بازار کار گرایش های ارشد حقوق

گرایش ها و منابع کارشناسی ارشد حقوق گستردگی زیادی دارند. به دلیل گسترده بودن گرایش های این رشته و افزایش تعداد فارغ التحصیلان آن که از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی وارد بازارکار گرایش های ارشد حقوق می شوند، تیم مشاوره و برنامه ریزی ارشد حقوق 3گام تصمیم گرفتند که در این مطلب به اطلاعات مربوط به بازار کار گرایش های ارشد حقوق بپردازند. توجه به بازار کار گرایش های مختلف این رشته باعث می شود که داوطلبان بتوانند با دید بهتری گرایش خود را انتخاب نمایند.

معرفی کارشناسی ارشد حقوق 

 امروزه جامعه بشری براین واقعیت رسیده است که برای موفقیت درهر حوزه باید از نگرش کلی به ابعاد آن دست بردارد و گام هایش را به سمت دیدگاههای تخصصی و موشکافانه بردارد. چرا که در دنیای علم، دیگر وسعت اقیانوس کارساز نیست و باید به فکر ورود به اعماق آن باشیم. در حوزه علم حقوق هم این موضوع مستثنی نخواهد بود. به همین دلیل اگر یک نگاه اجمالی از گذشته دور تا به امروز بر جایگاه و تقسیم گرایش ها و تخصص در حوزه علم حقوق بیندازیم قطعا با این موضوع مواجه میشویم که هرروز دانش این علم وارد دایره تخصصی می شود. حال این دایره گاه براساس نیازهای بین المللی و بشری تقسیم میگردد گاه براساس نیازهای داخلی. به طور مثال امروزه دردنیای حقوق دیگر بحثی از بیان عام رشته حقوق نیست. بلکه  برای هرموضوع مبتلا به در علم حقوق، یک تخصص حقوقی ایجاد گردیده است. حقوق تجارت بین الملل. نفت و گاز، بشر، بیمه، کار، حقوق مالی، سیاسی، هوایی، اطفال، ثبت و ...

شما می توانید اطلاعات کامل تر در مورد گرایش های ارشد حقوق را از مشاور تخصصی کارشناسی ارشد حقوق دریافت نمایید.

 

اگر قصد مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور ارشد حقوق را دارید می توانید از همین امروز با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما و زیر نظر مشاوره تخصصی، مطالعه خود را آغاز کنید.
مطالعه یک مطلب بسیار مهم: قبولی و برنامه ریزی در آزمون وکالت 

 

 

بازار کار گرایش تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین الملل

ارتباط افراد دردنیای امروز دیگر محدود به یک شهر یا استان و حتی کشور هم نیست. انسانها نه تنها آموخته اند که نباید محدود به محیط اطراف خود باشند بلکه به شدت احساس نیاز میکنند تا با دنیای اطراف خود ارتباط پیدا کنند. این ارتباط میتواند درحوزه های مختلف باشد. ازجمله در حوزه علم حقوق. البته این گسترش روابط هم مربوط به دولتها است هم مربوط به انسانها. حیطه مربوط به انسانها میتواند در حوزه های شخصی و مراودات مالی و بازرگانی باشد. در گرایش تجارت بین الملل که یکی از موارد تخصصی در حقوق می باشد، به اموری پرداخته می شود که وسعت آن مربوط به دنیای قراردادهای خصوصی بین المللی است. قراردادهایی که افراد برای مراودات تجاری، بیع، انواع خرید و فروش منعقد میکنند. همچنین قرارداد بین شرکتهای تجاری، حمل و نقل در دنیای امروز، رفع اختلافهای خصوصی یا همان داوری های بین الملل درامور تجاری، نقش بیمه در دنیای تجارت و به طور کلی قراردادهای اشخاص با یکدیگر در سطوح مختلف را طبق قواعد بین المللی مورد بررسی قرار میدهد. متخصصین این رشته علاوه براین که باید به حقوق داخلی مسلط باشند، باید قوانین مربوط به امور تجاری و تابعان امورتجاری را درسطح بین الملل بیاموزند. این متخصصین میتوانند در شرکتهای تجاری و همچنین شرکتهایی که روابط تجاری فراملی  دارند و همچنین در ارگانهای دولتی که نیازمند مراودات تجاری بین المللی هستند مشغول به فعالیت شوند. حوزه ی دیگر، بازار سرمایه (بورس، نهادهای مرتبط با بورس، بانک) است؛ که نیازی به پروانه وکالت ندارد. اما ورود به آن، به هیچ وجه ساده نیست. چون نیازمند یک نفر معرف و مهارت بسیار بالا در زمینه کاری مورد نظر می باشد

