معرفی ارشد رشته ژنتیک انسانی 

از محبوبترین رشته های کنکور ارشد پزشکی یا همان ارشد وزارت بهداشت، رشته ژنتیک انسانی یا ژنتیک پزشکی است که دلیل آن هم جذابیت این رشته می باشد. رشته ژنتیک انسانی به دلیل اهمیت راهبردی آن، بویژه در دهه‌ های اخیر از رشدی حیرت‌انگیز برخوردار شده است. حوزه علم ژنتیک، تمام موجودات زنده است که انسان نیز یکی از آن ها به شمار می آید اما زمانی که سخن منحصراً از انسان در میان است، شما وارد قلمرو ژنتیک انسانی شده اید. ژنتیک انسانی را معمولاً مترادف ژنتیک پزشکی در نظر می گیرند در حالی که عمومیت ژنتیک انسانی بیشتر است. در واقع ژنتیک پزشکی بخشی از ژنتیک انسانی است و بیشتر به بررسی علل ناهنجاری ‌های ژنتیکی در انسان می‌پردازد و با توصیف دقیق وضعیت و علت مولکولی آن سعی در ایجاد راهکارهای جلوگیری از بروز وضعیت، تشخیص قبل از تولد و حتی درمان آن دارد. دانش آموختگان کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی می توانند با همکاری در طرح‌ های پژوهشی مشتمل بر آنالیز ژنتیکی سلول های انسانی به نواقص و بیماری های ژنی و کروموزومی بیماران بپردازند. از زیر مجموعه های این علم می توان به ژنتیک ایمنی، ژنتیک بیوشیمیایی، ژنتیک سرطان، روش های تشخیص بیماری های ژنتیکی قبل و بعد از تولد، شناخت ناقلین بیماری ها، اصول مشاوره ژنتیکی، نقش‌ ژنتیک‌ در بروز رفتارهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌، شناخت‌ جمعیت ‌های‌ مختلف‌ ژنتیکی‌ و نژادهای‌ انسانی‌ یا به نوعی ژنتیک جمعیت، ژن‌ درمانی‌ و مهندسی ژنتیک، پزشکی‌ قانونی‌، تکنیک ‌های‌ رایج‌ در ژنتیک‌، روش‌های‌ اصلاح‌ نژاد و ژنتیک‌ مولکولی‌ اشاره کرد. در ایران، وزارت بهداشت ژنتیک انسانی را در مقطع کارشناسی ارشد و ژنتیک پزشکی را در مقطع دکترا ارائه می دهد. علم‌ ژنتیک‌ در ایران‌ هنوز در حال پیشرفت و رشد است‌ و باید تلاش‌ بسیار کرد و کاستی ‌ها را جبران‌ کرد و موانع‌ را از میان‌ برداشت‌ تا بتوان‌ شاهد رشد روز افزون‌ این علم‌ در ایران‌ بود. البته‌ این‌ به‌ آن‌ معنی‌ نیست‌ که‌ در کشور ما تحقیقات‌ ژنتیکی‌ انجام‌ نمی‌گیرد و فارغ‌التحصیلان‌ ارشد ژنتیک انسانی جذب‌ هیچ‌ مرکزی‌ نمی‌شوند، بلکه‌ سازمان‌ های‌ مختلفی در بازار کار ارشد رشته ژنتیک انسانی وزارت بهداشت حضور دارند که عبارتند از: مراکز مختلف‌ وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مراکز پژوهشی‌ وزارت‌ علوم‌، انستیتو پاستور، مرکز ملی‌ تحقیقات‌ مهندسی‌ ژنتیک‌ و تکنولوژی‌ زیستی‌ به فعالیت های تحقیقاتی ژنتیکی می پردازند.

 

 

این رشته در مقطع ارشد بیشتر جنبه تحقیقاتی یافته است تا جنبه بالینی. از این رو ارشد ژنتیک انسانی وزارت بهداشت، یکی از تحقیقاتی ترین رشته هاست که مقاله های ISI خوبی از این رشته در می آید و این موضوع مترادف این است که به راحتی می توان با ارشد ژنتیک انسانی یا ژنتیک پزشکی، برای ورود به دانشگاه های خارج از کشور و اخذ پذیرش اقدام کرد. نکته مهم این است که جذابیت این رشته در مقطع دکترا صد چندان می شود. تعداد کم دکترای ژنتیک پزشکی در ایران و همینطور جایگاه رو به رشد این رشته در ایران باعث می شود تا فارغ التحصیلان دکترای ژنتیک پزشکی بتوانند به راحتی جذب هیئت علمی شوند و حتی مجوز مطب مشاوره ژنتیکی را دریافت کنند.

کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی وزارت بهداشت، یکی از رشته های پرطرفدار و البته سخت برای قبولی است. تفاوت کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم و وزارت بهداشت هم در همین نکته یعنی سخت بودن کنکور وزارت بهداشت بیشتر نمایان می شود. بسیاری از کسانی که در کنکور ارشد وزارت بهداشت در رشته ژنتیک انسانی موفق بوده اند به وضوح عامل موفقیت خود را در برنامه ریزی مشخص، تعداد مرورهای بالا و استفاده از بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی (پزشکی) و البته پشتکار و تلاش خود و استفاده از راهنمایی های خوب کسانی که در سال های گذشته رتبه های خوب به دست آورده اند، عنوان کرده اند. موسسه 3گام با داشتن مشاوران مجرب و یک سیستم بسیار خاص در امر برنامه ریزی می تواند عوامل اصلی موفقیت رتبه های برتر را برای شما پیاده سازی کند.

برای ورود به پنل مشاوره و برنامه ریزی می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابعاد مختلف کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی می توانید مطالب زیر را در سایت 3گام مطالعه کنید:

منابع وزارت بهداشت برای کنکور کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی (پزشکی)

رشته های مجاز برای کنکور ارشد ژنتیک انسانی

 

 

ضرایب دروس در کنکور ارشد ژنتیک انسانی

ضرایب دروس در کنکور ارشد ژنتیک انسانی به شرح زیر می باشد:

بیوشیمی ضریب 1، زیست سلولی مولکولی ضریب 2، ژنتیک ضریب 5، زبان عمومی ضریب 2.

 

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی به تفکیک دانشگاه

هر ساله در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ظرفیت پذیرش رشته ها در دانشگاه های مختلف از سوی وزارت بهداشت اعلام می گردد. اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد است. لذا داوطلبان نیاز دارند از بروزترین ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی به تفکیک دانشگاه که بر طبق دفترچه وزارت بهداشت می باشد، مطلع شوند.

 

کارنامه نفرات برتر کنکور ارشد ژنتیک انسانی

در جداول زیر می توانید کارنامه نفرات برتر کنکور ارشد ژنتیک انسانی سال های 94، 95 و 96 را مشاهده نمایید.

 

 

کارنامه نفرات برتر کنکور ارشد ژنتیک انسانی سال 96

 

کارنامه رتبه 72 ارشد ژنتیک انسانی سال 96

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%81.15

%52.17

%30.55

%35.8

 

 

کارنامه رتبه 1 ارشد ژنتیک انسانی سال 96

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%88

%70

%20

%100

 

 

 

کارنامه رتبه 5 ارشد ژنتیک انسانی سال 96

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%88

%71

%64

%54

 

 

کارنامه رتبه 6 ارشد ژنتیک انسانی سال 96

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%94.2

%53.6

%34.7

%73.3

 

 

کارنامه نفرات برتر کنکور ارشد ژنتیک انسانی سال 95

 

کارنامه رتبه 10 ارشد ژنتیک انسانی سال 95

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%73.3

%74.4

%41.3

%84.2

 

 

کارنامه رتبه 28 ارشد ژنتیک انسانی سال 95

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%74

%67

%18

%70

 

 

 

کارنامه نفرات برتر کنکور ارشد ژنتیک انسانی سال 94

 

کارنامه رتبه 1 ارشد ژنتیک انسانی سال 94

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%85.3

%82.6

%84

%82.4

 

کارنامه رتبه 28 ارشد ژنتیک انسانی سال 94

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%68

%78.6

%78.6

%71.05

 

کارنامه رتبه 19 ارشد ژنتیک انسانی سال 94

ژنتیک

زیست سلولی مولکولی

بیوشیمی

زبان

%85.3

%53.3

%68

%69.3

 

 

 

سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی

در جداول زیر سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در هر ترم و بر اساس تعداد واحد، اختیاری یا اجباری بودن آن ها مشخص شده است.

