معرفی کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت

برای معرفی کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت در ابتدا تعریفی از مفهوم شیمی دارویی ارائه می نماییم. شیمی ‌دارویی، بخش مهمی در علوم دارویی است و در واکنش هایی به کار می رود که با استفاده از اصول شیمی و زیست شناسی منجر به مواد دارویی جدید شود. کارشناسی ارشد شیمی دارویی علاقمندان و طرفداران ویژه خود را دارد. بیشترین طرفداران کارشناسی ارشد شیمی دارویی داوطلبانی هستند که مدرک کارشناسی شیمی را دارند.

مشاوران تخصصی 3گام و به ویژه مشاور تخصصی کارشناسی ارشد شیمی دارویی این مطلب را جهت راهنمایی به داوطلبانی که قصد انتخاب رشته کارشناسی ارشد شیمی دارویی را دارند و همچنین افرادی که به دنبال پیشرفت در بازار کار ارشد شیمی دارویی هستند، آماده کرده اند. همچنین مشاوران ما خواندن مطالب زیر را برای آشنایی بیشتر داوطلبان با این رشته پیشنهاد می کنند:

رشته های مجاز برای کنکور ارشد شیمی دارویی

منابع وزارت بهداشت برای کنکور کارشناسی ارشد شیمی دارویی​

منابع کنکور کارشناسی ارشد شیمی دارویی

 

 

 

اهداف کارشناسی ارشد شیمی دارویی

اهدافی که در کارشناسی ارشد شیمی دارویی می تواند در هنگام فارغ التحصیلی مد نظر داوطلبان این رشته قرار گیرد شامل:

  • کمک به طراحی و سنتز داروهای جدید.
  • کمک به صنایع دارویی در خود کفایی و تولید ملی داروهای شناخته شده و قدیمی.
  • تربیت نیروی انسانی لازم و متخصص در طراحی و سنتز دارو

 

کاربرد کارشناسی ارشد شیمی دارویی

کاربرد کارشناسی ارشد شیمی دارویی، در آنالیز مواد دارویی و یا شیمیایی در ماتریکس های مختلف شیمیایی و یا بیولوژیکی، با بهره گیری از روش های کمی آنالیز نظیر کروماتوگرافی و انواع پیشرفته آن ها می تواند بسیار تعیین کننده باشد. در واقع شاخه مهم آنالیز در شیمی دارویی، رابطه بسیار تنگاتنگی با صنایع برقرار می نماید و در کنترل کیفی و کمی داروها بسیار سودمند می باشد.

تکوین روش های جدید آنالیز به منظور تعیین مقدار مواد، در موارد مختلفی چون مطالعات فارماکوکینتیکی، دوپینگ، کنترل کمی و کیفی داروها و مطالعات پایداری از جمله توانمندی های دانش آموخته شیمی دارویی می باشد.  

 

از شیمی دارویی به داروسازی

برای بسیاری از داوطلبان کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت، این سوال پیش می آید که آیا می توانند از شیمی دارویی به داروسازی برسند یا خیر.

اگر چه کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت، زیر مجموعه رشته داروسازی است ولی فارغ التحصیلان این رشته چه در مقطع ارشد و چه در مقطع دکتری نمی توانند داروخانه بزنند. این افراد تنها پس از فارغ التحصیلی می توانند جذب شرکت های داروسازی بشوند. همچنین توانایی انجام فعالیت های آموزشی، پژوهشی و خدماتی در زمینه سنتز مواد اولیه دارویی، طراحی دارو، کنترل دارو، تعیین ساختمان و سنتز مواد موثره گیاهی و مواد جدا شده از میکروارگانیسم ها را خواهند داشت.

 

 

گستره بازار کار ارشد شیمی دارویی

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد شیمی دارویی می توانند در تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته شیمی دارویی جهت تأمین اعضا هیئت علمی دانشکده های داروسازی کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص برای تحقیق در جهت تولید مواد اولیه داروئی و توسعه صنایع داروسازی کشور، مشارکت در طراحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی مرتبط با داروها، مشارکت در تولید دانش و انتشار مقالات مرتبط در منابع معتبر در زمینه شیمی دارویی، به کار گیری فنون مرتبط به تولید و کاربری داروها با روش های مختلف با همکاری متخصصین رشته های مرتبط، کارخانه های تولید دارو، به فعالیت بپردازند.

