روش مطالعه درس مکانیک سیالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک

اطلاع از روش مطالعه درس مکانیک سیالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک، به دلیل اهمیت زیاد آن در کنکور، به داوطلبان کمک زیادی می کند. سیالات یکی از دروس مهم رشته مهندسی مکانیک است و معمولا داوطلبان این درس را برای کنکور مطالعه می کنند. البته این درس نسبت به درس های دیگر باکس سیالات، یعنی ترمودینامیک و انتقال حرارت یک مقدار سخت تر به نظر می رسد و ممکن است توسط برخی از داوطلبان به صورت کامل حذف و یا فقط فصول محدودی از آن خوانده شود. با توجه به اینکه این درس علاوه بر رشته مهندسی مکانیک در رشته های دیگری مانند مهندسی شیمی و عمران و ... نیز وجود دارد، منابع کنکوری زیادی با رویکردهای مختلف برای آن تالیف شده است که همه ی آن ها ممکن است برای این رشته مناسب نباشند و یا روش مطالعه خاص خود را داشته باشند. داوطلبانی که برای کنکور دیر شروع کرده اند با نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک ویژه 3گام و عمل به برنامه و توصیه های مشاوران، می توانند جز نفرات برتر کنکور ارشد مهندسی مکانیک باشند. مشاوران ارشد مهندسی مکانیک 3گام با توجه به شرایط داوطلبان و زمان شروع مطالعه آن ها، بهترین منابع ارشد مکانیک را هم پیشنهاد می دهند.

 

 

تحلیل درس مکانیک سیالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک 

داوطلبانی که می خواهند مطالعه درس مکانیک سیالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک را شروع کنند، به توضیحاتی که در ادامه می آید، توجه نمایند. 

این درس سخت ترین درس باکس سیالات است و مشکل اصلی کاربران در این درس عدم فهم مفاهیم است. مفاهیم در این درس بسیار مهم هستند و عدم فهم مفاهیم باعث مشکلات زیادی برای داوطلبان می شود. در واقع در این درس تعدادی معادلات پایه ای هستند که از فرم ساده شده و یا از مفهوم آن ها، در طراحی تست ها استفاده می شود. اگر داوطلب این معادلات و مفهوم آن ها را کامل یاد گرفته باشد، مشکل زیادی در حل سوالات نخواهد داشت؛ اما مشکل اصلی سخت بودن این مفاهیم و وقت گیر بودن آن ها و عدم اطلاع از روش صحیح مطالعه مفاهیم مکانیک سیالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک است. مهم ترین مفاهیمی که کاربران باید سعی در خوب یاد گرفتن آن ها داشته باشند، شامل معادلات برنولی و اولر، معادلات پیوستگی و مومنتوم، معادلات ناویر استوکس و جریان ایده ال است. به جرات می توان گفت که اگر کاربران مفهوم معادلات گفته شده را به صورت کامل بلد باشند، مشکل زیادی در این درس نخواهند داشت. داوطلبان گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل سوالات و دروس ارشد مهندسی مکانیک می توانند به مطالب زیر مراجعه کنند:

تحلیل و بودجه بندی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک​

 

 

حذف درس مکانیک سیالات برای کنکور ارشد مهندسی مکانیک 

یکی از پرسش های متداول داوطلبان کنکور ارشد مهندسی مکانیک، این است که آیا می شود درس مکانیک سیالات را برای کنکور ارشد مهندسی مکانیک حذف کرد یا نه؟

پاسخ این سوال تا حدودی به وضعیت داوطلب و شرایطی که او نسبت این درس دارد، بستگی دارد. پیشنهاد می شود برای انتخاب منابعی که باید حذف شوند با مشاوره تخصصی و با تجربه این رشته مشورت کنید. اما در حالت کلی می توان دسته بندی زیر را انجام داد. پیش از آشنایی با روش مطالعه درس مکانیک سیالات کنکور ارشد مهندسی مکانیک، باید بررسی کنید که جز کدام دسته زیر قرار دارید.

 

  • داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش تبدیل انرژی (سیستم های انرژی) را دارند:

این گروه از داوطلبان حتما باید درس مکانیک سیالات را در برنامه ی مطالعاتی خود قرار دهند، اما اگر پایه ضعیفی دارند و یا اصلا این درس را پاس نکرده اند، می توانند برخی از فصول را مطالعه کنند. اما پیشنهاد ما این است که تمام تلاش خود را برای مطالعه این درس انجام دهند و حتما با هماهنکی با مشاور تخصصی این رشته، فصولی حذفی را مشخص نمایند.

 

  • داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته ساخت و تولید را دارند:

در حالت کلی درس مکانیک سیالات را حذف کنند؛ به جز در شرایط خاصی که ممکن است مطالعه این درس لازم باشد. 

 

  • داوطلبانی با پایه درسی قوی یا متوسط که قصد ادامه تحصیل در گرایش های دیگر را دارند:

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش های دیگر را دارند، اگر پایه قوی و یا متوسطی در این درس دارند، حتما آن را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهند. داوطلبانی هم که با کمبود وقت مواجه هستند و درس های با اولویت بالاتری برای خواندن دارند، می توانند برای جایگزینی این درس را حذف کنند و یا فقط فصول محدودی را بخوانند.

 

  • داوطلبانی با پایه درسی ضعیف که قصد ادامه تحصیل در گرایش های دیگر را دارند:

به داوطلبانی با پایه ی ضعیف در این درس که قصد ادامه تحصیل در گرایش های دیگر را دارند ، پیشنهاد می کنیم در صورتی که در دروس دیگر کنکور ارشد مهندسی مکانیک، وضعیت خوبی دارند، این درس را حذف کنند و یا تعداد محدودی از فصول را مطالعه کنند.

 

  • داوطلبان تغییر رشته ای و یا دانشجویان کارشناسی ناپیوسته ای:

برنامه ریزی برای داوطلبان تغییر رشته ای و یا دانشجویان کارشناسی ناپیوسته که این درس را در دوران کارشناسی خود مطالعه نکرده اند، مقداری پیچیده است و باید با نظارت مشاور تخصصی انجام شود. در حالت کلی اگر دروس جایگزین بهتری وجود دارد، حذف این درس پیشنهاد می شود اما همان طور که گفته شد حتما با مشاوران تخصصی با تجربه و حرفه ای در این زمینه مشورت نمایید. 

برای دریافت یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی رایگان با مشاور تخصصی ارشد مهندسی مکانیک و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.