البته گاهی این تخصص وارد حیطه خاص دیگری می شود که بیشتر جنبه سرمایه گذاری و اقتصادی دارد. که به عنوان رشته حقوق تجاری اقتصادی بین الملل معروف است. درواقع این رشته دیدگاه خود را علاوه بر امور تجاری، به مواردی دیگر ازجمله اقتصاد، سرمایه گذاری، بانکی سوق داده است. و درمواقعی که موضوع سرمایه گذاری و اقتصادی در قرارداهای تجاری نمایان تر باشد، این تخصص کارسازتر خواهد بود. البته قابل ذکر است درحال حاضر دردانشگاه های ایران برای تجارت بین الملل مقطع تحصیلی دکتری وجود ندارد و فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در مقطع دکتری وارد گرایش حقوق تجارت و سرمایه گذاری خارجی و یا حقوق خصوصی و یا نفت و گاز بشوند.

 

بازار کار گرایش حقوق ارتباطات

در نگاه اول باید گفت که در این حوزه از رشته حقوق، هرآنچه که به عنوان وسیله ارتباط جمعی و رسانه های گروهی شناخته می شود قطعا دارای آثار و حواشی و مقرراتی است. در گرایش حقوق ارتباطات این موضوع مورد بررسی قرارمیگیرد که این وسایل و ابزارها به چه نحو باید مورد استفاده قراربگیرد. حیطه فعالیت آنها تا چه محدوده ای مجاز است. محتوای آنان چه باید باشد. مسئولین و ناظرین براین ابزارها چه کسانی هستند. مجدود ساختن آنها در چه مواردی مجاز است. آثار مخرب و مفید آنها چیست و ...

 شیوه استفاده از گرایش حقوق ارتباطات، در حوزه تخصصی وکالت و قضاوت مرتبط با دعاوی مربوط به وسایل ارتباطات جمعی و همچنین زمینه های نشر کتاب، آثار سمعی و بصری، برنامه های رایانه ای و تبلیغات بازرگانی می باشد.

علاوه بر دو حوزه وکالت و قضاوت، ارگان هایی که نیازمند به متخصص حقوقی هستند نیز جز بازار کار گرایش حقوق ارتباطات می باشند؛ از جمله وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، پست و تلگراف و تلفن، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی. (البته با در نظر گرفتن محدودیت ها و موانع معمول!!

با توجه به جدید بودن این گرایش و کمبود متخصصان، تدریس هم بازار کار متفاوتی برای این گرایش خواهد بود. البته درحال حاضر تعداد دانشگاههایی که دراین رشته پذیرش دارند بسیار محدود است

 

 

بازار کار گرایش حقوق بشر

وقتی صحبت از حقوق بشر می شود، معمولا مواردی مانند جنگ و کشتار افراد به ذهن تبادر میگردد. درحالی دررشته حقوق بشر فقط به صیانت از حق حیات محدود نمیشود. دراین رشته منظور از بشر نوع بشر است. درواقع هرآنچه که هرانسان به ذات انسانیت خود باید دارا باشد. همچنین به مبانی لازم برای تحقق این حقوق درجوامع بین المللی پرداخته می شود. کنوانسیون های منعقده دراین خصوص، قوانین موضوعه و همچنین عرفهای بین المللی در این گرایش بررسی می شود. دراین رشته ارتباط تنگاتنگی با رشته حقوق بین الملل و مردم شناسی برقرار می شود. متخصصین این گرایش باید در حوزه های جامعه شناسی، حقوق، مردم شناسی، ادیان شناسی تسلط داشته باشند تا بتوانند به خوبی متخصص این حوزه گردند.