 

سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم اول

جمع کل واحدهای دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم اول: 13 واحد

 

جدول سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی ترم اول

نام درس

واحد

اختیاری/ اجباری

اصول اپیدمیولوژی

2 واحد نظری

دروس کمبود و یا جبرانی

ژنتیک جمعیت

2 واحد نظری

اجباری

سیستم اطلاع رسانی پزشکی

1 واحد نظری عملی

دروس کمبود و یا جبرانی

کشت سلول و بافت

2 واحد عملی

اختیاری

ژنتیک مولکولی

2 واحد نظری

اجباری

سیتو ژنتیک

2 واحد نظری

اجباری

مهندسی ژنتیک

2 واحد نظری

اجباری

 

 

 

سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم دوم

جمع کل واحدهای دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم دوم: 10 واحد

 

جدول سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی ترم دوم

نام درس

واحد

اختیاری/ اجباری

ژنتیک انسانی

2 واحد نظری

اجباری

ژنتیک ایمنی

2 واحد نظری

اجباری

ژنتیک سرطان

2 واحد نظری

اجباری

روش های عملی ژنتیک مولکولی

1 واحد عملی

اختیاری

سمینار 1

1 واحد نظری

اجباری

روش تحقیق

2 واحد نظری

اختیاری

 

 

سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم سوم

جمع کل واحدهای دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم سوم: 8 واحد

 

 جدول سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم سوم

نام درس

واحد

اختیاری/ اجباری

تازه های ژنتیک

2 واحد نظری

اجباری

ژنتیک بیوشیمیایی

2 واحد نظری

اختیاری

سمینار 2

1 واحد نظری

اجباری

اصول ارائه مقاله به زبان انگلیسی

2 واحد نظری

دروس کمبود و یا جبرانی

روش های عملی سیتوژنتیک

1 واحد عملی

اختیاری

 

 

سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم چهارم

 

جدول سر فصل دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در ترم چهارم

نام درس

واحد

اختیاری/ اجباری

پایان نامه ارشد ژنتیک

8 واحد عملی

اجباری

 

 

رشته های دکتری وزارت بهداشت

رشته های دکتری وزارت بهداشت ژنتیک پزشکی، بیولوژی تولید مثل، پزشکی مولکولی، علوم اعصاب، مهندسی بافت، نانو فناوری پزشکی، ایمنی شناسی پزشکی، زیست فناوری پزشکی، علوم سلولی کاربردی، خون شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریت ها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)، زیست پزشکی سامانه ای می باشند. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی می توانند در رشته های دکتری کنکور وزارت بهداشت شرکت کنند.

 

 

چه کسانی می توانند در کنکور ارشد ژنتیک انسانی شرکت کنند؟

طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97، دارندگان مدرک کارشناسی رشته های زیست شناسی (کلیه گرایش ها)، بیوتکنولوژی گرایش صنعتی، ویروس شناسی، انگل شناسی پزشکی، ژنتیک، بیوشیمی، ایمنی شناسی، میکروب شناسی، تغذیه، علوم آزمایشگاهی، مامائی، دکتری عمومی گروه پزشکی، دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی و دکتری حرفه ای دامپزشکی، می توانند در کنکور ارشد ژنتیک انسانی شرکت کنند. فارغ التحصیلان بیوتکنولوژی گرایش صنعتی، از آن دسته داوطلبانی هستند که امید بسیاری به قبولی در این گرایش جذاب پزشکی را خواهند داشت. از رشته های علوم پایه فقط فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی کلیه گرایش ها می توانند در آزمون ارشد ژنتیک انسانی شرکت کنند.

به دلیل این که رشته های زیر مجموعه علوم آزمایشگاهی از نظر بازار کار نسبت به رشته ژنتیک از تنوع بیشتری برخوردارند، بچه های علوم آزمایشگاهی قبولی در این رشته را در اولویت اول خود قرار نمی دهند. بنابراین در قبولی آزمون ارشد ژنتیک انسانی بیشترین رقابت می تواند بین داوطلبان کارشناسی زیست شناسی در کلیه گرایش ها باشد.