد.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس معادلات

عنوان

97

98

مفاهیم اولیه معادلات دیفرانسیل (+دسته منحنی‌ها)

0

1

معادله دیفرانسیل مرتبه اول

2

1

معادلات دیفرانسیل مرتبه دو و بالاتر

2

1

حل معادلات دیفرانسیل با روش سری ‌های توانی +معادلات لژاندر و بسل

0

1

تبدیل لاپلاس

1

0.5

دستگاه معادلات دیفرانسیل خطی

0

0.5

جمع

5

5

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: ریاضی مهندسی

سؤال اول ریاضی مهندسی کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 مربوط به معادلات با مشتقات جزئی بود و سؤالی کاملاً سخت است. این سوال به روشی غیر از رد گزینه ها قابل پاسخگویی نیست. سؤال بعدی مربوط به بخش مانده و کاملاً سخت است. سؤال بعدی هم مربوط به مانده‌ ها است که خیلی سخت نمی باشد، اما متأسفانه پاسخ صحیح بین گزینه‌ ها وجود ندارد. تست بعدی مربوط به مبحث نگاشت‌ها و حدوداً متوسط بود. سؤال آخر که مربوط به معادلات با مشتقات جزئی بود، حدوداً سخت می باشد و به مقداری دقت و صرف وقت نیاز داشت. در کل سطح سوالات ریاضی مهندسی کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، متوسط رو به بالا بود ولی اشتباه بودن یکی از سوالات ( سوالی که خیلی هم سخت نبود) مقداری تمرکز داوطلبان را بهم ریخت.

در کل باکس ریاضی کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، سخت‌ ترین و پراشتباه‌ ترین باکس کنکور بود و وجود سه سؤال مشکل‌ دار به هیچ وجه قابل قبول نیست. همچنین سؤالات معادلات نیز مقداری عجیب بودند.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس ریاضی مهندسی 

عنوان

97

98

اعداد و توابع مختلط

1

0

نگاشت

1

1

انتگرال‌گیری از توابع مختلط (مستقیم)

0

0

سری‌های مختلف (لوران و...)

0

0

محاسبه مانده و انتگرال‌گیری به کمک قضیه مانده‌ها

1

2

فوریه

1

0

معادله دیفرانسیل با مشتقات جزئی

1

2

جمع

5

5

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: ترمودینامیک

سؤال اول ترمودینامیک مربوط به توان پلی تروپیک و کاملاً ساده بود. سؤال دوم نیز کاملاً ساده و از تست‌ های پرتکرار کنکورهای ارشد مهندسی مکانیک سال های اخیر می باشد. سؤال بعدی که مربوط به مبحث برگشت ناپذیری است هم سخت نبود و با مقداری دقت قابل حل می باشد. تست بعدی مربوط به مبحث تولید آنتروپی است که سطح متوسطی دارد. تست بعدی نیز از مبحث تولید آنتروپی بود و حدوداً سخت‌ تز از تست قبلی می باشد. تست بعدی ترکیبی از احتراق، سایکومتری و فشار جزئی است  که اگر چه  تست سختی نبود اما نیاز به تسلط مفهومی داشت.

در کل در کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، 6 سؤال از ترمودینامیک مطرح شده بود که حدودا سطح آن ها متوسط می باشد. فصول قانون اول و دوم مشابه سال‌ های گذشته بیشترین سهم را از این سؤالات داشتند.

 

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس ترمودینامیک

عنوان

97

98

خواص ترمودینامیکی

0

0

قانون اول ترمودینامیک (سیستم بسته و باز)

2

2

قانون دوم ترمودینامیک + آنتروپی

3

2

کار برگشت‌پذیر، برگشت ناپذیری و اکسرژی

0

1

چرخه‌های توان و تبرید

0

0

ترمودینامیک مخلوط‌ها و سایکرومتری

1

0.5

احتراق

1

0.5

روابط ترمودینامیکی

0

0

جمع

7

6

 