بازار کار گرایش حقوق بشر در ایران، پژوهش و تدریس است که این کار نظری است و از مطالعات بنیادین به حساب می آید. درکنارآن افراد میتوانند درصورت محیا شدن شرایط، درارگانهای دولتی مربوطه مانند وزارت امور خارجه، سفارتخانه ها، کمیساریایها، نهادهای مربوط به امور پناهندگان و ... مشغول به فعالیت شوند.

البته علاقه مندان به فضای آکادمیک و تدریس، هم با جذابیت های حین تحصیل این رشته مواجه خواهند بود و هم به تدریس مباحثی که دغدغه شان هست، خواهند پرداخت.

 

بازار کار گرایش حقوق بین الملل

اگر ساده و شفاف بخواهیم در مورد بازار کار گرایش حقوق بین الملل بگوییم، باید در ابتدا این مساله را مد نظر قرار دهید که اگر علاقه و دغدغه ای نسبت به این گرایش ندارید و فقط دنبال بازار کار خوبی هستید، از همین حالا بهتر است که از گرایش حقوق بین الملل صرف نظر کنید. درست است که ارگان های دولتی، متقاضی کارشناسی ارشد بین الملل هستند؛ اما باید، عامل مهم "روابط" را در نظر بگیرید. علاوه بر این که باید شخصیت و روحیه ی کارهای دولتی را هم داشته باشید.

اما به صورت کلی دراین گرایش شما با قواعد و قوانینی آشنا میشوید که مربوط به روابط بین دولتها و سازمانهای دولتی در سطح بین الملل می باشد. همچنین نفش سازمانهای بین المللی، وضع قواعد بین المللی، نحوه نظارت بر عملکرد کشورها و دولتها در جامعه بین الملل، تعیین محدوده اعمال قدرت هرکشور، حقوق استفاده از سرزمینهای مشترک، نحوه رسیدگی به اختلاف های بین الملل و .......دراین گرایش مورد بررسی قرارمیگیرد. این گرایش آمیخته ای از حقوق، علوم سیاسی و روابط بین الملل است. درواقع گرایشی میان رشته ای بین حقوق و علوم سیاسی می باشد.

البته تعدادی از داوطلبان این رشته این ذهنیت را دارند که با ورود به این رشته میتوانند به راحتی در دوره دکتری در دانشگاهای کشورهای دیگر مورد پذیرش واقع گردند. درحالی که به این صورت نیست. چراکه این رشته مدت زیادی است که متخصصین فراوانی را جذب نموده است و به این گونه نیست که با دانستن متوسط مطالب این گرایش بتوان مورد نظر دانشگاهای کشورهای دیگر قرارگرفت.

 

بازار کار گرایش حقوق جزا و جرم شناسی / کیفری اطفال و نوجوانان 

این گرایش تنهاترین گرایش در علم حقوق است که به طور مستقیم با رفتارها و عکس العمل انسانها ارتباط دارد. درواقع مهمترین و اصلی ترین موضوع دراین رشته انسان و نوع رفتار او جامعه حاکم براو می باشد. برخلاف تصور عده ای که گمان میکنند این رشته بسیار خشن است باید گفت اینگونه نیست. اما متاسفانه به علت اینکه بعد مجازات و برخوردهای قضایی دراین گرایش بیشتر معرفی شده است، به همین دلیل اینگونه تصور می شود که بسیار خشن است. دراین رشته اگر به صورت صحیح مطالعه شود و آموزش داده شود، مهمترین و اصلی ترین گام شناخت آدمی و ابعاد وجودی آن است و سپس چرایی افعال انسان و بعد از آن یافتن راه حل مناسب برای جلوگیری از وقوع آسیب به جامعه به همراه اصلاح برهکاران است. دراین رشته هدف مجازات و وضع قوانین مجازات گرایانه به صورت صرف نیست. دراین گرایش،دانشجو ازیک طرف با قوانین و نحوه برخوردهای کیفری و قضایی آشنا می شود و روش شناخت هرجرم و فعل مجرمانه را فرا میگیرد. از سوی دیگر به تحلیل و شناخت چرایی و علل وقوع جرایم می پردازد. که البته متاسفانه در دوره ارشد درس جرمشناسی بسیار جایگاه محدودی نسبت به دروس جزایی و کیفری دارد.