 

ضرایب و دروس امتحانی کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت

ضرایب و دروس امتحانی کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت به شرح زیر می باشد:

شیمی آلی (ضریب 2)، شیمی تجزیه (ضریب 2)، بیوشیمی ( ضریب 2)، زیست شناسی عمومی (ضریب 2)، زبان ( ضریب 2).

 

طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97 داوطلبانی که مدرک کارشناسی رشته های زیر را دارند می توانند در کنکور ارشد رشته شیمی دارویی شرکت کنند:

کارشناسی در رشته های داروسازی، کلیه گرایش های شیمی، دبیری شیمی، شیمی محض و کاربردی، بیوشیمی و علوم آزمایشگاهی.

 

 

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد شیمی دارویی به تفکیک دانشگاه 

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد رشته شیمی دارویی در هر سال متناسب با سیاست های آموزشی دانشگاه های پذیرنده تغییر می کند. لذا بروزترین نسخه ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد شیمی دارویی به تفکیک دانشگاه برای داوطلبان این رشته اهمیت بالایی برخوردار است. قابل ذکر است که دانشگاه های پذیرنده در رشته ارشد شیمی دارویی به همراه ظرفیت پذیرش آن ها (مطابق با دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت) می باشد.

 

قابل توجه اینکه هیچکدام از دانشگاه های دولتی تهران در کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت جذب دانشجو ندارند.

 

دروس دوره ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت

دروس دوره کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت عبارتند از:

دروس پایه: شیمی آلی پیشرفته (3 واحد)، مبانی سنتز در شیمی آلی (3 واحد)، شیمی هتروسیکل ( 3 واحد).

دروس الزامی تخصصی: اصول بیوشیمی (3 واحد)، شیمی دارویی 1 (3 واحد)، شیمی دارویی 2 (3 واحد).

دروس اختیاری: شیمی دارویی و نانوتکنولوژی، شیمی ترکیبات طبیعی، شیمی سنتز ترکیبات طبیعی، شیمی محاسباتی و طراحی دارو، شیمی فیزیک آلی، مباحث نوین در شیمی دارویی. هر کدام از دروس 3 واحد می باشند.

دانشجو می تواند تا 6 واحد از دروس اختیاری را با پیشنهاد استاد راهنما و توصیه گروه آموزشی شیمی دارویی انتخاب نماید.

 

رشته های مقطع دکتری شیمی دارویی وزارت بهداشت

رشته های مقطع دکتری شیمی دارویی وزارت بهداشت، دکتری عمومی داروسازی، کارشناسی ارشد شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی دارویی، کارشناسی ارشدپیوسته داروسازی و کارشناسی ارشد ناپیوسته داروسازی ) به شرط دارا بودن کارشناسی داروسازی( می باشند.

 

 تفاوت کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت و وزارت علوم

تفاوت کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت و وزارت علوم در موارد زیر می باشد:

  • کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت، بیشتر به داروسازی نزدیک است. شیمی معدنی، شیمی فیزیک و زبان تخصصی ندارد و به جای آن بیوشیمی، زیست و زبان عمومی دارد. شیمی این رشته، شامل تجزیه و عمومی و آلی می شود. سطح سوالات این رشته در کنکور ارشد وزارت بهداشت آسان است ولی باید درصدهای داوطلب به 60 نزدیک باشد تا بتواند جای خوبی قبول شود.
  • شیمی دارویی وزارت علوم زیر مجموعه شیمی آلی محسوب می شود. بیشتر در دوره ارشد بنیان های دارو و کاربرد شیمی در داروسازی خوانده می شود. در کار عملی سنتز یک پیش ساز دارویی یا دارو را انجام می دهند. درس آلی ضریب 2، دروس زبان عمومی، تخصصی، تجزیه، معدنی و شیمی فیزیک ضریب 1 را دارند. سطح سوالات نسبت به کنکور ارشد وزارت بهداشت سخت تر است. داوطلبان با میانیگین 35 تا 40 درصد می توانند به نتیجه برسند.
  • ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد شیمی دارویی وزارت بهداشت از وزارت علوم کمتراست. دانشگاه تهران در وزارت بهداشت پذیرش ندارد‼️ از نظر بازار کار اصولا وضعیت مشابهی دارند، با این تفاوت که در وزارت بهداشت کمی وضع بهتر است.