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: سیالات

سؤال اول سیالات مربوط به بخش سیالات تراکم پذیر است و به صورت مفهومی مطرح شده است. برای پاسخ به این سوال لازم است که داوطلب نکات مربوط به شوک قائم را بداند. دو سؤال بعد مربوط به مبحث مفاهیم مقدماتی و لزجت است که سطح سوال دوم مقداری سخت تر می باشد؛ اما در کل به راحتی قابل پاسخ‌گویی هستند. سؤال چهارم سیالات از بخش کشش سطحی تعریف شده که بسیار ساده است. سؤال بعدی مربوط به فصل تحلیل حجم کنترلی جریان است و از سؤالات پرتکرار کنکورهای ارشد مهندسی مکانیک سال های اخیر می باشد و زیاد هم سخت نیست. سؤال بعدی مربوط به نیرو پسا و حدوداً ساده است. سؤال بعدی مربوط به جریان ایده‌ال است و تا حدودی سخت و مفهومی می باشد. سؤال آخر سیالات، از بخش تئوری لایه‌ مرزی و تا حدودی حفظی است.

در کل سطح سوالات سیالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، حدوداً ساده تا متوسط بود و فقط مقداری بودجه‌ بندی سؤالات متفاوت از سال‌های قبل می باشد.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس سیالات

عنوان

97

98

مفاهیم اساسی و اولیه

0

3

خواص سیالات

0

0

استاتیک سیالات

1

0

سینماتیک سیالات

0

0

معادله برنولی و معادله اولر

1

0

روش حجم کنترلی (معادلات پیوستگی، ممنتوم خطی و ممنتوم زاویه‌ای) (روش انتگرالی)

1

1

روش دیفرانسیلی (معادله پیوستگی، معادله ناویر استوکس، تابع جریان)

2

0

آنالیز ابعادی و تشابه

0

0

جریان لزج در لوله ‌ها

1

0

تئوری جریان ایده آل

1

1

تئوری لایه‌مرزی

0

2

جریان تراکم پذیر

0

1

توربو ماشین

0

0

جمع

7

8

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: انتقال حرارت

سؤال اول انتقال حرارت که سؤال سختی است و بسیاری از داوطلبان را هم دچار مشکل کرده بود، مربوط به مبحث هدایت گذرا است. سؤال بعدی مربوط به جابجایی خارجی است و تا حدودی سؤال سختی هم می باشد. سؤال سوم و چهارم انتقال حرارت مربوط به مقدمات انتقال حرارت جابجایی است و هر دو بسیار ساده‌اند. سؤال بعدی مربوط به جابجایی داخل لوله و تا حدی مبهم و سخت است. سؤال آخر باکس سیالات، مربوط به ضریب تابش است که این تست نیز بسیار ساده می باشد.

از درس انتقال حرارت در کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، شش سؤال مطرح شده بود که سه سؤال به راحتی قابل پاسخگویی بودند؛ اما سه سؤال دیگر به تسلط بیشتری نیاز داشتند.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس انتقال حرارات

عنوان

97

98

معادله هدایت

0

0

هدایت یک ‌بعدی پایا

1

0

فین ‌ها

1

0

هدایت دوبعدی پایا

 

0

هدایت گذرا

1

1

مفاهیم اولیه انتقال حرارت جابجایی + انتقال حرارت جابجایی در جریان ‌های خارجی

2

3

انتقال حرارت جابجایی در جریان‌های داخلی

0

1

مبدل ‌های حرارتی

0

0

انتقال حرارت تشعشع

1

1

جابجایی آزاد

0

0

جوشش و تقطیر

0

0

جمع

6

6

 

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: استاتیک

سؤال اول استاتیک از مبحث تیرها طرح شده بود که تا حدی، سوال سختی بود. هرچند مشابه این سؤال در اکثر کتب مرجع وجود دارد. سؤال بعدی از مبحث مرکز ثقل طرح شده بود که خیلی سخت نبود اما نباز به دقت در محاسبات داشت. سؤال سوم استاتیک از مبحث تعادل مطرح شده و بسیار ساده بود. سؤال بعدی نیز از مبحث تعادل و حدودا ساده بود. سؤال بعد نیز مربوط به مبحث تعادل می باشد که مقداری سورت سؤال مبهم بود؛ اما به طور کلی سطح این تست متوسط ارزیابی می شود. سؤال آخر استاتیک نیز از مبحث ممان اینرسی مطرح شده بود که جز سوال های خیلی سخت نیست و به راحتی قابل پاسخگویی می باشد.