متخصصین این گرایش باید با شناخت صحیح جامعه، انسانها و هر انچه که به آدمی مربوط است و در نوع رفتارش دخیل هستند، بهترین راه حل را برای مقابله با انحرافات و بزه ها ارائه دهند. به شرطی که فقط به دنبال حذف صورت مسئله نباشند.

 

 

بازار کار گرایش حقوق خانواده

وقتی در رشته حقوق صحبت از خانواده می شود منظور هرآنچیزی است که مربوطه به خانواده و فقط در در درون خانواده امکان رویداد دارد. ازروابط بین زوجین و حقوق و تکالیف بین آنها گرفته تا قوانین نکاح و طلاق و نفقه و حقوق اقارب و وصیت. همچنین مواردی درخصوص امور حسبی و قوانین جزایی حاکم بر خانواده دراین گرایش مورد بررسی قرار میگیرد. قابل ذکر است که این گرایش فقط مخصوص بانوان نمی باشد و آقایان هم میتوانند با تحصیل دراین رشته از جایگاه خوبی برخوردار گردند. این گرایش نیاز به علاقه خاص در جهت پیشبرد استحکام خانواده ها و آشنایی با حقوق افراد هرخانواده دارد. برای موفقیت دراین رشته نباید دیدگاه یک طرفانه به هرعنوان مانند دفاع از حقوق زن و یا دفاع از حقوق مرد و حتی دفاع از حقوق کودک وجود داشته باشد. چرا که موجب سوگیری و دور از شدن از هدف اصلی دراین گرایش خواهد بود. این رشته نباید صرفا برای دفاع دعاوی در دادگاه ها باشد. چراکه بُعد مشورتی و پیشگیری در این گرایش باید ارجح باشد.

بازار کار گرایش حقوق خانواده در مجتمع های قضایی خانواده خواهد بود. طبیعتا ورود به دانشگاه علوم قضایی عموما برای آموزش و پرورش قضات است و افرادی که گرایش حقوق خانواده را انتخاب می کنند، آموزش های لازم را برای تبدیل شدن به یک قاضی خانواده می بینند و در آینده قاضی مجتمع های قضایی خانواده خواهند بود. علاوه بر بحث قضاوت و دانشگاه علوم قضایی، بازار کار گرایش حقوق خانواده در حوزه تدریس و پژوهش نیز می باشد. البته درسالهای اخیر مرکز مشاوران و وکلا قوه قضاییه اقدام به برگزاری آزمون مشاور خانواده کرده است. که دراین ازمون بعد از قبولی در مرحله تستی و مراحل مصاحبه ای، به افراد واجد شرایط ( که تاهل و داشتن تخصص در رشته های حقوق یا روانشناسی و یا مددکاری و یا فقه و حقوق ) پروانه مشاوره خانواده داده می شود. که قطعا اگر فردی درتخصص حقوق خانواده مهارت داشته باشد دراین شغل بسیار موفق خواهد بود.

 

مطالعه یک مطلب بسیار مهم: قبولی و برنامه ریزی در آزمون وکالت 

 

 

بازار کار گرایش حقوق خصوصی

این گرایش مربوط به هرنوع ارتباط بین افراد و اشخاص در حیطه حقوق داخلی می شود که دارای آثار حقوقی و تعهدی است. درواقع هرنوع توافقی بین اشخاص و یا هرنوع تعهدی که بین اشخاص ایجاد میگردد اعم از توافقات معنوی ، مادی، مالی ، غیرمالی ، تجاری  مربوط به این گرایش می باشد. درکنار آن نحوه رسیدگی در دادگاهای داخلی به اختلافاتی که نشأت گرفته ازاین روابط می باشد را هم در این گرایش میتوان مشاهده نمود. بازار کار گرایش حقوق خصوصی در پرونده های مرتبط با این عرصه از گذشته خوب بوده و هست. هرچند شاید به زعم عده ای این گرایش اشباع شده باشد اما ازآنجا که در دنیای امروز سطح مراودات اشخاص روز به روز تغییر میکند و در قالبهای جدید شکل میگیرد بنابراین افرادی که دراین گرایش به تحصیل میپردازند این امکان را دارند که با آگاهی از مسائل روز ابتکارات و ایده ها و نظریه های جدید ارائه دهند. به طور مثال بحث حقوق استارت آپ ها ازاین نمونه می باشد.

