ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی

 

 

معرفی کارشناسی ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی

معرفی کارشناسی ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی برای داوطلبان این رشته مهم می باشد. در این معرفی به بررسی کارشناسی ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی، دروس و ضرایب کنکور ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی، رشته های مجاز برای کنکور ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی و... پرداخته شده است. 

کارشناسی ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی دوره میان رشته ای و شاخه ای از علوم پایه دارو سازی است که دانش آموختگان آن در ابعاد خدماتی، آموزشی و پژوهشی با شناخت فیزیولوژی انسان، شیمی مواد، تغذیه، آنالیز مواد شیمیایی و مواد غذایی در زمینه کنترل شیمیایی و بهداشتی مواد خوراکی و آشامیدنی ها در جامعه به فعالیت می پردازند. این رشته علاوه بر کنترل مواد خوراکی و بهبود کیفیت زندگی، بر استفاده از آخرین اطلاعات روز، مسائل بوم شناختی مرتبط با غذا و تغذیه و آموزش های مرتبط با اخلاق حرفه ای نیز تاکید می نماید.

رشته کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی در مقطع ارشد مورد توجه بسیاری از داوطلبان این رشته می باشد لذا رقابت برای پذیرفته شدن در آن به ویژه در کنکور وزارت بهداشت هم سخت است. به خاطر همین لیست منابع وزارت بهداشت برای کنکور کارشناسی ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی را در اینجا قرار داده ایم تا داوطلبان از نظر منابع مطالعاتی آرامش خاطر داشته باشند.

 

 

دروس و ضرایب کنکور ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی

 

جدول دروس و ضرایب کنکور کارشناسی ارشد کنترل موراد خوراکی و آشامیدنی

نام دروس

ضریب

فیزیولوژی

۱

بیوشیمی

۱

شیمی (آلی و تجزیه)

۲

سم شناسی

۱

تغذیه عمومی

۱

میکروب شناسی مواد غذایی

۲

زبان عمومی

۲

 

 

رشته های مجاز برای شرکت در کنکور ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی

دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های شیمی محض و کاربردی، زیست شناسی ( تمام گرایش ها)، علوم آزمایشگاهی، تغذیه، بیوشیمی، ایمونولوژی، صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی)، میکروب شناسی، دکتری عمومی داروسازی و دکتری حرفه ای دامپزشکی، مجاز به شرکت در کنکور ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی می باشند.

 

فارغ التحصیلان ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی در چه رشته هایی می توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند؟

وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)
وزارت بهداشت: دکترای رشته های انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریت ها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

 

 

بازار کار ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی

بازار کار ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی در آزمایشگاه های تجزیه و کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی، آموزش های مرتبط با مواد غذایی به افراد مختلف، همکاری در سیستم های نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی، اداره آزمایشگاه های مرتبط در صورت نیاز و درخواست مسئولین سلامت، همکاری در طرح های پژوهشی و تدوین دستورالعمل های مرتبط با مسئولین سلامت، می باشد.

 

ظرفیت پذیرش ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی 1400

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی یکی از بخش های مهم شناخت از کنکور ارشد این رشته می باشد. دانشگاه های پذیرنده ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی در طی هر سال متناسب با نیاز و سیاست های آموزشی خود، ظرفیت های پذیرش را تغییر می دهند لذا اطلاع از بروزترین نسخه تغییرات ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی به تفکیک دانشگاه ضروری می باشد.