در کل استاتیک کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 ساده بود ولی بودجه بندی مناسبی نداشت. به عنوان مثال از فصل تعادل، 3 سؤال مطرح شده بود که به راحتی با دانش عمومی مکانیک هم قابل پاسخگویی است. از فصل‌هایی مانند خرپا و قاب هیچ سؤالی مطرح نشده بود.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس استاتیک

عنوان

97

98

جبر برداری

0

0

تعادل (نقطه مادی و اجسام صلب)

1

3

خرپا

2

0

قاب

1

0

تیر

0

1

کابل

0

0

اصطکاک

1

0

کار مجازی

0

0

نیروهای گسترده و ویژگی‌های سطوح

2

2

جمع

7

6

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: مقاومت

دو سؤال اول مقاومت مربوط به بخش محاسبه خیز و تغییر مکان (روش انرژی) است که هر دو سؤال حدوداً سخت هستند. سؤال بعدی مربوط به فصل خمش است که سؤال سختی

نیست اما نیاز به دقت و صرف وقت در حل آن دارد. 

سؤال بعدی هم مربوط به تانسور تنش (فصل تبدیل تنش) است که با وجود این که سوال سختی هم نیست ولی برای حل آن نیاز است که داوطلبان با این موضوع آشنا باشند.

سؤال بعدی نیز مربوط به فصل خمش است که حدوداً متوسط است. تست بعدی مقاومت از فصل کمانش مطرح شده بود که خیلی ساده است. سؤال بعدی نیز مربوط به فصل روش انرژی است که مقداری شکل سؤال جدید است اما سؤال خیلی سختی نیست.

در کل سوالات مقاومت کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98 سخت تر از دو باکس دیگر جامدات بود؛ اما در کل متوسط ارزیابی می‌ شود. بودجه‌ بندی سؤالات مقداری مناسب نبود و پنج سؤال از دو فصل مطرح شده بود.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس مقاومت

عنوان

97

98

تنش و کرنش محوری

1

0

پیچش

1.5

0

خمش

1.5

2

تنش برشی مستقیم

0

0

روش انرژی

1

3

کمانش

1

1

پوسته ‌ها و مخازن جدار نازک و جدار ضخیم

0

0

تبدیل‌ های تنش و کرنش

1

1

تغییر مکان تیرها

0

0

جمع

7

7

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: طراحی اجزا

سؤال اول طراحی اجزا مربوط به فصل مقدمات و تحلیل استاتیکی است و سؤال سختی نیست و تا حدودی ساده است. سؤال بعدی مربوط به مبحث خستگی است و سؤال بسیار ساده‌ای بود. دو سؤال بعدی مربوط به فصل پیچ‌ ها است که هر دو سؤال به صورت مفهومی مطرح شده بودند که سؤال اول حدوداً ساده بود سؤال دوم اما بحث‌های زیادی رو ایجاد کرد اما در کل سؤال درست بود و سطح سؤال متوسط روبه بالا. سؤال بعدی طراحی اجزا از مبحث چرخ‌دنده‌ ها و چرخ‌ دنده‌ های مخروطی بود که سؤال ساده بود اما نیاز بود که فرمول ‌های این بخش را بلد باشید. سؤال بعدی مربوط به مبحث کلاچ‌ ها بود و سطح سؤال ساده بود. سؤال آخر طراحی اجزا از مبحث فنرها مطرح شده بود که این سؤال هم بسیار ساده بود.