کسانی که در گرایش حقوق خصوصی تحصیل می کنند، به عمده ی مباحث جاری رشته ی حقوق که منبع آزمون های حقوقی از جمله وکالت است، مسلط هستند. این، یک امتیاز مثبت این افراد نسبت به تحصیلکرده های دیگر گرایش های حقوقی است.

در کل اگر دیدتان در بحث وکالت، بر روی کسب درآمد های بالا متمرکز است، قطعا یکی از بهترین انتخاب ها، حقوق خصوصی خواهد بود.

بازار کار گرایش حقوق عمومی

این گرایش مربوط به روابط داخلی ارگانها و سازمانها با یکدیگر و با مردم است. دراین گرایش یک طرف موضوع مردم و یک طرف دیگر دولت و حکومت است. و البته میتوئاند به این صورت باشد که هردوطرف موضوع دستگاه های دولتی و عمومی باشند. مهمترین رکن دراین گرایش تسلط برقانون اساسی و شیوه های تشکیل حکومت و قانون گذاری است. چرا که متخصصین این گرایش باید بر انواع سیستم های حکومتی و تقنینی و همچنین شیوه های تشکیل دولت و ارتباط با مردم  احاطه کامل داشته باشند. ازسوی دیگر دراین گرایش با قوانینی آشنا میشویم که یک طرف تعهد برعهده دولت و طرف دیگر برعهده مردم است. مانند قوانین بیمه . استخدامی . کار . همچنین شناخت مراجع رسیدگی کننده به این اختلافات و مسئولیت هرارگان را دراین گرایش به خوبی میتوان فراگرفت . قوانین اداری . شهرداری .و .... درواقع حقوق عمومی آمیخته ای از فن حقوق و فن سیاست است. کسانی که در گرایش حقوق عمومی تحصیل می کنند، شانس ورود به برخی از سازمان های دولتی را خواهند داشت (در آزمون های استخدامی، یکی از گرایش های مورد توجه، حقوق عمومی است) اما سختی های ورود به این عرصه رو جدی باید گرفت. شاید بتوان گفت که بازار کار گرایش حقوق عمومی در حوزه پژوهش و تدریس برای داوطلبانی که علاقه مند به این گرایش هستند و لینک های ارتباطی مرتبط ندارند، نیز می باشد.

 

 

بازار کار گرایش حقوق مالکیت فکری

مدتهای زیادی بود که انسانها مالکیت را فقط مخصوص مواردی میدانستند که ناشی از موضوعات مادی و قابل لمس باشد. درواقع موضوع مالکیت را چیزی میداستند که یا قابلت مادی و روئت داشته باشد و یا بتوان آن را به جسم و مال تبدیل کرد.  به همین دلیل مواردی مانند سرمایه های فکری – احساسی – معنوی  - تاریخی – اکتشافی و اختراعی و .... از نظرها پنهان بود. تا این که به مرور زمان و ورود متخصصین مبتکر به رشته حقوق این موضوع به وجود آمد که این موارد هم قابلیت تملک دارند و باید جزء حقوق فردی و حقوقی قرارگیرند. دانشجویان دراین رشته با انواع قوانین ازجمله  قوانین ثبت اختراعات و مالکیت فکری و صنعتی و همچنین شیوه تبادلات حقوقی درخصوص این موارد آشنا میشوند.

شاید بتوان گفت این گرایش در حوزه حقوق ، آمیخته ای از هنر و حقوق است . چرا که از موضوعی حمایت می شود که از سطح معنوی و ابداعی برخورداراست و اکثر آن ناشی از ذهن و خلاقیت بشر است. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که امروزه درسطح بین الملل سازمانی به نام سازمان جهانی مالکیت فکری در دنیا وجود دارد تا ازاین حقوق درسطوح وسیع و بین المللی حمایت شود.

هرچند این گرایش هنوز در ایران جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده است اما آنچه که پیداست قطعا در آینده جایگاه خوبی خواهد داشت. چرا که نیاز هرجامعه برای پیشرفت همسو شدن با پیشرفتهای علمی و تخصصی است. و قطعا با گسترش و شناخت این حقوق، متخصصین آن نیز کارایی بسیاری خواهند داشت. و ازسوی دیگر برای دوستانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج ازکشور را دارند این گرایش میتواند مناسب باشد.

 اگر به دنبال بازار کارفوری بعد از فارغ التخصیلی می باشید، این گرایش کمکی به شما نخواهد کرد.

 

بازار کار گرایش حقوق محیط زیست

این گرایش یکی از همان گرایشهایی است که ازطریق گسترش شناخت بشر از محیط پیرامون خود شکل گرفته . دراین گرایش هر آنچه که مربوط به محیط طبیعت بشر و سلامت آن می شود را میتوان فراگرفت. به صورت کلی شاید بتوان گفت سلامت جهان زیستی دراین گرایش مورد توجه است. مواردی مانند محیط جانوران، آبها، هوا ، نحوه استفاده از انرژیهای طبیعی و صنعتی، وجود سلامت در محیط طبیعی ، حفاظت از پوششهای گیاهی ، بررسی تعاملات انسانها و تاثیر آن بر محیط زیست و ...... دراین گرایش نه تنها به حقوق داخلی مربوطه باید آگاه بود بلکه به قراردادها و کنوانسینوهای بین المللی و قوانین بین المللی در این زمینه باید تسلط خوبی داشت.

 از بازار کار گرایش حقوق محیط زیست به دلیل نسبتا جدید بودن این گرایش که زیاد هم مورد اقبال جامعه نیست، نمی توان توقع موقعیت های کاری خیلی خوب داشت. ولی از آن جایی که متخصصین و فارغ التحصیل های این گرایش چندان زیاد نیستند، در حوزه تدریس و بخش های اقتصادی و صنعتی مرتبط می توانید جای پای خودتان را باز کنید.  همچنین میتوانند در صورت نیاز در ارگانهای مربوطه مانند سازمان محیط زیست و یا جنگل داری مشغول به فعالیت گردند.

 

بازار کار گرایش حقوق نفت و گاز

شاید عده ای از داوطلبان این تصور را داشته باشند که بعد از فارغ التحصیلی دراین رشته به راحتی میتوانند در شرکت نفت و یا ارگانهای وابسته به شرکت نفت استخدام شوند. اما اینگونه نیست و فارغ التحصیلی دراین گرایش تضمین استخدام در شرکت نفت نیست . ایم گرایش که محور اصلی آن موضوع نفت و انرژی می باشد ازدیگاهای مختلفی به آن می پردازد. به طور مثال نوع قرارداهای کشورها درحوزه نفت، سرمایه گذاریها و مشارکت دراین حوزه، تاثیر مراودات نفتی بر محیط زیست ، چگونگی حل اختلاف در زمان اختلاف در قراردادهای نفتی، نقش بیمه در این حوزه و .....همگی در این گرایش بررسی می شوند. برای ورود به این گرایش باید تسلط بسیار زیاد بر قوانین قرادادی در سطح داخلی و بین الملل داشته باشیم . همچنین دانش حقوق تجارت جایگاه بسیار بالایی دارد. این گرایش نوپا و دارای وسعت بسیاری است. افرادی که تمایل به ورود به این گرایش را دارند از نظر بازار کار میتواندد جایگاه خوبی داشسته باشند. چرا که هم به قوانین قراردای داخلی مسلط هستند هم به قوانین بین المللی. همچنین برای ورود به مقطع دکتری در دانشگاه های خارج از کشور بسیار رشته مناسبی است.  اگر خارج از بحث وکالت و قضاوت بخواهیم در مورد بازار کار گرایش حقوق نفت و گاز حرف بزنیم، در شرکت های خصوصی، فارغ التحصیلان حقوق نفت و گاز، با اقبال بیشتری مواجه اند. چون کسی که قراردادهای سطح بالا (از نوع قراردادهای نفتی) را می داند، از عهده ی قراردادهای سطح پایین تر به راحتی بر می آید.