در کل سؤالات طراحی اجزا امسال بسیار ساده بود و از 7 سؤال 5 سؤال به راحتی قابل پاسخگویی بود.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس طراحی اجزا

عنوان

97

98

مبانی مقاومت مصالح و طراحی اجزاء

0

0.5

تئوری‌های واماندگی استاتیکی

1

0.5

تئوری‌های واماندگی خستگی

2

1

طراحی محورها

0

0

طراحی پیچ‌های اتصال و انتقال قدرت، پرچ، پین، خار و گوه

1

2

طراحی فنرها

0

1

طراحی چرخ‌دنده‌ها

1

1

طراحی یاتاقان‌های لغزشی و غلتشی

0

0

طراحی جوش ها

0

0

طراحی کلاچ‌ها و ترمزها

1

1

طراحی تسمه‌ها، کابل‌ها و زنجیرها

0

0

جمع

6

7

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: جمع بندی باکس جامدات

در کل باکس جامدات کنکور ارشد مکانیک 98 ساده‌تر از سال گذشته بود و دو درس استاتیک و طراحی اجزا واقعاً ساده بودند اما مقاومت مقداری سخت‌تر بود. تنها مقداری بودجه‌بندی استاتیک و مقاومت خاص بود و داوطلبانی که فقط فصول محدودی رو مطالعه کرده بودند در این دو درس به مشکل خوردند.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: باکس دینامیک ارتعاشات

دینامیک: سؤال اول دینامیک مربوط به سینیتیک ذرات است و تا حدودی سخت است. سؤال بعدی مربوط به مبحث برخورد است و سؤال سختی نمی باشد. سؤال بعدی مربوط به سینماتیک اجسام صلب است و سوال متوسطی ارزیابی می شود. سؤال بعدی مربوط به فصل سینیتیک اجسام صلب است و سطح متوسطی دارد.

در کل از درس دینامیک در کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، 4 سؤال مطرح شد که معمولاً سال‌های قبل 5 یا 6 سؤال مطرح می‌شد. سؤالات سطح متوسطی داشتند و در کل کنکور استاندارد بود.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس دینامیک

عنوان

97

98

حرکت مستقیم‌الخط

0

0

حرکت منحنی الخط در صفحه

0

0

مؤلفه‌های سرعت و شتاب در دستگاه‌های مختصات

0

0

دستگاه‌های چرخان و مفهوم شتاب کریولیس

0

0

قانون دوم نیوتن

1

1

قانون اویلر

0

0

کار و انرژی

0

0

اندازه حرکت خطی و زاویه‌ای و کاربردهایش

0

0

برخورد اجسام

0

1

سینماتیک اجسام صلب در صفحه و فضا

2

1

سینتیک اجسام صلب در صفحه و فضا

2

1

جمع

5

4

 

ارتعاشات: سؤال اول ارتعاشات مربوط به مبحث ارتعاشات آزاد به همراه میرا کننده بود که از مفاهیم، سوال مطرح شده و حدودا ساده بود. سؤال دوم از مبحث ارتعاشات یک درجه آزادی مطرح شده بود که سطح آن حدودا متوسط می باشد. سؤال بعدی مربوط به مبحث جرم معادل است که سؤال متوسطی است؛ اما به دلیل این که اکثر داوطلبان به این بخش توجه نکرده بودند در این سوال دچار مشکل شدند. دو سؤال بعدی نیز از فصل ارتعاشات آزاد با میراکننده است که سؤال اول به صورت مفهومی مطرح شده بود. لازم بود که داوطلبان نمودارهای این قسمت را یاد بگیرند. در کل سطح این سؤال متوسط رو به بالا ارزیابی می شود. سؤال دوم از مبحث میرایی بحرانی است که سؤال سختی نبود. سؤال بعدی از مبحث ارتعاشات سیستم ‌های چند درجه آزادی بود که حدوداً سؤال سختی بود.

در کل در کنکور ارشد مهندسی مکانیک 98، 6 سؤال از ارتعاشات مطرح شده بود که سطح سؤالات استاندارد و متوسط بود.

 

 

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس ارتعاشات

عنوان

97

98

سیستم‌های ارتعاشی و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها (مفاهیم اولیه ارتعاشات + انرژی جنبشی+ انرژی پتانسیل+...)