 

 

مطالعه یک مطلب بسیار مهم: قبولی و برنامه ریزی در آزمون وکالت 

بازار کار گرایش حقوق ثبت اسناد واملاک و گرایش حقوق سردفتری

دراین گرایش داوطلب با قوانین ثبت املاک و اسند به طور کامل آشنا خواهد شد. مواردی مانند اجرای احکام ثبتی، نقش مالکیت فکری در حقوق ثبت ، تخلفات و حرایم در حوزه های ثبتی، نقش تبادلات الکترونیکی در تشکیل اسناد و همچنین اسناد الکترونیکی، جایگاه حقوق ثبت در میان دیگر قوانین، سیستم رسیدگی به دعاوی ثبتی و...... همچنین در گرایش حقوق سردفتری با روش نگارش اسناد و همچنین قوانین مدنی و مقررات خاص دفاتر اسناد رسمی اعم از شیوه تشکیل و مسئولیت سردفتران و ..... آشنا خواهید شد. البته شاید عده ای این گمان را داشته باشند که بعد از فارغ التحصیلی دراین گرایش میتوانند دفتر اسناد رسمی دایر کنند. اما این گرایش فقط به عنوان یک گرایش تحصیلی مانند دیگر گرایشها می باشد و افرادی که تمایل دارند دفتر اسناد رسمی دایر نمایند باید حتما در آزمون مربوطه شرکت کنند. البته اگر فردی فارغ التحصیل این گرایش باشد قطعا در شغل سردفتری بسیار موفق خواهد بود.

این گرایش صرفا مربوط به مطالعه قوانین ثبتی معمول نیست. بلکه دانشجو دراین گرایش با حوزه ثبت و جایگاه آن در سیستم قانونی کشور و همچنین آثار آن در زندگی روزمره و نقش سردفتران در تکوین تعاملات حقوقی افراد  آشنا خواهد شد.

بعد از فارغ التحصیلی ، داوطلبان میتوانند با ورود به حرفه وکالت و انجام تخصصی وکالت درامور ثبتی و یا ورود به ادارات ثبتی و دولتی و همچنین شرکت در آزمون دفاتر اسناد رسمی به اشتغال بپردازند

بازار کار گرایش حقوق شرکتهای تجاری

دردنیای امروز با توجه به شکل گیری شخصیت های حقوقی فراوان، برای نظم دهی به آنها و ایجاد جایگاه برای هرکدام ، باید قوانینی تصویب میگردید. دراین گرایش شما با انواع شرکتهای تجاری و چگونگی تشکیل آن به صورت حرفه ای آشنا می شوید. شرکتهای فراملی، شرکتهای داخلی، شرکتهای چند ملیتی،بنگاه های اقتصادی، قوانین رقابتی در بین شرکتها، شناخت تخلفات تجاری در بین آنها، سازمانهای تجاری بین الملل و همچنین نحوه رسیدگی به امور حقوقی شرکتها در قوانین داخلی و بین المللی آشنا می شوید. این گرایش شاخه ای از حقوق تجارت است که به تحلیل شخصیتهای حقوقی تجاری می پردازد. این گرایش درایران طرفدار زیادی ندارد و حتی ظرفیت پذیرش بسیار محدودی دارد. شاید به این خاطر است که درحال حاضر به آن صورت که باید باشد، جامه حقوقی به این گرایش احساس نیاز پیدا نکرده ست. درحالی که دراین رشته شما به اصولی ترین موضوع تجارت یعنی شرکتهای تجاری می پردازید که میتواند خود دارای ابعاد وسیع و موثری در رشد تجاری یک کشور داشته باشد. اما به هرحال بازار کار مناسبی وجود ندارد. هرچند ممکن است فارغ التحصیلان بتوانند در حوزه وکالت به صورت تخصصی وکیل شرکتهای تجاری شوند و یا بدون پروانه وکالت در شرکتهای خصوصی مشغول به فعالیت شوند اما به هرحال باید این موضوع را درنظر بگیرید که گرایشهای دیگری هم مانند حقوق خصوصی و تجارت بین الملل هم دراین حیطه حضور دارند.

بازار کار گرایش حقوق تجارت الکترونیکی

اولین دلیل اهمیت این رشته، گسترش روابط افراد ازطریق دستگاهی الکترونیکی مانند: کامپیوتر، موبایل، لب تاب و .... می باشد که متعاقب آن فضاهای جدیدی همچون ایمیل، جیمیل، تلگرام، به اهمیت آن اضافه نمود. درواقع دراین گرایش شما به این موضوع آشنا می شوید که نحوه ارتباط حقوقی افراد دراین فضاها ازنظر ایجاد آثار حقوقی چگونه خواهد بود و چه قوانینی برآن حاکم است. نحوه شکل گیری معاملات ازطریق ابزار الترونیکی، چگونگی تنظیم اسناد در این فضاها و تشخیص اعتبار آنها، گسترش فرایندهای مالی و تجاری ازطریق فضاهای الکترونیکی مانند بانکداری الکترونیکی، تشخیص قانون حاکم درصورت بروز اختلاف فی مابین طرفین قراردادو..... همگی از مزایای تحصیل دراین گرایش می باشد. جایگاه این گرایش دردنیای امروز بسیار مطلوب است و هرچه قدر وسعت ارتباط الترونیکی افراد بیشتر شود و ابزارهای جدیدی ایجاد گردد، این گرایش متنوع تر و کارآمد تر خواهد بود. البته ناگفته نماند که برای متخصص شدن دراین گرایش باید اصول و قوانین معمول حقوقی ای را که درروابط عادی افراد نقش دارد به خوبی فراگرفت تا بتوان در حوزه تجارت الکترونیکی موفق بود.

اگر بخواهیم از نقض این گرایش در بازار کار سخن بگوییم باید گفت درحال حاضر جایگاه متوسطی دارد که صعود آن بیشتر مد نظر است. مخصوصا در سطح جهانی که بسیاری از قراردادها چه بین اشخاص حقوقی و چه بین اشخاص حقیقی از طریق همین ابزارهای الکترونیکی منعقد می شود، بنابراین نمیتوان انکار نمود که این گرایش آینده خوبی خواهد داشت.

بازار کار گرایش حقوق مالی اقتصادی

دراین گرایش، علم حقوق تمرکز اصلی خود را به مسائل مالی و اقتصادی قرارداده است. درواقع هر عمل حقوقی که بعد اصلی آن به صورت عمده امور اقتصادی و مالی باشد دراین گرایش بررسی میگردد. مواردی ازجمله قوانین بین المللی اقتصادی، امور مالیاتی، تخلفات مالیاتی، امور بانکی، قوانین عمومی اقتصادی در سطخ داخلی، جرائم اقتصادی و... شاید این سوال به ذهن خطور کند که این موارد را درگرایشهای مختلف هم میتوان خواند. اما باید گفت این موضوعات در گرایشهای مختلف به صورت پراکنده و جزئی ازکل بررسی میشد. اما در گرایش حقوق اقتصادی، محوریت این موضوعات اصلی است به صورت تخصصی و با بررسی همه ابعاد مطالعه می شود. علاقه مندان به این رشته باید از علوم دیگر مانند اقتصاد و امور مالی اطلاعات داشته باشند. همچنین بررسی سیاست های مالی و اقتصادی هرکشور دراین گرایش بسیار مهم است. دراین گرایش همچنین شما میتوانید با سازمانهای اقتصادی جهانی و بانک جهانی آشنا شوید. بررسی ابعاد مختلف صادرات و واردات، نظامهای بانکی، قوانین سرمایه گذاری ازدیگر مزایای تحصیل دراین رشته می باشد.

فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در سازمانهای مختلف مانند ادرات دارایی، بانکها، دیوان محاسبات، بنگاه های اقتصادی مشغول به فعالیت شوند و یا در صورت داشتن پروانه وکالت، به پرونده هایی با این موضوعات ازسوی موکل خود ورود پیدا کنند. همچنین با توجه به نوپا بودن این گرایش میتوانند بعد از فارغ التحصیلی به تدریس دراین گرایش بپردازند.