0

1

سیستم‌ های ارتعاشی یک درجه آزادی

0

1

ارتعاشات آزاد سیستم‌ های یک درجه آزادی با میراکننده

0

3

ارتعاشات اجباری سیستم ‌های یک درجه آزادی (تحت تأثیر تحریک هارمونیک)

1

0

ارتعاشات اجباری سیستم‌ های یک درجه آزادی (تحت تأثیر تحریک دلخواه)

0

0

ارتعاشات آزاد سیستم‌ های ارتعاشی چند درجه آزادی

4

1

ارتعاشات اجباری سیستم‌ های چند درجه آزادی

0

0

جمع

5

6

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: دینامیک ماشین

سؤال اول دینامیک ماشین از مبحث سرعت‌ شناسی مطرح شده بود که حدوداً سؤال سختی بود. سؤال بعدی ترکیبی از سرعت‌ شناسی و بادامک بود که سؤال تا حدودی جدید و نسبتاً سخت بود. سه سؤال بعدی نیز از مبحث سرعت ‌شناسی است که در سؤال اول شکل سؤال جدید است اما نکته‌ی آن از مباحث پرتکرار کنکور است و جز سوالات متوسط می باشد. سؤال دوم نیز سؤال جالبی است و با مقداری دقت به راحتی قابل پاسخگویی می باشد. سؤال سوم هم سؤال سختی نبود و مشابه این سؤال در کنکورهای سال‌های قبل نیز مطرح شده بود.

در کل سطح سؤالات دینامیک ماشین امسال متوسط بود اما حدوداً همه ‌ی سؤالات از مبحث سرعت‌ شناسی مطرح شده بودند. مباحثی مانند شتاب و چرخ‌دنده و درجه آزادی سهمی در سؤالات نداشتند.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس دینامیک ماشین

عنوان

97

98

مفاهیم اولیه (درجه آزادی و...)

1

0

سرعت‌ شناسی (تمامی روش‌ها)

1

4.5

مراکز آنی

0

0

شتاب شناسی

0

0

مکانیزم های معادل

0

0

چرخ‌دنده‌ ها

1

0

نیروشناسی ساز و کارهای صفحه‌ای

0

0

بادامک و پیرو

1

0.5

چرخ لنگرو ژیروسکوپ

1

0

ترازمندی اجرام (بالانس دینامیکی و استاتیکی)

0

0

جمع

5

5

 

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98: کنترل

سؤال اول کنترل مربوط به مدل‌سازی سیستم‌های مکانیکی است که حدوداً سؤال متوسطی است. سؤال بعدی مربوط به خطای حالت ماندگار است که از مباحث پرتکرار کنکور ارشد مهندسی مکانیک سال های اخیر است. معمولاً در هر سال یک سؤال از این مبحث مطرح می‌شود و سوال کنکور امسال هم سوال سختی نبود. سؤال بعدی نیز مربوط به مدل‌سازی سیستم‌های الکتریکی و سخت بود. این سوال خارج از مبحث رشته مهندسی مکانیک است. سؤال بعدی نیز از خطای ماندگار مطرح شده بود که حدوداً مشابه سؤال قبلی است و سطح متوسطی داشت. سؤال آخر نیز که مربوط به مدل‌سازی سیستم‌های مکانیکی بود، مقداری نیاز به دقت داشت.

در کل سطح سوالات کنترل امسال به‌ جز سؤال الکتریکی خیلی سخت نبود؛ اما بودجه‌ بندی مناسبی نداشت. 2 سؤال از خطای ماندگار و 3 سؤال از مدل‌سازی سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی مطرح شده بود.

 

بودجه بندی سوالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98 در درس کنترل

عنوان

97

98

مفاهیم اولیه (دیاگرام بلوکی -تابع تبدیل-میسون-نمایش مختلف سیستم ‌های کنترلی-مدل‌سازی سیستم ‌های مکانیکی و الکتریکی و...)

0.5

3

تحلیل پایداری (راث و...)

1

0

تحلیل پاسخ گذرا

1

0

تحلیل پاسخ دائمی و خطای حالت ماندگار

1.5

2

مکان هندسی ریشه ‌ها

0

0

دیاگرام بد

0

0

نایکویست

0

0

حدفاز و حد بهره (+ شرایط پایداری در حوزه فرکانس)

0

0

کنترل‌ها (جبران ساز ها)

1

0

جمع

5

5

 

برای آشنایی با منابع مناسب، نحوه یادگیری، مطالعه و تست زنی دروس کنکور ارشد مهندسی مکانیک 99، در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.